De verbinding Borselle-Geertruidenberg tussen omgeving Standdaarbuiten en Oud-Gastel.waarbij de lijn de rivier Dintel kruist en een stukje verderop naar het zuiden de 150kv verbinding Moerdijk-Roosendaal.Van dit gebied had ik alleen wat haastige snelwegfotos gemaakt.Nu heb ik wat meer detailmateriaal.
@Peter en Tom de aftak naar Sita-Reenergy kwam voor mij als verassing;Deze staat verscholen achter de bomen,en de hoge 380kv mast en het mastenstraat van Roosendaal ontnamen alle aandacht.Gelukkig door mijn scherpe zicht op afstand is deze nu gedocumenteerd.
Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens
Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens
- Bijlagen
-
- Aan de horizon door mast 76 heen is een strookje zon te zien,die gaat een belangrijke rol spele in mijn 2e deel van deze reportage.
- Gtb-Brsle 087 (1533x2300).jpg (712.21 KiB) 6522 keer bekeken
-
- hoekmast 76 in zn volle glorie.
- Gtb-Brsle 082 (1533x2300).jpg (741.15 KiB) 6522 keer bekeken
-
- Gtb-Brsle 077 (2300x1533).jpg (595.86 KiB) 6523 keer bekeken
-
- mooie hoekmast 76,hier kruist de 380kv lijn met de 150kv verbinding
- Gtb-Brsle 074 (1533x2300).jpg (675.65 KiB) 6523 keer bekeken
-
- Dintelcrossing
- Gtb-Brsle 071 (2300x1533).jpg (586.22 KiB) 6523 keer bekeken
-
- mast 73 op de voorgrond
- Gtb-Brsle 067 (2300x1533).jpg (570.51 KiB) 6523 keer bekeken
-
- Gtb-Brsle 060 (2300x1533).jpg (743.94 KiB) 6523 keer bekeken
-
- Gtb-Brsle 056 (1533x2300).jpg (625.82 KiB) 6523 keer bekeken
-
- Gtb-Brsle 047 (2300x1533).jpg (693.84 KiB) 6525 keer bekeken
-
- De uitzicht vanaf mast 72 is werkelijk prachtig!dit is het zicht naar het zuid-westen
- Gtb-Brsle 044 (2300x1533).jpg (379.12 KiB) 6525 keer bekeken
-
- Gtb-Brsle 033 (2300x1533).jpg (670.69 KiB) 6529 keer bekeken
-
- de mooie 150kv verbinding Roosendaal-Moerdijk.
- Gtb-Brsle 029 (2300x1533).jpg (380.03 KiB) 6529 keer bekeken
-
- bij deze crossing was geen afspanmasten nog om de hoogte te krijgen,maar de steunmasten aan beide oevers hebben wel een extra driehoekige ophanging boven de isolatorkettingen.
- Gtb-Brsle 027 (2300x1533) (2).jpg (760.83 KiB) 6531 keer bekeken
-
- Gtb-Brsle 012 (2300x1533) (2).jpg (590.22 KiB) 6533 keer bekeken
-
- mast 72 in vergelijking met de bekende groene auto.
- Gtb-Brsle 003 (2300x1533) (3).jpg (418.09 KiB) 6536 keer bekeken
-
- crossingsmast 71,dit type is ook te zien in omgeving Biesbosch.
- Gtb-Brsle 002 (2300x1533).jpg (503.99 KiB) 6536 keer bekeken
-
- De Dintelcrossings,voor de 380kv verbinding zijn aardig wat verschillende type crossingsmasten gebruikt.De eerste 2 rivierkruisingen zijn met dit universele type crossingsmast uitgevoerd.Tevens zijn dit ook een van de laatste;Nadat deze verbinding in 1979 is aangelegd,zijn dit type crossingsmasten niet meer toegepast in een verbinding.Zelfs in de verbinding zelf zijn ze overgestapt naar een ander(kattenoorloze)type.
- 7-2-1026 199 (2300x1533) (2).jpg (373.4 KiB) 6537 keer bekeken
-
- Mast 64,genomen vanaf de snelweg.
