Pagina 1 van 1
Wintrackmasten bij Bleiswijk
Geplaatst: 13 jun 2016 22:29
door Tom
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Geplaatst: 13 jun 2016 22:49
door Tom
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Geplaatst: 13 jun 2016 23:16
door Peter
Mooie fotoserie. Op zich vallen deze wintracks nog wel mee maar toch halen ze het niet bij een goed staaltje vakwerk... Toch is het kromtrekken vooral op de teleopname wel heel extreem, alsof de masten elk moment om kunnen vallen... Toch zijn er veel hoekmasten in een scherpe hoek die wel ietsjes kromtrekken. Het valt me nu op omdat ik er meer op ben gaan letten, maar dit is echt extreem
De houders voor de bretels van de hoekmasten zien er erg kwetsbaar uit en dat hebben we onlangs bij Wateringen in de praktijk gezien...
Ik heb de indruk dat men voor de mammoethoekmast geen nieuwe mast wou ontwerpen en daarom een bestaand ontwerp gebruikt, ook al past het totaal niet in het lijnbeeld en dan zou dit inderdaad een van de weinig passende mastontwerpen zijn i.v.m. de overgang naar de wintracks en de overspanning van het viaduct, al hoewel er ook verhoogde masten in de Zuid-Hollandse 380kV ring zitten. Waarom heeft men daar niet voor gekozen?
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Geplaatst: 14 jun 2016 19:56
door Tom
Ja, de inklemmende bevestiging van de isolator is met een minimale gaffel uitgevoerd, maar het zegt niet veel, want zo groot is het gewicht niet en als verbindingen compact worden gehouden dan volstaat op zich een klein pennetje. Ik weet echter tot heden niet precies wat er is misgegaan bij Delft, en welk onderdeel is bezweken.
Ik denk ook dat het opnieuw tekenen én berekenen met nieuwe normen van een oorspronkelijk mastontwerp uit de bestaande lijn niet opwoog tegen een klaarliggend model van de plank halen en leveren. Maar het blijft gissen. Wat natuurlijk wel erg vreemd is en voor mij slordig overkomt, is het feit dat aan de ene kant van de A12 er een nieuw masttype met minimaal magneetveld en minder opvallendheid is gekozen. En dat er dan aan de andere kant een zeer opvallende mast, met de breedst mogelijke kattenoren wordt geplaatst.
Nog twee dingen die me opvielen bij het bekijken van de foto's:
- de twee geleiders onder de fasen bestaan nu uit een enkele draad, dat was in 2013 nog een bundelgeleider.
- de mast 46 heeft een ringvormige krans waar de isolatoren aan zijn bevestigd. De mast bij de A12 heeft enkele gaffels.
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Geplaatst: 23 okt 2016 19:35
door Nico uit Gouda
Hallo TomBorger. Ik zag vanmiddag vanuit de trein dat de toren van de hoekmast op de voorvoorlaatste foto van je hierboven donkerrood was geschilderd, dus hiervan een foto maken s.v.p. Ik heb in mijn gehele leven deze kleur nog nooit en te nimmer eerder gezien! Of de traversen ook nog zo worden geschilderd is mij niet bekend. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Geplaatst: 23 okt 2016 19:43
door Tom
Dat zal waarschijnlijk rode menie zijn, een primer voordat de werkelijke grijze kleur erover heen komt.
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Geplaatst: 23 okt 2016 20:19
door Nico uit Gouda
...dank je voor jouw antwoord. Nico.
Re: Wintrackmasten bij Bleiswijk
Geplaatst: 01 nov 2016 14:38
door Nico uit Gouda
...ik zag afgelopen zondag vanuit de trein dat deze gehele hoekmast nu egaal grijs is, maar het is een iets donkerder grijs dan de overige vakwerkmasten aldaar. Ik weet niet of deze overige vakwerkmasten ook herbeschilderd zullen gaan worden maar ik houd jullie hier hiervan op de hoogte. Nico.