Station Goes-ET-lijn-Sloehaven-Borsele-50kV Goes.
Re: Station Goes-ET-lijn-Sloehaven-Borsele-50kV Goes.
50kV-lijn te Goes
Bij het station Goes de Poel staat er ook nog een piepklein 50kV-lijn van 8 masten. De lijn bestaat uit 6 steunmasten en 2 eindmasten. Het lijntje is te vergelijken met de 50kV-lijn Nijmegen-Huissen doordat er nog maar een klein stukje is overgebleven.
Dit is dan het kleine lijntje. Ze zijn de mini-versies van de ET-masten van de lijn naar Middelburg. Het zijn leuke mastjes om te zien.
Mast 1 is een echte eindmast. Hij is hetzelfde opgebouwd als de oude 150kV-eindmast die vroeger in Vlissingen stond.
Ook het opstijgpunt met de isolatoren is schattig te noemen.
De kenmerken van de 150kV-mast is hier duidelijk te zien. De masten hier hebben 7 glaskapisolatoren. De parapluvorm is heel schattig voor zo'n kleine mast.
De bijna de gehele lijn is hier op deze foto te zien. Alleen mast 8 is net niet te zien door de bomen.
De masten zien er nog goed uit. Volgens mij hebben ze recent nog een schilderbeurt gehad want de masten waren mooi grijs! Het enige verschil tussen de 50kV-lijn en 150kV-lijn is dat de 50kV-lijn nog een derde bliksemdraad heeft boven op het topstukje.
Mast 3 mooi tegen de strak blauwe hemel! Hopelijk blijft het lijntje nog een poosje staan.
Mast 4 is nog van het standaardtype. Maar mast 5 en 6 zijn van een verhoogt type. Dit is sinds de bouw van dit lijntje al vanwege de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen. Later is de A256 gebouwd.
Terugkijkend richting het opstijgpunt met masten 3, 2 en 1.
De PZEM heeft mooie types masten ontworpen!
Kijken we bij de anderen kant van de lijn. Mast 8 is het portaalmastje die erachter staat. Het eindpunt staat midden in een woonwijk wat mij terug doet denken aan Apeldoorn.
Mast 7 staat ook al in Goes maar naast de rondweg van de woonwijk.
Mast 8 en de portaalmast zijn goed afgeschermd voor de spelende kinderen in deze wijk. Ook deze eindmast heeft weer een mooie parapluvorm!
Het opstijgpunt heeft een beetje een opstijgpunt die we hedendaags ook zien bij Voorburg en Leiden.
De lijn loopt netjes langs de huizen op en niet zoals we eerst zagen in Apeldoorn dat ze dwars over de huizen heen liepen.
En als laatste foto nog een overzicht richting De Poel met masten 5 en 6 op de achtergrond.
Dit was mijn fotoverslag van Zeeland. Misschien dat ik van de zomer weer terug ga en dan misschien nog wat foto's ga maken van de viercircuitlijn en de masten bij Kruiningen.
Cheers Ruben
Bij het station Goes de Poel staat er ook nog een piepklein 50kV-lijn van 8 masten. De lijn bestaat uit 6 steunmasten en 2 eindmasten. Het lijntje is te vergelijken met de 50kV-lijn Nijmegen-Huissen doordat er nog maar een klein stukje is overgebleven.
Dit is dan het kleine lijntje. Ze zijn de mini-versies van de ET-masten van de lijn naar Middelburg. Het zijn leuke mastjes om te zien.
Mast 1 is een echte eindmast. Hij is hetzelfde opgebouwd als de oude 150kV-eindmast die vroeger in Vlissingen stond.
Ook het opstijgpunt met de isolatoren is schattig te noemen.
De kenmerken van de 150kV-mast is hier duidelijk te zien. De masten hier hebben 7 glaskapisolatoren. De parapluvorm is heel schattig voor zo'n kleine mast.
De bijna de gehele lijn is hier op deze foto te zien. Alleen mast 8 is net niet te zien door de bomen.
