Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1997
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Zwolle & Zwarteaterland: Zwartewaterland

Load door Tom » 16 dec 2015 10:26

Ik ben toch wel nieuwsgierig naar die windmeters. Is het verstandig om daar een vraag over richting Tennet te stellen?

Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3070
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Load door Hans » 16 dec 2015 11:23

Die windmeters verbazen mij ook. Ze zijn veel groter dan een normale anemometer en hun positie precies boven de fasedraden is opmerkelijk. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met dynamic line rating.

Je kan met meteorologische modellen proberen te berekenen hoe hard het waait rond de draden (en zo de temperatuur berekenen), je kan er kastjes in hangen die de temperatuur daadwerkelijk meten, maar in beide gevallen is de daadwerkelijk optredende windsnelheid van essentieel belang om de modellen te voederen of het nut van de temperatuurmeetkastjes te beoordelen door de resultaten daarvan langs het model te leggen.
Dit samenspel van hoogspanning, meteorologie en ruimtelijke ordening via GIS heeft sinds een maand of drie mijn aandscht getrokken als mogelijk onderwerp voor een scriptie. Tennet naar deze windmeters vragen en dan eens horen of de gedachtegang zoals die hierboven is gemaakt ergens op slaat zou zeer interessant kunnen zijn.

Graag stel ik ze die vraag dan ook - eigenlijk is het voor ondergetekende reeds onafwendbaar om eens contact op te nemen over dit onderwerp.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1696
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Load door Shrek » 16 dec 2015 11:57

Hans voegde de load toe:Die windmeters verbazen mij ook. Ze zijn veel groter dan een normale anemometer en hun positie precies boven de fasedraden is opmerkelijk. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met dynamic line rating.

Je kan met meteorologische modellen proberen te berekenen hoe hard het waait rond de draden (en zo de temperatuur berekenen), je kan er kastjes in hangen die de temperatuur daadwerkelijk meten, maar in beide gevallen is de daadwerkelijk optredende windsnelheid van essentieel belang om de modellen te voederen of het nut van de temperatuurmeetkastjes te beoordelen door de resultaten daarvan langs het model te leggen.
Dit samenspel van hoogspanning, meteorologie en ruimtelijke ordening via GIS heeft sinds een maand of drie mijn aandscht getrokken als mogelijk onderwerp voor een scriptie. Tennet naar deze windmeters vragen en dan eens horen of de gedachtegang zoals die hierboven is gemaakt ergens op slaat zou zeer interessant kunnen zijn.

Graag stel ik ze die vraag dan ook - eigenlijk is het voor ondergetekende reeds onafwendbaar om eens contact op te nemen over dit onderwerp.
Inderdaad zeer interessante materie. Je bent toch al op de hoogte van het project dat Elia hierrond uitvoert?

Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3070
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Load door Hans » 16 dec 2015 12:17

Jazeker. Het pionierswerk van Elia gaf zelfs de aanleiding tot de hele gedachte rondom dit onderwerp.
Dat er het afgelopen jaar berichten binnen kwamen van Tennet Duitsland die toepassingen in windparken uitprobeert (samen met meteorologische modellen) en dat er sinds september ook een proef loopt in Nederland in de verbinding Dodewaard-Utrecht maakt het alleen maar relevanter: het lijkt echt in opkomst. Dit lijkt een onderzoeksveld(je) te zijn waar we nu bij moeten wezen, anders is het over misschien slechts twee jaar al zover doorontwikkeld dat er geen scriptiewaardige aspecten meer over zijn.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Loads: 819
Aangesloten op: 06 apr 2012 19:01
Favoriete mastsoort: Masten van het PEB en EGD

Load door bas380 » 16 dec 2015 18:16

Leuke duo-fotoreportage, jongens.

Afbeelding

Die verhoogte 220-crossingshoekmast bij Zwarte-water is volgens mij een unieke want die heb ik elders (ook hier in het noorden) nog nergens gezien als grootste FGO-mastfan hier.
Thuis in zijn EGD gebied

maurice
70 kV
Loads: 109
Aangesloten op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Load door maurice » 10 mar 2016 22:48

Hans voegde de load toe:Die windmeters verbazen mij ook. Ze zijn veel groter dan een normale anemometer en hun positie precies boven de fasedraden is opmerkelijk. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met dynamic line rating.
Ik denk dat ik weet waar ze voor zijn: ooievaars. Of beter gezegd: ze lijken ze bedoeld om te voorkomen dat ooievaars nesten bouwen in de mast.
Maar als je deze video ziet, dan zou je zeggen dat ze weinig nut hebben...

Link

Plaats reactie