Project XXL
Re: Project XXL
Zon XXL-aantal kilometers zuidwaards treft men deze zeer mooie 150/380kv crossings aan.Het is natuurlijk omgeving Maasbracht,een Walhalla aan 150/380kv donaumasten.Gemaakt omgeving van de fietsbrug Linne.
- Bijlagen
-
- FinalXXL380 278 (1600x2400).jpg (456.89 KiB) 5396 keer bekeken
-
- FinalXXL380 277 (2400x1600) (2).jpg (451.02 KiB) 5396 keer bekeken
-
- FinalXXL380 261 (2400x1600).jpg (542.55 KiB) 5396 keer bekeken
-
- FinalXXL380 260 (1600x2400).jpg (362.69 KiB) 5396 keer bekeken
-
- FinalXXL380 251 (1600x2400).jpg (340.19 KiB) 5396 keer bekeken
-
- FinalXXL380 212 (1600x2400).jpg (538.59 KiB) 5396 keer bekeken
-
- makkelijk bereikbaar;je parkeer je bolide,en het is nog geen 100meter lopen
- FinalXXL380 182 (1600x2400).jpg (352.57 KiB) 5397 keer bekeken
-
- FinalXXL380 222 (2400x1600).jpg (643.88 KiB) 5397 keer bekeken
-
- iets voor de meteorlogen onder ons;een bijzon
- FinalXXL380 205 (2400x1600).jpg (572.82 KiB) 5397 keer bekeken
-
- FinalXXL380 198 (2400x1600).jpg (467.03 KiB) 5397 keer bekeken
-
- FinalXXL380 194 (2400x1600).jpg (478.94 KiB) 5397 keer bekeken
-
- FinalXXL380 187 (2400x1600).jpg (354.15 KiB) 5398 keer bekeken
-
- FinalXXL380 305 (2400x1600).jpg (738.46 KiB) 5399 keer bekeken
-
- gewoon omdat het kan.
- FinalXXL380 297 (2400x1600).jpg (622.56 KiB) 5399 keer bekeken
-
- uitzicht naar het noorden
- FinalXXL380 191 (2400x1600) (2).jpg (365.17 KiB) 5399 keer bekeken
-
- Mast 6 Maasrbracht-Dodewaard.Qua broekstuk weer vergelijkbaar met de Waal-crossing nabij Dodewaard.En qua lengte.Alleen deze crossing is iets tengerder gebouwd
- FinalXXL380 211 (1600x2400).jpg (703.16 KiB) 5399 keer bekeken
-
- De 2 koeltoren domineren samen met de 3 crossings het Limburgse landschap
- FinalXXL380 342 (2400x1600).jpg (622.77 KiB) 5401 keer bekeken
-
- alle masten van het 150kv duo-lijn Maasbracht-Buggenum-Helden zijn in het bezit van bliksembokken.Iets wat voornamelijk alleen bij tonmasten voorkomt
- FinalXXL380 347 (2400x1600).jpg (580.7 KiB) 5401 keer bekeken
-
- FinalXXL380 362 (2400x1600).jpg (393.82 KiB) 5410 keer bekeken
-
- FinalXXL380 355 (2400x1600) (2).jpg (342.42 KiB) 5410 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 29 dec 2015 17:46, 16 keer totaal gewijzigd.
Re: Project XXL
Vroegâh... toen mastenfotografie nog bijvangst was als men elders in het land moest zijn.
Anno nu is fotografie van hoogspanningslijnen uitgegroeid tot een heuse dagbesteding.
Ik had ET beloofd niet meer telkens mijn verbazing te uiten over de balans tussen afstand, tijd, moeite en waar hobby grenst aan obsessie, dus dat doe ik dan ook maar niet meer.
Het is een feest om naar te kijken. Knap hoe je zelfs van de winter een succes weet te maken. Hoewel 'winter' nog nooit eerder zo tussen aanhalingstekens moest staan als deze maand, is het toch nog steeds een seizoen van korte dagen, grauw en schaars licht en niet zelden gezeur met regen of slecht zicht.
Anno nu is fotografie van hoogspanningslijnen uitgegroeid tot een heuse dagbesteding.
Ik had ET beloofd niet meer telkens mijn verbazing te uiten over de balans tussen afstand, tijd, moeite en waar hobby grenst aan obsessie, dus dat doe ik dan ook maar niet meer.
