Ongeval Lint (België) 2009
Ongeval Lint (België) 2009
Enkele jaren terug is er in Lint een zwaar incident gebeurd met een hoogspanningslijn. Voor een treinforum heb ik daar toen een reportage over gemaakt, maar iets zegt mij dat het jullie misschien ook wel interesseert
Lint is niet zo heel ver van waar ik woon, dus ben ik regelmatig naar daar gefietst om de werken op te volgen. De kwaliteit van de foto's is helaas niet zo goed; ik had toen pas een nieuwe camera en kon er nog niet mee werken...
Lint is niet zo heel ver van waar ik woon, dus ben ik regelmatig naar daar gefietst om de werken op te volgen. De kwaliteit van de foto's is helaas niet zo goed; ik had toen pas een nieuwe camera en kon er nog niet mee werken...
Laatst gewijzigd door Shrek op 19 mei 2012 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ongeval Lint 2009
In de avond van 21 juli 2009 trok een zwaar onweer over Lint, hierbij werden 2 hoogspanningspylonen omver geblazen. Hierdoor vielen enkele kabels op spoorlijn 13 (Mechelen-Lier).
Ik ben enkele keren naar daar getrokken om de opruimingswerkzaamheden te volgen. Hieronder het verslag ...
23 juli:
De 2 omgevallen masten behoorden tot hoogspanningslijn 60/61 (380kV). Dit is een belangrijke lijn met een hoge capaciteit maar gelukkig niet onmisbaar, door de aanwezigheid van veel andere hoogspanningslijnen in de streek en de ringstructurr van het Belgische 380kV-net.
1 van de masten kwam op een auto terecht, de bestuurder geraakt gelukkig alleen lichtgewond:
Ten zuiden van deze mast vielen de kabels op hoogspanningslijn 138/139 (150 kV), te zien op onderstaande foto.
De kabels werden dezelfde dag echter nog aangetrokken zodat lijn 138/139 weer bruikbaar werd.
Ten noorden van de mast op de eerste foto vielen de kabels op lijn 723/722 (70kV), op de foto kan je de betonblokken zien waarmee de kabels aangespannen werden, zodat de andere masten op de lijn niet omvallen bij het doorknippen van de kabels.
De andere omgevallen mast van lijn 60/61 kwam in een bos terecht. Deze mast is volgens mij als eerste neergegaan, gezien hij pal in de wind stond en normaal gezien niet zou mogen mee omvallen moest de andere mast omvallen.
De 2 omgevallen hoogspanningsmasten waren zeker niet de enige stormschade in de buurt. Nabijgelegen daken, bossen en velden waren er ook erg aan toe.
Uit de vorm van de schade vermoed ik dat er geen windhoos geweest is, maar een downburst. Dit is een zeer sterke rukwind die eventjes kan aanhouden, maar niet ronddraait zoals een windhoos.
Spoorlijn 13 heeft nog veel geluk gehad, het gewicht van de zware hoogspanningskabels werd grotendeels opgevangen door de bomen. Hierdoor was de schade heel beperkt. De houten palen werden geplaatst om het gewicht van de 2 kabels die volledig op de bovenleiding hingen ook op te vangen.
25 juli:
Na hoogspanningslijn 138/139 krijgt lijn 722/723 prioriteit. Deze lijn zorg voor de bevoorrading van Lint, Duffel en omstreken, die tijdelijk was overgenomen door een andere lijn.
2 dagen na de vorige foto waren er al nieuwe kabels gehangen. De ladders in de mast dienen om de isolatoren te kunnen bevestigen.
De katrollen (in de mast) zijn dan weer om de kabels op (mechanische) spanning te brengen.
Niet veel later was de lijn gerepareerd en in gebruik:
De mast ten noorden van de omgevallen masten op lijn 60/61 is door de storm scheefgetrokken.
Deze mast is onherstelbaar beschadigd en moet worden afgebroken.
Op 25 juli was men bezig de kabels aan de andere kant van de mast op de grond te leggen, zodat zij de mast niet verder konden omver trekken.
Op 31 juli zijn de kabels ter hoogte van de volgende mast (die niet beschadigd is) vastgemaakt.