De masten zien er nog goed uit. Volgens mij hebben ze recent nog een schilderbeurt gehad want de masten waren mooi grijs! Het enige verschil tussen de 50kV-lijn en 150kV-lijn is dat de 50kV-lijn nog een derde bliksemdraad heeft boven op het topstukje.
Mast 3 mooi tegen de strak blauwe hemel! Hopelijk blijft het lijntje nog een poosje staan.
Mast 4 is nog van het standaardtype. Maar mast 5 en 6 zijn van een verhoogt type. Dit is sinds de bouw van dit lijntje al vanwege de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen. Later is de A256 gebouwd.
Terugkijkend richting het opstijgpunt met masten 3, 2 en 1.
De PZEM heeft mooie types masten ontworpen!
Kijken we bij de anderen kant van de lijn. Mast 8 is het portaalmastje die erachter staat. Het eindpunt staat midden in een woonwijk wat mij terug doet denken aan Apeldoorn.
Mast 7 staat ook al in Goes maar naast de rondweg van de woonwijk.
Mast 8 en de portaalmast zijn goed afgeschermd voor de spelende kinderen in deze wijk. Ook deze eindmast heeft weer een mooie parapluvorm!
Het opstijgpunt heeft een beetje een opstijgpunt die we hedendaags ook zien bij Voorburg en Leiden.
De lijn loopt netjes langs de huizen op en niet zoals we eerst zagen in Apeldoorn dat ze dwars over de huizen heen liepen.
En als laatste foto nog een overzicht richting De Poel met masten 5 en 6 op de achtergrond.
Dit was mijn fotoverslag van Zeeland. Misschien dat ik van de zomer weer terug ga en dan misschien nog wat foto's ga maken van de viercircuitlijn en de masten bij Kruiningen.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Station Goes-ET-lijn-Sloehaven-Borsele-50kV Goes.
Dat is een fraai 50kV lijntje en mooi dat de lijn voorlopig behouden lijkt te zijn
Re: Station Goes-ET-lijn-Sloehaven-Borsele-50kV Goes.
Prachtige foto's Ruben, heel mooi weer er ook bij, net voldoende weinig bewolking om zon te hebben met een leuk decor van vriendelijke wolken. Dat is dan weer het voordeel van de nabijheid van de zee daar.
Op IMG929 zie je nog de oude mastrestanten staan, met begroeiing, juist voor de nieuwe masten. Het is me niet bekend welke masten hier eerst stonden, niet de oude donaumasten in ieder geval.
Ik zie ook dat er een groenstrook onder de drie lijnen naast elkaar is gekomen bij Borssele.
Vreemd gezicht dat de laatste 380 kV-mast weg is.
Van een parapluvorm mag je strikt genomen niet spreken omdat daarvoor er nog een extra knikje in de bovenrand van de traverse moet zitten, een kenmerk van de jaren veertig IJsselcentrale masten en de Biesboschlijn. Bij de donaumasten van de jaren vijfftig waar ook de zeeuwse lijn toe behoort is dit knikje eruit gehaald, waarschijnlijk vanwege efficiëntie .
Op IMG929 zie je nog de oude mastrestanten staan, met begroeiing, juist voor de nieuwe masten. Het is me niet bekend welke masten hier eerst stonden, niet de oude donaumasten in ieder geval.
Ik zie ook dat er een groenstrook onder de drie lijnen naast elkaar is gekomen bij Borssele.
Vreemd gezicht dat de laatste 380 kV-mast weg is.
Van een parapluvorm mag je strikt genomen niet spreken omdat daarvoor er nog een extra knikje in de bovenrand van de traverse moet zitten, een kenmerk van de jaren veertig IJsselcentrale masten en de Biesboschlijn. Bij de donaumasten van de jaren vijfftig waar ook de zeeuwse lijn toe behoort is dit knikje eruit gehaald, waarschijnlijk vanwege efficiëntie .
Re: Station Goes-ET-lijn-Sloehaven-Borsele-50kV Goes.
