380/220kV Meeden - Eemshaven.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.

Bericht door Peter » 03 mei 2016 09:14

Mooi begin van je reportage Ruben! De oude EGD-hamerkoppen zien er fraai uit, deze vind ik mooier dan de hamerkoppen in de lijn naar Kropswolde. Die lijken wel wat op de IJsselmij hamerkoppen maar missen de elegantie van de IJsselmij hamerkoppen... En Zwolle - Meeden, het blijft een fraai mastontwerp

Station Meeden is inderdaad wel uniek in zijn soort, zo gesloten en compact terwijl er juist in die omgeving volop ruimte is... Toch als men het mooi had willen doen had er een identieke eindmast voor Zwolle - Meeden moeten komen net als bij de Hessenweg. Dat sluit ook beter aan op het vervolg met de mammoetmasten.

De steunmasten van de lijn naar Diele zijn zeker duidelijk smaller dan de exemplaren in de oostring. Ik ben toch blij dat men uiteindelijk niet voor het smalle ontwerp in de oostring heeft gekozen, wellicht was het toch eerst de bedoeling omdat er bij Lemelerveld één exemplaar staat bij de vier masten die mogelijk één of twee jaar eerder zijn gebouwd vooruitlopend op de bouw van Ens - Enschede... Overigens is het breder worden van de toren na de eerste traversen ook optisch bedrog. Ik vind het zelf niet passen bij deze masten, ik vind ze net te iel en dat versterkt dat effect alleen maar. Een 380kV verbinding moet kracht uitstralen

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.

Bericht door Ruben » 05 mei 2016 13:11

Dank je wel Peter! Zelf vind ik de hamerkoppen naar Gasselte dan naar Kropswolde ook mooier, hebben iets meer weg van de IJsselmij hamperkoppen.

Meeden is zeker een uniek station. Er is zeeën van ruimte voor een open 380kV station maar hoe ze het nu hebben gedaan vind ik zelf ook mooi gedaan. Over de eindmast vanuit Zwolle ben ik het wel met je eens. Ze hadden beter eentje met kattenoren kunnen doen zoals bij Hessenweg maar, ze zaten dan wel met de 110kV die nu tot vlak voor het station loopt.

Zelf ben ik toch blij dat ze een ander ontwerp steunmast voor de Oostring hebben gekozen i.p.v. dit design, wat overigens inderdaad alleen bij Lemelerveld te zien is, waar vroeger de 380kV-lijn de 220kV-lijn kruiste.

