Centrale Doel,Zandvliet,rivierkruisingen,Mercator deel 2
Centrale Doel,Zandvliet,rivierkruisingen,Mercator deel 2
hierbij wat vers materiaal uit de Antwerpse havens.Vooral de gigantische kruisingsmasten die daar in overvloed staan,deed mijn onderkaak de grond raken.De fotos zijn in maart gemaakt.
- Bijlagen
-
- Doel 004 (2400x1600) (2).jpg (532.97 KiB) 9076 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 29 mei 2016 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.
Het laatste deel van de verbinding Kreekrak-Zandvliet.Deze aftak is een van mijn favorieten.Deze masten overbruggen de tijdperiode van 1979(Borssele-Geertruidenberg)en Meeden-Diele(1987).Deze masten zou men kunnen zien als de voorgangers van de Oostringtype.Vooral het eerste deel springt uit het oog want het is een lange rij met hoge steunmasten.Die zijn te zien in mijn Topic;viewtopic.php?f=12&t=752
- Bijlagen
-
- Zandvliet 075 (2200x1467).jpg (586.27 KiB) 9021 keer bekeken
-
- Zandvliet 090 (1467x2200).jpg (623.78 KiB) 9026 keer bekeken
-
- Zandvliet 088 (2200x1467).jpg (684.62 KiB) 9026 keer bekeken
-
- naast mast 16,die precies op de gens staat;heeft men een nieuwe fundering gemaakt.Naar alle waarschijnlijkheid word mast 16 dus een meter of 8 verplaatst naar het oosten toe.
- Zandvliet 101 (2200x1467).jpg (617.64 KiB) 9026 keer bekeken
-
- Onze 'importmast' naast de nieuwe eindmast.Hij is bijna 2x zo hoog.
- Zandvliet 106 (2200x1467).jpg (612.01 KiB) 9026 keer bekeken
-
- Zandvliet 119 (1467x2200).jpg (460.38 KiB) 9042 keer bekeken
-
- Zandvliet 108 (2200x1467).jpg (424.08 KiB) 9042 keer bekeken
-
- Zandvliet 122 (2200x1466).jpg (363.45 KiB) 9042 keer bekeken
-
- mast 14 en hoekmast 15,de grens is nog maar een paar honderd meter.
- Zandvliet 147 (2200x1467).jpg (515.4 KiB) 9057 keer bekeken
-
- Zandvliet 132 (2200x1466).jpg (620.05 KiB) 9057 keer bekeken
-
- naar het zuiden toe is de Antwerpse havens te zien,en die gaat een grote rol spelen in deze topic
- Zandvliet 154 (2200x1467).jpg (483.71 KiB) 9057 keer bekeken
-
- mast 12 en hoekmast 11
- Zandvliet 153 (2200x1467).jpg (560.27 KiB) 9060 keer bekeken
-
- Mast 12.Zelfs een normale steunmast van dit type is gewoon prachtig.Deze staat op een golfbaan
- Zandvliet 164 (2200x1466).jpg (526.88 KiB) 9060 keer bekeken
-
- mast 10
- Zandvliet 165 (1467x2200).jpg (508.84 KiB) 9062 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 28 apr 2016 12:51, 7 keer totaal gewijzigd.
Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.
Interessante reportage, vooral die nieuwe eindmast! Wel jammer dat de Hollandse eindmast op Belgisch grondgebied gaat verdwijnen. Wat een joekel van een eindmast vergeleken bij de "Hollander" ernaast De laatste steunmast op Nederlands grondgebied wordt dus ook vervangen of verplaatst?
Kreekrak - Zandvliet is duidelijk een voorloper van de Oostring. Ik vind deze masten vele malen mooier dan de wat iele exemplaren die men iets later bouwde tussen Meeden en de Duitse grens, voordat men begon met de oostring. Persoonlijk vind ik van de "oostring-familie" deze masten dus het mooist, traversen nog zonder railing en wijde half-verankeringen
Ben benieuwd naar het vervolg van de reportage
Kreekrak - Zandvliet is duidelijk een voorloper van de Oostring. Ik vind deze masten vele malen mooier dan de wat iele exemplaren die men iets later bouwde tussen Meeden en de Duitse grens, voordat men begon met de oostring. Persoonlijk vind ik van de "oostring-familie" deze masten dus het mooist, traversen nog zonder railing en wijde half-verankeringen
Ben benieuwd naar het vervolg van de reportage
Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.
