220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
TomBorger
380 kV
Berichten: 1833
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Locatie: Lochem

220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Bericht door TomBorger » 05 okt 2015 22:42

Vanuit een familiebezoek in Niekerk fietste ik zondag 4 oktober om iets na half elf weg richting Vierverlaten. Doel om de hoogspanningsleiding tussen Vierverlaten en Robbenplaat vast te leggen. Nu het nog kan, want deze 220 kV-leiding wordt binnen niet al te lange tijd vervangen door een nieuwe 380 kV-leiding. Het was in tegenstelling helaas tot de dagen ervoor duidelijk nevelig en het duurde een tijdje voordat de bewolking enigszins was opgelost. Het zicht bleef ook nadat het zonnig werd onder de 10 kilometer steken. Een tegenvallertje, maar het viel uiteindelijk mee. Om drie uur 's middags eindigde de fietstocht in Loppersum, 60 kilometer en driehonderd opnames verder.
Fietsroute.jpg
Fietsroute.jpg (289.57 KiB) 1023 keer bekeken
Allereerst ging de tocht langs het bekende mastrestant in de 110 kV-lijn tussen Vierverlaten en Opperkooten. Deze voormalige hoekmast staat nog altijd naast de 220 kV-hoekmast, vlakbij het plaatsje met de mooie naam Enumatil ("til" betekent "brug").
DSF_6596 bew.jpg
DSF_6596 bew.jpg (228.41 KiB) 1023 keer bekeken
In de jaren tachtig is de oude 110 kV-lijn afgebroken, dit stuk van de 110 kV-lijn naar Vierverlaten dateert uit 1962 en verving het tracé dat doorliep naar de Helpmancentrale. Wat opviel was dat de verf inmiddels behoorlijk is afgebladderd, je ziet nog wel de oorspronkelijke situatie van kleur. Verder is opvallend dat de traverses een vlakke bovenzijde hebben, met een vrij brede toren.
DSF_6585 bew.jpg
DSF_6585 bew.jpg (140.26 KiB) 1023 keer bekeken
En een detail van de traverse:
DSF_6591.JPG
DSF_6591.JPG (180.73 KiB) 1023 keer bekeken
Er zitten draagbalken met beugels aan de traverses voor isolatorkettingen om de bretels te fixeren.
DSF_6592.JPG
DSF_6592.JPG (189.73 KiB) 1023 keer bekeken
De broek is typisch voor de Groningse masten zeer breed uitlopend. De mast staat op mooie schuin oplopende poeren.
DSF_6586 bew.jpg
DSF_6586 bew.jpg (138.63 KiB) 1023 keer bekeken
Het masttype is gelijk aan de 110 kV-lijn tussen Hunzecentrale en Vierverlaten, waarschijnlijk ook gelijk aan de voormalige lijn Meeden - Amsweer. Het mistige weer maakt een detailfoto niet echt makkelijk, gelukkig zou dat later nog verbeteren. Nog een plaatje van voren:
DSF_6593 b.jpg
DSF_6593 b.jpg (123.13 KiB) 1023 keer bekeken
Tenslotte nog de 220 kV-hoekmast van de lijn naar Bergum. Het uiterlijk van deze mast zal in de komende jaren waarschijnlijk de nodige veranderingen ondergaan.
DSF_6584 bew.jpg
DSF_6584 bew.jpg (197.23 KiB) 1023 keer bekeken
Wordt vervolgd.
Wijziging 06-10: opmerking over masttype mastrestant gewijzigd en toevoeging plaats van het mastrestant.
Laatst gewijzigd door TomBorger op 06 okt 2015 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1148
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Favoriete mastsoort: Donaumast
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Bericht door Mark » 05 okt 2015 23:20

Mooie plaatjes hoor. Nevelige omstandigheden hebben ook zo zijn charmes . Ben benieuwd naar het vervolg!

