Masten in Costa Rica

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Masten in Costa Rica

Bericht door BasH » 01 feb 2016 21:05

Deel 1: Hoogspanning (>= 50 kV)

Inleiding
Het is alweer enige tijd geleden, maar in november 2015 was ik gedurende 3 weken op vakantie in Costa Rica. Het programma omvatte diverse activiteiten verspreid over het hele land. Hierbij heb ik een aantal verplaatsingen gemaakt, waarbij ik verscheidene masten ben tegengekomen.

Over Costa Rica
Costa Rica heeft een oppervlak van 51.100 km2 en is daarmee ruim 25% groter dan Nederland. Het land wordt door enkele bergketens doorsneden. Van de 4,5 miljoen inwoners leeft ongeveer driekwart in de Valle Central, waarvan weer ca. 1,5 miljoen in de stedelijke zone van de hoofdstad San José bevolken. San José zelf telt ongeveer 310.000 inwoners en de tweede stad van Costa Rica is Puerto Limón (aan de Caribische kust) telt ongeveer 56.000 inwoners.

Netkaart
Het zoeken naar deze kaart heeft me de nodige moeite gekost. De kaart laat duidelijk zien dat de Valle Central de grootste stroomverbruiker is. Er worden 2 spanningen gebruikt bij het transporteren van grote elektrische vermogens: 138 en 230 kV. Tussen haakjes, uit het stopcontact komt de bekende Amerikaanse 120 V.

Afbeelding

De elektriciteit wordt op de volgende manieren opgewekt:
  • 80% hydro
  • 12% geothermisch
  • 8% thermisch
Het stuwmeer van Arenal is goed voor 20% van de totale elektriciteitsproductie. Toen dit project in de jaren 70 gereed kwam, was dat zelfs 50%.

Costa Rica streeft ernaar om 2020 CO2 neutraal te zijn. Het is de bedoeling om de benodigde elektriciteit op te wekken via geothermische -, wind- en zonne-energie.

De foto’s
Normaal gesproken worden dit soort groepsreizen met kleine bussen (tot ca 25 personen) uitgevoerd. Onze groep was echter zo klein dat we in de eigen auto van onze reisbegeleider en gids pasten. Ik mocht hierbij steeds op de bijrijder positie zitten en kon op die manier alles wat langskwam vastleggen.

Van San José naar Puerto Viejo de Talamanca

Parallel aan de Ruta 32 loopt ook deze 135 kV lijn. Hier kruisen beide de Rio Chirripo del Atlantico. De andere Rio Chirripo hadden we 2 uur eerder gepasseerd...
Afbeelding

Betonnen vlagmast voor een 230 kV verbinding in Puerto Limón.
Afbeelding

Halfsymenkelmast op de route Puerto Limón - Puerto Viejo de Talamanca. Over de spanning kan ik niets zinnigs zeggen. Dit zou de 230 kV verbinding naar Panama kunnen zijn,maar daarvoor lijkt deze mast m.i. niet geschikt. In Costa Rica worden vakwerkmasten ook gebruikt om 10 kV verbindingen een rivier te laten kruisen.
Afbeelding

Van La Pavona naar Arenal

Betonnen vlagmast voor een 230 kV verbinding nabij La Fortuna. Rechts zien we de Arenal vulkaan die in na een uitbasting in 1968 tot 2010 regelmatig activiteit vertoonde, maar nu in een rustige fase verkeert.
Afbeelding

Van Arenal naar Rincon de la Vieja

Eéncircuit deltamast voor een 135 kV verbinding nabij Cañas.
Afbeelding

Aftak/splitsingsmast voor een 135 kV verbinding nabij Cañas.
Afbeelding

Twee foto’s van mast 342 van de SIEPAC verbinding (230 kV) nabij Montenegro. SIEPAC is de eerste koppelingsleiding tussen 6 van de 7 Midden Amerikaanse staten en sinds 2013 in gebruik.
Afbeelding

Afbeelding

Een vlagmast en een driehoeksmast helpen een 230 kV lijn om een bijna haakse bocht te nemen. Let ook op de 10 kV verbinding die zomaar ophoudt. Rincón de la Vieja.
Afbeelding

Van Rincon de la Vieja naar Monteverde

Een gier is zojuist neergestreken op deze 230 kV mast in de buurt van Juntas.
Afbeelding

Van Monteverde naar San Gerardo de Dota

2 230 kV lijnen. De mast rechts maakt deel uit van de SIEPAC verbinding. De onderste traverses laten zien dat er nog verdere uitbreidingsplannen zijn. Ruta 1 (Pan American Highway) ter hoogte van Barranca.
Afbeelding

Nog steeds de Ruta 1 met de SIEPAC lijn, bij de afslag naar Puntarenas.
Afbeelding

Een 230 kV lijn kruist de Ruta 27 ter hoogte van vermoedelijk Orotina.
Afbeelding

Dezelfde 230 kV lijn loopt verderop parallel met de Ruta 27. Geen idee wat er aan de kabels hangt. Zijn het meettransfomatoren of smoorspoelen?
Afbeelding

Op deze combinatiemast voert het rechtse circuit 230 kV. Het linkse circuit is mij niet bekend, maar gelet op de lengte van de isolatoren is alles boven 70 kV onwaarschijnlijk. De rood-witte toren links van de mast maakt deel uit van een hydro-electrische centrale. Nog steeds de Ruta 27 naar San José ter hoogte van Atenas.
Afbeelding

Ook bij deze 135 kV lijn zijn er vreemde aanhangsels aan de leidingen. Inmiddels zitten we in het buitengebied van San José ter hoogte van Santa Ana.
Afbeelding

Twee hoekmasten in de buurt van afslag Guachipelin op de Ruta 27.
Afbeelding

Van San Gerardo de Dota naar Vergel de Punta Mala

Dit lijkt me een 50 kV mast. We zitten nu op de Ruta 2, de Carretera Interamericana Sur, vlak bij het hoogste punt op deze weg, de Cerro de la Muerte (Bergtop des Doods) op ca. 3300 meter...
Afbeelding


Onze reis ging nog verder, maar in dat deel van Costa Rica wonen heel weinig mensen en kan de elektriciteitsvoorziening worden afgehandeld met 10-25 kV lijnen.

Met vriendelijke groeten,
Bas

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Masten in Costa Rica

Bericht door maurice » 01 feb 2016 22:29

Mooie foto's! Die voorwerpen die in de lijn hangen lijken me overspanningsafleiders.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Masten in Costa Rica

Bericht door Peter » 03 feb 2016 14:31

Mooie fotoserie van een land waar je toch niet zo snel komt! Die voorwerpen aan de geleiders zien er inderdaad bijzonder uit, heb ik nog niet eerder gezien

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Masten in Costa Rica

Bericht door BaDu » 03 feb 2016 22:26

maurice schreef:Mooie foto's! Die voorwerpen die in de lijn hangen lijken me overspanningsafleiders.
Dat zijn inderdaad overspanningsafleiders. Grappige constructie zo hangend aan de lijn, ik zou me dat alleen voorkunnen stellen bij een erg lange lijn.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Masten in Costa Rica

Bericht door Shrek » 03 feb 2016 23:05

Leuke reeks, lekker exotisch

Plaats reactie