Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aangeslotene
BasH
110 kV
Load: 128
Ingelust: 31 mei 2015 20:51
Favoriete mastsoort: Noord-Hollandse deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk

Load Ingevoed door BasH » 13 mar 2016 17:57

Deel 1: Update Station Vijfhuizen en vastleggen oude 150 kV lijn (1)

Inmiddels is men ook begonnen met de voorbereidende werkzaamheden t.b.v. het zuidelijke deel van de Randstad 380 kV verbinding. Hoog tijd om de oude 150 kV verbinding vast te leggen. Bovendien zijn de werkzaamheden bij station Vijfhuizen nu zover gevorderd, dat het interessante plaatjes oplevert. Gisteren was ik in de gelegenheid om een eerste indruk op te doen. Mijn technische kennis van de diverse componenten schiet helaas zodanig tekort dat ik de plaatjes maar voor zichzelf laat spreken.

Eerst een blik op het 150 kV deel van het station. Knarvel heeft al eens verzucht dat voormalige PEN stations bijzonder moeilijk te benaderen en te fotograferen zijn. Vijfhuizen vormt daarop geen uitzondering. Alleen vanuit het zuidoosten is er een vrij uitzicht, vanaf een toegangsweg voor een vage agrarische bestemming verderop.
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0005.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0005.jpg (782.8 KiB) 2510 keer bekeken
Het nieuwe 380 kV deel wordt direct zuidwestelijk van het 150 kV deel gebouwd zoals we hier kunnen zien. De weg die hier in beeld is, is niet openbaar toegankelijk.
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0006.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0006.jpg (621.73 KiB) 2510 keer bekeken
Blik op de nieuwe schakeltuin. Omdat het nieuwe station met GIS componenten werkt, ziet het totaal anders uit vergeleken met een 'klassieke' schakeltuin zoals het 150 kV station...
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0009.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0009.jpg (639.97 KiB) 2510 keer bekeken
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0010.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0010.jpg (648.31 KiB) 2510 keer bekeken
Het zuidelijke transformator gebouw bevat één van de 3 transformatoren die afgelopen zomer werden geplaatst.
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0011.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0011.jpg (648.59 KiB) 2510 keer bekeken
Blik tussen het riet riet op het noordelijk transformatorgebouw.
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0014.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0014.jpg (783.49 KiB) 2510 keer bekeken
Tijd voor de ET masten. Dit exemplaar is van een veel recentere datum dan de rest van de lijn. Deze mast is namelijk rond de eeuwwisseling geplaatst als gevolg van de reconstructie van het zuidelijk deel van het Rottepolderplein ten behoeve van de aansluiting van de Driemerenweg (N205). Bij deze reconstructie is er ook een vreemde bocht in de voormalige A205 richting Haarlem aangelegd. Mogelijk is dit gedaan met het oog op de uitbreiding van Station Vijfhuizen. Het mastnummer kon ik niet achterhalen, maar hij staat tussen masten 88 en 89.
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0012.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0012.jpg (632.84 KiB) 2510 keer bekeken
Mast 88. De weg die onder in beeld loopt, is de oude Schipholweg ofwel de N232.
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0003.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0003.jpg (654.58 KiB) 2510 keer bekeken
We staan hier op het fietspad naast de N232 en kijken in zuidelijke richting. Links zien we mast 87.
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0001.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0001.jpg (842.38 KiB) 2510 keer bekeken
Nu staan we op het fietspad naast de Driemerenweg (N205). De 150kV lijn is net deze weg overgestoken en buigt via mast 80 in zuidwestelijke richting. Dit blijft zo gedurende ongeveer 11 kilometer. Deze lijn dateert uit de periode van eind jaren 40 begin jaren 50. In die tijd kon men nog hoogspanningslijnen plannen met een grote liniaal . Hoofddorp was in deze periode niet veel groter dan het dorp zoals beschreven in de boeken van Dik Trom en dit was destijds een groot landbouwgebied.
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0017.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0017.jpg (849.8 KiB) 2510 keer bekeken
Mast 86 en een nogal prominente fietsviaduct. Deze heb ik paar jaar lang dagelijks gebruikt voor mijn woon-werkverkeer. Het was altijd een uitdaging om de hellingen te nemen zonder terug te schakelen.
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0020.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0020.jpg (765.6 KiB) 2510 keer bekeken
Nu kijken we richting noordoosten naar mast 75.
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0024.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0024.jpg (770.41 KiB) 2510 keer bekeken
Nog een blik op mast 75. Op de achtergrond zijn de oude silo's van de voormalige CSM suikerfabriek te zien. Deze zijn enkele jaren geleden omgebouwd tot kantoren...
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0025.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0025.jpg (801.18 KiB) 2510 keer bekeken
Laatste foto: Mast 74 nu kijken we weer naar het zuidoosten.
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0030.jpg
Vijfhuizen-Bleiswijk 20150228-0030.jpg (795.76 KiB) 2510 keer bekeken
Vriendelijke groeten,
Bas