Opstijgpunt Zandvliet-Kreekrak.De nieuwe eindmast is al in bedrijf.
- Bijlagen
-
- Zandvliet 066 (2200x1467).jpg (507.29 KiB) 9010 keer bekeken
-
- Een aparte opstijgmast van de 150kv verbinding Zandvliet-Lillo-Merksem.
doet een beetje denken aan het opstijgpunt van LageWeide-Breukelen.In de Antwerpse havens krioelt het van de 150kv verbindingen,rivierkruisingen en aftakkingen.Terwijl er in Nederland zoveel mogelijk in de grond wordt getrapt,vakwerkmasten vervangen worden door bonestaken;gaat men in Belgie gewoon door met vakwerk.(zelfs de aankomende 380kv masten met geisoleerde mastarmen zien gewoon stoer uit.)Als ik de loterij ooit ga winnen,weet ik waar ik ga wonen.lol - Zandvliet 016 (2200x1467).jpg (542.5 KiB) 9011 keer bekeken
- Een aparte opstijgmast van de 150kv verbinding Zandvliet-Lillo-Merksem.
-
- Zandvliet 009 (2200x1467).jpg (586.51 KiB) 9018 keer bekeken
-
- Zandvliet 018 (2200x1467).jpg (841.48 KiB) 9018 keer bekeken
-
- Zandvliet 048 (2200x1467).jpg (906.17 KiB) 9018 keer bekeken
-
- Zandvliet 052 (2200x1467).jpg (749.76 KiB) 9018 keer bekeken
-
- Zandvliet 047 (2200x1467).jpg (972.59 KiB) 9018 keer bekeken
-
- Zandvliet 035 (1467x2200).jpg (777.24 KiB) 9018 keer bekeken
-
- Zandvliet 045 (1467x2200).jpg (642.1 KiB) 9018 keer bekeken
-
- Zandvliet 028 (2200x1467).jpg (731.22 KiB) 9020 keer bekeken
Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.
Interessante fotos ! Het is al een paar jaar geleden dat ik nog in Zandvliet was, en er is vanalles veranderd sindsdien. De typisch NEderlandse mast wordt inderdaad vervangen door een oer-Belgische mast. Hier wordt het natuurlijk uitkijken naar de geleiders: wordt de klassieke driebundel gebruikt of voorziet men al de vierbundel?
Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.
Het verbaast me eigenlijk maar bij de nieuwe eindmast zie ik nog een driebundel dus ik neem aan dat er voorlopig nog geen vierbundel komt. Toch eigenlijk wel vreemd dat er nog geen vierbundel is toegepast.
Ik geef je helemaal gelijk Michel, de nieuwe Belgische masten met geïsoleerde armen zijn zeker stoer en ik denk dat de nieuwe Duitse buismast er ook vele malen beter uitgaan zien dan onze wintrack en die wintrack noemt men nog wel design...
Ben je ook nog bij Rilland geweest? Ben wel benieuwd naar de huidige situatie.
Ik geef je helemaal gelijk Michel, de nieuwe Belgische masten met geïsoleerde armen zijn zeker stoer en ik denk dat de nieuwe Duitse buismast er ook vele malen beter uitgaan zien dan onze wintrack en die wintrack noemt men nog wel design...
Ben je ook nog bij Rilland geweest? Ben wel benieuwd naar de huidige situatie.
Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.
hiebij fotos van voornamelijk de mooie kruisingsmasten van onder andere verbindingen Zandvliet-Lillo en de 2x380kv en 1x150kv lijnen Doel-Mercator.
@Peter,we hebben gewoon de pech dat we in Nederland wonen.Al blijft het mij verbazen,want Tennet heeft ook een groot deel van Duitsland in beheer.Ik heb de tekeningen gezien van de Duitse variant,en die hebben nog iets stoers.De Nederlandse varianten hebben letterlijk niks om het lijf.
Maar terugkomend op het Rilland:Ik heb geen veranderingen gezien,alles staat net zo als in januari.