Bedankt Peter en Tom voor de reacties!
@Peter zelf vind ik het 50kV-lijntje ook een leuk lijntje om te zien.
@TomBorger zie het nu zelf ook op mijn foto de mast restanten.
Ook nog bedankt voor de duidelijkheid betreft de parapluvorm welke masten dat werkelijk hebben.
Nu gebruik ik weer mijn talent van de beeldbanken en ben ik via een site terecht gekomen waar ik luchtfoto's kan zien van 1970 van héél Zeeland.
De aftak richting Pechiney. De aftak-mast was vroeger van het PNEM-type die we nu nog zien tussen Goes en Rilland. Op IMG_929 is te zien dat er nog twee funderingen liggen van een steunmast en hoekmast.
Cheers Ruben
@Peter zelf vind ik het 50kV-lijntje ook een leuk lijntje om te zien.
@TomBorger zie het nu zelf ook op mijn foto de mast restanten.
Ook nog bedankt voor de duidelijkheid betreft de parapluvorm welke masten dat werkelijk hebben.
Nu gebruik ik weer mijn talent van de beeldbanken en ben ik via een site terecht gekomen waar ik luchtfoto's kan zien van 1970 van héél Zeeland.
De aftak richting Pechiney. De aftak-mast was vroeger van het PNEM-type die we nu nog zien tussen Goes en Rilland. Op IMG_929 is te zien dat er nog twee funderingen liggen van een steunmast en hoekmast.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Station Goes-ET-lijn-Sloehaven-Borsele-50kV Goes.
Leuke foto's, heeft wel wat weg van de 50 kV lijnen bij Ridderkerk/Dordrecht.
Re: Station Goes-ET-lijn-Sloehaven-Borsele-50kV Goes.
Leuke vondst, handig zo'n fotoarchief.
In dit topic is trouwens deze zaak al eens beschreven:"
http://hoogspanningsforum.com/viewtopic ... ngen#p5675
In dit topic is trouwens deze zaak al eens beschreven:"
http://hoogspanningsforum.com/viewtopic ... ngen#p5675
Re: Station Goes-ET-lijn-Sloehaven-Borsele-50kV Goes.
Klopt daar had jij toen ook al een heleboel informatie verteld over de oude situatie rond de Sloehaven.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Station Goes-ET-lijn-Sloehaven-Borsele-50kV Goes.
Mooie foto's hoor, hulde!!
Ik kom zelden in die buurt (te ver rijden vanaf Rheden) maar het is toch een keer de moeite waard.
Ik kom zelden in die buurt (te ver rijden vanaf Rheden) maar het is toch een keer de moeite waard.
KML-generator generator
Re: Station Goes-ET-lijn-Sloehaven-Borsele-50kV Goes.
Hoi Ruben,
Mooie reportage die laat zien dat iedere provincie zijn eigen karakteristieke hoogspannningsmasten heeft. En 50 kV lijnen hebben bijna altijd iets aaibaars .
Vriendelijke groeten,
Bas
Mooie reportage die laat zien dat iedere provincie zijn eigen karakteristieke hoogspannningsmasten heeft. En 50 kV lijnen hebben bijna altijd iets aaibaars .
Vriendelijke groeten,
Bas
Re: Station Goes-ET-lijn-Sloehaven-Borsele-50kV Goes.
Heerlijke foto's nogmaals.als ik de masten vergelijk met de 50kv lijntje in Zeeuws-Vlaanderen,zien die
van Goes er toch weer anders uit,zeer mooi overigens.Maar de aaibaarheidsfactor blijf aanwezig.Respect
voor al je moeite die je heb gedaan voor deze fotoserie.
van Goes er toch weer anders uit,zeer mooi overigens.Maar de aaibaarheidsfactor blijf aanwezig.Respect
voor al je moeite die je heb gedaan voor deze fotoserie.
- Bijlagen
-
- file-35.jpeg (401.1 KiB) 6208 keer bekeken