Mastbeeld van deze aangeslotene
ElektroThriller
Nethistorienestor
Load: 2727
Ingelust: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk

Load Ingevoed door ElektroThriller » 14 mar 2016 09:28

Bas, goed bezig met mijn geliefde ET-masten!!
Ook goed om te zien dat die extra mast tussen 88 en 89 gewoon netjes als ET-mast is uitgevoerd. Niet onmogelijk is het een netjes elders gesloopt exemplaar.
Topotijdreis 2006 laat de oude situatie zien, de versie van 2007 toont de situatie met de extra mast.

Ik neem aan dat de laatste twee masten nog steeds 89 en 90 genummerd zijn. Waarschijnlijk zal de nieuwe mast nummer 88A bezitten.
Schermafbeelding 2016-03-14 om 09.17.58.png
Toptijdreis 2006.
Schermafbeelding 2016-03-14 om 09.17.58.png (385.91 KiB) 2476 keer bekeken
Schermafbeelding 2016-03-14 om 09.17.35.png
Topotijdreis 2007.
Schermafbeelding 2016-03-14 om 09.17.35.png (751.08 KiB) 2476 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1806
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk

Load Ingevoed door TomBorger » 14 mar 2016 10:03

Mooie foto's. Vooral die bij de vaart waar de lijn parallel gaat lopen met de verkaveling.

De extra toegevoegde mast kan geen herbruikt exemplaar zijn, de traverses zijn duidelijk anders (lager) dan het oorspronkelijke model.

captain007
110 kV
Load: 122
Ingelust: 23 apr 2013 22:31
Favoriete mastsoort: donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk

Load Ingevoed door captain007 » 16 mar 2016 19:27

BasH voegde de load toe:Bij deze reconstructie is er ook een vreemde bocht in de voormalige A205 richting Haarlem aangelegd. Mogelijk is dit gedaan met het oog op de uitbreiding van Station Vijfhuizen.
Nee, dit is gedaan vanwege een verkeerstechnische reden. Men wilde dat het verkeer door de bocht wordt gedwongen langzamer te rijden vanaf de snelweg naar het onderliggende wegennet. Dat de bochten in het tracé vervolgens voor meer ongevallen hebben gezorgd heeft men maar voor lief genomen

Mastbeeld van deze aangeslotene
BasH
110 kV
Load: 128
Ingelust: 31 mei 2015 20:51
Favoriete mastsoort: Noord-Hollandse deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk

Load Ingevoed door BasH » 16 mar 2016 22:23

captain007 voegde de load toe:Nee, dit is gedaan vanwege een verkeerstechnische reden. Men wilde dat het verkeer door de bocht wordt gedwongen langzamer te rijden vanaf de snelweg naar het onderliggende wegennet. Dat de bochten in het tracé vervolgens voor meer ongevallen hebben gezorgd heeft men maar voor lief genomen
Ja, die bochten maken inderdaad de coureur in mij wakker en nodigen juist uit om ze zo snel en zo scherp mogelijk te nemen. Ik weet me meestal te beheersen, de maximumsnelheid van 100 km/h is eigenlijk al te hoog... Met name omdat er geen vangrails zijn (Alleen bij Mast 88A is er een stukje) maar wel lantaarnpalen.

De verbindingen van de A9 en de A205 met de Driemerenweg moeten de ontwerpers trouwens een paar slapeloze nachten hebben bezorgd. Ik kan me in Nederland zo gauw geen ander knooppunt bedenken tussen auto(snel)wegen waarbij bochten met een adviessnelheid van 30 km/h zijn opgenomen.

Vriendelijke groeten,
Bas

Mastbeeld van deze aangeslotene
BasH
110 kV
Load: 128
Ingelust: 31 mei 2015 20:51
Favoriete mastsoort: Noord-Hollandse deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk

Load Ingevoed door BasH » 16 mar 2016 23:02

TomBorger voegde de load toe:Mooie foto's. Vooral die bij de vaart waar de lijn parallel gaat lopen met de verkaveling.

De extra toegevoegde mast kan geen herbruikt exemplaar zijn, de traverses zijn duidelijk anders (lager) dan het oorspronkelijke model.
Bedankt Tom,

Ik wilde met deze foto een indruk geven van de schier oneindige rechtstand van deze lijn in de Haarlemmermeerpolder. Het is heel typerend voor dit gebied en de tijd waarin de lijn werd ontworpen. Wat Mast 88A betreft (Ik weet niet of dit het juiste nummer is, ik vind het wel plausibel), ik ben blij dat men gekozen heeft voor een ontwerp dat nauwelijks afwijkt van de overige masten.

