Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens

Bericht door Nico uit Gouda » 04 dec 2015 16:44

Hallo michel. Ik zie op de onderste foto kattenoren met uitsteeksels, ik kan mijzelf geen enkele andere mast herinneren met dubbel uitstekende kattenoren (per kattenoor).
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens

Bericht door michel » 12 dec 2015 22:48

Gedeelte van de 150kv verbinding Geertruidenberg-Waalwijk-S'hertogenbosch,hier gaan de mooie klassieke ET-masten over in de nieuwere maaswaal-type masten.Ten noorden van Raamsdonkveer en vlak naast de A27.
Bijlagen
Gtb-Rsdvr-ETmasten 099 (1900x1267) (2) (1700x1134).jpg
Gtb-Rsdvr-ETmasten 099 (1900x1267) (2) (1700x1134).jpg (651.87 KiB) 5867 keer bekeken
Gtb-Rsdvr-ETmasten 096 (1267x1900) (1134x1700).jpg
mast 20
Gtb-Rsdvr-ETmasten 096 (1267x1900) (1134x1700).jpg (380.72 KiB) 5867 keer bekeken
Gtb-Rsdvr-ETmasten 091 (1900x1334).jpg
de overgang van 2 bundel naar een enkele draad.(maar wel dikker)
Gtb-Rsdvr-ETmasten 091 (1900x1334).jpg (142.13 KiB) 5867 keer bekeken
Gtb-Rsdvr-ETmasten 079 (1900x1267).jpg
Gtb-Rsdvr-ETmasten 079 (1900x1267).jpg (329.18 KiB) 5867 keer bekeken
Gtb-Rsdvr-ETmasten 078 (1900x1267).jpg
Gtb-Rsdvr-ETmasten 078 (1900x1267).jpg (209.92 KiB) 5868 keer bekeken
Gtb-Rsdvr-ETmasten 035 (1900x1267).jpg
Gtb-Rsdvr-ETmasten 035 (1900x1267).jpg (431.57 KiB) 5876 keer bekeken
Gtb-Rsdvr-ETmasten 029 (1900x1267).jpg
Gtb-Rsdvr-ETmasten 029 (1900x1267).jpg (245.46 KiB) 5877 keer bekeken
Gtb-Rsdvr-ETmasten 013 (1900x1267).jpg
mast 12 en op de achtergrond de Amercentrale.
Gtb-Rsdvr-ETmasten 013 (1900x1267).jpg (536.89 KiB) 5878 keer bekeken
Gtb-Rsdvr-ETmasten 021 (1267x1900).jpg
mast 13
Gtb-Rsdvr-ETmasten 021 (1267x1900).jpg (319.1 KiB) 5878 keer bekeken
Gtb-Rsdvr-ETmasten 020 (1900x1267).jpg
Gtb-Rsdvr-ETmasten 020 (1900x1267).jpg (597.03 KiB) 5878 keer bekeken
Gtb-Rsdvr-ETmasten 016 (1900x1267).jpg
op de voorgrond mast 13 en op de achtergrond mast 20(!?)
Gtb-Rsdvr-ETmasten 016 (1900x1267).jpg (522.8 KiB) 5878 keer bekeken