Hierbij gaan we verder met deel 2!
DSC_9822.jpg
Nu verlaten we Meeden en gaan we de Mammoeten achterna!
DSC_9822.jpg (248.38 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9823.jpg
Terugkijkend naar Meeden met mast 80, mast 2 naar Diele en mast 237 naar Zwolle.
DSC_9823.jpg (276.68 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9824.jpg
Dan staan we onder hoekmast 79. Alles is groot en sterk aan deze mast. De randstaven hebben een X-profiel en loopt helemaal tot de middelste traverse.
DSC_9824.jpg (433.77 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9829.jpg
Mast 79 meer van de zijkant gezien.
DSC_9829.jpg (743.49 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9835.jpg
Een staatsieportret van steunmast 76.
DSC_9835.jpg (568.3 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9839.jpg
De imposante kop van de steunmasten tussen Meeden en de Eemshaven. De bovenste traverse verschilt tussen de lijnen naar Zwolle en de Eemshaven.
DSC_9839.jpg (303.82 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9843.jpg
Een behoorlijk woud aan staal en masten als hier de masten met grote sprongen van zo'n 500 meter het Gronings landschap doorklieven.
DSC_9843.jpg (275.45 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9844.jpg
Dan staan we onder mast 75. Een grote mast. Een S+0 met een hoogte van zo'n 60 meter!
DSC_9844.jpg (625.13 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9849.jpg
Terugkijkend richting Meeden met de op de voorgrond mast 76.
DSC_9849.jpg (276.32 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9853.jpg
Mast 74 met enkele isolatorkettingen. Er zijn 12 masten in de gehele lijn met halfverankeringen.
DSC_9853.jpg (281 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9856.jpg
Hier zijn al vier masten te zien met halfverankering. Masten 72 en 71 overspannen de spoorlijn Groningen-Leer. Tussen masten 70 en 69 wordt een kanaal overspannen.
DSC_9856.jpg (266.93 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9866.jpg
Een panorama foto van masten 72 en 71. Goed is ook het hoogteverschil te zien tussen de twee masten die hier de eerder genoemde spoorlijn overspannen.
DSC_9866.jpg (149.87 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9869.jpg
Even later passeerde ook een GTW Spurt van Arriva op weg van Bad Nieuweschans naar Groningen die hier de masten passeert.
DSC_9869.jpg (256.41 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9879.jpg
Dan draaien we om en zien we masten 70 en 69 die een kanaal overspannen. Het zijn flinke jongens. Volgens data zijn dit twee S+20.
DSC_9879.jpg (788.88 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9884.jpg
Terugkijkend naar mast 71 wat weer een S+10 is. Het loopt hier van S+0 - S+10 - S+20 - S+20 naar S+0
DSC_9884.jpg (273.66 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9891.jpg
Hier is het verschil duidelijk te zien tussen de masten met halfverankering en enkele isolatorketting.
DSC_9891.jpg (283.95 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9892.jpg
Dan zien we de grote hoogte verschillen weer. Tussen masten 69 en 68 kruist de lijn de snelweg A7.
DSC_9892.jpg (280.78 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9899.jpg
Kijkend richting hoekmast 58. Hier zien we op de voorgrond een S+4 wat vijf ruiten heeft. Achter mast 64 zien we twee S+2.
DSC_9899.jpg (313.03 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9901.jpg
Hier zien we twee kleinere types. Dit zijn masten 67 en 66 wat twee S-2 zijn.
DSC_9901.jpg (324.41 KiB) 7415 keer bekeken
DSC_9902.jpg
Een duidelijkere zicht richting de mini-crossing en zien we ook de hoogte verschillen tussen masten in.
DSC_9902.jpg (299.02 KiB) 7415 keer bekeken
Dit was deel 2 van Meeden naar Eemshaven.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.

