Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
- BasH
- Loads: 149
- Aangesloten op: 31 mei 2015 20:51
- Favoriete mastsoort: Noord-Hollandse deltamast
- Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Deel 2: Vastleggen oude 150 kV lijn (2)
Op de eerste zomerse dag van dit jaar ging ik verder met het fotograferen van het lijndeel Vijfhuizen - Haarlemmermeer - Sassenheim. Het was mijn bedoeling om het gedeelte tot en met het station Haarlemmermeer vast te leggen.
Eerst een andere kijk op een hoogspanningsmast: Mast 75 vanaf de "Big Spotters Hill", een kunstmatige heuvel met een hoogte van ca. 40 meter. De heuvel is aangelegd ter gelegenheid van de Floriade 2002 tentoonstelling en dient om toekomstige en/of buitenaardse archeologen voor raadsels te stellen Mast 72, 71 enz. richting het zuidwesten. Om deze lange rechtstanden beter in beeld te brengen, heb ik gekozen om tegenlicht te gebruiken. Hierdoor steken m.i. de masten en geleiders beter af. Mast 68, 67 en verder. Deze mast is met een stalen constructie ca. 2 meter verhoogd. Ook zijn de bliksemdraden in dit deel voorzien van vogelspiralen. Nu met de zon in de rug: Mast 68. Mast 66 en 65 en het portaal om station Haarlemmermeer aan te sluiten. De portaalmast. Ik kon geen mastbord waarnemen en volgens de GE netkaart (Versie 5.0 bèta) heeft deze ook nummer 65. Daarachter de 'echte' mast 65. De grijze kubus achter het portaal is het 150 kV deel van het station. Helaas staat alle apparatuur binnen opgesteld, zodat er verder interessante plaatjes van het station zijn te maken. Ook het 50 kV deel is een gesloten gebouw. Detail van de portaalmast. En een laatste blik op de hoogspanningslijn met mast 64 t/m 48. Tussen Mast 62 en 61 is vermoedelijk mast 47 te zien. Met vriendelijke groeten,
Bas
Op de eerste zomerse dag van dit jaar ging ik verder met het fotograferen van het lijndeel Vijfhuizen - Haarlemmermeer - Sassenheim. Het was mijn bedoeling om het gedeelte tot en met het station Haarlemmermeer vast te leggen.
Eerst een andere kijk op een hoogspanningsmast: Mast 75 vanaf de "Big Spotters Hill", een kunstmatige heuvel met een hoogte van ca. 40 meter. De heuvel is aangelegd ter gelegenheid van de Floriade 2002 tentoonstelling en dient om toekomstige en/of buitenaardse archeologen voor raadsels te stellen Mast 72, 71 enz. richting het zuidwesten. Om deze lange rechtstanden beter in beeld te brengen, heb ik gekozen om tegenlicht te gebruiken. Hierdoor steken m.i. de masten en geleiders beter af. Mast 68, 67 en verder. Deze mast is met een stalen constructie ca. 2 meter verhoogd. Ook zijn de bliksemdraden in dit deel voorzien van vogelspiralen. Nu met de zon in de rug: Mast 68. Mast 66 en 65 en het portaal om station Haarlemmermeer aan te sluiten. De portaalmast. Ik kon geen mastbord waarnemen en volgens de GE netkaart (Versie 5.0 bèta) heeft deze ook nummer 65. Daarachter de 'echte' mast 65. De grijze kubus achter het portaal is het 150 kV deel van het station. Helaas staat alle apparatuur binnen opgesteld, zodat er verder interessante plaatjes van het station zijn te maken. Ook het 50 kV deel is een gesloten gebouw. Detail van de portaalmast. En een laatste blik op de hoogspanningslijn met mast 64 t/m 48. Tussen Mast 62 en 61 is vermoedelijk mast 47 te zien. Met vriendelijke groeten,
Bas
- BasH
- Loads: 149
- Aangesloten op: 31 mei 2015 20:51
- Favoriete mastsoort: Noord-Hollandse deltamast
- Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Deel 3: "Drive-By" Station Vijfhuizen
De bouw van het 380 kV deel gaat gestaag door. Vanmiddag zat ik in een bus op de N205 en kon ik even een "drive-by shooting" doen. Meestal zit ik als bestuurder op dit wegdeel waardoor het maken van foto's niet mogelijk is... De foto's heb ik met mijn nieuwe telefoon gemaakt en ik ben niet ontevreden over het resultaat. Inmiddels zijn er ook geleiders ingehangen in de rood-witte wintracks ten noorden van de A200 en is de eindmast inmiddels geplaatst. Volgend weekend heb ik weer gelegenheid om uitgebreid foto's te maken.
