Wintrackmasten bij Bleiswijk
Wintrackmasten bij Bleiswijk
Afgelopen zondag was ik in Bleiswijk en had de gelegenheid benut om de Wintrack-masten in de lijn tussen Wateringen en Bleiswijk te bekijken. Het weer was niet echt denderend. Ik had gehoopt op nog wat zon tussen de buien door, maar het bleef op een enkel zonnig momentje grijs. Ook was het wat nevelig wat je o de tele-opnamen goed kunt zien. Zoals ik in een ander topic al had aangekondigd ben ik als een blad aan de boom omgeslagen als het gaat om de waardering voor deze masten. Ondanks dat men zoveel heeft geprobeerd om de mast een niet-mast uiterlijk te geven, heeft de strakke lijn van de kabels langs de bipool mast toch ook wel wat. Minpuntje blijft natuurlijk wel de veel te grote doorbuiging van de hoekmasten en het wat rommelige lijnbeeld bij rechtstanden. Zeker als men met steunmasten een kleine lijnhoek heeft gemeend te moeten toepassen, dan lopen de masten wel echt uit de pas. Natuurlijk heb ik ook de telelens gebruikt om wat details te schieten. Allereerst bij mast 46 bij het kassengebied tussen Zoetermeer en Bleiswijk.
Hierna reed ik iets verder in westelijke richting.
Een goeie voor "engineering gone wrong" of iets dergelijks . "Heeft u hulp nodig?" "Ja, ik heb graag een extra tuidraad nodig. Misschien niet zo overdadig als de mast op de voorgrond, doet u maar een onzichtbare, dan is de architect ook weer tevreden".
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Bij de Noordeindseweg blijkt een soort park te zijn aangelegd. Drie hoekmasten zijn te zien aan de horizon. Het ziet er allemaal heel strak uit. Al had ik natuurlijk een aanblik met bretels ook niet vervelend gevonden. Maar de visuele "verdikking" bij de mast maakt het nog een klein beetje goed.
Toen ben ik weer in de auto gestapt op weg naar huis, of toch nog even bij het trafostation kijken? Het werd een "kort" wandelingetje naar het grote viaduct bij de afslag Bleiswijk. Daar is aan de westkant het mastenpaar te zien in de lijn vanuit Krimpen.
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Mooie fotoserie. Op zich vallen deze wintracks nog wel mee maar toch halen ze het niet bij een goed staaltje vakwerk... Toch is het kromtrekken vooral op de teleopname wel heel extreem, alsof de masten elk moment om kunnen vallen... Toch zijn er veel hoekmasten in een scherpe hoek die wel ietsjes kromtrekken. Het valt me nu op omdat ik er meer op ben gaan letten, maar dit is echt extreem
De houders voor de bretels van de hoekmasten zien er erg kwetsbaar uit en dat hebben we onlangs bij Wateringen in de praktijk gezien...
Ik heb de indruk dat men voor de mammoethoekmast geen nieuwe mast wou ontwerpen en daarom een bestaand ontwerp gebruikt, ook al past het totaal niet in het lijnbeeld en dan zou dit inderdaad een van de weinig passende mastontwerpen zijn i.v.m. de overgang naar de wintracks en de overspanning van het viaduct, al hoewel er ook verhoogde masten in de Zuid-Hollandse 380kV ring zitten. Waarom heeft men daar niet voor gekozen?
De houders voor de bretels van de hoekmasten zien er erg kwetsbaar uit en dat hebben we onlangs bij Wateringen in de praktijk gezien...
Ik heb de indruk dat men voor de mammoethoekmast geen nieuwe mast wou ontwerpen en daarom een bestaand ontwerp gebruikt, ook al past het totaal niet in het lijnbeeld en dan zou dit inderdaad een van de weinig passende mastontwerpen zijn i.v.m. de overgang naar de wintracks en de overspanning van het viaduct, al hoewel er ook verhoogde masten in de Zuid-Hollandse 380kV ring zitten. Waarom heeft men daar niet voor gekozen?
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Ja, de inklemmende bevestiging van de isolator is met een minimale gaffel uitgevoerd, maar het zegt niet veel, want zo groot is het gewicht niet en als verbindingen compact worden gehouden dan volstaat op zich een klein pennetje. Ik weet echter tot heden niet precies wat er is misgegaan bij Delft, en welk onderdeel is bezweken.
Ik denk ook dat het opnieuw tekenen én berekenen met nieuwe normen van een oorspronkelijk mastontwerp uit de bestaande lijn niet opwoog tegen een klaarliggend model van de plank halen en leveren. Maar het blijft gissen. Wat natuurlijk wel erg vreemd is en voor mij slordig overkomt, is het feit dat aan de ene kant van de A12 er een nieuw masttype met minimaal magneetveld en minder opvallendheid is gekozen. En dat er dan aan de andere kant een zeer opvallende mast, met de breedst mogelijke kattenoren wordt geplaatst.
Nog twee dingen die me opvielen bij het bekijken van de foto's:
- de twee geleiders onder de fasen bestaan nu uit een enkele draad, dat was in 2013 nog een bundelgeleider.
- de mast 46 heeft een ringvormige krans waar de isolatoren aan zijn bevestigd. De mast bij de A12 heeft enkele gaffels.
Ik denk ook dat het opnieuw tekenen én berekenen met nieuwe normen van een oorspronkelijk mastontwerp uit de bestaande lijn niet opwoog tegen een klaarliggend model van de plank halen en leveren. Maar het blijft gissen. Wat natuurlijk wel erg vreemd is en voor mij slordig overkomt, is het feit dat aan de ene kant van de A12 er een nieuw masttype met minimaal magneetveld en minder opvallendheid is gekozen. En dat er dan aan de andere kant een zeer opvallende mast, met de breedst mogelijke kattenoren wordt geplaatst.
Nog twee dingen die me opvielen bij het bekijken van de foto's:
- de twee geleiders onder de fasen bestaan nu uit een enkele draad, dat was in 2013 nog een bundelgeleider.
- de mast 46 heeft een ringvormige krans waar de isolatoren aan zijn bevestigd. De mast bij de A12 heeft enkele gaffels.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Hallo TomBorger. Ik zag vanmiddag vanuit de trein dat de toren van de hoekmast op de voorvoorlaatste foto van je hierboven donkerrood was geschilderd, dus hiervan een foto maken s.v.p. Ik heb in mijn gehele leven deze kleur nog nooit en te nimmer eerder gezien! Of de traversen ook nog zo worden geschilderd is mij niet bekend. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Dat zal waarschijnlijk rode menie zijn, een primer voordat de werkelijke grijze kleur erover heen komt.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
...dank je voor jouw antwoord. Nico.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
...ik zag afgelopen zondag vanuit de trein dat deze gehele hoekmast nu egaal grijs is, maar het is een iets donkerder grijs dan de overige vakwerkmasten aldaar. Ik weet niet of deze overige vakwerkmasten ook herbeschilderd zullen gaan worden maar ik houd jullie hier hiervan op de hoogte. Nico.