- Vergelijking mast 72 2001 en 2016 l;.jpg (184.21 KiB) 9501 keer bekeken
220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Nogmaals een vergelijking tussen de oude en nieuwe masten.
De oude hadden een veel geprononceerdere aanblik door de dikke isolatorkettingen. Ook de verbindingsbogen hingen meer door, zoals het "hoort": halverwege de afstand tussen de traverses. er ontstaat daardoor de indruk van een "booskijkend" oog. Iets wat de aanblik van de hoekmast zijn stoere aanzien geeft. Bij de nieuwe situatie is dat niet meer aanwezig. Je kijkt er als het ware doorheen en de verbindingsboog zit niet meer tussen de traverses. Een beetje valse blik blijft over, niet prettig om naar te kijken .Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Daarmee kunnen wij mekaar de schudden Tom! De isolatoren waren mooier en de grotere boog onder de traversen vind ik zelf ook véél mooier staan dan bij de huidige situatie! Het lijkt dan inderdaad of de mast een stuk bozer kijkt met de kortere bogen!
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
En hierbij gaan we verder met deel 4.
Dit was het laatste deel van Hessenweg-Hoogeveen. Het volgende gedeelte van Hoogeveen via Zeyerveen naar Vierverlaten wordt nu uit gestipt en gepland!
Cheers Ruben
Dit was het laatste deel van Hessenweg-Hoogeveen. Het volgende gedeelte van Hoogeveen via Zeyerveen naar Vierverlaten wordt nu uit gestipt en gepland!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Na mijn eerste deel van Zwolle naar Hoogeveen die ik voor twee weken terug heb gedaan, ben ik gisteren weer op de fiets gestapt en heb ik het vervolg gefietst van Hoogeveen via Zeyerveen naar Vierverlaten om de EGD-masten allemaal op de foto te zetten.
Gisteren was het schitterend weer ervoor en heb ik mooie plaatjes kunnen schieten. Hierbij alvast een kleine preview:
Cheers Ruben
Gisteren was het schitterend weer ervoor en heb ik mooie plaatjes kunnen schieten. Hierbij alvast een kleine preview:
Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 27 mar 2016 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Mooie foto's uit Hoogeveen en omgeving! Gelukkig zijn daar nog enkele ET-masten bewaard gebleven zodat het beeld daar inderdaad nog een beetje doet denken aan de oude situatie in Twente.
De foto van Zeyerveen is ook mooi gelukt met de beide eindmasten. Zo mooi heb ik ze nog niet eerder gezien
De foto van Zeyerveen is ook mooi gelukt met de beide eindmasten. Zo mooi heb ik ze nog niet eerder gezien
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Dank je wel Peter!
Dat er nog een paar Et-masten staan bij Hoogeveen ben ik zelf ook blij mee, zo kun je nog een beetje zien hoe het vroeger zou moeten zijn geweest, Tom weet dat precies.
Bij Zeyerveen ben ik nog dichter bij mast 74 gekomen! Dat ding is echt klein als je ze vergelijkt met de normale hoekmasten in deze twee lijnen! Die foto's komen uiteraard ook aan bod.
Cheers Ruben
Dat er nog een paar Et-masten staan bij Hoogeveen ben ik zelf ook blij mee, zo kun je nog een beetje zien hoe het vroeger zou moeten zijn geweest, Tom weet dat precies.
Bij Zeyerveen ben ik nog dichter bij mast 74 gekomen! Dat ding is echt klein als je ze vergelijkt met de normale hoekmasten in deze twee lijnen! Die foto's komen uiteraard ook aan bod.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Gisteren had je er best mooi weer bij. En de rijrichting van Hoogeveen noordwaarts was ook niet verkeerd gekozen: de wind kromp gedurende de dag van zuidwest naar licht zuidoost terwijl de cirrus vanaf de middag optrok en de luchtdruk gestadig daalde. Een klassieke depressienadering na een trekrug.
We zijn benieuwd naar de foto's. En ook of de kromgetrokken hoekmasten niet nog verder zijn gezakt.
We zijn benieuwd naar de foto's. En ook of de kromgetrokken hoekmasten niet nog verder zijn gezakt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Geweldig die 220kv masten,en die 110kv ET-masten bij Hoogeveen .
Eind vorig jaar toen ET en ik bij sekdoorn(die ex-220kv-ers) waren,hebben deze type masten een geweldig goede indruk achtergelaten.En al helemaal top dat je de gehele lijn per fiets aan het fotograferen ben.Ik ben momenteel stukje bij beetje de gehele Zuid-Hollandse 380kv ring aan het doen,dus ik weet dat er aardig wat tijd in zit om de verbindingen compleet op kaart te brengen.Per fiets,voet en met de auto in mijn geval.Ik ben zeer benieuwd naar je vervolg.
Eind vorig jaar toen ET en ik bij sekdoorn(die ex-220kv-ers) waren,hebben deze type masten een geweldig goede indruk achtergelaten.En al helemaal top dat je de gehele lijn per fiets aan het fotograferen ben.Ik ben momenteel stukje bij beetje de gehele Zuid-Hollandse 380kv ring aan het doen,dus ik weet dat er aardig wat tijd in zit om de verbindingen compleet op kaart te brengen.Per fiets,voet en met de auto in mijn geval.Ik ben zeer benieuwd naar je vervolg.
- Bijlagen
-
- Zuidholland380,150kvdeel8 311 (2400x1600).jpg (493.52 KiB) 9424 keer bekeken
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Hierbij deel 1 van het vervolg van Hoogeveen naar Vierverlaten!
Dit was deel 1 van de reportage!
Cheers Ruben.
Dit was deel 1 van de reportage!
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Met betrekking tot die betonblokken bij de poten: bij de lijnverzwaring zijn de funderingen van alle masten behoorlijk verzwaard, maar dat is voor de steunmasten anders gedaan dan voor de trek- en hoekmasten.
Bij de steunmasten zijn twee buispalen naast de bestaande funderingspaal geboord en is er ondergronds een korte betonbalk gestort om 'oud' en 'nieuw' met elkaar te verbinden. Die nieuwe palen (en dus ook de balk) steken een beetje uit buiten de poten.
Om te voorkomen dat ze bij het ploegen geraakt worden, zijn er markeringsblokken geplaatst op de uiteinden van de balk.
Bij de hoekmasten zijn er ook extra palen en (veel grotere) betonnen balken gestort, maar doordat er daar in het broekstuk veel meer ruimte is, zijn de palen geplaatst tussen de poten, waardoor ze minder snel beschadigd raken. Zou ook kunnen dat ze daar dieper onder maaiveld liggen, maar dat weet ik niet meer zeker.
Bij de steunmasten zijn twee buispalen naast de bestaande funderingspaal geboord en is er ondergronds een korte betonbalk gestort om 'oud' en 'nieuw' met elkaar te verbinden. Die nieuwe palen (en dus ook de balk) steken een beetje uit buiten de poten.
Om te voorkomen dat ze bij het ploegen geraakt worden, zijn er markeringsblokken geplaatst op de uiteinden van de balk.
Bij de hoekmasten zijn er ook extra palen en (veel grotere) betonnen balken gestort, maar doordat er daar in het broekstuk veel meer ruimte is, zijn de palen geplaatst tussen de poten, waardoor ze minder snel beschadigd raken. Zou ook kunnen dat ze daar dieper onder maaiveld liggen, maar dat weet ik niet meer zeker.