@Peter,we hebben gewoon de pech dat we in Nederland wonen.Al blijft het mij verbazen,want Tennet heeft ook een groot deel van Duitsland in beheer.Ik heb de tekeningen gezien van de Duitse variant,en die hebben nog iets stoers.De Nederlandse varianten hebben letterlijk niks om het lijf.
Maar terugkomend op het Rilland:Ik heb geen veranderingen gezien,alles staat net zo als in januari.
- Bijlagen
-
- En deze hoekmast is van de verbinding Lillo-Solvay.
- Antwerpsehavens1 029_01 (1467x2200).jpg (632.92 KiB) 8978 keer bekeken
-
- Een apart gevalletje tussen het 150kv station Lillo en Bayer.1 circuit is losgekoppeld.
- Antwerpsehavens1 031 (1467x2200).jpg (694.38 KiB) 8979 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 033 (2200x1467) (2).jpg (402.46 KiB) 8982 keer bekeken
-
- Deze brug staat sinds ik het gebied ken al open.
- Antwerpsehavens1 023 (2200x1467).jpg (566.8 KiB) 8988 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 017 (1467x2200).jpg (778.04 KiB) 8988 keer bekeken
-
- uitstraling van een koe,maar dan wel formaat Godzilla.
- Antwerpsehavens1 010 (1467x2200).jpg (722.19 KiB) 8988 keer bekeken
-
- mastbord oostelijke kruisingsmast.
- Antwerpsehavens1 014 (2200x1467).jpg (308.16 KiB) 8989 keer bekeken
-
- kijkrichting zuidwest,ik sta naast de oostelijke kruisingsmast van Lillo.Wat mij opviel;klein maar vlotte bliksemtraverses.Bovenste traverse zijn een stuk kleiner dan de onderste.Waardoor de mast een vriendelijke veedier-achtige uitstraling krijgt.
- Antwerpsehavens1 004 (2200x1466).jpg (628.37 KiB) 8989 keer bekeken
-
- leuke 150kv afspanmast voor de Lillo-kruising,ten oosten van het 150kv Lillostation
- Antwerpsehavens1 002 (1467x2200).jpg (637.76 KiB) 8989 keer bekeken
-
- Een teleplaatje(k.tweer)van de kruisingsmasten Zandvliet-Lillo,nabij het trafostation Lillo
- Antwerpsehavens1 103 (2200x1467).jpg (528.76 KiB) 8990 keer bekeken
Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.
En nu fotos van de lijnen die door het Beveren-Waaslandhaven lopen.Alleen al dit schiereiland telt 6 rivierkruisingen.Het zijn de rechtstreekse verbindingen van centrale Doel.De 2 380kv verbindingen gaan direct naar het reuzentrafostation Mercator.De 150kv verbinding van Doel gaat naar trafo Kallo,en die voedt wederom Mercator en trafo Zwijndrecht.
- Bijlagen
-
- Antwerpsehavens1 110 (2200x1467).jpg (474.35 KiB) 8971 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 087 (1466x2200).jpg (351.04 KiB) 8971 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 085 (1467x2200).jpg (503.63 KiB) 8971 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 127 (2200x1467).jpg (590.95 KiB) 8971 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 106 (2200x1467).jpg (279.99 KiB) 8971 keer bekeken
-
- De oosterlijke reuzenmast van de 150 verbinding Doel/Ketenisse/Kallo.Ik vind hem op een reuzenmaaswaaltje lijken.
- Antwerpsehavens1 104_01 (1467x2200).jpg (553.19 KiB) 8971 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 080 (1467x2200).jpg (649.72 KiB) 8975 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 061 (1467x2200).jpg (455.82 KiB) 8975 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 058 (2200x1467).jpg (613.38 KiB) 8975 keer bekeken
-
- Deze gigantische kruisingsmasten staan op het terrein van een containerterminal.de hoekmast op de voorgrond is ook al geen kleine jongen.
- Antwerpsehavens1 073_01 (1467x2200).jpg (390.11 KiB) 8975 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 045 (1467x2200) (2).jpg (529.25 KiB) 8976 keer bekeken
-
- uitzicht naar het westen toe,ik sta bij de tolpoorten.De gigantische 380kv rivierkruisingen zijn niet veer meer van mij vandaan.