Het is een feest om naar te kijken. Knap hoe je zelfs van de winter een succes weet te maken. Hoewel 'winter' nog nooit eerder zo tussen aanhalingstekens moest staan als deze maand, is het toch nog steeds een seizoen van korte dagen, grauw en schaars licht en niet zelden gezeur met regen of slecht zicht.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Project XXL
Laten we het zo zeggen;Dit jaar was het een bezigheidstherapie(vanwege bepaalde omstandigheden) voor de producer,en het was het doel om eind van het jaar af te sluiten met een knaller van een reportage.Qua weer hebben we echt heel veel geluk gehad dit jaar,en dat hebben we mooi vastgelegd met zn allen.
Maar onderweg naar mijn hoofddoel heb ik nog wat fotos gemaakt van omgeving Maasbracht nabij de N271.En wel de mooie Oer-ETmastenlijn Maasbracht-Lutterade,de internationale lijnen Van Eyck en Siersdorf-Selfkant-Hambach.
Maar onderweg naar mijn hoofddoel heb ik nog wat fotos gemaakt van omgeving Maasbracht nabij de N271.En wel de mooie Oer-ETmastenlijn Maasbracht-Lutterade,de internationale lijnen Van Eyck en Siersdorf-Selfkant-Hambach.
- Bijlagen
-
- toch 2 verschillende generaties naast elkaar.Missie geslaagd!
- FinalXXL380 395 (2400x1600).jpg (545.32 KiB) 5390 keer bekeken
-
- Een zeer geslaagd model.Vult de 1e generatie perfect aan,zelfs bij de trafostations waarbij de oude en de nieuwe generaties binnenkomen,is het missie geslaagd
- FinalXXL380 159 (1600x2400).jpg (423.32 KiB) 5390 keer bekeken
-
- ivm met de bouw van de A73 is mast 5 (Msbr-Shb)volledig vernieuwd.Een Oostringer.
- FinalXXL380 174 (1600x2400).jpg (579.32 KiB) 5391 keer bekeken
-
- FinalXXL380 420 (2400x1600).jpg (929.75 KiB) 5392 keer bekeken
-
- FinalXXL380 418 (2400x1600).jpg (872.02 KiB) 5393 keer bekeken
-
- FinalXXL380 413 (2400x1600) (2).jpg (451.01 KiB) 5393 keer bekeken
-
- FinalXXL380 096 (2400x1600) (2).jpg (384.16 KiB) 5393 keer bekeken
-
- FinalXXL380 102 (2400x1600) (2).jpg (682.03 KiB) 5393 keer bekeken
-
- uitzicht naar het westen toe,de 150kv lijn is te onderscheiden door de opvalllende railings.En werd dit model waarschijnlijk ook herzien bij de Oostring.Zij het met andere railings.Maar de horizontale latten in de traversen zijn ook aanwezig(zij het een stuk korter) in de Oostring.
- FinalXXL380 125 (2400x1600) (2).jpg (459.87 KiB) 5393 keer bekeken
-
- FinalXXL380 120 (2400x1600).jpg (826.52 KiB) 5393 keer bekeken
-
- mast 220 Maasbracht-Van Eyck
- FinalXXL380 112 (2400x1600).jpg (420.68 KiB) 5393 keer bekeken
-
- hoekmast 8 van dichtbij,het lijkt op roest aan de broekstuk.Maar dat is het niet.Je kan het er een beetje van afvegen.
- FinalXXL380 130 (1600x2400).jpg (479.9 KiB) 5393 keer bekeken
-
- de hoekmasten van de 150kv verbinding naar Graetheide zijn breder gebouwd dan de 380kv masten,de keramische isolatoren ontbreken wel weer.
