De volledige 380kv-Ring van Zuid-Holland.
Re: De volledige 380kv-Ring van Zuid-Holland.
Mooie rapportages michel, een mooi stukje van elektrotechnisch Nederland ook.
Een hele prestatie om dat allemaal mooi op de foto te krijgen.
Succes in FRL, ik kijk nu al uit naar de plaatjes
Een hele prestatie om dat allemaal mooi op de foto te krijgen.
Succes in FRL, ik kijk nu al uit naar de plaatjes
KML-generator generator
Re: De volledige 380kv-Ring van Zuid-Holland.
Ik vond het ook mooie foto's. Met deze laatste verhoogde hoekmasten als een waardige afsluiter .
Re: De volledige 380kv-Ring van Zuid-Holland.
Het is een prachtige serie van deze (grotendeels) fraaie 380kV ring in Zuid-Holland ofwel de zuidring van Randstad380. Ik heb ook veel foto's goed kunnen gebruiken voor de balloons van de Netkaart. Ondertussen heb ik de Zuidring ook (grotendeels) van mastgegevens voorzien.
Ik heb nog wel een paar vragen over het laatste deel van Westerlee naar de Maasvlakte, dat is toch wel een bijzonder deel wat blijkbaar meerdere keren is aangepast en verlengd. In 2010 is dit gedeelte met 380kV in bedrijf genomen maar als ik op topotijdreis kijk is de situatie bij de Nieuwe Waterweg meerdere malen aangepast. Het deel vanaf Westerlee tot aan de Nieuwe Waterweg is inderdaad ouder dan het deel dat parallel loopt aan de verbinding naar Crayestein en dat is ook te zien aan het (naar mijn mening mooiere) mastontwerp. Op de topografische kaarten komt dit deel vanaf 1973 voor. De "Zeusmast" is wel van het "dikkop" type en die zou later moeten zijn gebouwd gezien de diverse tracéwijzigingen ter plaatse. Op topotijdreis is te zien dat de situatie in de jaren '80 al enkele keren is aangepast.
Aan de zuidkant van de Nieuwe Waterweg is het vervolg naar de Maasvlakte pas vanaf 1986 op de kaart te zien, dit deel is dus inderdaad nieuwer, vandaar het nieuwere "dikkop" masttype en vanaf 1999 is de tracéwijziging bij de Dintelhavenbrug te zien. Mocht iemand weten wanneer welk deel van deze verbinding in bedrijf is genomen hoor ik dat graag, dan kan ik die gegevens ook toevoegen
Overigens is de "Zeusmast" bij de Nieuwe Waterweg niet alleen hoogste hoekmast van Nederland maar deelt hij deze positie met mast 52 uit dezelfde verbinding bij de Suurhofbrug over het Hartelkanaal
Ik heb nog wel een paar vragen over het laatste deel van Westerlee naar de Maasvlakte, dat is toch wel een bijzonder deel wat blijkbaar meerdere keren is aangepast en verlengd. In 2010 is dit gedeelte met 380kV in bedrijf genomen maar als ik op topotijdreis kijk is de situatie bij de Nieuwe Waterweg meerdere malen aangepast. Het deel vanaf Westerlee tot aan de Nieuwe Waterweg is inderdaad ouder dan het deel dat parallel loopt aan de verbinding naar Crayestein en dat is ook te zien aan het (naar mijn mening mooiere) mastontwerp. Op de topografische kaarten komt dit deel vanaf 1973 voor. De "Zeusmast" is wel van het "dikkop" type en die zou later moeten zijn gebouwd gezien de diverse tracéwijzigingen ter plaatse. Op topotijdreis is te zien dat de situatie in de jaren '80 al enkele keren is aangepast.
Aan de zuidkant van de Nieuwe Waterweg is het vervolg naar de Maasvlakte pas vanaf 1986 op de kaart te zien, dit deel is dus inderdaad nieuwer, vandaar het nieuwere "dikkop" masttype en vanaf 1999 is de tracéwijziging bij de Dintelhavenbrug te zien. Mocht iemand weten wanneer welk deel van deze verbinding in bedrijf is genomen hoor ik dat graag, dan kan ik die gegevens ook toevoegen
Overigens is de "Zeusmast" bij de Nieuwe Waterweg niet alleen hoogste hoekmast van Nederland maar deelt hij deze positie met mast 52 uit dezelfde verbinding bij de Suurhofbrug over het Hartelkanaal
- Bijlagen
-
- In 1973 zien we de verbinding vanuit Westerlee naar de Nieuwe Waterweg al op de kaart verschijnen maar staan de masten vanaf hoekmast 31 op een andere positie boven de Bonnendijk dan tegenwoordig.
