380/220kV Meeden - Eemshaven.
Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.
Mooi begin van je reportage Ruben! De oude EGD-hamerkoppen zien er fraai uit, deze vind ik mooier dan de hamerkoppen in de lijn naar Kropswolde. Die lijken wel wat op de IJsselmij hamerkoppen maar missen de elegantie van de IJsselmij hamerkoppen... En Zwolle - Meeden, het blijft een fraai mastontwerp
Station Meeden is inderdaad wel uniek in zijn soort, zo gesloten en compact terwijl er juist in die omgeving volop ruimte is... Toch als men het mooi had willen doen had er een identieke eindmast voor Zwolle - Meeden moeten komen net als bij de Hessenweg. Dat sluit ook beter aan op het vervolg met de mammoetmasten.
De steunmasten van de lijn naar Diele zijn zeker duidelijk smaller dan de exemplaren in de oostring. Ik ben toch blij dat men uiteindelijk niet voor het smalle ontwerp in de oostring heeft gekozen, wellicht was het toch eerst de bedoeling omdat er bij Lemelerveld één exemplaar staat bij de vier masten die mogelijk één of twee jaar eerder zijn gebouwd vooruitlopend op de bouw van Ens - Enschede... Overigens is het breder worden van de toren na de eerste traversen ook optisch bedrog. Ik vind het zelf niet passen bij deze masten, ik vind ze net te iel en dat versterkt dat effect alleen maar. Een 380kV verbinding moet kracht uitstralen
Station Meeden is inderdaad wel uniek in zijn soort, zo gesloten en compact terwijl er juist in die omgeving volop ruimte is... Toch als men het mooi had willen doen had er een identieke eindmast voor Zwolle - Meeden moeten komen net als bij de Hessenweg. Dat sluit ook beter aan op het vervolg met de mammoetmasten.
De steunmasten van de lijn naar Diele zijn zeker duidelijk smaller dan de exemplaren in de oostring. Ik ben toch blij dat men uiteindelijk niet voor het smalle ontwerp in de oostring heeft gekozen, wellicht was het toch eerst de bedoeling omdat er bij Lemelerveld één exemplaar staat bij de vier masten die mogelijk één of twee jaar eerder zijn gebouwd vooruitlopend op de bouw van Ens - Enschede... Overigens is het breder worden van de toren na de eerste traversen ook optisch bedrog. Ik vind het zelf niet passen bij deze masten, ik vind ze net te iel en dat versterkt dat effect alleen maar. Een 380kV verbinding moet kracht uitstralen
Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.
Dank je wel Peter! Zelf vind ik de hamerkoppen naar Gasselte dan naar Kropswolde ook mooier, hebben iets meer weg van de IJsselmij hamperkoppen.
Meeden is zeker een uniek station. Er is zeeën van ruimte voor een open 380kV station maar hoe ze het nu hebben gedaan vind ik zelf ook mooi gedaan. Over de eindmast vanuit Zwolle ben ik het wel met je eens. Ze hadden beter eentje met kattenoren kunnen doen zoals bij Hessenweg maar, ze zaten dan wel met de 110kV die nu tot vlak voor het station loopt.
Zelf ben ik toch blij dat ze een ander ontwerp steunmast voor de Oostring hebben gekozen i.p.v. dit design, wat overigens inderdaad alleen bij Lemelerveld te zien is, waar vroeger de 380kV-lijn de 220kV-lijn kruiste.
Hierbij gaan we verder met deel 2!
Dit was deel 2 van Meeden naar Eemshaven.
Cheers Ruben
Meeden is zeker een uniek station. Er is zeeën van ruimte voor een open 380kV station maar hoe ze het nu hebben gedaan vind ik zelf ook mooi gedaan. Over de eindmast vanuit Zwolle ben ik het wel met je eens. Ze hadden beter eentje met kattenoren kunnen doen zoals bij Hessenweg maar, ze zaten dan wel met de 110kV die nu tot vlak voor het station loopt.
Zelf ben ik toch blij dat ze een ander ontwerp steunmast voor de Oostring hebben gekozen i.p.v. dit design, wat overigens inderdaad alleen bij Lemelerveld te zien is, waar vroeger de 380kV-lijn de 220kV-lijn kruiste.
Hierbij gaan we verder met deel 2!
Dit was deel 2 van Meeden naar Eemshaven.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.
Hierbij deel 3 van mijn reportage!
Dit was deel 3 van de reportage!
Cheers Ruben.
Dit was deel 3 van de reportage!
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.
Schitterende reportage. Het blijven voor Nederlandse begrippen ongekende reuzen Mooi ook dat je de lange rechtstand in beeld hebt gebracht. Het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit.
Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.
Dank je wel Peter! Zelf vind ik dat ook, deze masten zie ik eerder in Duitsland staan dan bij ons in Nederland. Tijdens mijn plannen (neemt een twee tal weken in beslag) ben ik een positie tegen gekomen om de rechtstand mooi te fotograferen, en dat is hier te zien. De lijn heeft bij mij heel veel indruk gemaakt!
We gaan rustig verder met deel 4!
We gaan rustig verder met deel 4!
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.
Hierbij gaan we verder met deel 5!
Dit was deel 5, in deel 6 naderen we de Eemshaven.
Cheers Ruben.
Dit was deel 5, in deel 6 naderen we de Eemshaven.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.
