380kV en 150kV bij Lochem

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

380kV en 150kV bij Lochem

Bericht door Tom » 03 mar 2016 21:31

Zondag had ik eindelijk de gelegenheid om eens de masten dichtbij huis op de foto te zetten. Bij mooi weer uiteraard met zon, en met nieuw fotogereedschap .
Eigenlijk zijn het maar drie masten waar ik ben geweest, maar het was al zo lang geleden dat ik een mast in beeld had, dat dit genoeg voldoening gaf.
Dit is het eindjuk van de 150 kV-lijn. Erachter de hoekmast nummer 75. Foto met groothoeklens.
Edit: ik probeer een link naar flickr te doen, maar dat zal wel niet lukken. Hoe moet dat, waarbij er ook een preview hier verschijnt?
AfbeeldingDSCF2889.jpg by tomborger, on Flickr
Het eindportaal met de 380 kV mast erachter.
AfbeeldingDSCF2887.jpg by tomborger, on Flickr
Een foto eveneens met groothoek van mast 5 in de 150 kV-lijn.
AfbeeldingDSCF2886.jpg by tomborger, on Flickr
Doorkijkje door het lichte broekstuk. In een normaler perspectief.
AfbeeldingDSCF2884.jpg by tomborger, on Flickr
Nog eentje van mast 5.
AfbeeldingDSCF2881.jpg by tomborger, on Flickr
Dit zijn leuke mogelijkheden met een groothoeklens.
AfbeeldingDSCF2876.jpg by tomborger, on Flickr
En ook omhoog is het aardig effect hoe de poten uit elkaar lopen, al zijn er betere masten denkbaar om dat nog beter te benadrukken.
AfbeeldingDSCF2872.jpg by tomborger, on Flickr
Laatst gewijzigd door Tom op 04 mar 2016 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: 380kV en 150kV bij Lochem

Bericht door Mark » 04 mar 2016 07:14

Via de share knop op Flickr kun je BB-code genereren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 380kV en 150kV bij Lochem

Bericht door Tom » 04 mar 2016 22:18

ok gelukt! Dank voor de tip.
Hier zijn nog een paar foto's met de 35 mm standaardlens. Hier is mast 75 beter te zien. Mooie mast is het hoor, heel rustig.
AfbeeldingDSCF2867.jpg by tomborger, on Flickr
En afsluitend met een panorama vanaf de Exelse brug in westelijk richting.
AfbeeldingPanorama vanaf de Exelse Brug by tomborger, on Flickr

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 380kV en 150kV bij Lochem

Bericht door Peter » 05 mar 2016 00:27

Ah ze hebben zo te zien de onderdelen bij het 150kV opstijgpunt vernieuwd? Weet nog dat één circuit "afgetimmerd" was. Toch blijft het jammer dat de 150kV lijnen daar deels verkabeld zijn bij de komst van de oostring. Mast 75 lijkt vrij laag op de foto maar het is ook de laagste hoekmast variant. De vrij lage masten vind ik ook wel kenmerkend voor de oostring. De panoramafoto is erg mooi geworden

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 380kV en 150kV bij Lochem

Bericht door BaDu » 05 mar 2016 10:44

Dat zijn de Prysmian OTC Composiet eindsluitingen zo te zien.
De oude achter het hout zullen de oude Dätwylers geweest zijn, die hadden de eigenschap nog wel eens te exploderen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: 380kV en 150kV bij Lochem

Bericht door Mark » 05 mar 2016 12:24

Fraai!

Ben je nu trouwens helemaal afgestapt van je Nikon?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 380kV en 150kV bij Lochem

Bericht door Tom » 05 mar 2016 21:57

Ja, die eindsluitingen met de houten omtimmering zijn inderdaad een tijdje terug vervangen door deze nieuwe.

@Mark: nee ik heb de Nikon spullen nog niet verkocht, wat me ervan weerhoudt is dat de autofocus van deze spiegelloze camera nog lang niet mee kan met een DSLR als de Nikon D200, om nog maar te zwijgen van nieuwere generatie Nikons zoals de D5000 en 7000-series. Voor kinderfoto's is dat een obstakel. Echter, sinds ik deze Fuji XE-2 heb is mijn Nikon bijna niet meer uit de tas geweest en heb ik ook wel spelende kinderen leuk gefotografeerd, als je je techniek maar aanpast. Het mooie van Fuji is dat het echt een camerasysteem is dat is gericht op APS-C formaat, waarin ik bij Nikon nog altijd objectieven mis. Vooral in het groothoekbereik. Omdat er adapters bestaan waarmee je lenzen kan plaatsen op mijn camera, echter zonder autofocus, wil ik de Nikon ook nog houden, aangezien ik ook nog een setje Ai-s objectieven heb. Met de Fuji heb ik nu ook een aardig reeksje lenzen, de 14/2,8 mm groothoek, 27/2,8 pancake (om de camera heel low-profiel in je jaszak mee te nemen), de 35/1,4 en de 18-55/2,8-4 en 55-200/3,5-4,8 zoomlenzen. Over de zooms ben ik nog niet zo tevreden, met name de scherpte in de hoeken blijft wat achter en vereist diafragmeren wat niet altijd kan. Op het lijstje staan dus nog mogelijk een vervangende 50-140/2,8 telezoom en/of de 56/1,2 korte tele. Op de tweedehandsmarkt kun je ze voor ongeveer 70% van de nieuwwaarde krijgen, nog steeds vrij duur, maar het scheelt wel.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 380kV en 150kV bij Lochem

