Windpark Hellegatsplein

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Windpark Hellegatsplein

Bericht door Johan » 13 mar 2016 19:35

Het Windpark Hellegatsplein is al een poosje in bedrijf.
Hellegatsplein 1.JPG
Hellegatsplein 1.JPG (959.75 KiB) 7533 keer bekeken
Hellegatsplein 2.JPG
Hellegatsplein 2.JPG (990.93 KiB) 7533 keer bekeken
Iemand idee waarom er een op één punt geaarde in driehoek geschakelde wikkeling in de trafo zit?
Hellegatsplein 3.JPG
Hellegatsplein 3.JPG (962.75 KiB) 7533 keer bekeken
Het 50kV Ooltgensplaat is nagenoeg klaar.
Het is duidelijk te zien dat de lijn nu geknipt is, het is dus geen aftakstation meer.
Als alles opgeruimd is neem ik wat meer foto's
Ooltgensplaat 1.JPG
Ooltgensplaat 1.JPG (969.65 KiB) 7533 keer bekeken
Ooltgensplaat 2.JPG
50/33kV Hellegatsplein
Ooltgensplaat 2.JPG (936.88 KiB) 7533 keer bekeken

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Windpark Hellegatsplein

Bericht door BaDu » 14 mar 2016 11:01

De derde wikkeling is waarschijnlijk hetzelfde als een nulpunts trafo en verzorgd dan de aarding van het 50kV net.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Windpark Hellegatsplein

Bericht door Johan » 14 mar 2016 19:45

@Badu,

Ik ben niet overtuigd dat jou oplossing de juiste is.

Een nulpunttrafo wordt gebruikt om een sterpunt te maken bij een driehoek schakeling.
Bij een YY zoals deze trafo zijn de sterpunten al uitgevoerd, dus een sterpunt maken is niet nodig.

Het 33kV net kan star geaard zijn, of eventueel met blusspoel/weerstand geaard maar kan als klein net ook zwevend uitgevoerd zijn.

Aarding van het 50kV net zal nooit bij een klantaansluiting plaats vinden, maar bij het voedingspunt van het net.

Ik heb twee mogelijke oplossingen,

Veel bijvoorbeeld 150/50kV of 150/25kV trafo's zijn uitgevoerd met een derde wikkeling.
Dus YYD schakeling 150/50/10kV of 150/25/10kV waarbij de 10kV driehoek wikkeling niet is aangesloten, maar alleen dienst doet om eventuele scheve fasebelasting recht te trekken.

Tweede mogelijkheid, ik weet dat bij dit soort oplossingen waarbij de vermogenschakelaar in Ooltgensplaat staat en er 5 kilometer kabel tussen de het schakelpunt en de trafo zit, de impedantie van de trafo mogelijk aangepast moet worden om probleemloos inschakelen mogelijk te maken.

Johan

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Windpark Hellegatsplein

Bericht door BaDu » 14 mar 2016 20:35

Hoi Johan,

Inderdaad je hebt een punt, ik keek alleen even naar de vectorgroup: Yyn0+d11
Als je kijkt naar de vector afbeeldingen op de type plaat zie je inderdaad een primaire en secundaire winding in ster met sterpunt geaard (of beter.. aan buiten uitgevoerd en dus beschikbaar om geaard te worden).
Met de driehoekwikkeling (de d11) is iets vreemds aan de hand: slechts één punt van de driehoek is naar buiten de trafo uitgevoerd (de 3W1 en 3U2 aansluitingen).

Deze pdf geeft als reden voor een derde wikkeling in Yy trafo's : It is customary to add a third delta-connected auxiliary winding to all large star-star transformers to decrease the zero sequence impedance.
De zero sequence impendantie zegt me wel wat, maar dan moet ik weer even studeren wat ook weer de problemen daarvan waren #TerugNaarDeStudieBoeken.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Windpark Hellegatsplein

Bericht door Knarvel » 14 mar 2016 22:16

Of kijk hier waar eea vrij helder wordt uiteengezet.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Windpark Hellegatsplein

Bericht door BaDu » 15 mar 2016 14:52

Nog even bij een collega na gevraagd:
Zoals eerder aangegeven hebben Yy trafo's vaak een derde wikkeling in delta om de homopolaire impedantie (nederlands voor zero sequence impedance) te verlagen. Het uitstekende artikel wat knarvel quote beschrijft wat een homopolaire impedantie is, maar niet waarom je daar last van kan hebben.

Het volgende is het geval : Bij een Yy trafo worden 3de harmonischen (en 6e, 9e enz) niet gefilterd maar leiden tot een homopolaire stroom, deze veroorzaakt in de kern een magnetisch veld wat niet compleet wordt opgeheven. Dat kan weer leiden tot ijzerbrand in de kern. Het is daarom zaak deze derde harmonischen te filteren. Dat kan door een delta wikkeling op de kern aan te brengen waardoor de homopolaire impedantie verhoogd wordt en de derde harmonische worden opgeheven.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Windpark Hellegatsplein

Bericht door Johan » 15 mar 2016 15:14

@Badu en Knarvel,

Bedankt voor het antwoord.
Ik blijf het een vreemde aansluiting vinden in driehoek met één punt aan aarde.

Johan

Plaats reactie