Gebruikersavatar
TomBorger
380 kV
Berichten: 1833
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Locatie: Lochem

Vierverlaten

Bericht door TomBorger » 06 okt 2015 13:31

Even later kom ik via het fietspad langs de waterloop "zuidwending" nabij Vierverlaten. Wat een grote hoekmasten heeft de 220 kV-lijn naar Robbenplaat! Maar ook valt het me op hoe de 220 kV-eindmast in de lijn naar Zeyerveen werkelijk krom staat van de eenzijdige lijntrek! Een foto met de telelens lukt echter niet vanwege de nevelige lucht. Wel een rijtje masten in de korte mastenstraat, met de molen ertussen. Op een archieffoto elders hier op het forum is deze molen in vervallen staat te vinden.
DSF_6599 bew.jpg
DSF_6599 bew.jpg (162.94 KiB) 1000 keer bekeken
Nog eentje vanaf de dijk.
Vierverlaten - Robbenplaat - 012.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 012.jpg (204.94 KiB) 1000 keer bekeken
Het fietspad dat ik volg op de kaart loopt bij een boerderij, twee jongens aldaar wijzen me een stukje terug om via een nieuw fietspad over de dijk verder te gaan. Dat levert een aardige fotoplek op bij de molen en bij de zeer indrukwekkende mast 3. Er vallen gelukkig wel gaten in het wolkendek. Af en toe trekt er een op de goede plek over en is het licht geschikt voor een foto. Bij de hoekmast 3 van de te fotograferen lijn is het even wachten. Van dichtbij is het geen geslaagde mast om op de foto te zetten, de brede armen passen niet op een staand formaat.
Vierverlaten - Robbenplaat - 013.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 013.jpg (174.44 KiB) 1000 keer bekeken
Wel lukt het om een aantal detailfoto's te maken van de grote profielen en boutverbindingen in deze mast. Vrijwel zeker is het dat deze masten in Duitsland zijn ontworpen. Kijk maar eens naar de detaillering van de vakwerkstaven in de traverse en natuurlijk de flauw hellende diagonalen.
Vierverlaten - Robbenplaat - 019.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 019.jpg (272.44 KiB) 1000 keer bekeken
Vierverlaten - Robbenplaat - 028.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 028.jpg (193.78 KiB) 1000 keer bekeken
Het broekstuk is niet anders dan enorm, een van de zwaarste masten in Nederland, sowieso in 220 kV.
Vierverlaten - Robbenplaat - 020.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 020.jpg (260.26 KiB) 1000 keer bekeken

Gebruikersavatar
TomBorger
380 kV
Berichten: 1833
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Locatie: Lochem

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Bericht door TomBorger » 06 okt 2015 13:43

Hierna via Aduard verder. Nog een keer mast 3. Staat deze mast nou ook scheefgetrokken?
Vierverlaten - Robbenplaat - 030.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 030.jpg (166.9 KiB) 999 keer bekeken
Bij Lagemeeden passeer ik de 110 kV-lijn, die parallel aan de 220 kV-lijn meegaat richting het noorden. Beide zijn vrijwel gelijktijdig gebouwd.
Vierverlaten - Robbenplaat - 031.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 031.jpg (220.34 KiB) 999 keer bekeken
De trein van Arriva passeert in de verte. De 110 kV-lijn heeft hier halfverankering. Bij wegen en kanalen is er een dubbele verticale ketting toegepast.
Vierverlaten - Robbenplaat - 032.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 032.jpg (245.3 KiB) 999 keer bekeken
Eerst even wachten bij de brug over het Van Starkenborghkanaal. Het klaart nu voldoende op om niet te lang te hoeven wachten op een foto met zon. Het kanaal wordt met niet eens zo heel hoge masten gepasseerd.
Vierverlaten - Robbenplaat - 035.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 035.jpg (224.41 KiB) 999 keer bekeken
De 110 kV-lijn heeft relatief hogere masten.
Vierverlaten - Robbenplaat - 034.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 034.jpg (215.19 KiB) 999 keer bekeken
Aan de overzijde is een wisselmast in de 220 kV-lijn zichtbaar. Een soortgelijke zou later nog in meer detail zichtbaar worden.
Vierverlaten - Robbenplaat - 036.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 036.jpg (160.47 KiB) 999 keer bekeken
Vervolgens gaat de route in noordelijke richting verder.
Vierverlaten - Robbenplaat - 037.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 037.jpg (188.58 KiB) 999 keer bekeken
Niet heel ver arriveer ik bij de grote kruisingsmast die de lijn laat afbuigen in noordoostelijke richting. Vanwege het ontbreken van zijwegen lukt een plaatje van de voorkant niet, wel een van de zijkant.
DSF_6672 bew.jpg
DSF_6672 bew.jpg (310.47 KiB) 999 keer bekeken
Nog een met op de achtergrond een 110 kV-mast voorzien van een stijgpunt.
Vierverlaten - Robbenplaat - 041.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 041.jpg (241.43 KiB) 999 keer bekeken
En in close-up voor de liefhebbers.
Vierverlaten - Robbenplaat - 043.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 043.jpg (131.44 KiB) 999 keer bekeken
Ook de masten in noordoostelijke richting zijn goed vast te leggen. Het licht staat daar ook heel mooi op, strijklicht. Vanwege de lijnrichting en de zonnestand is er een vrij kort venster waarin er stijklicht is, na de bocht van de lijn bij Loppersum, zal de zon teveel van de voorkant op de masten schijnen om nog mooie foto's te nemen. Maar daarvoor is het dus mooi.
Vierverlaten - Robbenplaat - 039.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 039.jpg (212 KiB) 999 keer bekeken

