Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Deel 2: Vastleggen oude 150 kV lijn (2)
Op de eerste zomerse dag van dit jaar ging ik verder met het fotograferen van het lijndeel Vijfhuizen - Haarlemmermeer - Sassenheim. Het was mijn bedoeling om het gedeelte tot en met het station Haarlemmermeer vast te leggen.
Eerst een andere kijk op een hoogspanningsmast: Mast 75 vanaf de "Big Spotters Hill", een kunstmatige heuvel met een hoogte van ca. 40 meter. De heuvel is aangelegd ter gelegenheid van de Floriade 2002 tentoonstelling en dient om toekomstige en/of buitenaardse archeologen voor raadsels te stellen Mast 72, 71 enz. richting het zuidwesten. Om deze lange rechtstanden beter in beeld te brengen, heb ik gekozen om tegenlicht te gebruiken. Hierdoor steken m.i. de masten en geleiders beter af. Mast 68, 67 en verder. Deze mast is met een stalen constructie ca. 2 meter verhoogd. Ook zijn de bliksemdraden in dit deel voorzien van vogelspiralen. Nu met de zon in de rug: Mast 68. Mast 66 en 65 en het portaal om station Haarlemmermeer aan te sluiten. De portaalmast. Ik kon geen mastbord waarnemen en volgens de GE netkaart (Versie 5.0 bèta) heeft deze ook nummer 65. Daarachter de 'echte' mast 65. De grijze kubus achter het portaal is het 150 kV deel van het station. Helaas staat alle apparatuur binnen opgesteld, zodat er verder interessante plaatjes van het station zijn te maken. Ook het 50 kV deel is een gesloten gebouw. Detail van de portaalmast. En een laatste blik op de hoogspanningslijn met mast 64 t/m 48. Tussen Mast 62 en 61 is vermoedelijk mast 47 te zien. Met vriendelijke groeten,
Bas
Op de eerste zomerse dag van dit jaar ging ik verder met het fotograferen van het lijndeel Vijfhuizen - Haarlemmermeer - Sassenheim. Het was mijn bedoeling om het gedeelte tot en met het station Haarlemmermeer vast te leggen.
Eerst een andere kijk op een hoogspanningsmast: Mast 75 vanaf de "Big Spotters Hill", een kunstmatige heuvel met een hoogte van ca. 40 meter. De heuvel is aangelegd ter gelegenheid van de Floriade 2002 tentoonstelling en dient om toekomstige en/of buitenaardse archeologen voor raadsels te stellen Mast 72, 71 enz. richting het zuidwesten. Om deze lange rechtstanden beter in beeld te brengen, heb ik gekozen om tegenlicht te gebruiken. Hierdoor steken m.i. de masten en geleiders beter af. Mast 68, 67 en verder. Deze mast is met een stalen constructie ca. 2 meter verhoogd. Ook zijn de bliksemdraden in dit deel voorzien van vogelspiralen. Nu met de zon in de rug: Mast 68. Mast 66 en 65 en het portaal om station Haarlemmermeer aan te sluiten. De portaalmast. Ik kon geen mastbord waarnemen en volgens de GE netkaart (Versie 5.0 bèta) heeft deze ook nummer 65. Daarachter de 'echte' mast 65. De grijze kubus achter het portaal is het 150 kV deel van het station. Helaas staat alle apparatuur binnen opgesteld, zodat er verder interessante plaatjes van het station zijn te maken. Ook het 50 kV deel is een gesloten gebouw. Detail van de portaalmast. En een laatste blik op de hoogspanningslijn met mast 64 t/m 48. Tussen Mast 62 en 61 is vermoedelijk mast 47 te zien. Met vriendelijke groeten,
Bas
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Deel 3: "Drive-By" Station Vijfhuizen
De bouw van het 380 kV deel gaat gestaag door. Vanmiddag zat ik in een bus op de N205 en kon ik even een "drive-by shooting" doen. Meestal zit ik als bestuurder op dit wegdeel waardoor het maken van foto's niet mogelijk is... De foto's heb ik met mijn nieuwe telefoon gemaakt en ik ben niet ontevreden over het resultaat. Inmiddels zijn er ook geleiders ingehangen in de rood-witte wintracks ten noorden van de A200 en is de eindmast inmiddels geplaatst. Volgend weekend heb ik weer gelegenheid om uitgebreid foto's te maken.
Vriendelijke groeten,
Bas
De bouw van het 380 kV deel gaat gestaag door. Vanmiddag zat ik in een bus op de N205 en kon ik even een "drive-by shooting" doen. Meestal zit ik als bestuurder op dit wegdeel waardoor het maken van foto's niet mogelijk is... De foto's heb ik met mijn nieuwe telefoon gemaakt en ik ben niet ontevreden over het resultaat. Inmiddels zijn er ook geleiders ingehangen in de rood-witte wintracks ten noorden van de A200 en is de eindmast inmiddels geplaatst. Volgend weekend heb ik weer gelegenheid om uitgebreid foto's te maken.
