Pagina 3 van 12

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 19 apr 2016 18:33
door michel
Ruben schreef:Mooie foto's weer ook met de denneboommasten van de PGEM, mijn favoriete masten!

Het stukje bij masten 30 en 31 blijft een van mijn favoriete punten! Mast 30 is een S+15 en mast 31 is een S+12. Dat de lijnen op deze manier kruizen zonder portaalmasten komt heel weinig voor in Nederland!

Cheers Ruben.
Dat is zeker zeldzaam in Nederland.En toevallig bij mij in de buurt heb je ook zon lijnkruising.Krimpen-Geertruidenberg en Alblasserdam-Arkel.Tussen mast 43 en 44.De Denneboomasten zijn zeker fraai.Ik denk dat ik er nog een plaatje van ga schieten van de week ik het 2e deel ga doen tot Doetinchem.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 19 apr 2016 20:19
door michel
Omgeving nabij Knooppunt Ressen.Ik ben bijna aan het (voorlopige)einde van de A15.Het landschap wordt steeds meer heuvelachtig,en ik nader mast 32 met halfverankering.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 19 apr 2016 21:10
door Ruben
Ah de kleine dikkertjes bij Bemmel! Ook alweer twee jaar geleden dat ik die heb bezocht, mijn foto's daarvan zijn te vinden in het Hoogspanningsmasten in Gelderland topic. Denk dat de kleinste denneboomasten verbinding de oudste lijn in Nederland is die tussen Dodewaard en Ede ligt. Dit is de twee na oudste verbinding in Gelderland, 6 jaar jonger dan de lijn naar Ede (1935 tegenover 1929).

De ET-mast voor de 380kV-lijn doet echt afbreuk aan de lijn vind ik persoonlijk, het past er totaal niet bij. Beetje vergelijkbaar met de afspanmasten bij de Waalportalen iets verderop. Deze denneboommasten zijn bijna geheel identiek aan de 150kV denneboommasten van de PGEM die in de periode 1949-1953 zijn gebouwd in de lijnen: Nijmegen-Dodewaard Grens/Apeldoorn en Apeldoorn-Deventer(Hattem).

Vanaf Bemmel komen de 380kV-masten naast de 150kV-tonmasten te lopen richting het Pannerdensch-kanaal die ik tevens ook op de foto heb gezet.

Cheers Ruben.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 19 apr 2016 22:23
door michel
Tot zover voor vandaag.Morgen voorlopig het laatste deel.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 19 apr 2016 23:07
door Peter
De masten 30 en 31 staan ook bij een mooie fotolokatie voor de Betuweroute. Vanaf het viaduct heb je een mooi zicht richting Valburg en kun je foto's van de Betuweroute maken met drie spanningen in beeld En het klopt beide verhoogde masten zijn niet even hoog maar inderdaad een S+12 en S+15. Overigens zijn er wel meer plaatsen waar een 380kV verbinding een andere verbinding overspant zonder dat er portalen onder staan. In de buurt van Goor gaat de 380kV verbinding over de (verhoogde) 110kV verbinding naar Goor heen en bij Zwolle gaat de oostring zelfs over een ex-220kV verbinding waarvoor men zelfs een S+21 heeft gebruikt!

Mooi dat je de kunststof isolatorkettingen van mast 43 in beeld hebt gebracht, dat was mij ook al eens opgevallen en ik heb het destijds met het 3D modellen bouwen zelfs meegenomen

Bij mast 48 is goed te zien dat de isolatorkettingen al een beetje schuin trekken vanwege de v-ophanging van mast 49. Die zou er als het goed is vanaf het begin in gezeten hebben. Ik vind het vreemd dat men op meer plaatsen met lijnhoeken dan weer geen v-ophangingen heeft toegepast. Het staat toch wat netter dan schuinhangende isolatorkettingen. Alsof het hard waait...