De mast zelf ziet er een beetje kaal uit nu.
Ook op de rest van het beschadigde deel zijn de kabels verankerd en doorgeknipt, zodat de opruim kan beginnen.
De bovenleiding van de spoorlijn was gisterenavond volledig vrijgemaakt en hersteld.
Er waren duidelijk ook al enkele ontroestingsritten gebeurd:
Ik ben enkele keren naar daar getrokken om de opruimingswerkzaamheden te volgen. Hieronder het verslag ...
23 juli:
De 2 omgevallen masten behoorden tot hoogspanningslijn 60/61 (380kV). Dit is een belangrijke lijn met een hoge capaciteit maar gelukkig niet onmisbaar, door de aanwezigheid van veel andere hoogspanningslijnen in de streek en de ringstructurr van het Belgische 380kV-net.
1 van de masten kwam op een auto terecht, de bestuurder geraakt gelukkig alleen lichtgewond:
Ten zuiden van deze mast vielen de kabels op hoogspanningslijn 138/139 (150 kV), te zien op onderstaande foto.
De kabels werden dezelfde dag echter nog aangetrokken zodat lijn 138/139 weer bruikbaar werd.
Ten noorden van de mast op de eerste foto vielen de kabels op lijn 723/722 (70kV), op de foto kan je de betonblokken zien waarmee de kabels aangespannen werden, zodat de andere masten op de lijn niet omvallen bij het doorknippen van de kabels.
De andere omgevallen mast van lijn 60/61 kwam in een bos terecht. Deze mast is volgens mij als eerste neergegaan, gezien hij pal in de wind stond en normaal gezien niet zou mogen mee omvallen moest de andere mast omvallen.
De 2 omgevallen hoogspanningsmasten waren zeker niet de enige stormschade in de buurt. Nabijgelegen daken, bossen en velden waren er ook erg aan toe.
Uit de vorm van de schade vermoed ik dat er geen windhoos geweest is, maar een downburst. Dit is een zeer sterke rukwind die eventjes kan aanhouden, maar niet ronddraait zoals een windhoos.
Spoorlijn 13 heeft nog veel geluk gehad, het gewicht van de zware hoogspanningskabels werd grotendeels opgevangen door de bomen. Hierdoor was de schade heel beperkt. De houten palen werden geplaatst om het gewicht van de 2 kabels die volledig op de bovenleiding hingen ook op te vangen.
25 juli:
Na hoogspanningslijn 138/139 krijgt lijn 722/723 prioriteit. Deze lijn zorg voor de bevoorrading van Lint, Duffel en omstreken, die tijdelijk was overgenomen door een andere lijn.
2 dagen na de vorige foto waren er al nieuwe kabels gehangen. De ladders in de mast dienen om de isolatoren te kunnen bevestigen.
De katrollen (in de mast) zijn dan weer om de kabels op (mechanische) spanning te brengen.
Niet veel later was de lijn gerepareerd en in gebruik:
De mast ten noorden van de omgevallen masten op lijn 60/61 is door de storm scheefgetrokken.
Deze mast is onherstelbaar beschadigd en moet worden afgebroken.
Op 25 juli was men bezig de kabels aan de andere kant van de mast op de grond te leggen, zodat zij de mast niet verder konden omver trekken.
Op 31 juli zijn de kabels ter hoogte van de volgende mast (die niet beschadigd is) vastgemaakt.
De mast zelf ziet er een beetje kaal uit nu.
Ook op de rest van het beschadigde deel zijn de kabels verankerd en doorgeknipt, zodat de opruim kan beginnen.
De bovenleiding van de spoorlijn was gisterenavond volledig vrijgemaakt en hersteld.
Er waren duidelijk ook al enkele ontroestingsritten gebeurd:
Re: Ongeval Lint 2009
We waren zomer 2009, in juli waren 2 hoogspanningsmasten omgevallen.
Omdat de bouw van een nieuwe, stevige hoogspanningsmast redelijk lang duurt werd besloten om een noodlijn te bouwen.
De hoogspanningslijn door Lint is immers onmisbaar voor een betrouwbare elektriciteitsvoorziening. Bepaalde gebieden lagen op dat moment maar een blikseminslag weg van een blackout... Een noodlijn was dus absoluut nodig.