- 1973.jpg (602.81 KiB) 6948 keer bekeken
-
- Vanaf 1981 is het tracé iets aangepast en zit er een extra hoekmast in. Of de "Zeusmast" er toen al stond is me niet duidelijk, wellicht stond er een gewone hoekmast voor een scherpe hoek.
- 1981.jpg (598.49 KiB) 6948 keer bekeken
-
- In 1986 is de situatie weer anders en zien we de "Zeusmast" op z'n huidige positie staan net onder de "Haakwoning". Zoals bekend wijzigt de eindmast dan weer in 2013.
- 1986.jpg (533.27 KiB) 6948 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 14 jul 2016 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De volledige 380kv-Ring van Zuid-Holland.
Interessante ontdekking. Ik zie wel een gepland kanaal op de kaart uit de jaren zeventig. Misschien dat de verhoogde hoekmast er vooruitlopend op de aanleg van het kanaal /haven om die reden is neergezet. Dan zou de hoge hoekmast er dus niet hebben gestaan vanwege een eventuele bovengrondse passage van de Nw. Waterweg.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: De volledige 380kv-Ring van Zuid-Holland.
Maar laatstgenoemde hoekmast heeft een smallere basis, is dus 'slanker'. Overigens dacht ik dat de beide 150 kV-hoekmasten bij Sliedrecht de hoogste hoekmasten zijn van Nederland, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogspann ... ht_003.jpg Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.Overigens is de "Zeusmast" bij de Nieuwe Waterweg niet alleen hoogste hoekmast van Nederland maar deelt hij deze positie met mast 52 uit dezelfde verbinding bij de Suurhofbrug over het Hartelkanaal
Re: De volledige 380kv-Ring van Zuid-Holland.
@Tom: Dat er mogelijk havens zouden komen had ik nog niet eens gezien, blijkbaar plannen die niet door zijn gegaan. Toch lijkt mij een aanloop naar een Nieuwe Waterwegcrossing aannemelijker.
@Nico: Beide 380kV hoekmasten zijn volgens mijn info 85 meter hoog en voor de rest ook identiek, waarbij mast 34 een scherpere hoek maakt. De 150kV hoekmasten bij Sliedrecht zijn 81 meter hoog
Overigens heb ik in oude SEP jaarverslagen, lang geleden eens gepost door ET inmiddels gevonden dat de verbinding ten noorden van de Nieuwe Waterweg al in 1972 in gebruik is genomen en ook voor het grootste deel meteen 380kV ready was. Mogelijk heeft er bij de Nieuwe Waterweg nog wel een aantal jaren een 150kV eindmast gestaan en is e.e.a. daarom ook gewijzigd maar dat zou ik niet weten. Volgens dezelfde verslagen is het deel ten zuiden van de Nieuwe Waterweg pas in 1981 in bedrijf gekomen met één circuit op 150kV en in 1982 kwam het tweede circuit in bedrijf. Toch is het eigenlijk wel bijzonder dat er in de jaren '70 al een 380kV ring in Zuid-Holland gepland was maar pas in 2013 volledig is gerealiseerd
@Nico: Beide 380kV hoekmasten zijn volgens mijn info 85 meter hoog en voor de rest ook identiek, waarbij mast 34 een scherpere hoek maakt. De 150kV hoekmasten bij Sliedrecht zijn 81 meter hoog
Overigens heb ik in oude SEP jaarverslagen, lang geleden eens gepost door ET inmiddels gevonden dat de verbinding ten noorden van de Nieuwe Waterweg al in 1972 in gebruik is genomen en ook voor het grootste deel meteen 380kV ready was. Mogelijk heeft er bij de Nieuwe Waterweg nog wel een aantal jaren een 150kV eindmast gestaan en is e.e.a. daarom ook gewijzigd maar dat zou ik niet weten. Volgens dezelfde verslagen is het deel ten zuiden van de Nieuwe Waterweg pas in 1981 in bedrijf gekomen met één circuit op 150kV en in 1982 kwam het tweede circuit in bedrijf. Toch is het eigenlijk wel bijzonder dat er in de jaren '70 al een 380kV ring in Zuid-Holland gepland was maar pas in 2013 volledig is gerealiseerd
Re: De volledige 380kv-Ring van Zuid-Holland.