Vriendelijke groeten,
Bas
De bouw van het 380 kV deel gaat gestaag door. Vanmiddag zat ik in een bus op de N205 en kon ik even een "drive-by shooting" doen. Meestal zit ik als bestuurder op dit wegdeel waardoor het maken van foto's niet mogelijk is... De foto's heb ik met mijn nieuwe telefoon gemaakt en ik ben niet ontevreden over het resultaat. Inmiddels zijn er ook geleiders ingehangen in de rood-witte wintracks ten noorden van de A200 en is de eindmast inmiddels geplaatst. Volgend weekend heb ik weer gelegenheid om uitgebreid foto's te maken.
Vriendelijke groeten,
Bas
- michel
- Loads: 1364
- Aangesloten op: 14 mar 2015 17:27
- Favoriete mastsoort: SEP 380kv donaumast 69-72
- Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Mooie update!Ik heb ook nog wat beeldmateriaal van omgeving Vijfhuizen.De opnames zijn van afgelopen zaterdag.BasH voegde de load toe:Deel 3: "Drive-By" Station Vijfhuizen
De bouw van het 380 kV deel gaat gestaag door. Vanmiddag zat ik in een bus op de N205 en kon ik even een "drive-by shooting" doen. Meestal zit ik als bestuurder op dit wegdeel waardoor het maken van foto's niet mogelijk is... De foto's heb ik met mijn nieuwe telefoon gemaakt en ik ben niet ontevreden over het resultaat. Inmiddels zijn er ook geleiders ingehangen in de rood-witte wintracks ten noorden van de A200 en is de eindmast inmiddels geplaatst. Volgend weekend heb ik weer gelegenheid om uitgebreid foto's te maken.
Vriendelijke groeten,
Bas
- Bijgevoegde loads
-
- wisselmast 19 als doelman tussen de palen,alleen dit keer geen penalty's
- vijfhuizen 158 (2200x1467).jpg (625.31 KiB) 3180 keer geschouwd
-
- wisselmast 19,vondst van de dag
- vijfhuizen 148 (2200x1467).jpg (439.5 KiB) 3180 keer geschouwd
-
- vijfhuizen 134 (2200x1467).jpg (339.49 KiB) 3180 keer geschouwd
-
- hoekpaal 20.
- vijfhuizen 130 (1467x2200) (2).jpg (259.98 KiB) 3180 keer geschouwd
-
- terugblik naar Vijfhuizen
- vijfhuizen 118 (2200x1467) (2).jpg (599.57 KiB) 3181 keer geschouwd
-
- kijkrichting noordwest,te zien is de 150kv crossing.De nieuwe crossing is niet zo heel erg veel hoger,maar de rivier is ook niet zo heel breed.Maar voorgrote brede rivieren(bijv een Vlake,Merwede) heeft Tennet naar eigen zeggen innoverende oplossingen voor.(9km kabel op voorraad)
- vijfhuizen 111 (2200x1467) (2).jpg (432.17 KiB) 3181 keer geschouwd
-
- mast 24 naast de A9,ET-masten op hun best
- vijfhuizen 101 (1467x2200).jpg (588.44 KiB) 3182 keer geschouwd
-
- hier maakt paal 25 een hoek naar het oosten,hij trekt hier wat krom
- vijfhuizen 091 (1467x2200) (2).jpg (332.47 KiB) 3183 keer geschouwd
-
- vijfhuizen 085 (1466x2200).jpg (375.42 KiB) 3183 keer geschouwd
-
- vijfhuizen 061 (2200x1467).jpg (501.58 KiB) 3183 keer geschouwd
-
- vijfhuizen 051 (2200x1467).jpg (507.71 KiB) 3184 keer geschouwd
-
- vijfhuizen 046 (2200x1467) (2).jpg (299.87 KiB) 3184 keer geschouwd
-
- Palen vs ET-mast.Ruben you know our challenge?
