Masten bij Vierverlaten, Aduard, Fransumervoorwerk

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
TJ
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:25
Dichtstbijzijnde trafo: Vierverlaten

Masten bij Vierverlaten, Aduard, Fransumervoorwerk

Bericht door TJ » 24 apr 2016 19:31

Ik had zin om eens foto's te gaan maken buiten. Hier masten ten oosten van Aduard, deels bij Fransumervoorwerk. Helaas heb ik geen dikke zoomlens, maar omdat dit tracé verbouwd gaat worden leek het me toch leuk wat vast te leggen .

Afbeelding
Blik oostwaarts net buiten Aduard, lijnen Vierverlaten-Ranum (110kV eenvlaksmasten) en Vierverlaten-Eemshaven (220kV tweevlaksmasten) in beeld.

Afbeelding
Wederom oostwaarts, een wisselmast van de zijkant, de stad Groningen op de achtergrond.

Afbeelding
De lijnen richting Vierverlaten, Hoogkerk zichtbaar op de achtergrond.

Afbeelding
Afspanmastje.

Afbeelding
Wederom richting Vierverlaten. Deze vind ik zelf best mooi gelukt .

Afbeelding
De grote broers ook richting Vierverlaten.

Afbeelding
Wisselmast. Ik was mede op pad gegaan om deze eens wat beter te bekijken. De toren lijkt zo een stuk plomper dan die van de gewone draagmasten.

Afbeelding
Normaals dezelfde wisselmast.

Afbeelding
Bij Fransumervoorwerk de blik iets richting zuidoosten. De wisselmast van eerder is in de verte te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Het tweede waarvoor ik op pad ging: het punt waarop de 220kV oostwaarts afbuigt richting Sauwerd. Ik zie nu op de foto's dat de hoekmast nogal krom staat.

Afbeelding
Terugkijkend zuidwaarts naar de gemeentegrens die ik net was overgestoken .

Afbeelding
Nogmaals de hoekmast, ik heb ook een aftakking gespot op de 110kV-lijn.

Afbeelding
Afbeelding
De aftakking iets dichterbij.

Dit was de selectie plaatjes van de oogst, misschien ga ik het stukje ten zuiden van de N355 ook nog een keer doen, tot en met dit punt zullen de masten van de 110kV-lijn immers plat gaan. Dit is ook mijn eerste keer masten fotograferen, ik hoop dat het een beetje naar tevredenheid is .
Laatst gewijzigd door TJ op 27 apr 2016 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masten bij Aduard, Fransumervoorwerk

Bericht door Tom » 24 apr 2016 19:53

Nou dat is meer dan verdienstelijk hoor. Als de zon meewerkt dan kun je met zulke buienluchten hele bijzondere resultaten halen en dat is goed gelukt!
Inderdaad laat de hoge 220kV-kruisingsmast goed zien hoe de trekkracht van de kabels hem probeert om te duwen.
Leuk dat je ook het aftakpunt hebt meegepakt.
Welke camera en lens heb je gebruikt?

Gebruikersavatar
TJ
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:25
Dichtstbijzijnde trafo: Vierverlaten

Re: Masten bij Aduard, Fransumervoorwerk

Bericht door TJ » 24 apr 2016 20:05

Ik heb de camera geërfd, het is een Nikon 1 J1, op de lens staat 1 NIKKOR 10-30. Het is ook de eerste keer dat ik 'm gebruik, ik kon bijvoorbeeld niet zo snel de belichting enzo vinden .

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Masten bij Aduard, Fransumervoorwerk

Bericht door michel » 24 apr 2016 20:12

Het is echt een zeer mooi begin.Ik zie dat je de verhoudingen al aardig onder de knie heb.(1/3 land,2/3 lucht en eventueel mast)En ik vind die stapelwolken erbij ook zeer mooi,kortom;een zeer goede eerste reportage.Het is voor mij een bekende locatie want ik was er van de zomer nog,al was ik meer in de buurt van de 220kv-aftak gedeelte van de reusachtige mammoetlijn.En ook die 4-circuit 220kv masten zijn erg mooi om te zien.Ik vind die hamerkoppen met bliksemtraversen heel leuk om te zien.Ik had ze al bij Meeden gezien,en wellicht over een paar weken zal ik de verleiding niet kunnen gaan weerstaan om ze toch even op camera te schieten.Ik vind het jammer dat Tennet ook hier die graffiti-gevoelige(en men zei iets over onderhoudsvrij? )breinaalden wil gaan plaatsen.Maar ik vind je 1e reportage echt geslaagd.
En als je de fotos wil bewerken zou ik je ViewNX2 aanraden.Het makkelijk om mee te werken.(ik doe niet anders momenteel)En het is te downloaden op de Nikon-site.

Gebruikersavatar
TJ
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:25
Dichtstbijzijnde trafo: Vierverlaten

Re: Masten bij Aduard, Fransumervoorwerk

Bericht door TJ » 24 apr 2016 20:41

Ik vind dit ook mooie hamerkoppen, ik vind het een model dat zonder pretenties elegant in het landschap past. De tweevlaksmasten vind ik enerzijds mooi, maar soms wel erg in your face . Bij Sauwerd fietse ik vroeger dagelijks onder deze 220kV-lijn door naar school, hij heeft dus wel enig jeugdsentiment.

Richting Ranum en Sauwerd/Bedum kan ik op een mooie dag wel een keertje toevoegen. Fotobewerken komt misschien later eens een keertje, daar heb ik geen verstand van .

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Masten bij Aduard, Fransumervoorwerk

Bericht door Peter » 25 apr 2016 08:49

Leuke reportage met typisch Hollandse luchten! Ook mooi om te zien dat de 110kV en 220kV masten ongeveer dezelfde stijl hebben

Gebruikersavatar
TJ
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:25
Dichtstbijzijnde trafo: Vierverlaten

Re: Masten bij Aduard, Fransumervoorwerk

Bericht door TJ » 27 apr 2016 21:17

Ik ben vanavond even vanaf Aduard naar Vierverlaten gereden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nabij Aduard, blik in oostelijke richting.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vierverlaten - Bergum nabij Den Horn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volg de trein richting Vierverlaten . Het wordt al aardig druk met masten...

Afbeelding
Blik richting Ranum.

Afbeelding
Afbeelding
Blik op Vierverlaten. De 220kV naar Bergum en de 110kV naar Helpman ook in beeld.

Afbeelding
Afbeelding
Nog een trein .

Afbeelding
Afbeelding
Dramatisch licht.

Zo heb ik het hele te vervangen stuk van Vierverlaten-Ranum in elk geval gehad .

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Masten bij Vierverlaten, Aduard, Fransumervoorwerk

Bericht door Tom » 28 apr 2016 23:42

Leuk, van deze kant zien we Vierverlaten niet zo vaak. De lijn naar Helpman staat ook nog altijd op mijn wensenlijstje.

Gebruikersavatar
TJ
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:25
Dichtstbijzijnde trafo: Vierverlaten

Re: Masten bij Vierverlaten, Aduard, Fransumervoorwerk

Bericht door TJ » 29 apr 2016 10:48

TomBorger schreef:Leuk, van deze kant zien we Vierverlaten niet zo vaak. De lijn naar Helpman staat ook nog altijd op mijn wensenlijstje.
Daar wil ik een keer de fiets voor pakken, bij beter weer .

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Masten bij Vierverlaten, Aduard, Fransumervoorwerk

Bericht door michel » 29 apr 2016 17:52

Leuke fotoserie.Ik zie op de achtergrond een mooie rij hoge 220kv donaumasten van verbinding Vierverlaten-Bergum,en natuurlijk het fotogenieke trafostation zelf..Mooie foto met de zonnestralen door de cumuluswolken heen,ik zie dat je nu al een goed oog voor detail heb.
Vierverlaten-Hunze(Helpman bestaat niet meer,is nu een voetbalveld geworden)-Gasselte zijn leuke aanraders.
Bijlagen
DSC_0585%20(2200x1467).jpg
Een werkloze hamerkop bij het FC-Groningen stadion.Was ooit een deel van Hunze en Helpman
DSC_0585%20(2200x1467).jpg (630.6 KiB) 8347 keer bekeken
DSC_0582%20(2200x1467).jpg
DSC_0582%20(2200x1467).jpg (436.19 KiB) 8349 keer bekeken

Plaats reactie