1972 is inderdaad al erg snel, zeker gezien ten opzichte van de voltooiing van het koppelnet in 1970. En dat men toen nog in de Flevopolder nog richting Ens aan het bouwen was. Ik weet het ook nog niet van die hoge hoekmast. Ik dacht altijd dat een eventuele kruising extreem hoog moest worden, dus misschien dat een verhoogde hoekmast daarvoor onontkoombaar was. In elk geval moeten de plannen wel vergevorderd zijn geweest om alvast een nieuwe hoekmast te bouwen.
Ik neem aan dat tot 1981 dan een ondergrondse 150 kV-lijn aanwezig was tot het trafostation van Europoort dan wel tot de Maasvlaktecentrale? Zie onderstaand fragment uit 1995, waarop je een ondergrondse 150 kV-lijn ziet naast de bovengrondse.
Ik neem aan dat tot 1981 dan een ondergrondse 150 kV-lijn aanwezig was tot het trafostation van Europoort dan wel tot de Maasvlaktecentrale? Zie onderstaand fragment uit 1995, waarop je een ondergrondse 150 kV-lijn ziet naast de bovengrondse.
Re: De volledige 380kv-Ring van Zuid-Holland.
Uit het jaarverslag van de SEP uit 1972 haal ik alleen een 150kV verbinding Westerlee - Europoort waarvan het bovengrondse deel voor 380kV geschikt is. Of de enkele masten aan de zuidkant er toen al waren is me niet duidelijk, gezien het torenontwerp waarschijnlijk al wel maar op de topografische kaarten kan ik ze niet terugvinden. In het jaarverslag van de SEP in 1974 zie ik dan een 150kV verbinding Europoort - Maasvlakte, waarschijnlijk de grondkabel. In 1976 zijn er voorbereidingen voor een 380kV verbinding Maasvlakte - Westerlee die vooralsnog op 150kV in bedrijf wordt genomen en in het jaarverslag van 1978 lees ik zelfs dat men voornemens is om de 150kV verbinding Westerlee - Europoort te vervangen door een 380kV verbinding Westerlee - Maasvlakte die voorlopig met 150kV in bedrijf wordt genomen, dat zullen dus de nieuwere masten zijn vanaf Europoort naar de Maasvlakte. In 1981 wordt dan één circuit in bedrijf genomen en in 1982 het tweede. Lang leve de SEP jaarverslagen die nog altijd ergens op het forum te vinden zijn
De hoge hoekmast bij de Nieuwe Waterweg is dan waarschijnlijk ook van het doortrekken van de 380kV ready verbinding naar de Maasvlakte rond 1980 wat mooi overeenkomt met het torenontwerp maar kan dus ook van later in de jaren '80 zijn aangezien het tracé dan nogmaals iets gewijzigd wordt naar de huidige positie (m.u.v. de recent gebouwde eindmast).
De hoge hoekmast bij de Nieuwe Waterweg is dan waarschijnlijk ook van het doortrekken van de 380kV ready verbinding naar de Maasvlakte rond 1980 wat mooi overeenkomt met het torenontwerp maar kan dus ook van later in de jaren '80 zijn aangezien het tracé dan nogmaals iets gewijzigd wordt naar de huidige positie (m.u.v. de recent gebouwde eindmast).
Re: De volledige 380kv-Ring van Zuid-Holland.
zal wel ondergronds zijn geweest, aan de noordkant heeft zo'n typisch Zuid Hollands 150 kV opstijg stationnetje gestaan.
Re: De volledige 380kv-Ring van Zuid-Holland.
Heren,hartelijk dank voor deze mooie aanvulling van informatie ivm Westerlee-Maasvlakte.Als klein kind was ik altijd heel blij om naar Hoek v Holland te gaan.Ik heb dit lijngedeelte voor het eerst gezien in 1989.Toen was de situatie al zoals die nu is op de opstijgpunten na.
De Zeusmast en opstijgpunt had mij altijd al geboeid;Waar gingen die draden heen.Ze stopten voor het water.Waarom is die mast zo hoog?
Als kind waren dat leuke vragen die je je zelf stelde.En op latere leeftijd ben je in bezit van een auto,en dan ga je dus uitpluizen waar de lijn verdergaat.Dat er slechts 1-circuit op 150kv werd gedreven toendertijd is voor mij nieuw.Boeiende informatie heren,dank.
De Zeusmast en opstijgpunt had mij altijd al geboeid;Waar gingen die draden heen.Ze stopten voor het water.Waarom is die mast zo hoog?
Als kind waren dat leuke vragen die je je zelf stelde.En op latere leeftijd ben je in bezit van een auto,en dan ga je dus uitpluizen waar de lijn verdergaat.Dat er slechts 1-circuit op 150kv werd gedreven toendertijd is voor mij nieuw.Boeiende informatie heren,dank.