150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
De meeste kennen deze lijn die bestaat uit tonmasten met de korte bliksemtraversen.
Origineel werd de lijn gebouwd als Nijmegen - Doetinchem die gereed kwam in 1954. Dit was de eerste 150kV die uitgevoerd werd met tonmasten, een jaar later gevolgd door Dodewaard - Ede, welke ook uitgevoerd werd met dezelfde masten. De lijn is zo'n 32 km lang en het landschap varieert als de lijn zijn weg baant vanaf Nijmegen naar Doetinchem. Vroeger bestond de lijn uit 106 masten. In de jaren '70 werd de lijn voor het eerst aangepast toen het verdeelstation van Zevenaar werd gebouwd. Mast 65 werd vervangen door een splitsingmast en bij het station kwam een eindmast te staan. Toen werd door de circuits aangepast, toen had je de circuits Nijmegen - Doetinchem, Nijmegen - Zevenaar en Zevenaar - Doetinchem.
In de jaren '90 met de bouw van de Oostring bij Doetinchem, werd het station Langerak gebouwd. Doetinchem - Zutphen werd aldaar onderbroken en Nijmegen - Doetinchem werd verlegd van Doetinchem naar Langerak. De masten 97 - 106 werden afgebroken en werden er nieuwe masten gebouwd met de nummers 97 - 105 om de wijk De Huet heen. In 2008 werden de masten 63 - 66 en de eindmast bij verdeelstation Zevenaar afgebroken vanwege de aanleg van een nieuwe woonwijk bij Zevenaar. Mast 67 werd vervangen door een portaal voor het begin van de verkabeling. Mast 62 werd verbouwd tot een opstijgpunt. In 2010 werd bij de Waalsprong bij Lent de masten 6 - 12 gesloopt door de aanleg van ook een nieuwe woonwijk. Masten 3 - 5 werden vervangen door de niet passende donaumasten die bij de Waalportalen staan. Mast 13 werd vervangen door een donaumast als opstijgpunt.
Nu worden bij Doetinchem de masten 94 - 105 afgebroken door de bouw van Doetinchem - Wesel, hierdoor verdwijnt ook de masten die in de jaren '90 zijn aangelegd voor de omleiding rondom De Huet.
Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik de laatste masten op de foto gezet die ik nog moest, nu is de gehele lijn op foto door mij.
Dit was deel 1 van de reportage van de lijn. In het volgende deel het vervolg richting Zevenaar.
Cheers Ruben.
Origineel werd de lijn gebouwd als Nijmegen - Doetinchem die gereed kwam in 1954. Dit was de eerste 150kV die uitgevoerd werd met tonmasten, een jaar later gevolgd door Dodewaard - Ede, welke ook uitgevoerd werd met dezelfde masten. De lijn is zo'n 32 km lang en het landschap varieert als de lijn zijn weg baant vanaf Nijmegen naar Doetinchem. Vroeger bestond de lijn uit 106 masten. In de jaren '70 werd de lijn voor het eerst aangepast toen het verdeelstation van Zevenaar werd gebouwd. Mast 65 werd vervangen door een splitsingmast en bij het station kwam een eindmast te staan. Toen werd door de circuits aangepast, toen had je de circuits Nijmegen - Doetinchem, Nijmegen - Zevenaar en Zevenaar - Doetinchem.
In de jaren '90 met de bouw van de Oostring bij Doetinchem, werd het station Langerak gebouwd. Doetinchem - Zutphen werd aldaar onderbroken en Nijmegen - Doetinchem werd verlegd van Doetinchem naar Langerak. De masten 97 - 106 werden afgebroken en werden er nieuwe masten gebouwd met de nummers 97 - 105 om de wijk De Huet heen. In 2008 werden de masten 63 - 66 en de eindmast bij verdeelstation Zevenaar afgebroken vanwege de aanleg van een nieuwe woonwijk bij Zevenaar. Mast 67 werd vervangen door een portaal voor het begin van de verkabeling. Mast 62 werd verbouwd tot een opstijgpunt. In 2010 werd bij de Waalsprong bij Lent de masten 6 - 12 gesloopt door de aanleg van ook een nieuwe woonwijk. Masten 3 - 5 werden vervangen door de niet passende donaumasten die bij de Waalportalen staan. Mast 13 werd vervangen door een donaumast als opstijgpunt.
Nu worden bij Doetinchem de masten 94 - 105 afgebroken door de bouw van Doetinchem - Wesel, hierdoor verdwijnt ook de masten die in de jaren '90 zijn aangelegd voor de omleiding rondom De Huet.
Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik de laatste masten op de foto gezet die ik nog moest, nu is de gehele lijn op foto door mij.
Dit was deel 1 van de reportage van de lijn. In het volgende deel het vervolg richting Zevenaar.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Mooie fotoserie van deze fraaie tonmasten! Jammer dat er al diverse stukken van de lijn zijn afgebroken en dat er bij Doetinchem nog een deel gaat verdwijnen
Overigens, even een vraag tussendoor. Is er al iets te zien van de aanpassingen aan de 380kV verbinding bij Angeren? Dat zou in het tweede kwartaal van 2016 moeten gebeuren las ik op de site van TenneT.
Overigens, even een vraag tussendoor. Is er al iets te zien van de aanpassingen aan de 380kV verbinding bij Angeren? Dat zou in het tweede kwartaal van 2016 moeten gebeuren las ik op de site van TenneT.
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
@Peter, afgelopen donderdag toen ik bij het kanaal was zag ik geen veranderingen bij Angeren.
We gaan rustig verder met deel 2.
Dit was deel 2 van de reportage.
Cheers Ruben.
We gaan rustig verder met deel 2.
Dit was deel 2 van de reportage.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
We gaan verder met deel 3, met de masten rondom Zevenaar.
