Zaterdag moest ik wat ophalen in Amsterdam en op de terugweg ben ik via Utrecht over de 2x5 baans A2 gereden. Bij Breukelen heb ik even een korte stop gemaakt en de auto op de carpoolplaats gezet om een paar masten te fotograferen.
Vanwege de verbreding van de A2 zijn destijds enkele 380kV masten van de verbinding Diemen - Krimpen iets verplaatst waardoor ze niet meer op één lijn staan. Op de voorgrond staat mast 106, nu met v-ophanging in plaats van de standaard ^-ophanging. Omdat de fasedraden daardoor dichter bij de mast zijn komen te hangen is er een extra ladder in de mast geplaatst zodat monteurs niet te dicht bij de fasedraden komen tijdens onderhoud. Tussen de 380kV masten door staat aan de andere kant van de A2 een nog veel interessantere mast...
Van deze mast heb ik even een 100% crop gemaakt omdat je daar moeilijk bij kunt komen, vandaar dat de foto wat minder scherp is. Deze mast (26N) is nu de overgang tussen de oude 2-circuits 150kV lijn met donaumasten en de nieuwe 4-circuits lijn naar Lage Weide. De mast heeft maar liefst vier verdiepingen, geschikt voor acht circuits! Opvallend zijn ook de kattenoren op de bovenste én onderste traversen Dit gaat weer een bijzondere worden voor de classificatie. Voorlopig hou ik het op een vier-evenmast Op dit moment zijn alleen de bovenste twee verdiepingen in gebruik maar vanaf deze mast moeten uiteindelijk zes 150kV circuits (vier naar Lage Weide, twee naar Breukelen via de oude donaumasten) over de A2 via de nog te bouwen mast 27N naar een nieuw te bouwen trafostation aan de westkant van de A2 gaan lopen waardoor er een extra koppeling van het 150kV net met de landelijke 380kV ring ontstaat. Meer informatie over deze bijzondere mast en de nog te bouwen mast 27N aan de westkant van de A2 is te vinden in dit document.
Ook staat er bij Breukelen in de 380kV verbinding Diemen - Krimpen een wisselmast (mast 108) en volgens mij hadden we die nog niet in de fotogallerij Deze mast is in elk geval goed zichtbaar vanaf de A2 en via de afrit goed te bereiken. De andere wisselmast van deze verbinding staat bij Papekop en is te zien op Wikipedia.
De wisselmast van dichterbij bekeken. Het geheel ziet er nogal gecompliceerd uit en ook van een afstand maakt een 380kV mast de nodige indruk. Op deze foto is goed te zien hoe de fasen van positie veranderen. De kattenoren zijn breder dan die van de normale hoekmasten om ruimte te maken voor de dubbele v-ophangingen waar tussen een speciale geleidende metalen buis zit om de fasen op voldoende afstand van elkaar te houden en daarna de juiste richting op te krijgen.
De 4-circuits 150kV masten in twee-evenconfiguratie heb ik jammer genoeg niet kunnen fotograferen omdat ik geen geschikte stopplaats kon vinden en ik kon er moeilijk de auto voor op de vluchtstrook gaan zetten. Dat zal de KLPD niet kunnen waarderen
Breukelen
Re: Breukelen
Hele mooie fotoserie Peter! Die fasewisselmast ziet er op het oog overdreven ingewikkeld uit. Wat is de reden waarom er voor een dubbele V ophanging is gekozen?
Re: Breukelen
Ik denk dat de dubbele v-ophanging is gekozen voor maximale stabiliteit en om zo te voorkomen dat de fasedraden bij harde wind te dicht bij elkaar kunnen komen.MarkNL schreef:Hele mooie fotoserie Peter! Die fasewisselmast ziet er op het oog overdreven ingewikkeld uit. Wat is de reden waarom er voor een dubbele V ophanging is gekozen?
Re: Breukelen
ik kwam deze afwijkende hoekmast tegen, het lijkt recent geplaatst.
ben benieuwd hoe de situatie nu is aangezien dit streetview foto al een tijdje geleden is gemaakt.
ben benieuwd hoe de situatie nu is aangezien dit streetview foto al een tijdje geleden is gemaakt.
- Bijlagen
-
- mast1.jpg (22.2 KiB) 7347 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Breukelen
Klopt, deze hoekmast is een paar jaar geleden geplaatst omdat hier een 380kV-150kV trafostation komt waarbij één circuit van de 380kV verbinding Krimpen - Diemen wordt ingelust. Hier wordt dan ook de recente 4 circuits verbinding naar Utrecht op aangesloten.
Re: Breukelen
Die mast heeft ook nog wel eens aan 1 kant rechte isolatorkettingen gehad.