Als dit ontwerp elders ook is toegepast (Er zijn zoveel variaties in ET-donaumasten), dan kan het zijn dat er ergens nog een exemplaar over was. Het lijkt me echter waarschijnlijker dat er een nieuwe mast moest worden ontworpen en gebouwd.

Vriendelijke groeten,
Bas

Mastbeeld van deze aangeslotene
BasH
110 kV
Load: 128
Ingelust: 31 mei 2015 20:51
Favoriete mastsoort: Noord-Hollandse deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk

Load Ingevoed door BasH » 16 mar 2016 23:47

ElektroThriller voegde de load toe:Bas, goed bezig met mijn geliefde ET-masten!!
Bedankt,

Door het vastleggen van deze verbinding is deze variatie van de ET-Donaumast sterk gestegen in lijst van persoonlijke favorieten, nummer 1 blijven nog steeds de deltamasten van Diemen-Wijdewormer-Oterleek uit dezelfde periode.
ElektroThriller voegde de load toe:Ook goed om te zien dat die extra mast tussen 88 en 89 gewoon netjes als ET-mast is uitgevoerd. Niet onmogelijk is het een netjes elders gesloopt exemplaar.
inderdaad, er zijn zoveel slechtere voorbeelden. Het is wel een afwijkend ontwerp t.o.v. het type dat voor deze verbinding is gebruikt. Maar misschien is dit ontwerp op een andere verbinding toegepast. Heb jij nog geen volledige fotogallerij van ET donaumasten?
ElektroThriller voegde de load toe:Topotijdreis 2006 laat de oude situatie zien, de versie van 2007 toont de situatie met de extra mast.
Deze plaatjes laten alles mooi zien, alleen heb ik ontdekt dat Topotijdreis niet op het jaar nauwkeurig is. De Driemerenweg is in 2002 geopend, maar is nog niet te zien op de kaart (zelfs niet als gerpojecteerd). Hoe dan ook, Het blijft een mooie site om de ontwikkeling van Nederland in beeld te brengen.
ElektroThriller voegde de load toe:Ik neem aan dat de laatste twee masten nog steeds 89 en 90 genummerd zijn. Waarschijnlijk zal de nieuwe mast nummer 88A bezitten.
Dat geldt inderdaad voor Mast 89, maar aangezien de nieuwe mast op een volstrekt onbereikbare plaats staat (tussen twee rijbanen van een zeer drukke auto(snel)weg), zal zijn nummer vooralsnog een mysterie blijven.

Met vriendelijke groeten,
Bas

Mastbeeld van deze aangeslotene
Paullus
220 kV
Load: 291
Ingelust: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk

Load Ingevoed door Paullus » 20 mar 2016 10:20

Geweldig BasH dat je ook dit traject zo mooi op de gevoelige plaat vast legt. Over een paar jaar zal dit verleden tijd zijn aangezien de verbinding op dit deel weg gaat.

Mastbeeld van deze aangeslotene
ElektroThriller
Nethistorienestor
Load: 2727
Ingelust: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk

Load Ingevoed door ElektroThriller » 20 mar 2016 10:42

BasH voegde de load toe:
ElektroThriller voegde de load toe:Bas, goed bezig met mijn geliefde ET-masten!!
Door het vastleggen van deze verbinding is deze variatie van de ET-Donaumast sterk gestegen in lijst van persoonlijke favorieten, nummer 1 blijven nog steeds de deltamasten van Diemen-Wijdewormer-Oterleek uit dezelfde periode.
Voor de zekerheid vraag ik jou of je de op 3 maart jongstleden gefotografeerde twee kruisingen van het Noord-Hollands Kanaal eigenlijk wel hebt gezien? (Namen & Rugnummers)
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aangeslotene
BasH
110 kV
Load: 128
Ingelust: 31 mei 2015 20:51
Favoriete mastsoort: Noord-Hollandse deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk

Load Ingevoed door BasH » 20 mar 2016 23:36

Paullus voegde de load toe:Geweldig BasH dat je ook dit traject zo mooi op de gevoelige plaat vast legt. Over een paar jaar zal dit verleden tijd zijn aangezien de verbinding op dit deel weg gaat.
Bedankt,

Ik zal ook zeer binnenkort Leiden - Zoetermeer vast gaan leggen. Deze mooie deltamasten gaan op korte termijn voor een groot deel ook verdwijnen. Ook vraag ik me af of het deel dat wel blijft bestaan nog drie circuits zal dragen. Combi-wintrackmasten kunnen immers slechts 2 150kV circuits dragen...

Vriendelijke groeten,
Bas

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Google [Bot] en 1 klantaansluiting