- 7-2-1026 229 (1850x2300).jpg (684.65 KiB) 6537 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 11 feb 2016 22:23, 12 keer totaal gewijzigd.
Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens
In dit seizoen is het vrij veel somberen, maar toch krijg je er nog verbazingwekkend veel uit moet ik zeggen.
Met name de eerste foto in het bericht hierboven valt nog best mee. Blijkbaar is een bewolkte dag in de winter nog niet direct volledig af te schrijven. Een goede camera, GIMP of Lightroom op de computer en niet te vergeten enig talent maken een groter verschil dan het lijkt wanneer je buiten tijdens druilerig weer onder het geknetter staat.
Edit: inmiddels de tweede foto. Er zijn een paar exemplaren bij verschenen.
Met name de eerste foto in het bericht hierboven valt nog best mee. Blijkbaar is een bewolkte dag in de winter nog niet direct volledig af te schrijven. Een goede camera, GIMP of Lightroom op de computer en niet te vergeten enig talent maken een groter verschil dan het lijkt wanneer je buiten tijdens druilerig weer onder het geknetter staat.
Edit: inmiddels de tweede foto. Er zijn een paar exemplaren bij verschenen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens
Ik vindt de laatste foto wel wat spannends hebben met die zonnige band over de foto en de donkerte boven en beneden.
Inderdaad is er zo te zien best wat uit te halen met de juiste tools.
Inderdaad is er zo te zien best wat uit te halen met de juiste tools.
KML-generator generator
Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens
Tja heren,ik probeer creatief met licht om te gaan.Ongeacht het weertype. Omgeving Vlaketunnel.Nadat ik de omgeving Standdaarbuiten heb aangedaan,ging ik de opklaringen tegemoet door verder naar het zuidwesten te rijden.Ik kwam uit bij Vlakte.Waar wederom de verbinding Geertruidenberg-Borselle de Vlake overkruist.En nabij Kruiningen de eigenzinnige 150kv aftakmast Nisseweg.
- Bijlagen
-
- Gtb-Brsle 144 (1533x2300).jpg (656.42 KiB) 6513 keer bekeken
-
- crossingsmast 344 van dichtbij
- Gtb-Brsle 140 (1533x2300).jpg (689.98 KiB) 6514 keer bekeken
-
- detailfoto hoekmast 343
- Gtb-Brsle 139 (2300x1533) (2).jpg (924.8 KiB) 6514 keer bekeken
-
- hoekmast 343
- Gtb-Brsle 137 (1533x2300).jpg (780.68 KiB) 6515 keer bekeken
-
- de 380kv Vlake-crossing
- Gtb-Brsle 133 (2300x1533).jpg (266.72 KiB) 6515 keer bekeken
-
- Gtb-Brsle 125 (2300x1533).jpg (726.5 KiB) 6515 keer bekeken
-
- Gtb-Brsle 123 (2300x1533).jpg (584.74 KiB) 6515 keer bekeken
-
- opstijgpunt Kruiningen.
- Gtb-Brsle 120 (1533x2300).jpg (760.33 KiB) 6515 keer bekeken
-
- mast 339 en de zon komt door.
- Gtb-Brsle 116 (1533x2300).jpg (672.12 KiB) 6516 keer bekeken
-
- Gtb-Brsle 113 (2300x1533).jpg (505.39 KiB) 6516 keer bekeken
-
- Links op de foto het 150kv opstijgpunt Kruiningen.
- Gtb-Brsle 109 (2300x1533).jpg (348.84 KiB) 6516 keer bekeken
-
- De verbinding Gtb-Bsl nabij de Vlake in een opklarende avondlucht
- Gtb-Brsle 107 (2300x1533).jpg (391.1 KiB) 6516 keer bekeken
-
- De aftakmast Nisseweg.Opmerkelijk is dat de verbinding weer toploos verdergaat,en de aftak Kruiningen heeft wel een topstuk.