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens

Bericht door michel » 11 jan 2016 22:33

Michel laat weer even van zich horen!Markiezaatmeer,Bergen op Zoom.Afgelopen vrijdag 8jan jl. ivm met prachtige weer was de individu met polo en vouwfiets naar het uiterste westen van Noord-Brabant geweest.Fotos zijn vanaf de Noordkant van de Markiezaatmeer gemaakt tot ongeveer halverwege de dam van de Schelde-Rijnkanaal.De blikvangers van dit gebied zijn natuurlijk de speciale masten(met eigen nummering)van de lange 380kv verbinding Borselle-Geertruidenberg.De masten zijn van veraf goed te zien bij helder weer,bereikbaar per fiets,boot of benenwagen..De foto's van de zuidkant volgen binnenkort.
Bijlagen
Markiezaat,RdlseVliet 095 (2300x1533).jpg
Centrale Doel in de verte
Markiezaat,RdlseVliet 095 (2300x1533).jpg (369.63 KiB) 5745 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 081 (2300x1533) (2).jpg
ingezoomd naar het zuiden toe,rechts is de Schelde-kruising van Belgie te zien.Naar centrale Doel toe.En links tussen de 2 steunmasten in is een belgische hoekmast nog net zichtbaar.
Markiezaat,RdlseVliet 081 (2300x1533) (2).jpg (278.53 KiB) 5749 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 071 (2300x1533).jpg
Markiezaat,RdlseVliet 071 (2300x1533).jpg (285.79 KiB) 5749 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 069 (1533x2300).jpg
mast 14
Markiezaat,RdlseVliet 069 (1533x2300).jpg (464.61 KiB) 5749 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 078 (2300x1533).jpg
Zelfs de traversen zijn anders,ze lijken ook zwaarder gebouwd ten opzichte van een reguliere steunmast.
Markiezaat,RdlseVliet 078 (2300x1533).jpg (620.15 KiB) 5788 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 074 (2300x1533).jpg
fundering van mast 14.
Markiezaat,RdlseVliet 074 (2300x1533).jpg (877.13 KiB) 5789 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 065 (1533x2300).jpg
mast 14 vanaf de dijk,zicht naar het noordoosten
Markiezaat,RdlseVliet 065 (1533x2300).jpg (321.32 KiB) 5789 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 057 (2300x1533) (2).jpg
Markiezaat,RdlseVliet 057 (2300x1533) (2).jpg (257.66 KiB) 5790 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 056 (2300x1533) (2).jpg
mast 13
Markiezaat,RdlseVliet 056 (2300x1533) (2).jpg (267.85 KiB) 5790 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 050 (2300x1533).jpg
uitzicht naar het zuiden toe.Op een klein afstandje van mast 15 vandaan.,mast 14 links.De nummering is 1 tm 20.(aflopend naar het zuiden toe)
Markiezaat,RdlseVliet 050 (2300x1533).jpg (493.56 KiB) 5790 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 12 jan 2016 17:18, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens

Bericht door Peter » 12 jan 2016 00:43

Mooie serie van deze bijzondere masten in het Markiezaatmeer! Deze masten wijken inderdaad behoorlijk af van de rest van deze verbinding en ook de fundering in het water is bijzonder om te zien. De laatste foto vind ik ook erg mooi. Op de achtergrond zijn de koeltorens van Doel te zien en ik zie ook de Scheldecrossing. Ben je ook nog bij Rilland geweest?

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens

Bericht door Ruben » 12 jan 2016 09:11

Zoals Peter al zegt, een leuke serie weer Michel van deze toch afwijkende masten. Ze hebben het wel creatief opgelost om de masten zo uit te voeren. Ook mooi om Doel te zien op de achtergrond die de laatste tijd vaak in het nieuws voorbij komt.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens

Bericht door michel » 12 jan 2016 17:30

Dank heren,ik heb nog een paar opnames in petto.@Peter,als ik binnenkort fotos ga maken ten zuiden van de Markiezaatmeer pak ik een deel van Rilland mee.O.a de nieuwe fundering van de toekomstige hoekmast.
Hier zijn fotos van mast 15.Deze is de enige aan wal staande mast met die bijzondere fundering.
Bijlagen
Markiezaat,RdlseVliet 102 (2300x1533) (2).jpg
hoekmast 16.De hoekmasten zijn overigens onveranderd.Al staan bij de apart genummerde hoekmasten(zijn er 3)de traversen iets wijder uit elkaar.Wat overigens vaker voorkomt in deze verbinding.
Markiezaat,RdlseVliet 102 (2300x1533) (2).jpg (337.81 KiB) 5731 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 115_01 (1533x2300).jpg
mast 17.Desondanks het bredere boventraverse blijft het een zeer mooi ontwerp.En dit jaar worden ze 36.
Markiezaat,RdlseVliet 115_01 (1533x2300).jpg (381.63 KiB) 5732 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 107 (2300x1533).jpg
Markiezaat-crossingsmasten 18 en 19.Op de voorgrond een 'normale' landrot,steunmast 17
Markiezaat,RdlseVliet 107 (2300x1533).jpg (395.04 KiB) 5732 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 113 (2300x1533).jpg
mast 15 en Bergen op Zoom op de achtergrond
Markiezaat,RdlseVliet 113 (2300x1533).jpg (442.96 KiB) 5732 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 040 (1533x2300).jpg
de gehele mast 15 in optima forma
Markiezaat,RdlseVliet 040 (1533x2300).jpg (597.8 KiB) 5733 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 038 (2300x1875).jpg
Markiezaat,RdlseVliet 038 (2300x1875).jpg (518.53 KiB) 5733 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 029 (2300x1533) (2).jpg
hemelsbreed zon 20 kilometer ten westen is de mooie 150kv Vlakte-crossing van de verbinding Rilland/Goes.
Markiezaat,RdlseVliet 029 (2300x1533) (2).jpg (332.92 KiB) 5733 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 026 (2300x1533) (2).jpg
De fundering is praktisch hetzelfde als de masten in het water.In mijn geboortejaar(1984)is de Markiezaatdam eromheen gebouwd.Dus in feite waren dit de enige masten in Nederland die echt in zout zeewater stonden.
Markiezaat,RdlseVliet 026 (2300x1533) (2).jpg (755.09 KiB) 5738 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 016 (2300x1533) (2).jpg
plateau en trap
Markiezaat,RdlseVliet 016 (2300x1533) (2).jpg (1010.77 KiB) 5740 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 007 (2300x1533).jpg
stairway to heaven..
Markiezaat,RdlseVliet 007 (2300x1533).jpg (1005.5 KiB) 5740 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 022 (2300x1533).jpg
mooie hoekmast 16,uitzicht vanaf mast 15
Markiezaat,RdlseVliet 022 (2300x1533).jpg (580.04 KiB) 5742 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 018 (2300x1533).jpg
uitzicht naar het noorden.Ik sta op 1 van de platformen die via een trap bereikbaar zijn
Markiezaat,RdlseVliet 018 (2300x1533).jpg (383.38 KiB) 5743 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 031 (2300x1533).jpg
de gehele fundering van mast 15
Markiezaat,RdlseVliet 031 (2300x1533).jpg (894.25 KiB) 5743 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 005 (2300x1533).jpg
Markiezaat,RdlseVliet 005 (2300x1533).jpg (946.51 KiB) 5745 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 002 (2300x1533) (2).jpg
Markiezaat,RdlseVliet 002 (2300x1533) (2).jpg (621.25 KiB) 5745 keer bekeken
Markiezaat,RdlseVliet 001 (2300x1533) (2).jpg
Markiezaat,RdlseVliet 001 (2300x1533) (2).jpg (772.18 KiB) 5745 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens

Bericht door Tom » 12 jan 2016 20:09

Heel mooie foto's! Ik ben ook erg blij dat je een close-up van de stalenbuispaal hebt gemaakt. En leuk dat je daar bij kunt komen. Ongelofelijk bijna dat die buis in staat is de krachten uit de mast af te dragen naar de fundering. Een broekstuk wordt toegepast vanwege het verminderen van de krachten op de fundatie, maar in dit geval hebben we te maken met een zeer sterke fundatie, zodat de mast niet breder hoeft te worden naar onderen toe. Het ziet er wel een beetje "onecht" uit, er mist iets. Bij eerdere kruisingsmasten zoals het Ketelmeer of het IJmeer zijn toch veel meer gangbare masten op de fundatie gezet, wat er toch fraaier uitziet naar mijn mening. Wat ik wel typisch vindt is dat ze bij de overgang tussen de fundatieconstructie en de mast tóch een traditionele verbinding met lasplaten hebben gebouwd, twee meter boven de overgang.
De fundering is praktisch hetzelfde als de masten in het water.In mijn geboortejaar(1984)is de Markiezaatdam eromheen gebouwd.Dus in feite waren dit de enige masten in Nederland die echt in zout zeewater stonden
In het boek "De kroon op het deltaplan" van Rinus Antonisse over de Oosterscheldekering wordt gesproken over deze dam. Hij is gebouwd om het markiezaatmeer af te schermen van het zoommeer, om een betere waterkwaliteit te realiseren. Tegelijk kon met deze kade de Oesterdam gemakkelijker worden gebouwd. Volgens het boek was het echter een "pechproject". Op 11 maart 1982 spoelde tijdens een stormvloed een stuk kade weg, waarbij een gat van 150 m ontstond. "Zinkstukken zijn nodig om een hoogspanningsmast te beschermen".

Persoonlijk vind ik het niet een visitekaartje wat betreft landschappelijke inpassing deze lijn hier, eigenlijk begrijp ik niet hoe je ertoe kan komen op zo'n plek een zichtbepalende hoogspanningslijn bouwen. Zeker als het helemaal niet de kortste route is met de grote boog om Halsteren heen, waar ook een waardevol landschap werd doorkruist. En dat terwijl het oude tracé van de 150 kV-lijn Roosendaal - Goes nota bene ook een leidingenstrook volgt.