Deze lijn kwam ten oosten van het vernielde tracé en gaat door landbouw- en bosgebied.
Omdat we in België leven moet er voor alles natuurlijk een vergunning aangevraagd worden, voor een tijdelijke hoogspanningslijn is het niet anders. Pas eind augustus was deze er en kon er met de bouw begonnen worden.
Hiervoor moeten eerst de bomen op het traject gesnoeid worden, vervolgens bouwt men een stalen V-constructie op die met kabels wordt vastgezet. Dit gaat zeer snel: het bouwen zelf van de hele tijdelijke lijn duurt maar een weekje
Het kleine hoogspanningslijntje (723/722) hangt net iets te laag om er een tijdelijke hoogspanningslijn onder door te trekken, daarom worden de onderste kabels weggehaald en blijft alleen lijn 723 in dienst.
Op de foto zie je een tijdelijke hoogspanningsmast liggen voor de montage, lijn 723 op de achtergrond (en nog verder weg lijnen 60/61 en 138/139).
Waar de noodlijn een weg kruiste werd een houten constructie geplaatst, zowel langs de weg als erover. Erlangs om te voorkomen dat tijdens de opbouw een kabel op de weg zou vallen, erover om te vermijden dat een te hoge vrachtwagen vuurwerk zou maken.
De omgevallen hoogspanningspalen zijn inmiddels opgeruimd, het bos is ook al gekapt.
Zo ziet een afgewerkte noodmast eruit, de container links is de verpakking ervan.
De isolatoren van de noodmasten zijn gemaakt van kunststof.
Even terug naar de treintjes:
Om absoluut zeker te zijn dat er nooit een kabel of trekkoord op de bovenleiding terecht komt wordt er een net over gespannen.
Zeer kleurrijk allemaal:
Ook de pyloon ten noorden van de spoorweg, die scheef stond maar niet omgevallen was, is inmiddels afgebroken. De fundering moet nog uitgegraven worden.
Tegen de winter is ook de bouwvergunning voor de definitieve masten er en kunnen die ineengezet worden.
Een reusachtige meccano:
De nieuwe pylonen zien er misschien hetzelfde uit als de oude, maar ze zijn weldegelijk steviger uitgevoerd.
De katrollen waarmee de hoogspanningskabels op hun plek getrokken worden:
Het trekken van de kabels zelf is niet zo goed te zien, maar het komt hierop neer:
In maart wordt dan begonnen met het trekken van de kabels, maar er loopt iets grondig mis. Een zware kabel van lijn 61 schiet los en valt op de onderliggende lijn 138. Een kortsluiting en veel schade zijn het resultaat.
Met hulp van een grote kraan worden de masten en kabels van lijn 138 gerepareerd:
Tegen het einde van de lente is lijn 61 dan eindelijk definitief gerepareerd. De noodlijn wordt afgebroken, aan lijn 60 wordt de laatste hand gelegd:
Intussen is ook lijn 60 klaar, de situatie is dus weer zoals voor de zware storm van juli 2009.
Omdat de bouw van een nieuwe, stevige hoogspanningsmast redelijk lang duurt werd besloten om een noodlijn te bouwen.
De hoogspanningslijn door Lint is immers onmisbaar voor een betrouwbare elektriciteitsvoorziening. Bepaalde gebieden lagen op dat moment maar een blikseminslag weg van een blackout... Een noodlijn was dus absoluut nodig.
Deze lijn kwam ten oosten van het vernielde tracé en gaat door landbouw- en bosgebied.
Omdat we in België leven moet er voor alles natuurlijk een vergunning aangevraagd worden, voor een tijdelijke hoogspanningslijn is het niet anders. Pas eind augustus was deze er en kon er met de bouw begonnen worden.
Hiervoor moeten eerst de bomen op het traject gesnoeid worden, vervolgens bouwt men een stalen V-constructie op die met kabels wordt vastgezet. Dit gaat zeer snel: het bouwen zelf van de hele tijdelijke lijn duurt maar een weekje
Het kleine hoogspanningslijntje (723/722) hangt net iets te laag om er een tijdelijke hoogspanningslijn onder door te trekken, daarom worden de onderste kabels weggehaald en blijft alleen lijn 723 in dienst.