Gebruikersavatar
TomBorger
380 kV
Berichten: 1833
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Locatie: Lochem

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Bericht door TomBorger » 06 okt 2015 13:53

Nog een laatste foto van de 110 kV-hoekmast, voordat ik ook afbuig richting Sauwerd.
Vierverlaten - Robbenplaat - 047.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 047.jpg (216.04 KiB) 997 keer bekeken
Ten opzichte van de topografische atlas met kaarten uit de jaren tachtig en negentig die ik mee heb naast de GPS zijn er aardig wat fietspaden bijgekomen die zeer goed van pas komen om de lijn te volgen.
DSF_6660 800.jpg
DSF_6660 800.jpg (115.46 KiB) 997 keer bekeken
Bij het Reitdiep bijvoorbeeld in de richting van Sauwerd. Naar Sauwerd toe zijn er aardige foto's te nemen van de lijn.
Vierverlaten - Robbenplaat - 050.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 050.jpg (240.84 KiB) 997 keer bekeken
Het Reitdiep wordt gepasseerd door een hoge steunmast, 30 meter doorvaart vermeldt het bord, best hoog. Het fietspad loopt dichtbij de mastpoten langs.
Vierverlaten - Robbenplaat - 051.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 051.jpg (215.35 KiB) 997 keer bekeken
Nog een keer van dichterbij.
Vierverlaten - Robbenplaat - 052.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 052.jpg (223.84 KiB) 997 keer bekeken
In dit stuk valt op dat de masten mooi laag zijn en ook relatief dicht bij elkaar staan. Keerzijde is alleen dat er bij de minste weg of waterloop er een hoger masttype is toegepast. Daardoor komt het lijnbeeld toch wat rommelig over. Ook ondanks de grote rechtstanden. Wat verder me opvalt is dat de fasen dichterbij elkaar hangen dan bij de 220 kV-donaumasten van het FGO-type. Waaraschijnlijk is dit gedaan om de traverse zo smal mogelijk te houden. Mede daardoor zal de veldafstand ook kleiner zijn gehouden. Bij de kruisingsmasten valt dat vooral op, omdat er geen mogelijkheid was om de fasen uit elkaar te brengen om zodoende een grotere afstand mogelijk te maken, staat de eerstvolgende mast er wat onnatuurlijk dicht naast. Bij de Eemskanaalkruising, die helaas niet meer bestaat, was dat erg goed zichtbaar, er stonden naast de grote kruisingsmasten nog twee verhoogde masten.
Tenslotte als afsluiting van dit deelverslag de natuur in de omgeving van Sauwerd.
Vierverlaten - Robbenplaat - 054.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 054.jpg (192.44 KiB) 997 keer bekeken
En even verderop met runderen.
Vierverlaten - Robbenplaat - 056.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 056.jpg (177.5 KiB) 997 keer bekeken
Met nog een staande foto, soms zit het mee.
Vierverlaten - Robbenplaat - 057.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 057.jpg (185.86 KiB) 997 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2932
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Locatie: Almelo Tusveld

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Bericht door Peter » 06 okt 2015 14:21

Mooie reportage Tom!