Bericht door Ruben » 05 mei 2016 19:47

Hierbij deel 3 van mijn reportage!
DSC_9917.jpg
Een sfeerfoto als het fietspad mooi langs een sloot loopt en je omringt bent door paardenbloemen. De sloot wordt gepasseerd door de masten 62 en 63.
DSC_9917.jpg (257.69 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9918.jpg
Rechts is mast 61 te zien die als een van de weinigen een GSM-antenne heeft. Ook is te zien hoe de lijn kronkelt. Op de achtergrond het lijnstuk mast 37-50 zichtbaar.
DSC_9918.jpg (311.88 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9919.jpg
Een staatsieportret van mast 63. Een mooi hoog broekstuk hebben de S+2.
DSC_9919.jpg (339.33 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9922.jpg
Mast 62 in het glooiende landschap.
DSC_9922.jpg (337.64 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9927.jpg
Terugkijkend richting Scheemda met op de voorgrond mast 63. De bloemen staan hier mooi in bloei!
DSC_9927.jpg (350.03 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9939.jpg
Terwijl ik moest wachten op de passerende auto's kon ik gauw een plaatje maken van een auto die precies naast de mast reed. Zo is te zien hoe groot zo'n S+0 al is!
DSC_9939.jpg (365.27 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9942.jpg
En dan helemaal een Hollands plaatje! Met mast 59 rechts zichtbaar een mooie compositie van de twee iconen!
DSC_9942.jpg (311.75 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9943.jpg
Dan zien we ook hoekmast 58 en steunmast 57. De hoekmasten in deze lijn blijf ik heel gaaf vinden!
DSC_9943.jpg (314.23 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9947.jpg
Hoekmast 58 gezien van een perspectief van 45 graden. Het zijn indrukwekkende masten!
DSC_9947.jpg (784.92 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9951.jpg
Het lijnstuk 58-50 met hier op de foto masten 56 t/m 50. Ook is het volgende stuk naar mast 37 zichtbaar, tevens steken boven de bomen crossingmasten 35 en 34 uit die bij Appingedam staan!
DSC_9951.jpg (355.65 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9952.jpg
Het gehele lijnstuk van mast 58 t/m 79 in beeld! Adembenemend gezicht, net als toen voor Vierverlaten bij de 220kV-lijn.
DSC_9952.jpg (344.32 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9955.jpg
Beetje kleur verschil in mast 57, kan misschien aan de zon liggen. Ook zijn de broekstukken van de steunmasten al enorm!
DSC_9955.jpg (455.44 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9958.jpg
Op de voorgrond mast 56, een S+0. We kijken in de richting van Appingedam/Delfzijl.
DSC_9958.jpg (340.45 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9961.jpg
Hoekmast 58 van voren gezien. De hoekmasten hebben hele platte kattenoren in tegenstelling tot de Oostring.
DSC_9961.jpg (756.94 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9965.jpg
Nogmaals het lijnstuk 58-79 in beeld. Nu zijn alle masten beter zichtbaar.
DSC_9965.jpg (370.22 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9973.jpg
Links steunmast 55 met nogmaals het lijnstuk naar mast 79. Het blijft een gaaf beeld!
DSC_9973.jpg (337.2 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9983.jpg
Nu staan we bij mast 47. Tussen mast 47 en 48 overspande de lijn in de periode 1995-1997 de oude 220kV-lijn Meeden-Weiwerd die daar onderdoor ging d.m.v. twee portalen.
DSC_9983.jpg (322.8 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9991.jpg
Nogmaals masten 48 en 47. Beide voorzien van halfverankering vanwege de voormalige kruising.
DSC_9991.jpg (320.21 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9996.jpg
De lijn passeert het dorpje Tjuchem vlakbij en passeert een klein kanaaltje met twee S+10, masten 42 en 43.
DSC_9996.jpg (328.18 KiB) 7385 keer bekeken
DSC_9999.jpg
Hier staan we onder mast 41 als we deze foto maken, kijkend richting knooppunt Lakswerd, waar zowel vanuit Meeden als vanuit de Eemshaven twee circuits 220kV aftakt naar de EGD twee-vlakmasten van de oude 220kV-lijn Robbenplaat-Delfzijl. Rechts is dan ook mast 152 zichtbaar, die "verkeerd" staat.
DSC_9999.jpg (322.67 KiB) 7385 keer bekeken
Dit was deel 3 van de reportage!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.

Bericht door Peter » 05 mei 2016 20:40

Schitterende reportage. Het blijven voor Nederlandse begrippen ongekende reuzen Mooi ook dat je de lange rechtstand in beeld hebt gebracht. Het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.

Bericht door Ruben » 05 mei 2016 23:16

Dank je wel Peter! Zelf vind ik dat ook, deze masten zie ik eerder in Duitsland staan dan bij ons in Nederland. Tijdens mijn plannen (neemt een twee tal weken in beslag) ben ik een positie tegen gekomen om de rechtstand mooi te fotograferen, en dat is hier te zien. De lijn heeft bij mij heel veel indruk gemaakt!

