Pagina 2 van 3

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Geplaatst: 07 okt 2015 16:33
door Peter
Prachtige reportage. Het zijn toch hele indrukwekkende masten, zeker de niet verhoogde exemplaren. De standaardmast is 40,1 meter hoog en de breedte bij de onderste traversen is 36 meter! Bijna net zo breed als hoog dus, en dan hebben we het niet eens over een hoekmast met een scherpe bocht Wat me verder opvalt is dat deze lijn nog nauwelijks is aangetast door GSM-ontvangers. Dat zal ook met het gebied waar de lijn doorheen loopt te maken hebben.

Mooi dat je ook de ex-Lemelerveld mast bij Wijster hebt gefotografeerd, was al benieuwd hoe deze er na de ombouw van de lijn uit zou zien. Verder, het 110kV lijntje naar Veenoord, het kan nu nog...

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Geplaatst: 07 okt 2015 21:01
door Hans
Dat is een aanzienlijke fotoreportage en dito fietstocht. Maar het nevelige weer is een heuse toevoeging. Het zachte licht staat deze masten niet verkeerd.

De brede tweevlaksmasten wekken bij mij altijd een indruk van wie het breed heeft laat het breed hangen.
Met tweebundels in vlakke configuratie is dat geen slecht gezicht, al komt dat ook doordat de draden met halfverankering zijn bevestigd. Gek genoeg maakt dat de hele mast wat lichtvoetiger van uiterlijk - althans, zo komt dat op mij over. Kan zijn dat iemand anders dat juist weer volledig anders ervaart. Inderdaad verraden ze hun oorsprong eenvoudig. Het Duitse bouwplan heeft ervoor gezorgd dat zelfs deze brede masten nog een soort elegantie hebben. Iedereen heeft een andere smaak en daar valt voldoende over te twisten, maar de relatief dunne en smalle toren, smalle broek, spitse traversen en het Duitse vakwerk van de trekschoren dragen er wel aan bij dat de masten niet erg massief lijken, ondanks vier circuits met tweebundels.

Zeer jammer dat deze hele verbinding gaat verdwijnen, hoewel het nog wel enige tijd langer zal duren dan Hoogeveen-Veenoord. Maar hoe monsterlijk de wisselmast ook is, hij heeft in elk geval karakter. Waarschijnlijk meer dan de wintracks zullen krijgen.

Die bijvangst met de schakelbare aftak in de 110 kV-verbinding naar Winsum is de aansluiting met de NAM in Grijpskerk, op de netkaart als knooppunt Brillerij aangeduid. Mooi dat je er een detailfoto van hebt gemaakt! Die geeft namelijk heel wat stof tot nadenken voor de cartografen. Het blijkt in eerste instantie een inlussing te zijn, maar het lijkt er ook op dat de twee circuits tevens parallel geschakeld kunnen worden door de schakelaars bovenin het opstijgpunt te sluiten. We hebben blijkbaar een dubbele harde aftak die in een inlussing kan veranderen als men de scheiders in het midden weer open zet. Blijkbaar een soort miniversie van een netscheider á la Dellerweerden, gecombineerd met een opstijgpunt. Dat wordt nog interessant om op de netkaart te verwerken...

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Geplaatst: 07 okt 2015 22:55
door Tom
Dank jullie voor de reacties. De breedte is inderdaad enorm, 36 meter zou ik niet geschat hebben, dat is toch nog een stukje meer dan een 380 kV-mast.

Ik heb ook nog eens wat oudere foto's van mast 1 vergeleken. Let op de bretel aan de boventraverse.
Eerst in 1995 toen alles nog was zoals het bedoeld is.
1995-07-03 220 kV Eindmast Vvl uitsnede.jpg
1995-07-03 220 kV Eindmast Vvl uitsnede.jpg (145.18 KiB) 8271 keer bekeken
Dan in 2009, de bretel is weg en het circuit is parallel met het circuit aan de ondertraverse geschakeld.
DSD_4205 uit 2009.jpg
DSD_4205 uit 2009.jpg (168.37 KiB) 8271 keer bekeken
En de uitsnede van 2015, de parallelschakeling is weg.
mast 1 2015 uitsnede.jpg
mast 1 2015 uitsnede.jpg (55.25 KiB) 8271 keer bekeken

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Geplaatst: 07 okt 2015 23:51
door bas380
Ik heb genoten van deze reportage. Het blijft wel mijn gebiedje.