Het 50kV eindmastje heeft wel wat van een Zuid-Hollands 50kV ET-mastje maar hier past hij er inderdaad niet tussen.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 20 apr 2016 20:52
door michel
Het laatste deel van het eerste deel(duh!) van Dodewaard-Doetinchem.ik ben ondertussen aangekomen bij het lijngedeelte wat in zeer korte termijn gerecontrueerd word ivm met de A15.Het gaat dus om mast 51,52,53 en 54.En daar ben ik dus wel aardig blij mee.Want de bestaande 20plussers bij Hessenweg(mast 89),Sekdoorn(mast 21) en (voorlopig) Zandvliet(mast 2)hebben opeens 2 lengtegenoten(mast 51+18 53+21 wat ik bij de topic gelezen had))erbij als ik de site van Tennet mag geloven.Wat mij opviel is dat mast 51 2 verticale ophangingen per fasedraad bezit,iets wat ik bij Oostringmasten van dit formaat nog niet gezien heb.Alhoewel de combinatiemasten bij Hessenweg,waarbij de 110kv verbinding een stuk meelift;ook geen kleine jongens zijn.Ik weet niet hoe hoog die masten zijn,maar die zijn ook niet misselijk.En wat mij opviel is dat de kruising over de Pannerdenskanaal niet extreem hoog is met de s+15 masten.Het is gedaan omdat dit alleen met binnenvaartschepen kan bevaren worden,en de diepgang een stuk minder is dan bijv. de Merwede.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 20 apr 2016 23:06
door Peter
Nou Michel, de oostring S+15 is er zelfs met enkele draagketting en deze is te vinden bij Lochem waar deze over een vuilstort heen gaat. Verder is de hoge mast bij Hessenweg ook een S+15 en dus geen 20-plusser... De combinatiemasten bij de Hessenweg zijn inderdaad groot, maar die in Twente zijn nog net iets hoger

Omdat er straks ook een autosnelweg wordt overspannen is de kans wel groot dat de nieuwe masten half-verankeringen krijgen aangezien dat meestal wordt toegepast bij het kruisen van autosnelwegen, maar ook daar zijn weer uitzonderingen van...

Mooi dat je het te reconstrueren stuk ook nog hebt meegenomen in je reportage.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 21 apr 2016 22:08
door michel
Peter schreef:Nou Michel, de oostring S+15 is er zelfs met enkele draagketting en deze is te vinden bij Lochem waar deze over een vuilstort heen gaat. Verder is de hoge mast bij Hessenweg ook een S+15 en dus geen 20-plusser... De combinatiemasten bij de Hessenweg zijn inderdaad groot, maar die in Twente zijn nog net iets hoger

Omdat er straks ook een autosnelweg wordt overspannen is de kans wel groot dat de nieuwe masten half-verankeringen krijgen aangezien dat meestal wordt toegepast bij het kruisen van autosnelwegen, maar ook daar zijn weer uitzonderingen van...

Mooi dat je het te reconstrueren stuk ook nog hebt meegenomen in je reportage.
Oke,Lochem is als ik de kaart mag geloven ook heel fotogeniek.Enkele draagketting op een S+15,die ga ik vanzelf wel zien ergens dit jaar.Dat de hoge mast bij de Hessenweg een S+15 is had ik niet verwacht.Ik stond afgelopen zomer er pal naast en hij lijkt ook groter,pure optisch bedrog dus.Maar dat zou waarschijnlijk wel minder geweest zijn als de eerste mast van Zwolle-Meeden geen normale Oostringhoekmast was geweest.Want zowel de steunmasten als hoekmasten zijn ook behoorlijk aan de maat.Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat van het reconstrueren.
En een kleine update tot slot;Ik heb vandaag het 2e deel gedaan van Dodewaard-Doetinchem.Het weer was prachtig';een buitenkansje.Noordoostenwind staat meestal garant om strakblauwe polaire luchten.Als was het gisteren nog iets beter.Maar de ideale weersomstandigheden van gisteren heb ik gebruikt voor de laatste puntjes op de i ivm met mijn Zuid-Holland 380kv project.Hier alvast een voorproefje van Deel 2

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 22 apr 2016 22:37
door michel
Hier het 2e deel van mijn reportage Dodewaard-Doetinchem.Dit keer trof ik het qua weer.Het opstijgpunt van het 50kv lijntje Nijmegen-Bemmel was een leuke bijvondst,met de totaal andere opstijgmast.Dat men ten noorden van de Nijmegencentrale een paar masten vervangen hadden voor donaumastjes met stompe ondertraversen en kattenoren was mij bekend.Maar er stond dus nog een exemplaar ten noorden van Oosterhout,die behoort tot de 150kv verbinding Nijmegen-Elst-Kattenberg.Kon het niet laten om daar even snel wat fotos van te maken plus de lijnkruising naast de A15.

Re: 380kv Dodewaard-Doetinchem

Geplaatst: 22 apr 2016 22:48
door Ruben
Ah kijk aan, mijn favoriete masten! De denneboommasten van de PGEM! Leuk dat je het opstijgpunt van de lijn naar Elst hebt bezocht. Persoonlijk vind ik het een zware tegenvaller die donaumasten bij de oude PGEM denneboommasten. Deze staat ook in de lijn naar Zevenaar.

Zelf heb ik één keer de oude situatie gezien voor de verkabeling die plaatst vond in 2005.

Cheers Ruben.