Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Geplaatst: 30 apr 2016 22:24
Deel 13: De eerste rood-witte wintrack mast
Het weer was vandaag een stuk prettiger dan op Koningsdag dus ben ik er op uitgegaan om de laatste vorderingen te bekijken. Hier is-t-ie dan, de eerste rood-witte wintrack mast 29: Links zien we de 150 kV masten 29, 28 en verder. Terwijl ik deze foto voorbereidde voor publicatie, realiseerde ik me dat ik een foto vanaf dit standpunt op een eerder moment (zonder wintracks) een veel mooier plaatje zou hebben opgeleverd .
TenneT Heeft een pagina gewijd aan deze aparte verschijning. Volgens de link is deze mast ook voorzien van rode obstakelverlichting. Op de top kunnen we inderdaad een onderdeel zien dat we niet eerder zijn tegengekomen bij wintrackmasten. Even inzoomen. Dit armatuur wijkt af van de typen die Michel eerder heeft gefotografeerd in o.a. de IJ-crossing en de rood-witte ET masten bij Voorschoten. Het doet me denken aan de flitslampen die ik op Belgische windturbines heb gezien. Nog een plaatje van mastpaar 29. Rechts zien we mast 28 die bijna even ver weg staat. Daarom kunnen we zien dat dit wintrack mastpaar inderdaad een stuk lager is dan de rest. Vervolgens ging ik naar mastpaar 25 omdat ik daarin een aantal voorwerpen zag hangen die er drie dagen geleden nog niet waren. Duidelijk is te zien dat ook de nieuwe hoekwintracks kromtrekken onder de belasting van de geleiders. Het zijn karretjes met de nog te plaatsen afstandhouders. Even op inzoomen... Mastpaar 24 maakt al een behoorlijk voltooide indruk. We zien hier ook heel goed hoe laag de oude 150 kV kabels eigenlijk boven de grond hangen. Even inzoomen op de veelbesproken nieuwe ophanging van de geleiders. Opvallend is het kleine formaat van de flensen van de schuine kunststof isolatoren. Tja, wat zal ik ervan zeggen. Op zich vind ik de wintrack een strakke moderne verschijning, die onder een bewolkte hemel nauwelijks opvalt. Dit is ook waarom TenneT dit masttype toepast. De rood-witte wintrack MOET daarentegen opvallen, maar de keuze om slechts één van de twee masten te beschilderen is, diplomatiek geformuleerd, esthetisch niet te verantwoorden... Was de Randstad Noordring maar met vakwerkmasten type Zwolle - Meeden uitgevoerd.
Met vriendelijke groeten,
Bas
Het weer was vandaag een stuk prettiger dan op Koningsdag dus ben ik er op uitgegaan om de laatste vorderingen te bekijken. Hier is-t-ie dan, de eerste rood-witte wintrack mast 29: Links zien we de 150 kV masten 29, 28 en verder. Terwijl ik deze foto voorbereidde voor publicatie, realiseerde ik me dat ik een foto vanaf dit standpunt op een eerder moment (zonder wintracks) een veel mooier plaatje zou hebben opgeleverd .
TenneT Heeft een pagina gewijd aan deze aparte verschijning. Volgens de link is deze mast ook voorzien van rode obstakelverlichting. Op de top kunnen we inderdaad een onderdeel zien dat we niet eerder zijn tegengekomen bij wintrackmasten. Even inzoomen. Dit armatuur wijkt af van de typen die Michel eerder heeft gefotografeerd in o.a. de IJ-crossing en de rood-witte ET masten bij Voorschoten. Het doet me denken aan de flitslampen die ik op Belgische windturbines heb gezien. Nog een plaatje van mastpaar 29. Rechts zien we mast 28 die bijna even ver weg staat. Daarom kunnen we zien dat dit wintrack mastpaar inderdaad een stuk lager is dan de rest. Vervolgens ging ik naar mastpaar 25 omdat ik daarin een aantal voorwerpen zag hangen die er drie dagen geleden nog niet waren. Duidelijk is te zien dat ook de nieuwe hoekwintracks kromtrekken onder de belasting van de geleiders. Het zijn karretjes met de nog te plaatsen afstandhouders. Even op inzoomen... Mastpaar 24 maakt al een behoorlijk voltooide indruk. We zien hier ook heel goed hoe laag de oude 150 kV kabels eigenlijk boven de grond hangen. Even inzoomen op de veelbesproken nieuwe ophanging van de geleiders. Opvallend is het kleine formaat van de flensen van de schuine kunststof isolatoren. Tja, wat zal ik ervan zeggen. Op zich vind ik de wintrack een strakke moderne verschijning, die onder een bewolkte hemel nauwelijks opvalt. Dit is ook waarom TenneT dit masttype toepast. De rood-witte wintrack MOET daarentegen opvallen, maar de keuze om slechts één van de twee masten te beschilderen is, diplomatiek geformuleerd, esthetisch niet te verantwoorden... Was de Randstad Noordring maar met vakwerkmasten type Zwolle - Meeden uitgevoerd.
Met vriendelijke groeten,
Bas