Dank je,Tom.Al is die Zeusmast 34 ook weer van het nieuwere type(1979/80).Waar ik ook ben achter ben gekomen is dat na het opstijgpunt(mast 36 ook een '79er)weer een 3-tal masten van het oudere type zijn.Wat daar van de reden was,is mij niet bekend.Wellicht zijn deze masten al opgebouwd aan de beide oevers voordat de beslissing werd genomen om dat deel te verkabelen.(met de dank aan Gemeente Rotterdam,anders waren wij een mooie crossing rijker.Die dan bestaat uit 2 hoekcrossingsmasten en 2 steuncrossingsmasten)De hoekmasten van Westerlee-Wateringen zijn voor mij ook een raadsel,dit maakt de kans op een inslag met schade op de fasedraden alleen maar groter.En ik ben het met je eens dat die 'smurfen' bij Wateringen niet passend zijn.Die kleur past meer bij een praalwagen dan bij een hoogspanningsmast.En ja de wintracks,ze horen bij de 380kv-ring en daarom heb ik ze ook meegepakt.Vooral het 150/380kv stuk Wateringen-Bleiswijk vertoont grondkabelachtige slingerbochten.Wat zeer rommelig is om te zien.TomBorger schreef:Mooie foto's en heel informatief dat de masten in het Westlandse stuk van de verbinding naar de Maasvlakte van het "oudere" type zijn dan de masten aan de overkant.
Wel vreemd zijn de hoekmasten uit de voormalige 150 kV lijn tussen Wateringen en Westerlee. Ik vraag me dan af of het zomaar kan dat de bliksemkabel op gelijke hoogte komt met de fasedraad. Wordt er dan plaatselijk gewoon een hogere kans op blikseminslag geaccepteerd? Ik vind het des te verbazender omdat ik er ook projecten zijn (bijvoorbeeld de recente veranderingen tussen Zwartsluis en Vollenhove) waar masten worden voorzien van kattenoren.
Ik denk dat de "concordemasten" wel een heel unicum zullen blijven. In mijn ogen een totaal niet passende en technisch gezien onlogische mast die in plaats van aandacht afleidt juist aandacht trekt naar het toch vrij omstreden hoogspanningstation van Wateringen.
De hoge wintracks over de A4 zijn wel indrukwekkend! Hoge masten zijn dat zeg. Met het extra armpje voor de 150 kV kabels vind ik het ook wel wat hebben. De steunmasten echter, met de isolatoren die met elkaar een soort van "ruitje" vormen, vind ik wat betreft beeld wel een stuk onrustiger dan de enkel 380 kV-mast. Dat is nog even wennen .
Maar goed ik ga verder met HoekvHolland.
Zoals je ziet hieronder op de afbeelding loopt er een klein weggetje langs kolos mast 34.
Daar heeft deze man natuurlijk gebruik van gemaakt.Ook de nieuwe opstijgmast 35 is weer geslaagd,ze kunnen het nog steeds!