Pagina 5 van 12

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem-Hengelo

Geplaatst: 24 apr 2016 19:49
door michel
Een klein begin van verbinding Doetinchem-Hengelo. @Ruben.Tja ik had al zon vermoeden dat jij deze lijn van A tot Z kende,ik ga vanavond wel even op zoek naar jou reportage.Het lijkt me wel leuk om te zien hoe jij deze mooie verbinding heb gedaan.(met de fiets,duh )Ik kan mij dat wel voorstellen,ik zie maar liefst 3 verbindingen elke dag.(Alblasserdam-Arkel-Merwedehaven,Krimpen-Crayestein en de Biesbosch-kruising van Geertruidenberg-Krimpen)Ze zijn voor mij net zo normaal als mijn eigen meubels in mn huis.Vooral de vierbundel donaumasten zijn hier lekker groot en toch rustig overkomend.(Vanaf station Krimpen zijn ze wel weer anders,Hans noemde ze dikkoppen en ik noem ze de Pachycephalosaurus-lijn.),daar volgt later dit jaar een volledig verslag van incl. de kruisings en stations.
diezelfde dag heb ik alvast een heel klein gedeelte van de 380kv verbinding Doetinchem-Hengelo vastgelegd,ik had aardig wat tijd over een maakte daar gebruik van.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 24 apr 2016 20:21
door Tom
Fraaie foto's, je hebt echt goede omstandigheden gehad.
Het stuk naar Doetinchem is inderdaad een wat saai gedeelte, maar je kan met de tele daar wel mooie plaatjes met veel repetitie maken.
Ik vind wel dat die telelens wat donkere hoekjes heeft. Misschien volgende keer wat diafragmeren of wat corrigeren achteraf?
Foto 270 is genomen vanaf een bekend standpunt, in '01 heb ik daar deze foto gemaakt, er stonden toen nog wat minder bomen:
AfbeeldingStation Doetinchem Langerak II by tomborger, on Flickr

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 24 apr 2016 20:36
door michel
TomBorger schreef:Fraaie foto's, je hebt echt goede omstandigheden gehad.
Het stuk naar Doetinchem is inderdaad een wat saai gedeelte, maar je kan met de tele daar wel mooie plaatjes met veel repetitie maken.
Ik vind wel dat die telelens wat donkere hoekjes heeft. Misschien volgende keer wat diafragmeren of wat corrigeren achteraf?
Foto 270 is genomen vanaf een bekend standpunt, in '01 heb ik daar deze foto gemaakt, er stonden toen nog wat minder bomen:
AfbeeldingStation Doetinchem Langerak II by tomborger, on Flickr
Ja,qua weer was meer geluk dan wijsheid. .Naja het stukje vanaf Zevenaar is weinig variabel,maar wel zeer fotogeniek.En wat de donkere hoeken betreft:Ik heb dat vooral met het maximale brandpuntafstand.Ik heb er ook een Uv-filter erop zitten,maar dat lijkt mij niet de oorzaak.Ik heb al met de diafragma gespeeld maar het blijft aanwezig.Ik wil ook een vaste lens erbij halen met een f 2.8.Mooie foto uit 2001,Tom.Ik vraag mij nu af hoe lang jij al fotos maakt.Ik durf te gokken op een jaar of 20.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 24 apr 2016 21:03
door Tom
Ik kan je voor Nikon de 70-300/4-5,6 aanraden ('k heb hem zelf ook). Dat is een full-frame lens en heeft daardoor op cropformaat geen last van vignettering. Daarnaast is hij zeer scherp tot 200 mm, daarboven iets minder, maar daar zit je meestal toch niet. Tweedehands is er heel veel aanbod, kost je dan ongeveer 350 euro.
.Ik durf te gokken op een jaar of 20.
Klopt aardig, wacht maar op het komende Zwolle-Meeden 20 jaar verhaal.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 24 apr 2016 21:45
door michel
TomBorger schreef:Ik kan je voor Nikon de 70-300/4-5,6 aanraden ('k heb hem zelf ook). Dat is een full-frame lens en heeft daardoor op cropformaat geen last van vignettering. Daarnaast is hij zeer scherp tot 200 mm, daarboven iets minder, maar daar zit je meestal toch niet. Tweedehands is er heel veel aanbod, kost je dan ongeveer 350 euro.
.Ik durf te gokken op een jaar of 20.
Klopt aardig, wacht maar op het komende Zwolle-Meeden 20 jaar verhaal.
Oke,ik heb een oudere variant de 55-300/4-5,6.Het model stamt nog uit 2009,maar hij was zon 300euro.Ik ga zowieso eerst een dieselauto halen,want de afstanden gaan toch in de kosten lopen.(Baarle-Nassau-Papendrecht is zon 65km,dat keer 4 gemiddeld per week.Met een auto die 1 op 13 rijd.En het beestje is al 18 jaar oud)En ja dan kom de hobby nog erbij,in het weekend.Dus een diesel is de beste optie.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 27 jul 2016 20:00
door Nico uit Gouda
Peter schreef:Als ik kijk op de site van TenneT zou dat niet al te lang meer moeten gaan duren:
http://www.tennet.eu/nl/nl/net-projecte ... oetic.html

