Project XXL

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Project XXL

Bericht door Shrek » 31 dec 2015 13:05

BasH schreef:We kunnen zien dat de in Nederland gebruikelijke driebundelgeleider overgaat naar de in België gebruikelijke tweebundelgeleider. Het KCD heb ik niet bij de hand, maar is dit niet een belemmering van de capaciteit van deze leiding? Of kan de Belgische tweebundelgeleider dezelfde stroomsterkte aan als de Nederlandse driebundel?

Overigens heb ik bij de Nederlands - Duitse grensovergang van Enschede - Gronau iets vergelijkbaars gezien: de Nederlandse vierbundel gaat over naar een Duitse driebundel.

Met vriendelijke groeten,
Bas
Het klopt dat er een belemmering is. De verbinding staat bij Elia ingeschreven als 1350MW, terwijl een normale dubbele geleider 620mm² 1420MW kan leveren. De dunnere Nederlandse geleiders (460mm²) zorgen dus dat er 70MW minder stroom doorkan dan aan Belgische kant.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Project XXL

Bericht door Peter » 01 jan 2016 09:58

Ik vind op de laatste foto vooral het verschil in lengte van de isolatorkettingen opvallend, naast natuurlijk de overgang van driebundel naar een tweebundel met dikkere geleiders. Toch apart dat de tweebundel een net iets grotere capaciteit heeft...

Overigens veranderd het aantal geleiders in de bundel in alle verbindingen naar het buitenland, m.u.v. Zandvliet, maar dat station staat ook bijna tegen de grens aan. Overigens veranderd Hengelo - Gronau niet bij de grens maar bij Enschede Marssteden van een driebundel richting Hengelo naar een vierbundel richting Gronau. Dat heeft te maken met dat het stuk Hengelo Oele - Enschede Marssteden een paar jaar jonger is en door een andere aannemer is gebouwd.

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Project XXL

Bericht door BasH » 02 jan 2016 23:43

Shrek schreef:Het klopt dat er een belemmering is. De verbinding staat bij Elia ingeschreven als 1350MW, terwijl een normale dubbele geleider 620mm² 1420MW kan leveren. De dunnere Nederlandse geleiders (460mm²) zorgen dus dat er 70MW minder stroom door kan dan aan Belgische kant.
Dus de NL kant is de zwakke schakel... Waarom verbaast me dat niet

Bedankt voor je antwoord,
Bas

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Project XXL

Bericht door Shrek » 03 jan 2016 01:17

BasH schreef:
Shrek schreef:Het klopt dat er een belemmering is. De verbinding staat bij Elia ingeschreven als 1350MW, terwijl een normale dubbele geleider 620mm² 1420MW kan leveren. De dunnere Nederlandse geleiders (460mm²) zorgen dus dat er 70MW minder stroom door kan dan aan Belgische kant.
Dus de NL kant is de zwakke schakel... Waarom verbaast me dat niet

Bedankt voor je antwoord,
Bas
Ik denk wel dat het niet lang gaat duren vooraleer die lijn een stevige upgrade krijgt. Dat korte stukje gaat, eens alle lijnen vanuit Van Eyck van 2 draadstellen voorzien zijn, immers een bottleneck van jewelste vormen.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Project XXL

Bericht door BaDu » 03 jan 2016 18:41

Shrek schreef:Ik denk wel dat het niet lang gaat duren vooraleer die lijn een stevige upgrade krijgt. Dat korte stukje gaat, eens alle lijnen vanuit Van Eyck van 2 draadstellen voorzien zijn, immers een bottleneck van jewelste vormen.
Als ik me niet vergis wordt iig station Rilland in de toekomst zo gebouwd dat beide verbindingen op 2500MVA kunnen worden bedreven.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Project XXL

Bericht door Shrek » 03 jan 2016 19:20

BaDu schreef:
Shrek schreef:Ik denk wel dat het niet lang gaat duren vooraleer die lijn een stevige upgrade krijgt. Dat korte stukje gaat, eens alle lijnen vanuit Van Eyck van 2 draadstellen voorzien zijn, immers een bottleneck van jewelste vormen.[/quoteAls ik me niet vergis wordt iig station Rilland in de toekomst zo gebouwd dat beide verbindingen op 2500MVA kunnen worden bedreven.
Dat lijkt me logisch, in Zandvliet wordt ook alles daarop voorzien.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Project XXL

Bericht door Mark » 03 jan 2016 22:07

Michel, erg bedankt voor deze reportage, evenals ook de series met ET. Hulde heren!

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Project XXL

Bericht door maurice » 04 jan 2016 21:19

Shrek schreef:
BasH schreef:We kunnen zien dat de in Nederland gebruikelijke driebundelgeleider overgaat naar de in België gebruikelijke tweebundelgeleider. Het KCD heb ik niet bij de hand, maar is dit niet een belemmering van de capaciteit van deze leiding? Of kan de Belgische tweebundelgeleider dezelfde stroomsterkte aan als de Nederlandse driebundel?

Overigens heb ik bij de Nederlands - Duitse grensovergang van Enschede - Gronau iets vergelijkbaars gezien: de Nederlandse vierbundel gaat over naar een Duitse driebundel.

Met vriendelijke groeten,
Bas
Het klopt dat er een belemmering is. De verbinding staat bij Elia ingeschreven als 1350MW, terwijl een normale dubbele geleider 620mm² 1420MW kan leveren. De dunnere Nederlandse geleiders (460mm²) zorgen dus dat er 70MW minder stroom doorkan dan aan Belgische kant.
Hmm, op een netkaart van TenneT uit 2014 heb ik zien staan dat de verbinding naar Van Eijck 2 x 1645 MVA bedraagt (2500 A per fase), gelijk aan het meerendeel van de Nederlandse 380 kV verbindingen.

Plaats reactie