We gaan rustig verder met deel 4!
DSC_0006.jpg
We beginnen waar we gebleven waren. Knooppunt Laskwerd is in zicht. De 220kV-lijn vanuit Delfzijl komt dichterbij.
DSC_0006.jpg (342.2 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0015.jpg
Op de voorgrond de Mammoetlijn, met op de achtergrond de 220kV-lijn Weiwerd-Meeden/Eemshaven. Ook is de Heveskes lijn vanuit Groningen te zien.
DSC_0015.jpg (289.59 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0018.jpg
Terugkijkend richting Tjuchem. Met op de voorgrond mast 39.
DSC_0018.jpg (347.63 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0020.jpg
Dan zijn we bij Laskwerd. Hoekmasten 37 en 36 zijn allebei van het type HA+4 waar er maar drie van in deze lijn staan. Rechts is portaal 151 zichtbaar die aansluiting geeft op mast 152. Onder de 380kV-lijn staan portaalmasten 150A en 150B die ieder aansluiting geeft op mast 37 en 36.
DSC_0020.jpg (339.25 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0022.jpg
Mast 37 van voren gezien. Duidelijk verschil met de HA+4 is dat deze vier ruiten heeft i.p.v. drie bij een HA+0 en HB+0.
DSC_0022.jpg (860.19 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0023.jpg
Nog een overzicht van het knooppunt. Op de achtergrond is te zien dat de Heveskes-lijn de aftakkende 220kV circuits dichtbij passeert en dat de 110kV-hoekmast wegvalt in de Mammoet hoekmasten.
DSC_0023.jpg (341.39 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0025.jpg
Een overzicht van de verbinding tussen portaal 151 en hoekmast 152. Vroeger maakte de 220kV-lijn twee bochten door hoekmasten 152 en 151 om parallel aan de Mammoetlijn te lopen.
DSC_0025.jpg (343.6 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0026.jpg
Nogmaals een overzicht, maar nu ook met de Eemskanaal crossing op de foto.
DSC_0026.jpg (335.64 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0030.jpg
Mast 37 vanuit een andere hoek. Dit is ook een megamast. Ook is mast 152 te zien die ook hoger is omdat de 220kV-lijn vroeger de 110kV-lijn Hunze-Heveskes passeerde.
DSC_0030.jpg (833.33 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0032.jpg
Het lijnstuk 36-29, met duidelijk masten 35 en 34 zichtbaar die het Eemskanaal overspannen. Dit zijn twee S+40, ongeveer zijn deze twee masten zo'n 100 meter hoog!
DSC_0032.jpg (306.98 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0038.jpg
Hier is het laatste stuk richting Weiwerd zichtbaar. Het enige stuk van Robbenplaat-Weiwerd loopt van mast 152 tot mast 177 die bij Weiwerd staat.
DSC_0038.jpg (132.73 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0040.jpg
220kV steunmast 153, deze is ook verhoogd voor de kruising met een klein kanaaltje. Op de achtergrond steunmast 65 van de Heveskes lijn.
DSC_0040.jpg (302.04 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0044.jpg
De Eemskanaal-crossing op de achtergrond, ze lijken nu best klein doordat steunmast 65 van de Heveskes-lijn op de voorgrond staat.
DSC_0044.jpg (286.19 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0046.jpg
Een staatsieportret van steunmast 154 richting Weiwerd. Het zijn behoorlijk brede masten, en ze zijn ook typisch Duits.
DSC_0046.jpg (812.48 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0053.jpg
Het knooppunt vanuit een andere hoek gezien. Mast 152 staat nog altijd in de positie toen hij nog aansloot op hoekmast 151. Duidelijk is te zien dat bij mast 36 twee circuits aftakken naar het portaal onder de doorlopende 380kV-lijn.
DSC_0053.jpg (318.39 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0058.jpg
Dan komen we bij de crossingmasten. Het zijn enorme jongens met een flinke rok! Ze lopen zeer breed uit.
DSC_0058.jpg (787.58 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0062.jpg
Een overzichtsfoto genomen vanaf de dijk aan het Eemskanaal. Op deze plek stond vroeger een steunmast van de lijn Weiwerd-Robbenplaat.
DSC_0062.jpg (360.75 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0063.jpg
Duidelijk is het hoogteverschil zichtbaar tussen masten 35 en 36. De lijn maakt een flinke aanloop naar deze crossing.
DSC_0063.jpg (292.82 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0065.jpg
De lijn aan de andere kant van het kanaal. Na mast 34 staat nog een S+4 om de geleiders op hoogte te krijgen. Ook is de lijn vanuit Vierverlaten zichtbaar op de achtergrond.
DSC_0065.jpg (322.57 KiB) 7359 keer bekeken
DSC_0067.jpg
En als laatste foto. Een overzicht van mast 34 naar mast 28. Ook tussen masten 33 en 34 maakt de lijn toch een flinke aanloop voor deze bijzondere crossing!
DSC_0067.jpg (261.3 KiB) 7359 keer bekeken
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.