Bijzonder dat de oude 110kV hoekmast bij Enumatil er nog steeds staat, wel een typisch Groningse hamerkop met het karakteristieke wijd uitlopende broekstuk. Gelukkig blijven de FGO-masten er voorlopig staan aangezien deze eerst tegen de vlakte zouden gaan bij een volledige NoordWest380.

De foto met de molen en mastenstraat is briljant! Wellicht loont het de moeite om deze nog eens over te doen met helder weer. De 220kV masten zien er zeker vrij Duits uit en doen denken aan masten die we ook in de buurt van Hamburg kunnen vinden. Die hoekmast heeft idd opvallend lange traversen. Volgens is deze hoekmast idd iets scheefgetrokken! De masten bij het Van Starkenborghkanaal zijn niet hoog maar het valt me wel op hoe strak de 220kV geleiders staan. Bij de 110kV lijn valt me de "oostring" isolatorophanging op.

Toch jammer dat de 220kV verbinding naar Robbenplaat moet verdwijnen en dat we er wintracks voor in de plaats krijgen, terwijl wintracks helemaal niet nodig hoeven te zijn. Het Zl-Mee ontwerp zou hier ook prima kunnen, eventueel met meelifters op het gedeelte met de parallelle 110kV lijn.

voltron
380 kV
Berichten: 642
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Bericht door voltron » 06 okt 2015 17:19

mooie plaatjes zo met die mist. heel sfeervol

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 2750
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Locatie: Almere De Vaart

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Bericht door ElektroThriller » 06 okt 2015 18:40

Mooie foto's in een mooi Gronings landschap. Fietsend ken ik alleen het Oldambt redelijk goed. En de mooie omgeving van Loppersum, met vaak een 220 kV-mast in zicht, kennen we helaas van het gedoe rond de aardbevingen.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
TomBorger
380 kV
Berichten: 1833
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Locatie: Lochem

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Bericht door TomBorger » 06 okt 2015 19:50

Dank voor de reacties. @Peter, wellicht komt het er nog een keer van om nog een keer een foto te nemen. Tijdens het bezoek afgelopen april aan Tennet werd duidelijk dat het ontwerp voor de nieuwe lijn in Wintrack al heel ver is uitgewerkt. Vakwerkmasten zitten er hier dus helaas niet in. Toch heb ik er wel enig vertrouwen in dat de wintracks hier in Groningen beter zullen passen dan in het westen. Er zijn sowieso meer rechtstanden, zodat het lijnverloop minder rommelig moet zijn als bij Delft.
@ET, Oldambt ken ik ook beter, vanwege de ligging erin van Eems-Meeden .

Bij Sauwerd zien we dichtbij de vrij drukke N363 een standaard steunmast staan.
Vierverlaten - Robbenplaat - 058.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 058.jpg (227.12 KiB) 964 keer bekeken
Hierna doorkruist het fietspad de weilanden richting Bedum. Daar staat een wisselmast dichtbij de route, zodat een korte wandeling in het weiland het mogelijk maakt om een foto met zonlicht van de goede kant te nemen.
Vierverlaten - Robbenplaat - 061.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 061.jpg (217.89 KiB) 964 keer bekeken
Wat een monsterlijke mast is dit. Hij is breder dan hoog. En de wisseling maakt het helemaal bizar.
Vierverlaten - Robbenplaat - 067.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 067.jpg (302.84 KiB) 964 keer bekeken
Zicht richting westen met fietsje erbij.
Vierverlaten - Robbenplaat - 068.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 068.jpg (205.15 KiB) 964 keer bekeken
Na Bedum wordt het landschap meer een akkerbouw-karakter wat we ook kennen uit Noordoost-Groningen. Ook betreedt ik het centrum van de aardbevingsgebied. Bij sommige woningen, schuren of boerderijen zijn stutvoorzieningen te zien. Veelal bij gebouwen die al minder sterk waren, zoals deze landbouwschuur.
Vierverlaten - Robbenplaat - 071.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 071.jpg (517.73 KiB) 964 keer bekeken
Maar verder is er bij de meeste boerderijen en woningen nog weinig te zien van versterkingsmaatregelen. Ook zijn de meeste schoorstenen nog gewoon aanwezig op de woningen.
Vierverlaten - Robbenplaat - 070.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 070.jpg (189.55 KiB) 964 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TomBorger op 06 okt 2015 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TomBorger
380 kV
Berichten: 1833
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Locatie: Lochem