Op de foto zie je een tijdelijke hoogspanningsmast liggen voor de montage, lijn 723 op de achtergrond (en nog verder weg lijnen 60/61 en 138/139).
Waar de noodlijn een weg kruiste werd een houten constructie geplaatst, zowel langs de weg als erover. Erlangs om te voorkomen dat tijdens de opbouw een kabel op de weg zou vallen, erover om te vermijden dat een te hoge vrachtwagen vuurwerk zou maken.
De omgevallen hoogspanningspalen zijn inmiddels opgeruimd, het bos is ook al gekapt.
Zo ziet een afgewerkte noodmast eruit, de container links is de verpakking ervan.
De isolatoren van de noodmasten zijn gemaakt van kunststof.
Even terug naar de treintjes:
Om absoluut zeker te zijn dat er nooit een kabel of trekkoord op de bovenleiding terecht komt wordt er een net over gespannen.
Zeer kleurrijk allemaal:
Ook de pyloon ten noorden van de spoorweg, die scheef stond maar niet omgevallen was, is inmiddels afgebroken. De fundering moet nog uitgegraven worden.
Tegen de winter is ook de bouwvergunning voor de definitieve masten er en kunnen die ineengezet worden.
Een reusachtige meccano:
De nieuwe pylonen zien er misschien hetzelfde uit als de oude, maar ze zijn weldegelijk steviger uitgevoerd.
De katrollen waarmee de hoogspanningskabels op hun plek getrokken worden:
Het trekken van de kabels zelf is niet zo goed te zien, maar het komt hierop neer:
In maart wordt dan begonnen met het trekken van de kabels, maar er loopt iets grondig mis. Een zware kabel van lijn 61 schiet los en valt op de onderliggende lijn 138. Een kortsluiting en veel schade zijn het resultaat.
Met hulp van een grote kraan worden de masten en kabels van lijn 138 gerepareerd:
Tegen het einde van de lente is lijn 61 dan eindelijk definitief gerepareerd. De noodlijn wordt afgebroken, aan lijn 60 wordt de laatste hand gelegd:
Intussen is ook lijn 60 klaar, de situatie is dus weer zoals voor de zware storm van juli 2009.
Re: Ongeval Lint (België) 2009
Whoa! dat is ook nogal een flink ongeval
zeker omdat er meerdere masten (waaronder een 380kv-lijn) betrokken zijn.
het doet mij eigenlijk herinneringen te boven met een soortgelijke ongeval in gelderland.
daar was toen bij een zware storm een aantal tonmasten omgevallen.
zeker omdat er meerdere masten (waaronder een 380kv-lijn) betrokken zijn.
het doet mij eigenlijk herinneringen te boven met een soortgelijke ongeval in gelderland.
daar was toen bij een zware storm een aantal tonmasten omgevallen.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Ongeval Lint (België) 2009
zeer interessant stuk om te lezen!
zo zie je maar weer dat zelfs zulke grote masten het loodje kunnen leggen!
die noodmasten zien er ook erg interessant uit.
het zijn overigens verder ook hele bruikbare foto's! voor simcity wou ik ook nog allemaal props gaan maken voor masten in aanbouw
mooi stuk hoor! Met een duidelijke beschrijving erbij
zo zie je maar weer dat zelfs zulke grote masten het loodje kunnen leggen!
die noodmasten zien er ook erg interessant uit.
het zijn overigens verder ook hele bruikbare foto's! voor simcity wou ik ook nog allemaal props gaan maken voor masten in aanbouw
mooi stuk hoor! Met een duidelijke beschrijving erbij
'your personal grid modeler'
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Ongeval Lint (België) 2009
Ik mag dan wel iets met 'uitsluitend mastofielen' hebben, maar dit is indrukwekkend! Petje af. (Of hoe zeggen ze dat voorbij Wuustwezel?)
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Ongeval Lint (België) 2009
Zoals ik al zei was de reportage hierboven bedoeld voor een treinforum, jullie krijgen nog een paar extra's
- Bijlagen
-
- Zicht op het terrein waar de bouwmaterialen opgeslagen werden. Toevallig lag dit vlak onder de gevallen 380 kV lijn. Op de achtergrond kan je de aansluiting van de noodlijn zien.