Bericht door Ruben » 06 mei 2016 16:44

Hierbij gaan we verder met deel 5!
DSC_0079.jpg
Het lijnstuk 24-14 op één foto. Op de achtergrond de windmolens die bij de Eemshaven staan. Ook worden langzaam de 220kV masten vanuit Vierverlaten zichtbaar.
DSC_0079.jpg (308.42 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0084.jpg
Steunmast 25, met het lijnstuk 24-14 op de achtergrond. Rechts is de RWE-kolencentrale zichtbaar, herkenbaar aan de grote witte pluim.
DSC_0084.jpg (304.68 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0086.jpg
Mast 27 op de voorgrond, weer eentje met halfverankering, tevens de laatste in de lijn. Langzaam komt de Eemshaven in zicht.
DSC_0086.jpg (266.87 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0093.jpg
Mast 28 op de voorgrond die de spoorlijn Sauwerd-Delfzijl passeert. De crossingmasten zijn nog steeds zichtbaar.
DSC_0093.jpg (317.16 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0094.jpg
Even een stoppauze bij mast 27 om het vaartuig met de masten op de foto te zetten waar ik al mijn reportages mee fiets.
DSC_0094.jpg (332.95 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0099.jpg
Hoekmast 24 op de voorgrond. Het lijnstuk 24-29 is zichtbaar, tevens zijn nog de crossingmasten over het Eemskanaal zichtbaar.
DSC_0099.jpg (339.92 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0108.jpg
De lijn maakt weer zijn herkenbare grote stappen door het landschap.
DSC_0108.jpg (292.23 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0111.jpg
We staan op een fietsbrug over een kleine kanaaltje als we richting de Eemshaven kijken die te zien is door de rookpluim uit de RWE-centrale.
DSC_0111.jpg (290.25 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0118.jpg
Mast 22 op de voorgrond. De lijn maakt hier een S-bocht om richting Laskwerd te gaan.
DSC_0118.jpg (297.5 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0133.jpg
We staan onder mast 17 als we richting hoekmast 14 kijken. Duidelijk is te zien dat mast 16 weer een S+4 is, duidelijk te zien aan de bredere rok en de vijf ruiten in de toren.
DSC_0133.jpg (328.29 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0141.jpg
Vijf steunmasten en twee hoekmasten te zien. Door deze twee hoekmasten maakt de lijn een boog om het dorpje Spijk heen.
DSC_0141.jpg (329.4 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0150.jpg
Steunmast 11 en hoekmast 10. De Eemshaven komt steeds dichterbij.
DSC_0150.jpg (329.94 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0151.jpg
Mast 12 naar Meeden met op de achtergrond de 220kV-lijn die kleinere sprongen maakt dan de Mammoeten.
DSC_0151.jpg (307.64 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0152.jpg
De grote pluim op de achtergrond komt van de RWE kolencentrale vandaan. De 380/220kV-lijn nadert de 220kV-lijn.
DSC_0152.jpg (286.13 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0157.jpg
Terugkijkend richting Appingedam met mast 11 op de voorgrond. Ook het lijnstuk tussen masten 14 en 24 is zichtbaar.
DSC_0157.jpg (367.33 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0161.jpg
Twee steunmasten, eentje vanuit Meeden en de ander vanuit Vierverlaten. Beide dragen ze vier circuits en twaalf geleiders.
DSC_0161.jpg (256.41 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0176.jpg
Vanaf hoekmast 7 loopt de Mammoetlijn parallel aan de lijn vanuit Vierverlaten.
DSC_0176.jpg (350.39 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0177.jpg
Het contrast tussen een mast van Vierverlaten-Robbenplaat en Eemshaven-Meeden. De V ophanging in de hoekmasten zien er bruut uit!
DSC_0177.jpg (350.16 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0184.jpg
De twaalf geleiders van Eemshaven-Meeden tegen de strakblauwe hemel aan, een bijzonder gezicht!
DSC_0184.jpg (207.38 KiB) 7324 keer bekeken
DSC_0187.jpg
Dezelfde twee masten van meer van de zijkant gezien. Overigens is duidelijk te zien dat de Mammoetlijn, typisch Nederlands is, terwijl de EGD tweevlakmasten meer Duits zijn.
DSC_0187.jpg (746.16 KiB) 7324 keer bekeken
Dit was deel 5, in deel 6 naderen we de Eemshaven.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.