Bericht door Ruben » 05 mar 2016 23:09

Mooi nieuw gereedschap voor het fotograferen van de masten Tom! Leuk om de masten rond Lochem zo eens te zien i.p.v. vanuit de trein.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: 380kV en 150kV bij Lochem

Bericht door Mark » 25 apr 2016 13:05

TomBorger schreef:@Mark: nee ik heb de Nikon spullen nog niet verkocht, wat me ervan weerhoudt is dat de autofocus van deze spiegelloze camera nog lang niet mee kan met een DSLR als de Nikon D200, om nog maar te zwijgen van nieuwere generatie Nikons zoals de D5000 en 7000-series. Voor kinderfoto's is dat een obstakel. Echter, sinds ik deze Fuji XE-2 heb is mijn Nikon bijna niet meer uit de tas geweest en heb ik ook wel spelende kinderen leuk gefotografeerd, als je je techniek maar aanpast. Het mooie van Fuji is dat het echt een camerasysteem is dat is gericht op APS-C formaat, waarin ik bij Nikon nog altijd objectieven mis. Vooral in het groothoekbereik. Omdat er adapters bestaan waarmee je lenzen kan plaatsen op mijn camera, echter zonder autofocus, wil ik de Nikon ook nog houden, aangezien ik ook nog een setje Ai-s objectieven heb. Met de Fuji heb ik nu ook een aardig reeksje lenzen, de 14/2,8 mm groothoek, 27/2,8 pancake (om de camera heel low-profiel in je jaszak mee te nemen), de 35/1,4 en de 18-55/2,8-4 en 55-200/3,5-4,8 zoomlenzen. Over de zooms ben ik nog niet zo tevreden, met name de scherpte in de hoeken blijft wat achter en vereist diafragmeren wat niet altijd kan. Op het lijstje staan dus nog mogelijk een vervangende 50-140/2,8 telezoom en/of de 56/1,2 korte tele. Op de tweedehandsmarkt kun je ze voor ongeveer 70% van de nieuwwaarde krijgen, nog steeds vrij duur, maar het scheelt wel.
Zie dat ik hier nog helemaal niet op gereageerd heb . Maar duidelijk. Een vrij trage of niet goed werkende autofocus is inderdaad een gegeven dat ik vaker hoor bij spiegelloze camera's. Nu is dat bij een statisch object als een hoogspanningsmast niet echt heel interessant (als een mast ervandoor gaat zou ik mij toch ernstig zorgen maken), maar in andere situaties kan dat wel een belemmering vormen. Nu zijn de Fuji camera's kwalitatief wel erg goed heb ik begrepen en je plaatjes op Flickr zijn echt haar en haarscherp!

Zijn de Fuji-lenzen nog een beetje klein? Ik hoor links en rechts wel eens dat men bijvoorbeeld kiest voor een spiegelloze camera zoals de Sony a7 omdat deze compacter is dan een DSLR-full frame, maar vervolgens zitten er enorme lenzen op ...

=====================================

Wellicht bij sommige al bekend, wellicht ook niet: een fraaie plaat van nabij Lochem.

Afbeelding
70.05, Lochem, 20 juli 1980 by Bart van 't Grunewold, on Flickr

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 380kV en 150kV bij Lochem

Bericht door Peter » 25 apr 2016 17:32

Wow! Wat een verschil met nu Aan de rechterkant van het spoor staan nu ook hoge bomen. Heb nooit geweten dat hier een wisselmast stond. Ik kwam vroeger regelmatig via de oude weg door Lochem maar dit gedeelte was niet te zien.

Toch vind ik de huidige situatie maar rommelig met een 150kV verbinding die stopt bij een portaaltje en een paar honderd meter verder weer via een portaaltje verder gaat. Idem voor de verbinding Lochem - Zutphen.

Plaats reactie