Vriendelijke groeten,
Bas
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Mooie update!Ik heb ook nog wat beeldmateriaal van omgeving Vijfhuizen.De opnames zijn van afgelopen zaterdag.BasH schreef:Deel 3: "Drive-By" Station Vijfhuizen
De bouw van het 380 kV deel gaat gestaag door. Vanmiddag zat ik in een bus op de N205 en kon ik even een "drive-by shooting" doen. Meestal zit ik als bestuurder op dit wegdeel waardoor het maken van foto's niet mogelijk is... De foto's heb ik met mijn nieuwe telefoon gemaakt en ik ben niet ontevreden over het resultaat. Inmiddels zijn er ook geleiders ingehangen in de rood-witte wintracks ten noorden van de A200 en is de eindmast inmiddels geplaatst. Volgend weekend heb ik weer gelegenheid om uitgebreid foto's te maken.
Vriendelijke groeten,
Bas
- Bijlagen
-
- wisselmast 19 als doelman tussen de palen,alleen dit keer geen penalty's
- vijfhuizen 158 (2200x1467).jpg (625.31 KiB) 9807 keer bekeken
-
- wisselmast 19,vondst van de dag
- vijfhuizen 148 (2200x1467).jpg (439.5 KiB) 9807 keer bekeken
-
- vijfhuizen 134 (2200x1467).jpg (339.49 KiB) 9807 keer bekeken
-
- hoekpaal 20.
- vijfhuizen 130 (1467x2200) (2).jpg (259.98 KiB) 9807 keer bekeken
-
- terugblik naar Vijfhuizen
- vijfhuizen 118 (2200x1467) (2).jpg (599.57 KiB) 9808 keer bekeken
-
- kijkrichting noordwest,te zien is de 150kv crossing.De nieuwe crossing is niet zo heel erg veel hoger,maar de rivier is ook niet zo heel breed.Maar voorgrote brede rivieren(bijv een Vlake,Merwede) heeft Tennet naar eigen zeggen innoverende oplossingen voor.(9km kabel op voorraad)
- vijfhuizen 111 (2200x1467) (2).jpg (432.17 KiB) 9808 keer bekeken
-
- mast 24 naast de A9,ET-masten op hun best
- vijfhuizen 101 (1467x2200).jpg (588.44 KiB) 9809 keer bekeken
-
- hier maakt paal 25 een hoek naar het oosten,hij trekt hier wat krom
- vijfhuizen 091 (1467x2200) (2).jpg (332.47 KiB) 9810 keer bekeken
-
- vijfhuizen 085 (1466x2200).jpg (375.42 KiB) 9810 keer bekeken
-
- vijfhuizen 061 (2200x1467).jpg (501.58 KiB) 9810 keer bekeken
-
- vijfhuizen 051 (2200x1467).jpg (507.71 KiB) 9811 keer bekeken
-
- vijfhuizen 046 (2200x1467) (2).jpg (299.87 KiB) 9811 keer bekeken
-
- Palen vs ET-mast.Ruben you know our challenge?
- vijfhuizen 034 (1467x2200).jpg (517.1 KiB) 9811 keer bekeken
-
- Detailfoto van de beschildering.
- vijfhuizen 028 (1467x2200).jpg (244.81 KiB) 9811 keer bekeken
-
- Door de eenzijdige kracht trekken de hoekpalen duidelijk krom.Gezegd wordt door de Netbeheerder zou dat niet meer zijn als er aan beide kanten getrokken wordt.We zullen zien,ik heb de deel met draden ook gefotografeerd.
- vijfhuizen 029 (2200x1467).jpg (528.08 KiB) 9811 keer bekeken
-
- Links de mooie ET-masten die gaan verdwijnen.Ik geef toe,de rechtstand hier ziet er minder slecht uit dan de Zuid-Hollandse paaltjes.Maar come on,waarom aan 1 kant beschildering.Zo valt het juist extra veel op.
- vijfhuizen 024 (2200x1467).jpg (623.67 KiB) 9811 keer bekeken
-
- Dit bordje toont aan dat Tennet erg trots op hun wintracks met een foto van omgeving Bleiswijk.
- vijfhuizen 022 (2200x1467).jpg (712.56 KiB) 9812 keer bekeken
-
- De obstructiebeschildering aan 1 kant...zucht
- vijfhuizen 012 (1467x2200).jpg (556.22 KiB) 9812 keer bekeken
-
- vijfhuizen 005 (1467x2200).jpg (672.96 KiB) 9812 keer bekeken
-
- vijfhuizen 001 (1467x2200).jpg (312.17 KiB) 9812 keer bekeken
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
2 deel van mijn bijvangst omtrent Vijfhuizen.(ik was daar in de buurt)
- Bijlagen
-
- wisselmast 19 en mast 20.Bij het zien krijg ik spontaan zin om te vissen.