- FinalXXL380 132 (2400x1600).jpg (363.82 KiB) 5393 keer bekeken
-
- links hoekmast 8 Maasbracht-Graetheide,waarom het broekstuk verschillende kleuren heeft is mij niet bekend
- FinalXXL380 139 (2400x1600).jpg (419.67 KiB) 5393 keer bekeken
-
- FinalXXL380 146 (2400x1600).jpg (337.52 KiB) 5393 keer bekeken
-
- recht de oer-ETdonaumasten en rechts de 380kv-ready lijn Maasbracht-Graetheide
- FinalXXL380 154 (2400x1600).jpg (710.29 KiB) 5393 keer bekeken
-
- mast 80 Maasbracht-Lutterade,de masten naar het noorden toe zijn weer de klassiekers
- FinalXXL380 151 (1600x2400).jpg (616.33 KiB) 5393 keer bekeken
-
- een stuk noordoostelijker is te zien dat de lijn weer overgaat naar nieuwere type masten
- FinalXXL380 436 (2400x1600).jpg (678.39 KiB) 5395 keer bekeken
-
- FinalXXL380 432 (2400x1600).jpg (679.37 KiB) 5396 keer bekeken
-
- Mast 74 Maasbracht-Lutterade,dit zijn de oudste ET-masten van Nederland.
- FinalXXL380 426 (1600x2400).jpg (723.9 KiB) 5396 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 29 dec 2015 19:27, 17 keer totaal gewijzigd.
Re: Project XXL
Dat mastbord. 'Levensgevaarlijk hooge spanning - het aanraken der draden, ook wanneer zij op den grond liggen, is levensgevaarlijk!' ET heeft er ook al eens eentje vastgelegd.
Geweldig dat de PLEM het beleid had om mastborden simpelweg onderhoudsvrij te verklaren, waardoor ze nooit zijn vervangen. De nethistorie en ouderdom van deze verbinding blijft op deze manier voor iedereen zichtbaar, koperen bliksemdraden (al dan niet gejat) of niet.
Geweldig dat de PLEM het beleid had om mastborden simpelweg onderhoudsvrij te verklaren, waardoor ze nooit zijn vervangen. De nethistorie en ouderdom van deze verbinding blijft op deze manier voor iedereen zichtbaar, koperen bliksemdraden (al dan niet gejat) of niet.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Project XXL
Zo dan! Zelfs nog naar Limburg geweest. Volgens mij maak jij héél at kilometers met die Polo van je?
Maar zonder gekheid, de foto's van Maasbracht en omgeving mogen er ook wezen. Leuk dat ze zo verkleurd zijn in de zon. Die oer-ET masten blijven mooi om te zien. Wel apart dat die ene mast "rode" isolatorkettingen heeft.
Zoals ik al aan de preview zag ben je ook in België geweest. Ben ook benieuwd naar die foto's. Internationale lijnen blijven interessant om te zien.
Cheers Ruben
Maar zonder gekheid, de foto's van Maasbracht en omgeving mogen er ook wezen. Leuk dat ze zo verkleurd zijn in de zon. Die oer-ET masten blijven mooi om te zien. Wel apart dat die ene mast "rode" isolatorkettingen heeft.
Zoals ik al aan de preview zag ben je ook in België geweest. Ben ook benieuwd naar die foto's. Internationale lijnen blijven interessant om te zien.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Project XXL
Wederom mooie foto's, nog een keer de vraag welke dag dit was? Vind ik altijd leuk om te weten om te vergelijken wat ik toen zelf heb gedaan, waarschijnlijk in een kantoor voor een beeldscherm .
Foto 251 vind ik erg leuk, met die kruisingsmasten alsof dat het standaardtype is.
De 150 kV-lijnen van Maasbracht naar Buggenum zijn niet mijn favorieten, ik heb daarbij niet het gevoel alsof die ontwerpen passen in het Nederlandse (masten)landschap.
Bij de 380 kV-kruisingsmasten vind ik het wel opvallend dat het ruimtelijke pootverband niet is toegepast, maar men in plaats daarvan een UNP-profiel heeft gekozen, die meer knikweerstand heeft dan een hoeklijn.
Die bruine kleur: is dat niet gewoon van de mest, toen die nog "uitgereden" mocht worden?
Foto 251 vind ik erg leuk, met die kruisingsmasten alsof dat het standaardtype is.
De 150 kV-lijnen van Maasbracht naar Buggenum zijn niet mijn favorieten, ik heb daarbij niet het gevoel alsof die ontwerpen passen in het Nederlandse (masten)landschap.
Bij de 380 kV-kruisingsmasten vind ik het wel opvallend dat het ruimtelijke pootverband niet is toegepast, maar men in plaats daarvan een UNP-profiel heeft gekozen, die meer knikweerstand heeft dan een hoeklijn.
Die bruine kleur: is dat niet gewoon van de mest, toen die nog "uitgereden" mocht worden?