- Antwerpsehavens1 054 (2200x1467).jpg (445.16 KiB) 8977 keer bekeken
-
- Naast de uitgang van de Tolpoortjes staan deze reuzen te popelen om je gezichtsveld te ontnemen.Links de 380kv verbinding Doel-Mercator(de oostelijke verbinding),en recht een ook al niet al te kleine steunmast van verbinding Doel-Kallo.
- Antwerpsehavens1 038 (1466x2200).jpg (634.28 KiB) 8979 keer bekeken
-
- Een kleine overzicht van de westelijke 380kv verbinding Doel-Mercator tot de enorme kruising bij Kallo.
- Antwerpsehavens1 040 (2200x1466).jpg (302.36 KiB) 8979 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 28 apr 2016 20:54, 7 keer totaal gewijzigd.
Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.
De lijn Doel-Kallo is blijkbaar al omgebouwd van 150+36kV naar 2x150kV. Goed om weten !
Wat de Lillobrug betreft: die staat inderdaad heel vaak open. Enkel wanneer er een trein moet passeren (enkele keren per dag) gaat ze eventjes dicht tot de trein gepasseerd is.
Voor de rest zeer leuke fotos
Wat de Lillobrug betreft: die staat inderdaad heel vaak open. Enkel wanneer er een trein moet passeren (enkele keren per dag) gaat ze eventjes dicht tot de trein gepasseerd is.
Voor de rest zeer leuke fotos
Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.
@Shrek,thnx voor de info over de openstaande bruggen daarzo.Ik heb nog meer fotos van de omgeving,plus nog een aantal mooi-weer opnames.
Maar eerst ga naar de 3 rivierkruisingen nabij de Kallosluis.
Maar eerst ga naar de 3 rivierkruisingen nabij de Kallosluis.
- Bijlagen
-
- Antwerpsehavens1 290 (1467x2200).jpg (654.38 KiB) 8962 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 279 (2200x1467).jpg (567.65 KiB) 8962 keer bekeken
-
- een van de steunmasten van de 380kv verbinding Mercator-Doel.
- Antwerpsehavens1 268 (1467x2200).jpg (492.66 KiB) 8962 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 242 (2200x1467).jpg (738.25 KiB) 8962 keer bekeken
-
- even een terugblik naar het noorden toe,de 380kv verbinding en de 150kv verbinding gebroederlijk naast elkaar.En links is wederom de aftakmast naar trafo Ketenisse te zien.
- Antwerpsehavens1 234 (2200x1467).jpg (788.5 KiB) 8962 keer bekeken
-
- Antwerpsehavens1 227 (1467x2200).jpg (799.86 KiB) 8962 keer bekeken
-
- Wat mij opviel bij de 150kv kruisingsmasten;De bovenste 2 traversen rechts op de foto,zijn veel korter dan links
- Antwerpsehavens1 208 (2200x1467).jpg (479.56 KiB) 8962 keer bekeken
-
- De 2 zuidelijke kruisingsmasten
- Antwerpsehavens1 213 (1467x2200).jpg (915.22 KiB) 8962 keer bekeken
-
- De 2 noordelijke kruisingsmasten.Links de 380kv lijn en rechts de 150kv lijn.
- Antwerpsehavens1 200 (1467x2200).jpg (776.33 KiB) 8963 keer bekeken
-
- rechts de aftakmast naar het trafostation Ketenisse toe
- Antwerpsehavens1 178 (1467x2200).jpg (697.71 KiB) 8964 keer bekeken
-
- 2maal(eigenlijk 4 maal)380kv.Mooie stoere masten
- Antwerpsehavens1 156 (2200x1467).jpg (302.06 KiB) 8965 keer bekeken
-
- Links de 150kv verbinding Doel-Kallo.Rechts de 380kv verbinding Doel-Mercator.
- Antwerpsehavens1 186 (2200x1466).jpg (604.55 KiB) 8966 keer bekeken
-
- Industrial strength nabij de Sluis van Kallo.Wat een Walhalla van reuzenmasten hier.
- Antwerpsehavens1 151 (2200x1467) (2).jpg (589.94 KiB) 8966 keer bekeken
-
- alle 3 de kruisingen in de verte nabij de Kallosluis.
- Antwerpsehavens1 142 (2200x1467).jpg (520.94 KiB) 8969 keer bekeken