Goede dag had je uitgekozen, ik zat toen op kantoor en vorige week in zeeland trof ik het niet me wolkenvelden, zodat ik dit stuk geheel aan me voorbij heb laten gaan en bij de Zeelandbrug en oosterscheldekering was gaan kijken. Nog even over de fotografie, het niveau is weer hoog, dus ik mag kritisch zijn: heb je bewust het water vrij scherp weggesneden of had je wel meer in beeld gezet toen je de foto's nam, een beetje volgens de "derdenregel": compositie met een derde water en twee derde lucht. Nu mis ik wat aan de onderzijde. En bij de mastenrij, de uiterste mast loopt het beetje teveel naar de rand, zodat het zwaartepunt wat uit het midden ligt.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens

Bericht door michel » 12 jan 2016 21:27

@Tom ik moet inderdaad bekennen dat ik mij niet geheel aan de derde-regel heb gehouden.Dat zijn aspecten waar ik mij inderdaad moet aan houden als ik verder in de fotografie wil.(oa astrofotografie,natuur,kinderen)Maar goed ik fotografeer nu krap 9 maanden en kan nog veel bijleren van ervaren fotografen zoals jij.Dit neem ik zeker mee in mijn volgende opnames.En wat de crossing betreft;Het is inderdaad een kwestie van smaak.De fundering is in verhouding klein,echt monsterlijk sterk moet het wel zijn.En de masten hebben een aantal jaar in zout zeewater gestaan,wat volgens mij ook de enige is in Nederland.
Vrijdag was meer geluk dan wijsheid.De dienst kwam voor mij goed uit,want ik werk in de avonddienst 4 dagen.Ik heb weliswaar een kilometer of 10 gefietst,maar de aantal kilometers die jullie afleggen daar kan ik niet tegenop.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens

Bericht door Peter » 12 jan 2016 23:45

Een mooi vervolg hoor! De hoekmast aan de noordkant ziet er fraai uit met de wijdere traversen. Het ontwerp is zeker mooi, al ziet mast 17 er wel wat vreemd uit met dat broekstuk onderaan. Op de foto van de crossing is ook goed te zien dat in de noordelijke crossingsmast een kleine lijnhoek zit. Wel apart overigens dat ze geen topstuk hebben. Mooi trouwens dat de Vlakecrossing in de verte zichtbaar was! Het was vrijdag echt prachtig helder weer, ook hier in het oosten. Zo te zien is mast 15 later op land komen te staan. Leuk dat je even op het platform bent geklommen Het is inderdaad zoals Tom zegt een bijzondere constructie. Dat moet destijds bij de aanleg heel bijzonder zijn geweest.

Ik begin me nu ook wel af te vragen waarom men voor het tracé door het Markiezaatsmeer heeft gekozen. De lijn had inderdaad makkelijker ten oosten van Bergen op Zoom via de leidingenstraat kunnen lopen, dat wil men met de nieuwe wintracklijn naar Tilburg nu wel gaan doen.

De derdenregel is me bekend al pas ik die ook niet altijd toe. Voor m'n treinenfotografie gebruik ik vaak een 60/40 verhouding tussen de lucht en de grond waardoor de trein net onder het midden uit komt. Verder hangt het natuurlijk van het onderwerp en de omstandigheden af.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens

Bericht door Hans » 13 jan 2016 09:36

Een broekstukloze mast op een monopile. Alsof het een windmolen is.
Ik heb geen achtergrond in materiaalkunde, maar net als Tom verbaast het me dat ze zo'n windvanger met vier gelaste constructiedelen op de buis heeft vastgemaakt en dat alles het tot nu toe gewoon houdt. Het oogt een beetje als een kraan op een boorplatform. De hogere boventraverse lijkt een beetje op wat de mammoetlijn ook heeft. Bij deze masten oogt het echter wat topzwaar.
Het is een uniek gezicht, maar de Ketelmeerkruising of de oversteek van het Randmeer bij Harderwijk door die grote dikke delta's vind ik persoonlijk geslaagder. Een vakwerk op een buis zetten blijkt buitengewoon ingewikkeld wanneer ook esthetisch succes wordt nagestreefd.

Interessante achtergrondinformatie Tom. Ondanks enkele jaren studie aardwetenschap en vakken zoals Geology of the Rhine-Meuse delta (waarbij o.a. de slechte waterkwaliteit in het Markiezaatsmeer werd behandeld) heb ik nooit geweten dat men hier in 1982 een calamiteit heeft gehad.

Ook een mooi argument m.b.t. landschapsdoorsnijding. Mensen die weten dat we met deze interesse behept zijn, nemen zonder meer aan dat altijd iedere hoogspanningslijn onder iedere conditie mooi wordt gevonden. Alle ruimte voor nuance verdwijnt dan. Leg maar eens uit dat je een hoogspanningslijn een mooi gezicht vindt, een landschap eveneens een mooi gezicht vindt, maar dat die twee onder de conditie in kwestie zelfs vanuit ons oogpunt niet hadden moeten worden gecombineerd. Je ziet de blikken dan al gaan - 'wat wil je nou eigenlijk'. Blijkbaar is het moeilijk te begrijpen we niet zo wereldvreemd zijn als men graag denkt en dat nuance en context ook voor liefhebbers belangrijke argumenten zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie