Pagina 4 van 9
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Geplaatst: 28 mar 2016 20:36
door Peter
Mooi vervolg Ruben! Zodra bij Hoogeveen het mastontwerp veranderd valt het kromtrekken van de hoekmasten meteen op Je hebt het vervolg iig mooi in beeld gebracht, dit gedeelte is vanaf de A28 bijna niet te zien en ik ben er al heel lang niet meer langs gekomen met de trein.
De ex-IJsselmij mast bij Wijster blijft een bijzonder geval. Als het goed is zou de omleiding bij Lemelerveld zelfs al voor 1988 moeten zijn gebouwd. Er zijn ooit foto's gepost waarop de omleiding te zien is met vier 380kV oostringmasten die toen nog geen "preekstoelen hadden". Het zou best eens kunnen dat deze vier masten er al een wat langere tijd stonden voordat in 1988 de rest van de lijn tussen Ens en Enschede gebouwd werd.
Verder is deze lijn er door de v-ophangingen naar mijn mening toch wel wat eentoniger op geworden, maar goed de lijn is gelukkig behouden gebleven
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Geplaatst: 28 mar 2016 20:50
door Ruben
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Geplaatst: 29 mar 2016 20:35
door Tom
Mooi verslag Ruben, ik vind de foto's erg geslaagd en het commentaar erbij is erg lezenswaardig. Interessant ook om wat van die fundatieversterkingen te zien. Volgens mij noemen ze die betonnen ruggen ook wel varkensruggen. Erg fraai is het natuurlijk allemaal niet, met die fel witte kleur. Wat me tegenwoordig na de verzwaring ook vooral opvalt is dat de kabels een stuk minder zeeg hebben, waardoor ze zeker naast de 110 kV-lijn nogal uit de toon vallen.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Geplaatst: 29 mar 2016 21:04
door Ruben
Hierbij gaan we verder met deel 3.
- Nadat ik bij de masten 34 ben geweest rijden we verder naar de masten 31 en 30 om daar even een pauze te houden. Beide lijnen lopen hier in een kaarsrechte lijn.
- DSC_7409.jpg (287.94 KiB) 9552 keer bekeken
- Vlak voor Assen moest ik een stuk omrijden vanwege privé-terrein. Hier nog masten 30 en 29.
- DSC_7420.jpg (313.05 KiB) 9552 keer bekeken
- Vlakbij het TT-circuit staan deze twee hoge jongens naast elkaar. Voor de 220kV-lijn is dit niet de hoogste variant, maar volgens mij wel voor de 110kV-lijn.
- DSC_7421.jpg (338.32 KiB) 9552 keer bekeken
- Bij masten 17 kijkend naar hoekmasten 10 verder op. Duidelijk het verschil te zien in het broekstuk en de toren.
- DSC_7430.jpg (390.1 KiB) 9552 keer bekeken
- In Assen wordt het Baggelhuizer Plas door beide lijnen gekruist, wat wel sfeervolle foto's oplevert. Hier masten 11.
- DSC_7434.jpg (263.3 KiB) 9552 keer bekeken
- Bij hoekmasten 10 maken de lijnen een behoorlijke bocht naar rechts om koers te zetten naar Zeyerveen.
- DSC_7435.jpg (332.57 KiB) 9552 keer bekeken
- De lijnen kruizen hier een schitterend stukje natuur!
- DSC_7437.jpg (348.26 KiB) 9552 keer bekeken
- Een staatsieportret van hoekmast 10 van de lijn naar Beilen. De 220kV-lijn had vroeger precies dezelfde ophanging als de 110kV-lijn.
- DSC_7440.jpg (722.87 KiB) 9552 keer bekeken
- De twee lijnen doorkruisen ook de nieuwe wijk Kloosterveen in Assen-West.
- DSC_7451.jpg (285.67 KiB) 9552 keer bekeken
- Daar ligt dan het station Zeyerveen. Mast 3 is weer een ex-wisselmast, tevens wisselmast 3 voor de lijn naar Hoogeveen. De 110kV-lijn maakt een iets flauwere bocht om naar het 110kV-gedeelte te gaan.
- DSC_7453.jpg (340.58 KiB) 9552 keer bekeken
- Terugkijkend naar de Baggelhuizer Plas. Bij 110kV-hoekmast 3 wordt bij de bovenste geleider van circuit wit van positie gewisseld.
- DSC_7455.jpg (321.61 KiB) 9552 keer bekeken
- Dan zien we hier station Zeyerveen. Van links naar rechts zien we: de 220kV-lijn uit Hoogeveen, de 220kV-lijn vanuit Vierverlaten, de 110kV-lijn uit Beilen en de 110kV-lijn vanuit Assen Marsweide.
- DSC_7456.jpg (460.95 KiB) 9552 keer bekeken
- Rechts mast 1 vanuit Beilen en links de eindmasten voor de lijnen naar Hoogeveen en Vierverlaten.
- DSC_7457.jpg (435.94 KiB) 9552 keer bekeken
- Het 220kV-gedeelte van het station. De eindmasten zijn immens als je ze vergelijkt met de normale hoekmasten.
- DSC_7458.jpg (339.63 KiB) 9552 keer bekeken
- Het 110kV-gedeelte, een typisch EGD-station met grijze portalen en groene isolatoren.
- DSC_7459.jpg (416.26 KiB) 9552 keer bekeken
- De foto van de preview, je kunt zien dat de portalen blauwe doorzichtige isolatoren hebben, wat ik persoonlijk best mooi vindt staan!
- DSC_7460_1.jpg (369.02 KiB) 9552 keer bekeken
- Een wens van Hans, een foto van de zijkant van de eindmast. Duidelijk is zichtbaar dat de mast krom trek richting mast 2!
- DSC_7464.jpg (407.25 KiB) 9552 keer bekeken
- En dan staan we dichtbij mast 74 van de lijn naar Vierverlaten!
- DSC_7467.jpg (373.31 KiB) 9552 keer bekeken
- Een staatsieportret van de eindmast. Ze zijn echt héél klein, maar ook zwaar gebouwd, maar niet zo zwaar als mast 123 bij Hoogeveen.
- DSC_7471.jpg (651.82 KiB) 9552 keer bekeken
- En als laatste foto nog beide eindmasten samen op de foto. Dit was één van de mooiste stations die ik heb gezien!
- DSC_7472.jpg (413.09 KiB) 9552 keer bekeken
Dit was deel 3 van de tour naar Vierverlaten!
Cheers Ruben.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Geplaatst: 29 mar 2016 21:20
door BaDu
Ruben schreef:....Dit was deel 3 van de tour naar Vierverlaten!
Cheers Ruben.
Wow mooie fotoserie weer, complimenten!
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Geplaatst: 30 mar 2016 01:45
door michel
Ik sluit mij aan bij BaDu,weer schitterende foto's weer.Ik durf te wedden dat je tocht tot Vierverlaten boven de 100 kilometer zit.En komt er daarbij dat je veel kennis hebt van de netgeschiedenis ivm de verbindingen.En de mooie blauwe luchten zijn altijd een mooie extra bonus.En als ik nu de weerberichten mag geloven gaan we naar het weekend toe de eerste echte lentedagen meemaken met veel zon.De variaties aan type masten overigens maakt deze lijn zeer bezienswaardig,al vind ik de orginele ophanging toch net iets mooier.De ex-wisselmasten zien er robuust uit,met aardig wat fantasie lijken ze wat op de masten van Etten-Leur.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Geplaatst: 30 mar 2016 10:03
door Hans
Ieh. Het komt zelden voor dat ik een ontwerp hoogspanningsmast eigenlijk echt niet mooi vind, laat staan met drievlaks- en tonmasten. Maar bij Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten moet het echt uit mijn tenen komen om ze te kunnen waarderen. Puur het feit dat ze überhaupt nog bestaan brengt waardering mee, maar niet hun aanblik als hoogspanningsmasten.
De V-ophanging, dat rare kleine broekstukje en de toren die van breed en open uiteindelijk naar wel heel smal en massief gaat, vooral bij de hoekmasten... nee, het wekt een indruk die bij ondergetekende niet goed valt.
Iedereen heeft zijn smaak en ik kan niet goed onder woorden brengen waarom dit specifieke ontwerp me de kriebels bezorgt. Maar mastenkijken is soms amper rationeel, het is voor een belangrijk deel ook gevoel. Hoge, staande figuren met poten en armen sluiten nu eenmaal vrij gemakkelijk aan bij de denkpaden die mensenbreinen maken.
Voordat dit ontwerp op de bucket list met te bouwen schaalmodellen komt, moet de wanhoop groot zijn.
Maar dan wat betreft de foto's, dat is een heel ander verhaal. Ruben, je maakt er echt geen half werk van. Het is een serie om van te genieten. De lol van het maken van een fietstocht met een concreet doel, een verschillend begin- en eindpunt en met mooi weer zal niemand van ons onbekend zijn, maar ook de foto's zelf en de composities hebben een soort rust in zich waardoor het aangenaam kijken is.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Geplaatst: 30 mar 2016 10:50
door Ruben
Dank voor de reacties Tom, BaDu & Michel!
@Tom, qua de fundatieverzwaringen ben ik het met je eens, de blokken staan niet fraai samen met de poten van de steunmast. De kleinere zeeg tussen de 220kV-lijn en de 110kV-lijn is mij ook opgevallen. Wel jammer dat de zeeg bij de 220kV-lijn iets kleiner is geworden doordat ze de kabels strakker hebben gehangen...
@BaDu, dank je wel voor je compliment!
@Michel,in totaal zal ik wel op de 110 km zitten. Hessenweg-Hoogeveen was 42 km, Hoogeveen-Zeyerveen was 40 km en Zeyerveen-Vierverlaten was 29 km. Qua weer heb ik echt geluk gehad zaterdag en ook qua wind, die vanuit het zuiden kwam. Ben wel blij dat ik deze lijn gevolgd hebt maar ik heb nog wat in petto voor jullie. Zelf vind ik de ex-wisselmasten zelf ook heel robuust eruit zien, ben wel met je eens dat met wat fantasie de wisselmasten op de masten bij Etten-Leur lijken!
Hierbij gaan we verder met deel 4!
- Langzaam laten we Zeyerveen achter ons en zien we hier het lijnstuk tussen mast 73 en 61.
- DSC_7474.jpg (262.5 KiB) 9506 keer bekeken
- Zeyerveen-Vierverlaten is het kortste lijn van de gehele 220kV-lijn. Maar deze lijn staat ook bekend om zijn vele lange rechte stukken. Rechts mast 72.
- DSC_7475.jpg (307.03 KiB) 9506 keer bekeken
- Terugkijkend naar Zeyerveen. Mast 72 op de voorgrond. Ook is het begin van de lijn naar Hoogeveen zichtbaar.
- DSC_7479.jpg (256.15 KiB) 9506 keer bekeken
- Vlak voor het dorpje Peest maakt de lijn een S-bocht bij hoekmasten 61 & 56. Op de voorgrond mast 62 en op de achtergrond mast 55.
- DSC_7492.jpg (235.1 KiB) 9506 keer bekeken
- Het kleine lijnstuk tussen mast 61 en 56, wel jammer dat de originele ophanging bij de hoekmasten verdwenen zijn. Dat zag er altijd groot en machtig uit.
- DSC_7494.jpg (238.6 KiB) 9506 keer bekeken
- Staatsieportret van hoekmast 61. Duidelijk is te zien dat de mast krom trekt in de toren, mede door de zware geleiders. Duidelijk is te zien waar vroeger de isolatoren hingen.
- DSC_7496.jpg (545.62 KiB) 9506 keer bekeken
- Terugkijkend naar mast 61 vanaf mast 60. Het blijven elegante masten, desondanks ze hun originele ophanging zijn verloren.
- DSC_7503.jpg (252.81 KiB) 9506 keer bekeken
- De lijn loopt langs het plaatsje Peest. Hier zien we mast 55, helaas is deze mast ook voorzien van een GSM-antenne.