Re: Project XXL
Tja,ik rij heel veel,maar het is voorlopig wel even het laatste topic die door mij is gemaakt.Ik heb meerdere hobbys en die gaan de komende tijd weer even voor.
Onderweg naar de grens reed ik eerst in omgeving Ohe om daar wat fotos te maken van de lijnen,van Eyck en de 150kv Graetheide,
Onderweg naar de grens reed ik eerst in omgeving Ohe om daar wat fotos te maken van de lijnen,van Eyck en de 150kv Graetheide,
- Bijlagen
-
- uitzicht naar het oosten
- FinalXXL380 487 (2400x1600) (2).jpg (364.7 KiB) 5377 keer bekeken
-
- dit zijn de hoogste type draagmasten van de 1e generatie
- FinalXXL380 484 (1600x2400).jpg (618.41 KiB) 5378 keer bekeken
-
- mast 207 nabij dorpje Laak,kijkrichting naar het oosten
- FinalXXL380 480 (2400x1600).jpg (454.73 KiB) 5378 keer bekeken
-
- verbinding Maasbracht-van Eyck vanaf mast 213,naar de Belgische grens toe.
- FinalXXL380 475 (2400x1600).jpg (816.26 KiB) 5379 keer bekeken
-
- hoekmast 15 en op de achtergrond De crossingsmasten van 380kv verbinding Maasbracht-Van Eyck
- FinalXXL380 470 (1600x2400).jpg (1005.98 KiB) 5379 keer bekeken
-
- FinalXXL380 463 (2400x1600).jpg (633.44 KiB) 5380 keer bekeken
-
- verhoogde hoekmast 15.na deze mast gaat de verbinding over naar compactere type masten.Hetgeen nog steeds 380kv voorbereid.
- FinalXXL380 457 (1600x2400).jpg (812.16 KiB) 5380 keer bekeken
-
- mast 212,wat mij opviel is dat de draagmasten tot de grens van het s+15 type zijn.
- FinalXXL380 454 (2400x1600).jpg (624.01 KiB) 5380 keer bekeken
-
- FinalXXL380 452 (2400x1600).jpg (537.85 KiB) 5380 keer bekeken
-
- ik parkeer de auto even bij mast 17 om even te rusten en te wandelen
- FinalXXL380 445 (1600x2400).jpg (823.86 KiB) 5381 keer bekeken
-
- FinalXXL380 440 (1600x2400) (2).jpg (828.72 KiB) 5382 keer bekeken
-
- Wisselhoekmast 20 van de verbinding Maasbracht-Graetheide
- FinalXXL380 437 (2400x1600).jpg (375.77 KiB) 5383 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 29 dec 2015 20:39, 11 keer totaal gewijzigd.
Re: Project XXL
TomBorger schreef:Wederom mooie foto's, nog een keer de vraag welke dag dit was? Vind ik altijd leuk om te weten om te vergelijken wat ik toen zelf heb gedaan, waarschijnlijk in een kantoor voor een beeldscherm .
Foto 251 vind ik erg leuk, met die kruisingsmasten alsof dat het standaardtype is.
De 150 kV-lijnen van Maasbracht naar Buggenum zijn niet mijn favorieten, ik heb daarbij niet het gevoel alsof die ontwerpen passen in het Nederlandse (masten)landschap.
Bij de 380 kV-kruisingsmasten vind ik het wel opvallend dat het ruimtelijke pootverband niet is toegepast, maar men in plaats daarvan een UNP-profiel heeft gekozen, die meer knikweerstand heeft dan een hoeklijn.
Die bruine kleur: is dat niet gewoon van de mest, toen die nog "uitgereden" mocht worden?
Deze fotos zijn de afgelopen week gemaakt.Die van Maasbracht en omgeving zijn van gisteren.Ik moet zeggen dat we erg verwend zijn,het leek wel lente.Ik liep gewoon met alleen een trui buiten.
Re: Project XXL
Ik steek nu de grens over,de overgang naar de belgische reuzen vind plaats ten zuiden van grensdorpje Ophoven.