- vijfhuizen 034 (1467x2200).jpg (517.1 KiB) 3184 keer geschouwd
-
- Detailfoto van de beschildering.
- vijfhuizen 028 (1467x2200).jpg (244.81 KiB) 3184 keer geschouwd
-
- Door de eenzijdige kracht trekken de hoekpalen duidelijk krom.Gezegd wordt door de Netbeheerder zou dat niet meer zijn als er aan beide kanten getrokken wordt.We zullen zien,ik heb de deel met draden ook gefotografeerd.
- vijfhuizen 029 (2200x1467).jpg (528.08 KiB) 3184 keer geschouwd
-
- Links de mooie ET-masten die gaan verdwijnen.Ik geef toe,de rechtstand hier ziet er minder slecht uit dan de Zuid-Hollandse paaltjes.Maar come on,waarom aan 1 kant beschildering.Zo valt het juist extra veel op.
- vijfhuizen 024 (2200x1467).jpg (623.67 KiB) 3184 keer geschouwd
-
- Dit bordje toont aan dat Tennet erg trots op hun wintracks met een foto van omgeving Bleiswijk.
- vijfhuizen 022 (2200x1467).jpg (712.56 KiB) 3185 keer geschouwd
-
- De obstructiebeschildering aan 1 kant...zucht
- vijfhuizen 012 (1467x2200).jpg (556.22 KiB) 3185 keer geschouwd
-
- vijfhuizen 005 (1467x2200).jpg (672.96 KiB) 3185 keer geschouwd
-
- vijfhuizen 001 (1467x2200).jpg (312.17 KiB) 3185 keer geschouwd
- michel
- Loads: 1364
- Aangesloten op: 14 mar 2015 17:27
- Favoriete mastsoort: SEP 380kv donaumast 69-72
- Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
2 deel van mijn bijvangst omtrent Vijfhuizen.(ik was daar in de buurt)
- Bijgevoegde loads
-
- wisselmast 19 en mast 20.Bij het zien krijg ik spontaan zin om te vissen.
- vijfhuizen 206 (2200x1467).jpg (499.4 KiB) 3177 keer geschouwd
-
- vijfhuizen 191 (2200x1467).jpg (480.8 KiB) 3178 keer geschouwd
-
- Een overzicht van de hoekbuizen met bedrading.Ze trekken duidelijk beide nog steeds krom,ter vergelijking heb ik de ET-masten ervoor/naast gezet.Wel minder dan de Zuid-Hollanders maar het is nog steeds duidelijk te zien
- vijfhuizen 182 (2200x1467).jpg (500.73 KiB) 3178 keer geschouwd
-
- vijfhuizen 173 (1467x2200).jpg (337.3 KiB) 3180 keer geschouwd
-
- vooraanzicht nummer 22,de palen buigen iets bolvormig door aan de bovenkant
- vijfhuizen 167 (1467x2200).jpg (325.87 KiB) 3180 keer geschouwd
-
- mast 20
- vijfhuizen 165 (1467x2200).jpg (363.67 KiB) 3180 keer geschouwd
- Peter
- Loads: 3093
- Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
- Favoriete mastsoort: Donaumast
- Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
De bouw gaat nu toch aardig snel, mooi om het zo via deze reportage op afstand te kunnen volgen Over de obstructiebeschildering aan één kant zal ik maar niks meer zeggen
- Tom
- Loads: 2029
- Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
- Favoriete mastsoort: Dennenboommast
- Dichtstbijzijnde trafo: Lochem
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Mooie reportage, het begint al ergens op te lijken!
Ik ben helemaal om als het gaat om de appreciatie van deze wintrackmasten, zeker dit wat aangepaste ontwerp met dikkere masten en de gewijzigde isolatorconfiguratie van de steunmasten kan ik tegenwoordig wel mooi vinden . Ik kijk uit naar het moment dat de bretels erop zitten.