- vijfhuizen 206 (2200x1467).jpg (499.4 KiB) 9804 keer bekeken
-
- vijfhuizen 191 (2200x1467).jpg (480.8 KiB) 9805 keer bekeken
-
- Een overzicht van de hoekbuizen met bedrading.Ze trekken duidelijk beide nog steeds krom,ter vergelijking heb ik de ET-masten ervoor/naast gezet.Wel minder dan de Zuid-Hollanders maar het is nog steeds duidelijk te zien
- vijfhuizen 182 (2200x1467).jpg (500.73 KiB) 9805 keer bekeken
-
- vijfhuizen 173 (1467x2200).jpg (337.3 KiB) 9807 keer bekeken
-
- vooraanzicht nummer 22,de palen buigen iets bolvormig door aan de bovenkant
- vijfhuizen 167 (1467x2200).jpg (325.87 KiB) 9807 keer bekeken
-
- mast 20
- vijfhuizen 165 (1467x2200).jpg (363.67 KiB) 9807 keer bekeken
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
De bouw gaat nu toch aardig snel, mooi om het zo via deze reportage op afstand te kunnen volgen Over de obstructiebeschildering aan één kant zal ik maar niks meer zeggen
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Mooie reportage, het begint al ergens op te lijken!
Ik ben helemaal om als het gaat om de appreciatie van deze wintrackmasten, zeker dit wat aangepaste ontwerp met dikkere masten en de gewijzigde isolatorconfiguratie van de steunmasten kan ik tegenwoordig wel mooi vinden . Ik kijk uit naar het moment dat de bretels erop zitten.
Ik ben helemaal om als het gaat om de appreciatie van deze wintrackmasten, zeker dit wat aangepaste ontwerp met dikkere masten en de gewijzigde isolatorconfiguratie van de steunmasten kan ik tegenwoordig wel mooi vinden . Ik kijk uit naar het moment dat de bretels erop zitten.
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Wie heeft Toms account gehackt?
Dank voor de reportage en fotografie. Inderdaad schiet het aardig op. Ze gaan sneller dan ik had verwacht, dat wordt nog wat in het zuidelijk deel en bij Doetinchem. Misschien hebben we wel veel korter de tijd dan verwacht. Als de procedures eenmaal zijn geslecht gaat blijkbaar werkelijk de beuk erin en dan vordert men met grote snelheid.
Hoewel de nieuwe ophanging meer op de ons vertrouwde driehoekige dan wel geïsoleerde traverse lijkt, ben ik niet meteen onder de indruk. Juist omdat een wintrack in niets lijkt op een vakwerkmast kon ik de scherpe symmetrische V-braces van de eerste serie bij Delft en Bleiswijk nog wel waarderen. Het was zo onvergelijkbaar met wat we kenden dat het niet eens in me opkwam om er vergelijkingsmateriaal voor te zoeken.
Inmiddels is dat anders, nu deze niet-symmetrische V-braces verschijnen. Ze staan "zwaarder" en wat sterker dan de strakke puntige V-braces bij Bleiswijk, maar de aanblik van de mast verkrijgt er ook een soort 'oef, dat hou ik maar net' van. De lichtvoetigheid die de scherpe V-braces hadden en die wel enigszins bij de scherpe kegels paste, is niet langer aanwezig met deze zwaardere uithangende V-braces. Moeilijk te zeggen of dat nu mooier is of niet.
Dank voor de reportage en fotografie. Inderdaad schiet het aardig op. Ze gaan sneller dan ik had verwacht, dat wordt nog wat in het zuidelijk deel en bij Doetinchem. Misschien hebben we wel veel korter de tijd dan verwacht. Als de procedures eenmaal zijn geslecht gaat blijkbaar werkelijk de beuk erin en dan vordert men met grote snelheid.
Hoewel de nieuwe ophanging meer op de ons vertrouwde driehoekige dan wel geïsoleerde traverse lijkt, ben ik niet meteen onder de indruk. Juist omdat een wintrack in niets lijkt op een vakwerkmast kon ik de scherpe symmetrische V-braces van de eerste serie bij Delft en Bleiswijk nog wel waarderen. Het was zo onvergelijkbaar met wat we kenden dat het niet eens in me opkwam om er vergelijkingsmateriaal voor te zoeken.
Inmiddels is dat anders, nu deze niet-symmetrische V-braces verschijnen. Ze staan "zwaarder" en wat sterker dan de strakke puntige V-braces bij Bleiswijk, maar de aanblik van de mast verkrijgt er ook een soort 'oef, dat hou ik maar net' van. De lichtvoetigheid die de scherpe V-braces hadden en die wel enigszins bij de scherpe kegels paste, is niet langer aanwezig met deze zwaardere uithangende V-braces. Moeilijk te zeggen of dat nu mooier is of niet.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
In lange rechtstanden vind ik de wintracks nog aanvaardbaar, maar de mast op vijfhuizen001 is de mooiste
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Ze hebben veel meer "mast" uitstraling dan die bij Delft en Pijnacker.
Re: Bouw 380kV Vijfhuizen-Bleiswijk
Hoi Michel,
Bedankt voor de reportage. Nu kan ik komend weekend verder met het vastleggen van Hoofddorp-Sassenheim
Vriendelijke groeten,
Bas
Bedankt voor de reportage. Nu kan ik komend weekend verder met het vastleggen van Hoofddorp-Sassenheim
Vriendelijke groeten,
Bas