Dit was deel 3 van de lijn Nijmegen - Zevenaar - Langerak. In het volgende deel komt het niet heel bekende deel aan bod.
Cheers Ruben
Dit was deel 3 van de lijn Nijmegen - Zevenaar - Langerak. In het volgende deel komt het niet heel bekende deel aan bod.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Mooi licht had je tijdens die serie bij Pannerden! Ik vind de masten op de betonconstructie met vier kolommen erg mooi daar, natuurlijk veel beter passend dan de lompe eenpaals-constructies bij Hattem.
De crossing foto 2377 is erg mooi, de hoekmast 43 staat er goed op, ook mast 55 met de hoekmast op de achtergrond is fraai. Kleine tip: volgens mij moet je wel in de nabewerking letten op je zwartpunt, want sommige schaduwvlakken zijn wat "vaal".
De crossing foto 2377 is erg mooi, de hoekmast 43 staat er goed op, ook mast 55 met de hoekmast op de achtergrond is fraai. Kleine tip: volgens mij moet je wel in de nabewerking letten op je zwartpunt, want sommige schaduwvlakken zijn wat "vaal".
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Dank voor het vastleggen Ruben. Deze verbinding ken ik eigenlijk amper en zo te zien is dat jammer. Tonlijnen staan altijd wel goed, het maakt niet uit in wat voor landschap je ze neerzet. Maar dat zal een kwestie van persoonlijke smaak zijn, ik hou nu eenmaal van sterk verticale mastontwerpen.
Ik ben ook benieuwd naar die tussenfase-afstandhouders tussen mast 79 en mast 80 in, een poosje terug al hier genoemd. Als je de hele verbinding hebt gehad ben je ze ongetwijfeld tegengekomen.
Ik ben ook benieuwd naar die tussenfase-afstandhouders tussen mast 79 en mast 80 in, een poosje terug al hier genoemd. Als je de hele verbinding hebt gehad ben je ze ongetwijfeld tegengekomen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Dank voor de reacties Hans & Tom!
@Tom, de serie bij Pannerden was afgelopen donderdag gemaakt tussen 7 uur en half 9. De stiep bij Pannerden vind ik persoonlijk ook veel mooier dan wat ze bij Hattem gedaan hebben. Met het nabewerken heb ik wel zorgvuldig opgelet of de foto's zo realistisch mogelijk bleven, maar bedankt voor je oplettendheid! Heb jij misschien nog oude foto's van de masten rondom Zevenaar die nu verdwenen zijn?
@Hans, de tonmasten hier heb ik altijd schitterend gevonden, de tonmasten met de langere bliksemtraversen ben ik meer gaan waarderen sinds dat ik de tonmasten-lijn tussen Vaassen en Hattem heb gefotografeerd. De tussenfase-afstandhouders tussen mast 79 en 80 waren nu verdwenen. Ik ben precies tussen mast 79 en 80 gereden en heb niks gezien.
We gaan door met deel 4!
In het volgende deel, de masten rondom Wehl en Doetinchem.
Cheers Ruben.
@Tom, de serie bij Pannerden was afgelopen donderdag gemaakt tussen 7 uur en half 9. De stiep bij Pannerden vind ik persoonlijk ook veel mooier dan wat ze bij Hattem gedaan hebben. Met het nabewerken heb ik wel zorgvuldig opgelet of de foto's zo realistisch mogelijk bleven, maar bedankt voor je oplettendheid! Heb jij misschien nog oude foto's van de masten rondom Zevenaar die nu verdwenen zijn?
@Hans, de tonmasten hier heb ik altijd schitterend gevonden, de tonmasten met de langere bliksemtraversen ben ik meer gaan waarderen sinds dat ik de tonmasten-lijn tussen Vaassen en Hattem heb gefotografeerd. De tussenfase-afstandhouders tussen mast 79 en 80 waren nu verdwenen. Ik ben precies tussen mast 79 en 80 gereden en heb niks gezien.
We gaan door met deel 4!
In het volgende deel, de masten rondom Wehl en Doetinchem.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Ik denk dat je bedoelt: vanaf Langerak. Bij mast 94 wordt de nieuwe eindmast in elkaar gezet en daar hangen nu de aardstokken in de mast.Toen ik bij mast 82 kwam draaide de wereld even op z'n kop. De bretels waren doorgeknipt wat resulteerde dat de lijn vanaf Zevenaar nog altijd spanningsloos was.
Bij mast 82 zijn de bretels inderdaad losgenomen en het deel richting Langerak is geaard.
Het deel richting Zevenaar/Nijmegen staat onder spanning en ergens tussen 76 en 82 (precieze mastnummer weet ik niet, maar als je op de A18 richting Oud-Dijk rijdt is het goed te zien) zijn de beide circuits met elkaar doorverbonden. Zevenaar wordt nu dus tijdelijk met twee circuits vanuit Nijmegen gevoed: één circuit zoals normaal, het andere circuit met een kleine omweg.
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
We gaan verder met deel 5!
Edit: Maurice, ik heb tussen masten 76 en 82 geen enkele bijzondere dingen gezien. Ik heb in dat stuk alle masten bekeken, maar er was niks te zien.
Dit was deel 5, in het laatste deel de omleiding en deel Langerak.
Cheers Ruben.
Edit: Maurice, ik heb tussen masten 76 en 82 geen enkele bijzondere dingen gezien. Ik heb in dat stuk alle masten bekeken, maar er was niks te zien.
Dit was deel 5, in het laatste deel de omleiding en deel Langerak.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Deel 6 en tevens het slot van deze reportage!
Dit was het laatste deel van mijn reportage van Nijmegen - Langerak.
Cheers Ruben.
Dit was het laatste deel van mijn reportage van Nijmegen - Langerak.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.