Ok goed dat je die ex-aftakmast hebt gefotografeerd, ik was al tijden benieuwd hoe die er na de facelift er uitzag, een beetje als de masten bij Hessenweg dus.

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Geplaatst: 08 okt 2015 22:47
door BasH
Tom, mijn dank is groot, je hebt een unieke hoogspanningslijn heel mooi vastgelegd en even 60 km fietsen doen niet veel mensen je na.

Met vriendelijke groeten,
Bas

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Geplaatst: 09 okt 2015 15:32
door Peter
De fiets is wel een ideaal vervoersmiddel om zo'n lijn vast te leggen, je komt overal gewoon makkelijker bij. Dat heb ik afgelopen woensdag wel weer gemerkt bij Enschede. Overigens heb ik toen ook vanaf Almelo naar Enschede en weer terug gefietst. Ook een redelijke afstand en op een mooie zomerdag zou ik rustig doorfietsen naar Gronau. Ik moet eigenlijk nog een keer bij Epe kijken bij de nieuwe 380kV aansluiting aan de Vennstrasse.

Maar om terug te komen op Vierverlaten - Robbenplaat is het wel mooi dat je de eindmast in verschillende jaren hebt gefotografeerd zodat je ze mooi kan vergelijken. Het is jammer dat veel masten van deze verbinding te laag zijn en de afstand tussen de traversen te klein is, anders was hergebruik van de masten voor 380kV een interessante optie geweest.

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Geplaatst: 09 okt 2015 22:38
door Tom
Ja, ik prefereer ook de fiets, altijd al gedaan en je hebt zelden dat je denkt "was ik maar even gestopt". Nog een grappig feitje is dat ik afgelopen zondag vooral e-bikes tegenkwam, het leek wel eens alsof ik de enige gewone recreatieve fietser was.

Inderdaad is het jammer dat het er niet inzit om de masten op te waarderen. Iets wat wel mogelijk was bij de masten in het Westland, ze hebben misschien destijds bij de EGD ingezet op minimale hoogte van de masten.

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Geplaatst: 10 okt 2015 18:17
door Ruben
Schitterende reportage Tom!

Je hebt de 220kV twee-evenmasten goed in beeld gebracht nu het nog kan! Ook leuk dat je het oude hamerkopmastje van de voormalige lijn naar Opperkooten hebt gefotografeerd.

Als ik de masten zo bekijk begin ik ze ook meer te waarderen terwijl ik ze pas één keer heb gezien vanuit de trein richting Leeuwarden dan kom je voorbij Vierverlaten rijden.

Cheers Ruben.

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Geplaatst: 12 okt 2015 11:28
door ElektroThriller
Vouwkaart voorgenomen tracé [Vierverlaten - Brillerij - Oudeschip]
Waarschijnlijk is dit de beste locatie voor informatie over het tracé:
http://www.noord-west380kv.nl/attachmen ... e_2015.pdf
Dit is een alleraardigste pdf (althans, dat vond ik). Er worden twee typen wintrack gebruikt.
Ook di document:
http://www.noord-west380kv.nl/attachmen ... PT2015.pdf
vond ik wel inzichtelijk. Bovendien zijn er een paar foto's met een vraag: waar is dit?

@Vierverlaten. Op 27 oktober 2013 heb ik foto's van de achterzijde van station Vierverlaten gemaakt. Zie Mastvak 49 van Namen en Rugnummers. Hier is ook die mast 1 te zien, met één van de vier circuits niet aangesloten. Die mast voedt twee masten, elk met twee circuits en elk doorverwijzend naar de stationsjukken.
DSCN1078B_800.jpg
27 oktober 2013.
DSCN1078B_800.jpg (923.76 KiB) 8123 keer bekeken

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Geplaatst: 12 okt 2015 13:23
door Peter
Interessant document. Zo te zien gaan deze wintracks er weer iets anders uitzien dan de exemplaren in Zuid-Holland met langere isolatorkettingen. Ook wordt de nieuwe verbinding dus voorbereid op 4 380kV circuits waarvan er in eerste instantie maar 2 worden aangelegd. Toch erg jammer dat de 220kV lijn gaat verdwijnen, maar voorlopig blijven er nog een aantal exemplaren tussen Schildmeer en Weiwerd over.