- DSC_7506.jpg (306.63 KiB) 9506 keer bekeken
- Na Peest loopt de lijn door een stukje vlak Drents landschap. Hier zijn masten 52 t/m 46 te zien. Ook is wisselmast 50 zichtbaar, tevens wisselmast één voor de lijn.
- DSC_7509.jpg (280.91 KiB) 9506 keer bekeken
- Mast 45 op de voorgrond. Deze lijn loopt echt door een prachtig landschap!
- DSC_7515.jpg (275.2 KiB) 9506 keer bekeken
- Rechts mast 41, op de achtergrond mast 38 waar de lijn een klein hoekje maakt. Het lijnstuk 38-29 is zichtbaar en zelfs mast 28 is zichtbaar!
- DSC_7520.jpg (239.51 KiB) 9506 keer bekeken
- Hoekmast 38 en steunmast 37. Wat wel typerend is dat desondanks hoekmast 38 een kleine lijnhoek heeft, heeft circuit wit ook V-ophanging.
- DSC_7521.jpg (310.76 KiB) 9506 keer bekeken
- De lijn passeert hier Bunner vlakbij. Links mast 36. We alweer over de helft van de lijn.
- DSC_7526.jpg (288.71 KiB) 9506 keer bekeken
- Deze lijn is goed te volgen via allerlei landweggetjes. O.a. deze waar ik ook in moest. Hier mast 35 met GSM-antenne.
- DSC_7529.jpg (287.87 KiB) 9506 keer bekeken
- Het broekstuk van mast 31. Typisch is dat deze mast niet de zogenaamde "varkensruggen" heeft. De lijn heeft hier wel haar oude borden gehouden. Op de achtergrond hoekmast 29 tevens wisselmast twee.
- DSC_7533.jpg (395.13 KiB) 9506 keer bekeken
- Hier het langste lijnstuk in de lijn. Op de voorgrond mast 27, en helemaal achteraan mast 7 die bij de A7 staat.
- DSC_7538.jpg (226.41 KiB) 9506 keer bekeken
- ex-wisselmast 29 van voren gezien. Ook deze hoekmast hangt krom. Blijf het een bijzondere constructie vinden deze wisselmasten!
- DSC_7539.jpg (533.44 KiB) 9506 keer bekeken
- De skyline van Groningen is zichtbaar als we bij mast 20 staan.
- DSC_7545.jpg (239.35 KiB) 9506 keer bekeken
- Afspanmast 18 staat middenin het lange lijnstuk 7-29. De lijn loopt hier door een polder gebied.
- DSC_7547.jpg (287.27 KiB) 9506 keer bekeken
- Het laatste stuk vanaf mast 14 t/m 1 is zichtbaar. Bij deze masten werden de eerste beelden vastgelegd van het lijndansen in januari. Links ligt Vierverlaten, ook de 4-circuitmasten naar de Eemshaven domineren het beeld.
- DSC_7553.jpg (244.39 KiB) 9506 keer bekeken
Dit was deel 4, in het laatste deel het laatste stukje naar Vierverlaten en het station zelf.
Cheers Ruben.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Geplaatst: 30 mar 2016 12:20
door ElektroThriller
Hans schreef:(...)maar ook de foto's zelf en de composities hebben een soort rust in zich waardoor het aangenaam kijken is.
Het lijkt me een onmogelijke spagaat als je de foto's mooi vindt, maar de individuele masten kennelijk opvat als een soort Rorschachplaatjes van vervelende symmetrische figuren met allerlei disproportionele afmetingen.
De Rorschach-inktvlekplaatjes zijn bekend uit de psychologie. Zie hier een raakvlak met jouw opmerking over het waarom van de waarneming over die masten.
@Ruben: prima 220kV-werk, en ik snap echt niet wat er nou zo lelijk is aan V-ophangingen. Op jouw laatste foto van deel 4 zie ik rechts aan de horizon de suikerfabriek van Hoogkerk. Dichterbij was geen optie, want je moest weer terug naar (waarschijnlijk) Groningen voor de reis terug.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Geplaatst: 30 mar 2016 13:07
door Ruben