Ongeval Lint (België) 2009

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ongeval Lint (België) 2009

Bericht door Hans » 20 mei 2012 22:27

Op mijn beurt had ik vanuit mijn meteorologische achtergrond (vertel een onweerchasende meteostudent eens wat over een downburst ) ook van dit ongeval gehoord. Maar tot nu toe was de beeldvorming beperkt gebleven tot een foto in het nieuws. Prachtige reportage, dank voor het delen met ons.

Overigens doet het me inderdaad denken aan het ongeval met de Gelderse tonmasten in de Achterhoek op 14 juli 2010. Voor de liefhebbers, foto's daarvan staan nog op de oude site.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Ongeval Lint (België) 2009

Bericht door Powerlion » 20 okt 2012 17:04

Hoi

Ik woon vlakbij deze 380 kV lijn, en zat ook middenin die storm. Ik kan jullie dus al verzekeren dat het om een downburst ging (en niet om een windhoos/tornado zoals sommigen claimen), er was ongeveer 20 min een aanhoudende wind uit éénzelfde richting. Doordat er ook hagel was werd het eigenlijk een soort kogelbarrage, takken en bladeren werden van bomen geschoten, en nadien lag alles vol. De 'kogelgaten' staan nog steeds in onze houten achterdeur.

De storm werd trouwens ook voorafgegaan door een prachtige shelfcloud.

Enkele vrienden kwamen me achteraf vragen of ik mee wou gaan kijken naar "die omgevallen elektriciteitspaal". Ik vond het maar niets, in mijn hoofd was dat zo'n houten paal met van die zwarte draden aan. Niet zo spectaculair... En toen kwam 's avonds het nieuwsbericht op TV, mijn mond viel open. :O

Een dag die ik nooit zal vergeten.

Mooie foto's trouwens, petje af!

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Ongeval Lint (België) 2009

Bericht door Powerlion » 21 jul 2013 13:31

Nu, 4 jaar later, denk ik nog steeds terug aan deze dag. Als ik de 380kV lijn met zijn nieuwe masten zie, komt alles terug.

Plaats reactie