Bericht door michel » 06 mei 2016 17:20

.........(ademt in en uit)holy sh.t.Wat een reuzen blijven het.Naast het feit ik ook een liefhebber ben van grote masten,durf ik ook te zeggen dat dit jou mooiste reportage is die ik tot nu toe gezien heb.(vooral de foto's met die mooie plantengroei zijn gaaf))Ik heb de Eems-crossing in het echt gezien,maar op jou foto's is het echt een grote vette stalen T-Rex.20jaar Zwolle-Meeden-Eemshaven heeft zowieso met deze reportage een waardige jubileum.60 meter per steumast,hoekmasten die lekker gruwelijk kwaadaardig lijken.Alles is groot aan deze mastodonten.Jammer dat deze jongens voor mij zo ver staan.(helaas geen OV,en dito auto v/d zaak.Al kan ik enigszins mijn troost vinden dat mede dankzij die acupunctuurnaaldenbos in Bleiswijk,er ook een wat tammere mammoet in mijn provincie staat)De kleerkasten in Brabant zijn weliswaar breder.(die gaan Abraham zien dit jaar)Maar ik vind persoonlijk(begrijp me niet verkeerd,ik vind ook de kleerkasten waanzinnig)de mammoeten wat 'droger'(sportschoolbegrip) uitzien.Duim omhoog voor Ruub.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.

Bericht door Ruben » 06 mei 2016 19:10

Dank je wel Michel! Bij mij gaat het vaak om wat een bepaalde lijn uitstraalt wat bij er toe doet dwingen om een lijn langs te fietsen, bij deze is dat zijn kracht en grootheid wat duidelijk te zien is. Dank je wel voor je compliment van dat jij dit mijn mooiste reportage tot nu toe vindt! Waardeer ik van harte! Meeden-Eemshaven wilde ik toch eens goed bekijken omdat, deze 20 jaar zijn geworden, had precies hetzelfde doel met Hessenweg-Vierverlaten die 50 jaar zijn geworden.

Bij de Eems-crossing stond ik zelf ook verbaasd even omhoog te kijken nadat ik zelf ook naast de Lek-crossing in Lekkerkerk heb gestaan voor bijna 3 jaar terug. Zowel de steunmast als de hoekmast stralen charme uit. De steunmast is meer kalmte en de hoekmast is meer robuust.

Voor mij is het ook niet om de hoek. Het was meer dan drie uur reizen per trein om naar Veendam te gaan vanaf Zevenaar en weer zo'n 3 uur vanaf Roodeschool naar Zevenaar. Ik was even lang onderweg op de fiets als onderweg met de trein.