- Gtb-Brsle 102 (2300x1533).jpg (773.42 KiB) 6517 keer bekeken
-
- de aftakmast is in feite een 2-evenmast,met schuin staande bovenste traversen.
- Gtb-Brsle 101 (1533x2300).jpg (712.51 KiB) 6518 keer bekeken
-
- Dit is de 1e mast van de aftak-lijntje naar trafostation Kruiningen,met topstuk.
- Gtb-Brsle 093 (1533x2300).jpg (613.56 KiB) 6519 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 12 feb 2016 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens
Deel 3 is in de maak dan volgt het westelijke oever van de Vlakte.En wellicht eindig ik dit jaar in Borselle himself.En uiteraard de Antwerpse havens.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens
Dat scherpe zicht kan ik meermaals bevestigen. Vorige week bijvoorbeeld reden we vanaf de A28 over de N331 op weg naar Mastenland. Je moet je door heel wat Vinex worstelen voordat het groen zich openbaart. Maar de 220kV-wisselmast aan de Oude Wetering zag hij al heel snel.michel schreef:(...)@Peter en Tom de aftak naar Sita-Reenergy kwam voor mij als verrassing;Deze staat verscholen achter de bomen,en de hoge 380kv mast en het mastenstraat van Roosendaal ontnamen alle aandacht.Gelukkig door mijn scherpe zicht op afstand is deze nu gedocumenteerd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens
Mooie foto's Michel.
De masten op Zeeuws grondgebied zijn voor mij heel bekend als je 1x per jaar over de A58 naar Zeeuws-Vlaanderen rijdt.
De 150kV-lijn en 380kV-lijn zowel in Brabant als Zeeland passen goed bij elkaar en zijn beide goed te volgen vanaf de snelwegen.
De aftak naar Zandvliet blijft ook een aparte op zich, duidelijk zijn de Oostring kenmerken te zien. De aftakmast blijft een bijzonder exemplaar, geldt overigens ook voor de twee 'schuine' masten aan weer zijden. Jammer dat dit verdwijnt met de komt van de nieuwe 380kV-verbinding naar Tilburg...
Ik meende bij Roosendaal al een paar jaar iets van een portaal te zien tussen de bomen maar wist niet zeker wat het was, nu jij het gefotografeerd hebt is het duidelijk dat het een aftak is! Well done!
De crossing bij Standaardbuiten blijft leuk om te zien, tevens als leuk detail de crossingmasten van de 380kV-lijn zijn niet identiek. Het verschil zit hem in het broekstuk wat bij de 3D-tekeningen ten sprake is gekomen.
Het gedeelte bij Kruiningen blijft machtig om te zien! De 150kV crossing is verbouwd ten behoeve van de verbreding van de Vlakte, op de site van Rijkswaterstaat ben ik een paar foto's tegen gekomen. De aftak naar Kruiningen zelf is ook later gebouwd. Op de plek waar nu de bijzondere aftakmast staat stond vroeger een normale hoekmast.
Cheers Ruben
De masten op Zeeuws grondgebied zijn voor mij heel bekend als je 1x per jaar over de A58 naar Zeeuws-Vlaanderen rijdt.
De 150kV-lijn en 380kV-lijn zowel in Brabant als Zeeland passen goed bij elkaar en zijn beide goed te volgen vanaf de snelwegen.
De aftak naar Zandvliet blijft ook een aparte op zich, duidelijk zijn de Oostring kenmerken te zien. De aftakmast blijft een bijzonder exemplaar, geldt overigens ook voor de twee 'schuine' masten aan weer zijden. Jammer dat dit verdwijnt met de komt van de nieuwe 380kV-verbinding naar Tilburg...
Ik meende bij Roosendaal al een paar jaar iets van een portaal te zien tussen de bomen maar wist niet zeker wat het was, nu jij het gefotografeerd hebt is het duidelijk dat het een aftak is! Well done!
De crossing bij Standaardbuiten blijft leuk om te zien, tevens als leuk detail de crossingmasten van de 380kV-lijn zijn niet identiek. Het verschil zit hem in het broekstuk wat bij de 3D-tekeningen ten sprake is gekomen.