.........(ademt in en uit)holy sh.t.Wat een reuzen blijven het.Naast het feit ik ook een liefhebber ben van grote masten,durf ik ook te zeggen dat dit jou mooiste reportage is die ik tot nu toe gezien heb.(vooral de foto's met die mooie plantengroei zijn gaaf))Ik heb de Eems-crossing in het echt gezien,maar op jou foto's is het echt een grote vette stalen T-Rex.20jaar Zwolle-Meeden-Eemshaven heeft zowieso met deze reportage een waardige jubileum.60 meter per steumast,hoekmasten die lekker gruwelijk kwaadaardig lijken.Alles is groot aan deze mastodonten.Jammer dat deze jongens voor mij zo ver staan.(helaas geen OV,en dito auto v/d zaak.Al kan ik enigszins mijn troost vinden dat mede dankzij die acupunctuurnaaldenbos in Bleiswijk,er ook een wat tammere mammoet in mijn provincie staat)De kleerkasten in Brabant zijn weliswaar breder.(die gaan Abraham zien dit jaar)Maar ik vind persoonlijk(begrijp me niet verkeerd,ik vind ook de kleerkasten waanzinnig)de mammoeten wat 'droger'(sportschoolbegrip) uitzien.Duim omhoog voor Ruub.
Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.
Dank je wel Michel! Bij mij gaat het vaak om wat een bepaalde lijn uitstraalt wat bij er toe doet dwingen om een lijn langs te fietsen, bij deze is dat zijn kracht en grootheid wat duidelijk te zien is. Dank je wel voor je compliment van dat jij dit mijn mooiste reportage tot nu toe vindt! Waardeer ik van harte! Meeden-Eemshaven wilde ik toch eens goed bekijken omdat, deze 20 jaar zijn geworden, had precies hetzelfde doel met Hessenweg-Vierverlaten die 50 jaar zijn geworden.
Bij de Eems-crossing stond ik zelf ook verbaasd even omhoog te kijken nadat ik zelf ook naast de Lek-crossing in Lekkerkerk heb gestaan voor bijna 3 jaar terug. Zowel de steunmast als de hoekmast stralen charme uit. De steunmast is meer kalmte en de hoekmast is meer robuust.
Voor mij is het ook niet om de hoek. Het was meer dan drie uur reizen per trein om naar Veendam te gaan vanaf Zevenaar en weer zo'n 3 uur vanaf Roodeschool naar Zevenaar. Ik was even lang onderweg op de fiets als onderweg met de trein.
Hierbij gaan we verder met deel 6!
Dit was deel 6 van de reportage. In het laatste deel nog een stuk van de Eemshaven.
Cheers Ruben.
Bij de Eems-crossing stond ik zelf ook verbaasd even omhoog te kijken nadat ik zelf ook naast de Lek-crossing in Lekkerkerk heb gestaan voor bijna 3 jaar terug. Zowel de steunmast als de hoekmast stralen charme uit. De steunmast is meer kalmte en de hoekmast is meer robuust.
Voor mij is het ook niet om de hoek. Het was meer dan drie uur reizen per trein om naar Veendam te gaan vanaf Zevenaar en weer zo'n 3 uur vanaf Roodeschool naar Zevenaar. Ik was even lang onderweg op de fiets als onderweg met de trein.
Hierbij gaan we verder met deel 6!
Dit was deel 6 van de reportage. In het laatste deel nog een stuk van de Eemshaven.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.
Mooi vervolg,wauw.Hans zei vorig jaar tegen mij,als ik een reportage maakte;hij met een zak chips,koffie zit te genieten.En ik doe dat bij deze bij jou .Wat een mooie 4-circuitmasten zijn de 220ers.Met die bliksembok vind ik ze net iets mooier dan de exemplaren bij mij in het dorp en bij Borssele.(al heeft die weer die stoere kattenoren)En dan Eemshaven,dit is ook 1 van de hoogtepunten wat Nederland qua hoogspanningsmasten te bieden heeft.Die 380/220kv eindmasten zijn machtig en stralen echt no nonsense uit.Dan die verse Oostringers.Deze masten zijn zon 4 jaar oud,en dit zijn de masten die van mij part vandaag de dag in de verbindingen horen te staan,ipv (tenen)kromtrekkende wintracks.Ben benieuwd naar je volgende deel.
Re: 380/220kV Meeden - Eemshaven.
Super mooie foto's Ik zie een aantal foto's van de mammoetlijn vanuit standpunten die ik nog niet eerder heb gezien, ook bij station Robbenplaat. Het blijft een geweldige lijn om te zien, en ook de 220kV lijn naar Vierverlaten mag er zijn. Toch vind ik de mammoeten wel bij het Groningse landschap passen. De stompe traversen hebben in de verte wel wat van de traversen van de hamerkoppen. Verder valt de eindmast van de lijn naar Oudeschip op, de geleiders op de bovenste traversen zitten niet op de plaats waar ze tussen Zwolle en Meeden zitten waardoor de mast meteen een wat ander aanzicht krijgt.
Maar de mammoetlijn blijft het hoogte punt uit de Nederlandse mastengeschiedennis Met de wintracks gaat het helaas bergafwaarts en als ik dan ook nog zie dat onderdelen afbreken zoals bij Wateringen krijg ik toch zo mijn twijfels over het mastontwerp...
Maar de mammoetlijn blijft het hoogte punt uit de Nederlandse mastengeschiedennis Met de wintracks gaat het helaas bergafwaarts en als ik dan ook nog zie dat onderdelen afbreken zoals bij Wateringen krijg ik toch zo mijn twijfels over het mastontwerp...