Overigens mag het van mij nog wel een paar jaar duren voordat men gaat beginnen aan de doortrekking van de A15 naar de A12 en aangezien men er een tolweg van wil maken zal ik hem vast niet vaak gaan gebruiken. We betalen al de hoogste wegenbelasting van Europa, maar dat terzijde. Bovendien gaat het ten koste van een leuke fotolocatie langs de Betuweroute.
Lees nu ook http://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/h ... ter-hoger/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem-Hengelo

Geplaatst: 27 jul 2016 20:23
door Peter
Interessant, de eerste mast is dus verhoogd. Zo te zien heeft TenneT de "Wierden" oplossing toegepast met een tussenstuk boven het broekstuk Mast 51 is hiermee even hoog geworden als de S+21's bij Rilland en Harculo, alleen deze oplossing is natuurlijk wat minder fraai. Verder zie ik dat in september dus mast 53N wordt gebouwd. Ik ben heel benieuwd hoe die eruit gaat zien. Ik heb natuurlijk meteen even de gegevens op de netkaart aangepast.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem-Hengelo

Geplaatst: 22 jan 2017 21:13
door Peter
Zaterdag 21 januari 2017 ben ik op pad geweest om met het fraaie winterweer een paar NS FLIRT's te fotograferen en op de terugweg heb ik nog even bij Angeren gekeken naar de stand van zaken m.b.t. de aanpassingen van de 380kV verbinding vanwege het doortrekken van de A15. Zoals bekend is vorig jaar mast 51 al met 6 meter verhoogd d.m.v. de "Wierden constructie" boven het broekstuk. Ik zag dat deze mast nu half-verankeringen heeft gekregen met nieuwe isolatorkettingen, die overigens van een afstand bijna niet opvielen. Bij hoekmast 52 wijzen de isolatorkettingen richting mast 51 nog net niet omhoog.

In september 2016 zou mast 53N gebouwd worden, maar die is nog steeds niet gebouwd! Wel was de fundering van mast 53N klaar. Maar goed, voor mast 53N moeten we nog even geduld hebben. Er lagen nog geen mastdelen klaar voor montage. Waarschijnlijk zal voor de ombouw de Betuweroute ook buiten dienst moeten. De Betuweroute was overigens dit weekend ook buiten dienst.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem-Hengelo

Geplaatst: 23 jan 2017 11:23
door Ruben
Mooie foto's Peter van de masten bij Angeren! Mast 51 is toch weer een bijzonder exemplaar geworden, toch kent Dodewaard-Doetinchem veel verschillende masten qua hoogte. Nu de S+15 verhoogd is met 6 meter hebben we ook hier in Gelderland een S+21, maar niet zo fraai als de S+21 bij Sekdoorn en Rilland met het breed uitlopend broekstuk.

Ben wel benieuwd naar mast 53N hoe die eruit komt te zien, die zou helemaal van scratch in elkaar gezet gaan worden. Ben ook benieuwd naar de hoogte. Als ik de documenten goed had gelezen hou die zo'n 18 meter hoger worden dan de S+0. Dat zou wel een unicum zijn als er een S+18 komt, die is er nog niet in de Oostring.

Cheers Ruben.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem-Hengelo

Geplaatst: 23 jan 2017 11:44
door Peter
Toch is mast 51 geen echte S+21 zoals bij Rilland en Sekdoorn. De verhoging valt hier minder op dan de exemplaren bij Wierden maar het is nu wel een flink hoge mast geworden!

Ik heb geen idee of er voor de oostring een ontwerp is van een S+18. Die is in elk geval nooit gebouwd. Ik zag wel dat de fundering lekker breed is. Of gaat men toch een S+21 bouwen? De mast zou 21 meter hoger worden, wellicht is men uitgegaan van een S+0, maar mast 53 is inderdaad een S-3. Verder ben ik benieuwd wat men met de traversen gaat doen, komen er "preekstoelen" of een volledige railing zoals ook bij het SAAL project...