Het gedeelte bij Kruiningen blijft machtig om te zien! De 150kV crossing is verbouwd ten behoeve van de verbreding van de Vlakte, op de site van Rijkswaterstaat ben ik een paar foto's tegen gekomen. De aftak naar Kruiningen zelf is ook later gebouwd. Op de plek waar nu de bijzondere aftakmast staat stond vroeger een normale hoekmast.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens
Puik werk weer hoor, zonder jouw bijdragen (en die van ET) zou er hier een winterslaap heersen geloof ik.
De masten staan daar mooi langs de A17. Hoe meer foto's je van deze masten ziet, hoe meer je je realiseert dat het een bijzondere verbinding is, deze van Geertruidenberg helemaal naar Borssele. Dat er zoveel masttypen in staan rijmt ook goed met de bouw die volgens de verslagen van de SEP zeker vijf jaar heeft gedruurd. Begrijp ik het goed dat het stuk naar Borssele (op PZEM-terrein?) de nummering vanaf 300 heeft?
Tenslotte nog een puntje, waar ik me niet over op de vlakte wil houden: het is Vlake zonder t.
De masten staan daar mooi langs de A17. Hoe meer foto's je van deze masten ziet, hoe meer je je realiseert dat het een bijzondere verbinding is, deze van Geertruidenberg helemaal naar Borssele. Dat er zoveel masttypen in staan rijmt ook goed met de bouw die volgens de verslagen van de SEP zeker vijf jaar heeft gedruurd. Begrijp ik het goed dat het stuk naar Borssele (op PZEM-terrein?) de nummering vanaf 300 heeft?
Tenslotte nog een puntje, waar ik me niet over op de vlakte wil houden: het is Vlake zonder t.
Re: Geertruidenberg-Borselle-Zandvliet,Antwerpse Havens
@Tom,desondanks de ontstoken op aardbeien gelijkende amandelen,koorts en strontverkouden is dat inderdaad en spelling die ik helaas over het hoofd heb gezien.Ik was ten tijde van het plaatsen van de fotos met mijn gedachte ook maar net aan de opper'vlakte'.
Maar de nummering is vanaf Geertruidenberg tot Bergen op Zoom 1 t/m 137,die van de Markiezaat 2 t/m20,om vervolgens vanaf de 2e hoekmast ten zuiden van Bergen op Zoom verder te gaan met de nummer 300 tot 404.(vroeger tot 405,maar die hoekmast bestaat niet meer ivm het uitbreiden van het 380kv station van Borselle).Zoveel variatie een verbinding heeft zoals deze(wat een lust voor het oog is),zo saai en eentonig die wintrack-sprieten door het landschap geprikt zijn.(ik heb ze 1 keer met een telelens gefotografeerd,maar het resultaat was niet om aan te zien)En nog maar te zwijgen over die lelijke opstijgpunten bij rivieren die ze gaan toepassen,ipv stoere hoge masten met kattenoren.(bijv bij Beverwijk-Velsen)Hoe dan ook het is een mening.
Maar de nummering is vanaf Geertruidenberg tot Bergen op Zoom 1 t/m 137,die van de Markiezaat 2 t/m20,om vervolgens vanaf de 2e hoekmast ten zuiden van Bergen op Zoom verder te gaan met de nummer 300 tot 404.(vroeger tot 405,maar die hoekmast bestaat niet meer ivm het uitbreiden van het 380kv station van Borselle).Zoveel variatie een verbinding heeft zoals deze(wat een lust voor het oog is),zo saai en eentonig die wintrack-sprieten door het landschap geprikt zijn.(ik heb ze 1 keer met een telelens gefotografeerd,maar het resultaat was niet om aan te zien)En nog maar te zwijgen over die lelijke opstijgpunten bij rivieren die ze gaan toepassen,ipv stoere hoge masten met kattenoren.(bijv bij Beverwijk-Velsen)Hoe dan ook het is een mening.