Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Geplaatst: 13 mar 2016 17:57
Deel 1: Update Station Vijfhuizen en vastleggen oude 150 kV lijn (1)
Inmiddels is men ook begonnen met de voorbereidende werkzaamheden t.b.v. het zuidelijke deel van de Randstad 380 kV verbinding. Hoog tijd om de oude 150 kV verbinding vast te leggen. Bovendien zijn de werkzaamheden bij station Vijfhuizen nu zover gevorderd, dat het interessante plaatjes oplevert. Gisteren was ik in de gelegenheid om een eerste indruk op te doen. Mijn technische kennis van de diverse componenten schiet helaas zodanig tekort dat ik de plaatjes maar voor zichzelf laat spreken.
Eerst een blik op het 150 kV deel van het station. Knarvel heeft al eens verzucht dat voormalige PEN stations bijzonder moeilijk te benaderen en te fotograferen zijn. Vijfhuizen vormt daarop geen uitzondering. Alleen vanuit het zuidoosten is er een vrij uitzicht, vanaf een toegangsweg voor een vage agrarische bestemming verderop. Het nieuwe 380 kV deel wordt direct zuidwestelijk van het 150 kV deel gebouwd zoals we hier kunnen zien. De weg die hier in beeld is, is niet openbaar toegankelijk. Blik op de nieuwe schakeltuin. Omdat het nieuwe station met GIS componenten werkt, ziet het totaal anders uit vergeleken met een 'klassieke' schakeltuin zoals het 150 kV station... Het zuidelijke transformator gebouw bevat één van de 3 transformatoren die afgelopen zomer werden geplaatst. Blik tussen het riet riet op het noordelijk transformatorgebouw. Tijd voor de ET masten. Dit exemplaar is van een veel recentere datum dan de rest van de lijn. Deze mast is namelijk rond de eeuwwisseling geplaatst als gevolg van de reconstructie van het zuidelijk deel van het Rottepolderplein ten behoeve van de aansluiting van de Driemerenweg (N205). Bij deze reconstructie is er ook een vreemde bocht in de voormalige A205 richting Haarlem aangelegd. Mogelijk is dit gedaan met het oog op de uitbreiding van Station Vijfhuizen. Het mastnummer kon ik niet achterhalen, maar hij staat tussen masten 88 en 89. Mast 88. De weg die onder in beeld loopt, is de oude Schipholweg ofwel de N232. We staan hier op het fietspad naast de N232 en kijken in zuidelijke richting. Links zien we mast 87. Nu staan we op het fietspad naast de Driemerenweg (N205). De 150kV lijn is net deze weg overgestoken en buigt via mast 80 in zuidwestelijke richting. Dit blijft zo gedurende ongeveer 11 kilometer. Deze lijn dateert uit de periode van eind jaren 40 begin jaren 50. In die tijd kon men nog hoogspanningslijnen plannen met een grote liniaal . Hoofddorp was in deze periode niet veel groter dan het dorp zoals beschreven in de boeken van Dik Trom en dit was destijds een groot landbouwgebied. Mast 86 en een nogal prominente fietsviaduct. Deze heb ik paar jaar lang dagelijks gebruikt voor mijn woon-werkverkeer. Het was altijd een uitdaging om de hellingen te nemen zonder terug te schakelen. Nu kijken we richting noordoosten naar mast 75. Nog een blik op mast 75. Op de achtergrond zijn de oude silo's van de voormalige CSM suikerfabriek te zien. Deze zijn enkele jaren geleden omgebouwd tot kantoren... Laatste foto: Mast 74 nu kijken we weer naar het zuidoosten. Vriendelijke groeten,
Bas
Inmiddels is men ook begonnen met de voorbereidende werkzaamheden t.b.v. het zuidelijke deel van de Randstad 380 kV verbinding. Hoog tijd om de oude 150 kV verbinding vast te leggen. Bovendien zijn de werkzaamheden bij station Vijfhuizen nu zover gevorderd, dat het interessante plaatjes oplevert. Gisteren was ik in de gelegenheid om een eerste indruk op te doen. Mijn technische kennis van de diverse componenten schiet helaas zodanig tekort dat ik de plaatjes maar voor zichzelf laat spreken.
Eerst een blik op het 150 kV deel van het station. Knarvel heeft al eens verzucht dat voormalige PEN stations bijzonder moeilijk te benaderen en te fotograferen zijn. Vijfhuizen vormt daarop geen uitzondering. Alleen vanuit het zuidoosten is er een vrij uitzicht, vanaf een toegangsweg voor een vage agrarische bestemming verderop. Het nieuwe 380 kV deel wordt direct zuidwestelijk van het 150 kV deel gebouwd zoals we hier kunnen zien. De weg die hier in beeld is, is niet openbaar toegankelijk. Blik op de nieuwe schakeltuin. Omdat het nieuwe station met GIS componenten werkt, ziet het totaal anders uit vergeleken met een 'klassieke' schakeltuin zoals het 150 kV station... Het zuidelijke transformator gebouw bevat één van de 3 transformatoren die afgelopen zomer werden geplaatst. Blik tussen het riet riet op het noordelijk transformatorgebouw. Tijd voor de ET masten. Dit exemplaar is van een veel recentere datum dan de rest van de lijn. Deze mast is namelijk rond de eeuwwisseling geplaatst als gevolg van de reconstructie van het zuidelijk deel van het Rottepolderplein ten behoeve van de aansluiting van de Driemerenweg (N205). Bij deze reconstructie is er ook een vreemde bocht in de voormalige A205 richting Haarlem aangelegd. Mogelijk is dit gedaan met het oog op de uitbreiding van Station Vijfhuizen. Het mastnummer kon ik niet achterhalen, maar hij staat tussen masten 88 en 89. Mast 88. De weg die onder in beeld loopt, is de oude Schipholweg ofwel de N232. We staan hier op het fietspad naast de N232 en kijken in zuidelijke richting. Links zien we mast 87. Nu staan we op het fietspad naast de Driemerenweg (N205). De 150kV lijn is net deze weg overgestoken en buigt via mast 80 in zuidwestelijke richting. Dit blijft zo gedurende ongeveer 11 kilometer. Deze lijn dateert uit de periode van eind jaren 40 begin jaren 50. In die tijd kon men nog hoogspanningslijnen plannen met een grote liniaal . Hoofddorp was in deze periode niet veel groter dan het dorp zoals beschreven in de boeken van Dik Trom en dit was destijds een groot landbouwgebied. Mast 86 en een nogal prominente fietsviaduct. Deze heb ik paar jaar lang dagelijks gebruikt voor mijn woon-werkverkeer. Het was altijd een uitdaging om de hellingen te nemen zonder terug te schakelen. Nu kijken we richting noordoosten naar mast 75. Nog een blik op mast 75. Op de achtergrond zijn de oude silo's van de voormalige CSM suikerfabriek te zien. Deze zijn enkele jaren geleden omgebouwd tot kantoren... Laatste foto: Mast 74 nu kijken we weer naar het zuidoosten. Vriendelijke groeten,
Bas