Hierbij gaan we verder met deel 6!
DSC_0190.jpg
We beginnen waar we gebleven waren. We stonden. Nu zien we de EGD-tweevlakmasten beter. Dit zijn ook behoorlijke jongens!
DSC_0190.jpg (296.5 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0192.jpg
Dan weer een vergelijkingsfoto. Rechts mast 6 die weer een S+4 is om de weg te overspannen. Links hoekmast 122.
DSC_0192.jpg (298.02 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0205.jpg
Een hele rij steunmasten richting Vierverlaten.
DSC_0205.jpg (298.9 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0206.jpg
De lijn naar Meeden begint aan zijn rit en maakt flinke bochten naar links. Terwijl de lijn naar Vierverlaten nog een stukje rechtdoor gaat maar daarna ook naar links gaat.
DSC_0206.jpg (349.24 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0209.jpg
Hoekmast 122 van de lijn naar Robbenplaat. Deze hoekmasten zijn ook behoorlijk!
DSC_0209.jpg (776.32 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0211.jpg
Links steunmast 123 en rechts steunmast 5. Behoorlijk verschil terwijl beide masten verhoogd zijn.
DSC_0211.jpg (350.24 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0213.jpg
Hier is het verschil zichtbaar tussen de hoekmasten van de EGD-masten en de Mammoet-masten.
DSC_0213.jpg (333.97 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0215.jpg
Hier kijken we richting Robbenplaat. Hier lopen de lijnen mooi parallel.
DSC_0215.jpg (330.94 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0221.jpg
Mooi rijtje richting het verdeelstation. Links is de eindmast van het korte lijntje richting Oudeschip zichtbaar.
DSC_0221.jpg (340.24 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0222.jpg
In het midden hoekmast 4 die tussen twee steunmasten staat van de 220kV-lijn naar Vierverlaten.
DSC_0222.jpg (328.48 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0228.jpg
Het station vanaf een afstandje gezien.
DSC_0228.jpg (285.43 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0232.jpg
Dan zijn we aangekomen bij de Eemshaven. Een hoekmast van Robbenplaat-Oudeschip spiegelt mooi in het water.
DSC_0232.jpg (429.91 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0235.jpg
Typische Oostring mast die ook bij Hessenweg staat. Het geel/crème gebouw is het 220kV-station waar twee circuits vanuit Vierverlaten en Weiwerd binnenkomen. Een circuit vanuit Vierverlaten gaat door naar het 380kV-station.
DSC_0235.jpg (307.89 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0236.jpg
Eindmast 7 vanuit Oudeschip en mast 1 naar Meeden bij het 380kV-station. Dit station lijkt aardig veel op Meeden. Het is gesloten vanwege de zee die achter de dijk ligt.
DSC_0236.jpg (339.73 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0237.jpg
Het 220kV-station met masten 129A en 1A. Mast 1A was vroeger onderdeel van de 220kV-lijn Robbenplaat-Weiwerd.
DSC_0237.jpg (303.06 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0239.jpg
Mast 2 en 129 naast elkaar bij een kanaaltje. Bij mast 2 takken de 220kV circuits af naar mast 1A. Mast 129 is ook nog deels een wisselmast.
DSC_0239.jpg (729.58 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0241.jpg
De lijnen vertrekken richting Vierverlaten en Meeden.
DSC_0241.jpg (278.91 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0248.jpg
Nu staan we aan de andere kant van het station en zien we mast 1 in z'n geheel.
DSC_0248.jpg (334.44 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0249.jpg
Staatsieportret van mast 1. Er zit nog een vierde traverse helemaal onderaan voor twee circuits 220kV van het 220kV station naar het 380kV station.
DSC_0249.jpg (635.19 KiB) 7298 keer bekeken
DSC_0252.jpg
Nu staan we naast het 220kV-station en mast 1A. Dit station is gelijk aan het station bij Weiwerd. Op de achtergrond mast 129A
DSC_0252.jpg (401.49 KiB) 7298 keer bekeken
Dit was deel 6 van de reportage. In het laatste deel nog een stuk van de Eemshaven.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.

Bericht door michel » 06 mei 2016 23:55

Mooi vervolg,wauw.Hans zei vorig jaar tegen mij,als ik een reportage maakte;hij met een zak chips,koffie zit te genieten.En ik doe dat bij deze bij jou .Wat een mooie 4-circuitmasten zijn de 220ers.Met die bliksembok vind ik ze net iets mooier dan de exemplaren bij mij in het dorp en bij Borssele.(al heeft die weer die stoere kattenoren)En dan Eemshaven,dit is ook 1 van de hoogtepunten wat Nederland qua hoogspanningsmasten te bieden heeft.Die 380/220kv eindmasten zijn machtig en stralen echt no nonsense uit.Dan die verse Oostringers.Deze masten zijn zon 4 jaar oud,en dit zijn de masten die van mij part vandaag de dag in de verbindingen horen te staan,ipv (tenen)kromtrekkende wintracks.Ben benieuwd naar je volgende deel.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.

Bericht door Peter » 06 mei 2016 23:59

Super mooie foto's Ik zie een aantal foto's van de mammoetlijn vanuit standpunten die ik nog niet eerder heb gezien, ook bij station Robbenplaat. Het blijft een geweldige lijn om te zien, en ook de 220kV lijn naar Vierverlaten mag er zijn. Toch vind ik de mammoeten wel bij het Groningse landschap passen. De stompe traversen hebben in de verte wel wat van de traversen van de hamerkoppen. Verder valt de eindmast van de lijn naar Oudeschip op, de geleiders op de bovenste traversen zitten niet op de plaats waar ze tussen Zwolle en Meeden zitten waardoor de mast meteen een wat ander aanzicht krijgt.

Maar de mammoetlijn blijft het hoogte punt uit de Nederlandse mastengeschiedennis Met de wintracks gaat het helaas bergafwaarts en als ik dan ook nog zie dat onderdelen afbreken zoals bij Wateringen krijg ik toch zo mijn twijfels over het mastontwerp...

Plaats reactie