De Antwerpse Haven

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: De Antwerpse Haven

Bericht door Shrek » 19 mei 2012 00:47

MarkNL schreef:02. Een Belgische tonmast van een 110kV (?) lijn en een Nederlandse Donaumast op Belgisch grondgebied. Dit is spanningsstation Zandvliet. Die afspanmast is trouwens ook wel een apartgeval, een omgedraaide 3-evenmast ofzoiets.
Dat is 150kV, 110 komt in België niet voor (30-36-70-150-220-380 zijn de spanningsniveaus hier). Die "rare" mast is trouwens een splinternieuw exemplaar, tot 2 jaar terug stond er 5 meter verder een klassieke mast en kwam de lijn bovengronds toe in het hoogspanningsstation Zandvliet. Ze passen daar nu de hele layout aan om met een extra 380 kV veld de nieuwe "Brabolijn" te kunnen ontvangen en een tweede faseverschuiver te kunnen installeren.
MarkNL schreef: 04. Die gekke mastjes in aanloop naar de crossing.
De constructie aan de overkant naast de kerncentrale ziet er nog gekker uit als je het mij vraagt
MarkNL schreef:08. Deze lijn gaat geloof ik richting de Tijsman crossing.
Niet rechtstreeks, het hoogspanningsstation Lillo zit er nog tussen. De westkant van deze lijn wordt trouwens uitgebaat op 36kV, kan je duidelijk merken aan het opstijgpunt. Parallel met deze lijn komt over enkele jaren de Brabolijn.
MarkNL schreef: 09. Station bij de Liefkenshoektunnel van de R2.
Ook in dit station (Lillo) zijn er grote werken bezig om een nieuw 380kV veld aan te leggen. Op google maps kan je trouwens een pyloon in aanbouw zien

Fijne reportage !

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: De Antwerpse Haven

Bericht door Max » 19 mei 2012 01:03

Welkom shrek!

Leuk dat er ook eens een oosterbuur komt kijken

dat betekend dat er veel mysteries etc van belgie opgelost kunnen worden!

hier is overigens de foto van de mast in opbouw:
Afbeelding
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: De Antwerpse Haven

Bericht door Max » 19 mei 2012 01:04

Welkom shrek!

Leuk dat er ook eens een oost*AHUM* zuiderbuur komt kijken

dat betekend dat er veel mysteries etc van belgie opgelost kunnen worden!

hier is overigens de foto van de mast in opbouw:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Max op 19 mei 2012 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: De Antwerpse Haven

Bericht door Shrek » 19 mei 2012 08:25

Max schreef:Welkom shrek!

Leuk dat er ook eens een oosterbuur komt kijken
Dankje,
Maar hou het maar bij zuiderbuur, zo goed is m'n Duits niet

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: De Antwerpse Haven

Bericht door Max » 19 mei 2012 12:38

oeps moet maar eens vroeger naar me bed gaan!
heb t gecorrigeerd
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: De Antwerpse Haven

Bericht door Shrek » 19 mei 2012 13:53

voltron schreef:Ben je ook in het dorp Doel geweest (links van die hoge mast in foto 7). Daar kan je ook mooie foto's maken.
En Kallo zeker ook niet vergeten !
Bijlagen
kallo2.jpg
kallo2.jpg (258.68 KiB) 10195 keer bekeken
kallo.jpg
kallo.jpg (239.54 KiB) 10195 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: De Antwerpse Haven

Bericht door Peter » 19 mei 2012 20:58

Leuk dat we hier een mastenexpert uit België hebben! Welkom Shrek

Tijdens een toekomstig bezoek aan Antwerpen moet ik dus toch maar eens in de Antwerpse havens kijken want daar is zo te zien op hoogspanningsgebied ook heel wat te zien buiten de vele crossings. In België is men dus ook al druk bezig om het 380kV net te versterken.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: De Antwerpse Haven

Bericht door Shrek » 19 mei 2012 21:41

Ik heb snel even een kaartje getekend met alle hoogspanningslijnen in de haven.
Rood = 380kV, zwart is bovengrondse 150, grijs is ondergrondse 150, groen is de geplande brabolijn.
Deze Brabolijn is nodig omdat men extra elektriciteit wil kunnen invoeren uit het noorden (vooral Noorwegen en Zweden). De huidige scheldeoversteek met haar enkele kabeltjes 1000mm² kan weinig extra vermogen meer aan, dus moet er een tweede oversteek komen. Omdat het station in Lillo sowieso uitgebreid moest worden was het dus de logische keuze de lijn langs daar te leggen. Eens over de schelde gaat de nieuwe lijn gewoon parallel lopen met de 2 bestaande 380 kV-lijnen.
Bijlagen
antwerpen.jpg
antwerpen.jpg (530.78 KiB) 10180 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: De Antwerpse Haven

Bericht door Peter » 20 mei 2012 16:02

Mooi overzicht Shrek! Een aantal lijnen kende ik al wel van eerdere bezoeken aan Antwerpen maar deze afbeelding laat mooi het geheel zien.

Ik ben benieuwd hoe over een paar jaar de Brabolijn er uit gaat zien en of er ook nog zwaardere geleiders voor gebruikt gaan worden. Het valt me op dat je in België vrijwel nergens meer dan twee geleiders per fasedraad ziet. Dat geeft mij de indruk dat het Belgische 380kV net minder zwaar is uitgevoerd dan het Nederlandse. Ik neem aan dat de Brabolijn net als de twee 380kV lijnen afkomstig van Doel dan uitkomen bij trafostation Mercator?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: De Antwerpse Haven

Bericht door Shrek » 20 mei 2012 16:27

Peter schreef:Mooi overzicht Shrek! Een aantal lijnen kende ik al wel van eerdere bezoeken aan Antwerpen maar deze afbeelding laat mooi het geheel zien.

Ik ben benieuwd hoe over een paar jaar de Brabolijn er uit gaat zien en of er ook nog zwaardere geleiders voor gebruikt gaan worden. Het valt me op dat je in België vrijwel nergens meer dan twee geleiders per fasedraad ziet. Dat geeft mij de indruk dat het Belgische 380kV net minder zwaar is uitgevoerd dan het Nederlandse. Ik neem aan dat de Brabolijn net als de twee 380kV lijnen afkomstig van Doel dan uitkomen bij trafostation Mercator?
1500 MW per draadstel rekent men hier ongeveer, hoeveel is dat in Nederland dan?
Hoe de Brabolijn er exact zal uitzien is nog niet bekend gemaakt. Het hele project van de Brabolijn vordert momenteel ook niet echt snel, alle middelen van Elia (financieel, juridisch, ingenieurs,...) gaan immers naar dat andere reusachtige project, Stevin genaamd. Maar daarover maak ik nog wel eens een aparte topic
In het zuiden gaat de Brabolijn inderdaad naar Mercator, vandaar kan de stroom alle kanten op.

Plaats reactie