- Bijlagen
-
- FinalXXL380 584 (1600x2400).jpg (327.69 KiB) 5373 keer bekeken
-
- FinalXXL380 577 (2400x1600).jpg (564.75 KiB) 5374 keer bekeken
-
- FinalXXL380 576 (1600x2400).jpg (671.69 KiB) 5374 keer bekeken
-
- mast 204 de eerste Nederlandse draagmast
- FinalXXL380 566 (1600x2400) (2).jpg (363.87 KiB) 5374 keer bekeken
-
- zelfs de isolatorkettingen bij de binnenste vier fasedraden zijn dicht bij elkaar geplaatst om de 1-even configuratie te vormen naar de volgende mast oe
- FinalXXL380 564 (1600x2400) (3).jpg (867.39 KiB) 5375 keer bekeken
-
- FinalXXL380 556 (2400x1600).jpg (676 KiB) 5376 keer bekeken
-
- FinalXXL380 537 (1600x2400).jpg (759.41 KiB) 5376 keer bekeken
-
- FinalXXL380 503 (1600x2400).jpg (556.24 KiB) 5376 keer bekeken
-
- de eerste Belgische draagmast van deze verbinding mast 201.
- FinalXXL380 525 (2400x1600).jpg (697.62 KiB) 5376 keer bekeken
-
- FinalXXL380 520 (2400x1600).jpg (401.76 KiB) 5376 keer bekeken
-
- mast 202,opmerkelijk is het verschil tussen de lengte van de isolatorkettingen
- FinalXXL380 518 (1600x2400).jpg (932.03 KiB) 5376 keer bekeken
-
- mast 203 op Belgisch grondgebied
- FinalXXL380 514 (2400x1600).jpg (425.75 KiB) 5377 keer bekeken
-
- FinalXXL380 508 (1600x2400).jpg (316.73 KiB) 5377 keer bekeken
-
- mast 202 de nummering blijft hetzelfde
- FinalXXL380 499 (2400x1600).jpg (439.81 KiB) 5377 keer bekeken
-
- FinalXXL380 500 (2400x1600).jpg (586.27 KiB) 5377 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 29 dec 2015 21:25, 9 keer totaal gewijzigd.
Re: Project XXL
Wederom fraaie foto's! Die enkelcircuit MaasWaaltjes zien er echt incompleet uit, wordt eigenlijk tijd dat deze verbinding redundant wordt De Waalcrossing blijft een prachtig gezicht Ook de Maascrossing bij Maasbracht mag er wezen met de fraaie 150kV crossingsmasten er naast
Er zit nu bij de A73 inderdaad een oostring-mast in de 380kV verbinding naar Duitsland, maar deze heeft wel de lange isolatorkettingen van de eerste generatie 380kV lijnen en de half-verankering staat ook verder uit elkaar dan in de oostring. De hoekmasten in de 380kV-ready verbinding naar Graetheide zien er wel apart uit, vooral het exemplaar bij Maastbracht ziet er nogal uitgerekt uit De foto's met de stokoude ET-mastjes en de 380kV lijnen vind ik erg fraai Zou het kunnen dat de rode isolatoren in de ET-mastjes nog porseleinen isolatoren zijn?
De overgang van de 380kV verbinding naar Van Eyck vind ik ook wel erg grappig, de verbinding gaat meteen over op het standaard Belgische dubbelvlag ontwerp, ook al staat de laatste hoekmast met kattenoren nog net op Belgisch grondgebied net als bij Zandvliet. Bij de eerste dubbelvlag hoekmast is het verschil in lengte van de isolatorkettingen ook opvallend!
Er zit nu bij de A73 inderdaad een oostring-mast in de 380kV verbinding naar Duitsland, maar deze heeft wel de lange isolatorkettingen van de eerste generatie 380kV lijnen en de half-verankering staat ook verder uit elkaar dan in de oostring. De hoekmasten in de 380kV-ready verbinding naar Graetheide zien er wel apart uit, vooral het exemplaar bij Maastbracht ziet er nogal uitgerekt uit De foto's met de stokoude ET-mastjes en de 380kV lijnen vind ik erg fraai Zou het kunnen dat de rode isolatoren in de ET-mastjes nog porseleinen isolatoren zijn?
De overgang van de 380kV verbinding naar Van Eyck vind ik ook wel erg grappig, de verbinding gaat meteen over op het standaard Belgische dubbelvlag ontwerp, ook al staat de laatste hoekmast met kattenoren nog net op Belgisch grondgebied net als bij Zandvliet. Bij de eerste dubbelvlag hoekmast is het verschil in lengte van de isolatorkettingen ook opvallend!