Pagina 2 van 2

Re: Uitstapje bij station Meeden

Geplaatst: 12 mei 2016 21:00
door Powerlion
Ruben schreef: Zit je in totaal toch al op de 35.370 glaskappen.

Cheers Ruben.

Re: Uitstapje bij station Meeden

Geplaatst: 12 mei 2016 21:36
door Tom
En dan heb ik ze nog eens geteld. Bij mast 82 hebben de kettingen toch 30 schakels, zodat waarschijnlijk je boven de 40.000 utkomt. Leuke stats .
Edit: mast 82 heeft waarschijnlijk langere kettingen vanwege de lijnhoek.

Re: Uitstapje bij station Meeden

Geplaatst: 12 mei 2016 23:07
door BaDu
Leuke reportages, jammer dat het me niet lukte om hier bij te zijn.

Re: Uitstapje bij station Meeden

Geplaatst: 14 mei 2016 16:49
door michel
Dat zijn aantallen.Om het nog leuker te maken, hierbij een leuke vergelijking;Er zijn dus 4 keer zoveel glaskappen aanwezig in de Meeden-Eemshaven verbinding dan het totaal aantal masten in Nederland.
Mooie foto's Tom.Vooral aan de voorzijde van het station met de draden over de gehele breedte van de opname is geslaagd.

Re: Uitstapje bij station Meeden

Geplaatst: 14 mei 2016 20:10
door de knip
Tom, dank voor de verslaglegging en de mooie foto's.

Plaats eindmast nr 2 110kV naar Winschoten.
Op (ongeveer) de plaats van mast 82 heeft waarschijnlijk mast 1 gestaan. (Vanuit mast 3 terug geredeneerd met een veldlengte van 340 meter).
De eindmast zal naar de huidige plaats verplaatst zijn met nu nr 2.
Onderstaande kaart geeft de 5 110kV lijnen van station Meeden weer. (zie legenda)
De streepjesafstanden in de lijn komen overeen met 100 meter.

http://beeldbankgroningen.nl/beelden/de ... =1&page=10

Re: Uitstapje bij station Meeden

Geplaatst: 14 mei 2016 22:07
door Tom
Wat een mooie vondst! Leuk om te zien dat er toen 220 kV-lijn was gepland in westelijke richting (Groningen??) en vanuit het noorden zelfs twee!.

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de oorspronkelijke eindmast op de plek van huidige mast 82 stond. Want bij deze 110 kV-lijnen zie je vaak dat de eindmast direct bij het station stond. In dat geval moet er nog een steunmast tussen de huidige mast 3 en de voormalige 1 hebben gestaan. Die moet zijn vervallen toen de 220 kV-lijn werd gebouwd.
Hier is een overlay uit de luchtfotoatlas van Groningen uit 1989. Te zien is dat de 380 kV-lijn één circuit heeft. De 110 kV-lijn naar Winschoten is al ingekort tot de huidige positie van de eindmast. De lijn uit Musselkanaal lijkt nog door te lopen naar de hoekmast onder de 220 kV-lijn, maar ik weet zeker dat die toen eindigde met een stijgpunt aan de Beneden Veensloot. De schaduw van die mast suggereert dat ook, evenals het ontbreken van schaduw bij het "witte"object onder de 220 kV-lijn, waarvan opmerkelijk genoeg de positie wel precies samenvalt met de plek van de voormalige hoekmast.
Meeden overlaykopie crop.jpg
Meeden overlaykopie crop.jpg (336.58 KiB) 6117 keer bekeken
Hier nog een aantal interessante links: Als eerste de witte villa aan de Hereweg.
http://beeldbankgroningen.nl/beelden/de ... =1&page=21
Hier is de hoekmast te zien die aan de Hereweg stond in de voormalige lijn naar Amsweer.
http://beeldbankgroningen.nl/beelden/de ... =1&page=43
Hier is er nog een met een steunmast, gezien vanaf de Bovenstreek.
http://beeldbankgroningen.nl/beelden/de ... 1&page=111

Re: Uitstapje bij station Meeden

Geplaatst: 14 mei 2016 22:24
door Ruben
Interessante kaarten Tom & de knip!

Ik ben het wel eens met de theorie van Tom, als ik jou naslagwerk doorlees Tom, is de lijn naar Weiwerd in 1971 gereed gekomen en de lijn naar Winschoten in 1970. Dus héél vlak achter mekaar.
Het lijkt er inderdaad op dat de lijn vanuit Stadskanaal eindige bij de Beneden Veensloot, mede doordat hij dan zowel de lijn naar Diele als de lijn naar Weiwerd moest passeren. Wel leuk om zo'n topografisch bovenaanzicht te zien van Meeden voordat de 380kV-lijnen kwamen en de plek innamen van de 220kV-lijn naar Weiwerd en de 110kV-lijn naar Stadskanaal.

Leuk die foto's van het oude lijntje naar Amsweer. De masten zijn iets anders dan in de lijn naar Kropswolde en in de Heveskes-lijn, vooral het broekstuk wijkt af en lijkt meer op die van de steunmasten die tussen Groningen-Gasselte en Gasselte-Veendam-Meeden staan. Maar de traverse lijkt wel weer op de lijnen naar Heveskes en Kropswolde.

Cheers Ruben.