Ik ben helemaal om als het gaat om de appreciatie van deze wintrackmasten, zeker dit wat aangepaste ontwerp met dikkere masten en de gewijzigde isolatorconfiguratie van de steunmasten kan ik tegenwoordig wel mooi vinden . Ik kijk uit naar het moment dat de bretels erop zitten.
- Hans
- Loads: 3086
- Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
- Favoriete mastsoort: Tonmast
- Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Wie heeft Toms account gehackt?
Dank voor de reportage en fotografie. Inderdaad schiet het aardig op. Ze gaan sneller dan ik had verwacht, dat wordt nog wat in het zuidelijk deel en bij Doetinchem. Misschien hebben we wel veel korter de tijd dan verwacht. Als de procedures eenmaal zijn geslecht gaat blijkbaar werkelijk de beuk erin en dan vordert men met grote snelheid.
Hoewel de nieuwe ophanging meer op de ons vertrouwde driehoekige dan wel geïsoleerde traverse lijkt, ben ik niet meteen onder de indruk. Juist omdat een wintrack in niets lijkt op een vakwerkmast kon ik de scherpe symmetrische V-braces van de eerste serie bij Delft en Bleiswijk nog wel waarderen. Het was zo onvergelijkbaar met wat we kenden dat het niet eens in me opkwam om er vergelijkingsmateriaal voor te zoeken.
Inmiddels is dat anders, nu deze niet-symmetrische V-braces verschijnen. Ze staan "zwaarder" en wat sterker dan de strakke puntige V-braces bij Bleiswijk, maar de aanblik van de mast verkrijgt er ook een soort 'oef, dat hou ik maar net' van. De lichtvoetigheid die de scherpe V-braces hadden en die wel enigszins bij de scherpe kegels paste, is niet langer aanwezig met deze zwaardere uithangende V-braces. Moeilijk te zeggen of dat nu mooier is of niet.
Dank voor de reportage en fotografie. Inderdaad schiet het aardig op. Ze gaan sneller dan ik had verwacht, dat wordt nog wat in het zuidelijk deel en bij Doetinchem. Misschien hebben we wel veel korter de tijd dan verwacht. Als de procedures eenmaal zijn geslecht gaat blijkbaar werkelijk de beuk erin en dan vordert men met grote snelheid.
Hoewel de nieuwe ophanging meer op de ons vertrouwde driehoekige dan wel geïsoleerde traverse lijkt, ben ik niet meteen onder de indruk. Juist omdat een wintrack in niets lijkt op een vakwerkmast kon ik de scherpe symmetrische V-braces van de eerste serie bij Delft en Bleiswijk nog wel waarderen. Het was zo onvergelijkbaar met wat we kenden dat het niet eens in me opkwam om er vergelijkingsmateriaal voor te zoeken.
Inmiddels is dat anders, nu deze niet-symmetrische V-braces verschijnen. Ze staan "zwaarder" en wat sterker dan de strakke puntige V-braces bij Bleiswijk, maar de aanblik van de mast verkrijgt er ook een soort 'oef, dat hou ik maar net' van. De lichtvoetigheid die de scherpe V-braces hadden en die wel enigszins bij de scherpe kegels paste, is niet langer aanwezig met deze zwaardere uithangende V-braces. Moeilijk te zeggen of dat nu mooier is of niet.
Trots geboren in het 110 kV-gebied
- Shrek
- Loads: 1709
- Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
- Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
- Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
In lange rechtstanden vind ik de wintracks nog aanvaardbaar, maar de mast op vijfhuizen001 is de mooiste
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Ze hebben veel meer "mast" uitstraling dan die bij Delft en Pijnacker.
- BasH
- Loads: 149
- Aangesloten op: 31 mei 2015 20:51
- Favoriete mastsoort: Noord-Hollandse deltamast
- Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Hoi Michel,
Bedankt voor de reportage. Nu kan ik komend weekend verder met het vastleggen van Hoofddorp-Sassenheim
Vriendelijke groeten,
Bas
Bedankt voor de reportage. Nu kan ik komend weekend verder met het vastleggen van Hoofddorp-Sassenheim
Vriendelijke groeten,
Bas