Re: 220 kV Vierverlaten - Robbenplaat

Bericht door TomBorger » 06 okt 2015 20:12

Net voorbij Bedum dienen zich weer mooie fotoplekken aan.
Vierverlaten - Robbenplaat - 073.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 073.jpg (194.06 KiB) 962 keer bekeken
De route komt langs een mooi stuk bij een steunmast en hoekmast, met vers omgeploegde grond.
Vierverlaten - Robbenplaat - 075.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 075.jpg (234.76 KiB) 962 keer bekeken
Het licht is nu op zijn fraaist. De masten staan er goed bij, de hoekmast is de meest lichte versie die voorkomt in de lijn.
Vierverlaten - Robbenplaat - 078.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 078.jpg (223.23 KiB) 962 keer bekeken
En met de tele een afzonderlijke foto van de hoekmast, veel beter dan dit wordt het niet .
Vierverlaten - Robbenplaat - 081.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 081.jpg (209.58 KiB) 962 keer bekeken
Nog een detail van de onderkant.
De randstaven zijn nog in een enkel hoekstaal uitgevoerd, dus geen kruisprofiel.
Vierverlaten - Robbenplaat - 083.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 083.jpg (298.49 KiB) 962 keer bekeken
Hierna passeert de lijn de N46, wederom met een verhoogde mast. De fietser verlaat het tracé een stuk en komt er bij Stedum even weer dichtbij. Via het mooie terpdorp Westeremden fietste ik verder naar een pad dat de lijn weer passeerde, maar dat was voorbij de cruciale hoekmast die vanwege de zonnestand de laatste mast markeerde van dit tochtje.
Vierverlaten - Robbenplaat - 088.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 088.jpg (213.24 KiB) 962 keer bekeken
Het vervolg van de lijn naar station Robbenplaat komt een volgende keer aan de orde. Misschien al volgende week.
Onderweg zag ik al aan het lage aantal passerende treinen dat er een uursdienst is tussen Delfzijl en Groningen. Gelukkig hoefde ik op station Loppersum niet lang te wachten op de trein. De fiets kon in het treintje mooi weggezet worden op de daarvoor bestemde plaats. En er was gelegenheid om nog wat foto's te maken, zoals de hoekmast vanaf de zonverlichte kant.
Vierverlaten - Robbenplaat - 090.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 090.jpg (167.34 KiB) 962 keer bekeken
De trein zat lang niet vol zodat ik niet vreemd werd aangekeken toen ik afdrukte. Wel zo fijn. Zo kon ik nog twee hoekmasten van wat dichterbij op de foto zetten.
Vierverlaten - Robbenplaat - 091.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 091.jpg (201.51 KiB) 962 keer bekeken
Een half uur later stond ik alweer in Groningen, waarna ik met de intercity verder reisde naar Zwolle. Deze treinreis is wel even wat anders als je gewend bent om met stoptreintjes te rijden, omdat de trein behoorlijk doorrijdt en tussen Assen en Zwolle niet stopt. Onderweg was er weer gelegenheid om wat foto's te nemen. Eerst de stokoude eindmast bij de helpmancentrale. Ook de 110 kV-kruisingsmast staat er nog steeds.
Vierverlaten - Robbenplaat - 094.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 094.jpg (225.56 KiB) 962 keer bekeken
Zo zag ik hoe de mast bij Wijster er na de opwaardering eruit ziet. Waarschijnlijk bij de meesten bekend is deze mast een ex. Harculo-Almelo exemplaar en stond ooit bij Lemelerveld.
Vierverlaten - Robbenplaat - 095.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 095.jpg (213.06 KiB) 962 keer bekeken
Tot aan Hoogeveen was de lijn verscholen achter struiken. Daar zag ik heel kort nog de eindmast van de lijn naar Veenoord met parallel geschakelde circuits.
Vierverlaten - Robbenplaat - 096.jpg
Vierverlaten - Robbenplaat - 096.jpg (168.43 KiB) 962 keer bekeken

Plaats reactie