- tijdelijk5.jpg (347.58 KiB) 17182 keer bekeken
-
- Om de 380-lijn de kunnen trekken moest de 70kV lijn weer even buiten dienst gesteld worden. De kabels werden ditmaal niet aan betonblokken vastgemaakt maar onderaan de mast zelf.
- tijdelijk4.jpg (318.87 KiB) 17182 keer bekeken
-
- De isolatoren en een laddertje gebruikt in de mast.
- tijdelijk3.jpg (455.43 KiB) 17182 keer bekeken
-
- Eén van de nieuwe masten tijdens het trekken van de kabels.
- tijdelijk2.jpg (270.58 KiB) 17182 keer bekeken
-
- Eén van de masten in opbouw.
- tijdelijk1.jpg (325.58 KiB) 17182 keer bekeken
Re: Ongeval Lint (België) 2009
.
- Bijlagen
-
- Dezelfde mast als in de post hierboven, wanneer de 2e isolator er is bijgehangen.
- tijdelijk10.jpg (271.58 KiB) 17178 keer bekeken
-
- De bouwvergunning. Eén van de omwonenden probeerde de bouw nog tegen te houden met het argument van waardedaling. Gezever natuurlijk, want de nieuwe masten zijn zo goed als identiek aan de exemplaren uit de jaren 70.
- tijdelijk9.jpg (267.25 KiB) 17178 keer bekeken
-
- De kale mast uit de eerste post, maar ditmaal in opbouw.
- tijdelijk8.jpg (291.08 KiB) 17178 keer bekeken
-
- Houten portieken beschermen huizen en serres tijdens de bouw van de lijn.
- tijdelijk7.jpg (310.98 KiB) 17178 keer bekeken
-
- Zelfde mast als enkele fotos hoger tijdens het trekken. Zoals je kan zien hangt er maar 1 isolator per fase (later wordt er nog 1 bij gehangen). Ook zijn de mastarmen tijdelijk verstevigd met kabels.
- tijdelijk6.jpg (329.74 KiB) 17178 keer bekeken
Re: Ongeval Lint (België) 2009
Op google maps kan je de situatie zien in de periode na het ongeval maar voordat de noodlijn was gebouwd. De oude masten zijn dan net opgeruimd.
http://maps.google.be/?ll=51.130731,4.5 ... 1&t=h&z=15
http://maps.google.be/?ll=51.130731,4.5 ... 1&t=h&z=15
- Bijlagen
-
- Detail van de noodlijn.
- tijdelijk14.jpg (265.11 KiB) 17175 keer bekeken
-
- De noodlijn over de spoorweg.
- tijdelijk13.jpg (295.2 KiB) 17175 keer bekeken
-
- De noodlijn zelf is niet echt opvallend aanwezig in het landschap.
- tijdelijk12.jpg (296.69 KiB) 17175 keer bekeken
-
- Detail van de aansluiting van de noodlijn op de hoofdlijn
- tijdelijk11.jpg (228.42 KiB) 17175 keer bekeken
Re: Ongeval Lint (België) 2009
Van het ongeval te Lint had ik al eens gehoord, waarschijnlijk ook via een treinenforum Naast een mastenliefhebber ben ik ook treinenliefhebber
Interessante reportage Shrek! Indrukwekkend om zo'n 380kV mast op de grond te zien liggen... Lijkt me inderdaad door een downburst en zoals bas380 al zei in 2010 is er tijdens noodweer in de buurt van Doetinchem een soortgelijk ongeluk gebeurd, alleen betrof het daar 150kV tonmasten. Helaas waren er op een camping daar in de buurt wel slachtoffers te betreuren.
Interessante reportage Shrek! Indrukwekkend om zo'n 380kV mast op de grond te zien liggen... Lijkt me inderdaad door een downburst en zoals bas380 al zei in 2010 is er tijdens noodweer in de buurt van Doetinchem een soortgelijk ongeluk gebeurd, alleen betrof het daar 150kV tonmasten. Helaas waren er op een camping daar in de buurt wel slachtoffers te betreuren.