Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Tom » 18 jul 2016 22:55

Deel 2 van de reportage. Bij Beverwijk kon je zien dat bij mast 2 er een al twee isolatoren voor de bretels was geplaatst bij de oostelijke pyloon. Zou het even stil liggen?
DSCF7799-b1.jpg
DSCF7799-b1.jpg (326.63 KiB) 8126 keer bekeken
Nog een paar van mast 3.
DSCF7786-b1.jpg
DSCF7786-b1.jpg (359.14 KiB) 8126 keer bekeken
DSCF7802-b1.jpg
Zo lijkt het met de nog hangende kabels net een echter bretel zoals we die gewend zijn.
DSCF7802-b1.jpg (350.02 KiB) 8126 keer bekeken
De 380 kV-lijn naar Zaandam was aan de horizon mooi te volgen. Tussen de sterk verstedelijkte regio Beverwijk en het oude polderland is een enorm contrast aanwezig.
DSCF7819-b1.jpg
DSCF7819-b1.jpg (364.45 KiB) 8126 keer bekeken
Toen ben ik met de fiets verder gegaan naar de bouwlocatie van het stijgpunt van mast 5. Het opstijgpunt moet nog geheel gerealiseerd worden.
DSCF7812-b1.jpg
DSCF7812-b1.jpg (332.12 KiB) 8126 keer bekeken
Van de eindmast was de doorbuiging wel heel pijnlijk zichtbaar hier van opzij.
DSCF7820-b1.jpg
DSCF7820-b1.jpg (283.08 KiB) 8126 keer bekeken
Toen verder met de auto naar het Spaarnwoude recreatiegebied. Hier gaat de nieuwe lijn eerst omheen krullen om dan vrijwel via het oude tracé van de 150 kV-lijn richting Vijfhuizen verder te gaan. Mast 8 is zoals hierboven te lezen valt net geplaatst. Er kwamen aardig wat mensen langs en ik ving toch een aantal gesprekken op over de "nieuwe" masten en er was zelfs een groepje fietsers dat stopte en omhoog keek naar de oogverblindend witte masten. Ik dat Tennet er wel in is geslaagd om de hoogspanningsmasten meer onder de aandacht te brengen .
DSCF7828-b1.jpg
DSCF7828-b1.jpg (343.8 KiB) 8126 keer bekeken
De oude, verhoogde mast stond er al zonder isolatoren bij.
DSCF7831-b1.jpg
DSCF7831-b1.jpg (571.56 KiB) 8126 keer bekeken
Verderop was een doorkijk aanwezig waar de masten gaan komen. Op de achtergrond zie je de twee verhoogde masten 17 en 18 over het zijkanaal. Daarvoor blijkt echter een hoekmast te komen te oordelen aan het mastenpaar dat dichterbij elkaar staat. Het is nummer 15. In de tabel van de bouwaanvraagdocumenten is daar gewoon een steunmast beschreven. Ik ben benieuwd wat daar de reden van is.
DSCF7840-b1.jpg
DSCF7840-b1.jpg (359.06 KiB) 8126 keer bekeken
DSCF7841-b1.jpg
Nog een keer een steunmast zonder kabels. Wat een dominerende bevestigingspunten zo.
DSCF7841-b1.jpg (224.03 KiB) 8126 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Tom » 18 jul 2016 22:59

Bij het zijkanaal zag het er zo uit:
DSCF7844-b1.jpg
DSCF7844-b1.jpg (517.34 KiB) 8125 keer bekeken
En de twee hoge masten W2S350+10, met een hoogte van 63 m nog niet eens absurd hoog vergeleken met een basismodel steunmast voor 450 m veldlengte, die ook 63 m meet. Die zullen hier in de achterhoek geplaatst worden.
DSCF7846-b1.jpg
DSCF7846-b1.jpg (315.88 KiB) 8125 keer bekeken
En nu het nog de kan de 150 kV-mast.
DSCF7847-b1.jpg
DSCF7847-b1.jpg (398.96 KiB) 8125 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Tom » 19 jul 2016 20:57

De hoekmast 20 vormt het begin van het vak tot mast 35 waar de lijn grotendeels klaar is. Met uitzondering van de bretels.
DSCF7856-b1.jpg
DSCF7856-b1.jpg (499.7 KiB) 8086 keer bekeken
De andere kant op.
DSCF7852-b1.jpg
DSCF7852-b1.jpg (559.7 KiB) 8086 keer bekeken
Onder de lijn ziet de rechtstand er met tegenlicht zo uit. Het is moeilijk een positie te kiezen zonder overlappende masten. Dit is een aantal W2S350+5 masten.
DSCF7853-b1.jpg
DSCF7853-b1.jpg (311.63 KiB) 8086 keer bekeken
Bij het viaduct in de A9 bij Spaarnwoude is een aantal boerenerven. Een ervan wordt betrekkelijk dichtbij gepasseerd door de lijn.
DSCF7858-b1.jpg
Zo te zien moet een bliksemgeleider nog een beetje nagespannen worden.
DSCF7858-b1.jpg (312.6 KiB) 8086 keer bekeken
DSCF7860-b1.jpg
DSCF7860-b1.jpg (407.29 KiB) 8086 keer bekeken
De kruising met de A9 gebeurt met drie hoekmasten. In feite is het een kleine onderbreking van de rechtstand om de A9 onder een gunstigere hoek te kruisen. De masten 27 en 28 waar de weg onder door gaat zijn van het type W2H300+10. Je kunt zien dat de kabels verticaal dichter bij elkaar zitten.
DSCF7861-b1.jpg
DSCF7861-b1.jpg (409.27 KiB) 8086 keer bekeken
Verderop volgt de nieuwe lijn het oude tracé van de 150 kV-lijn. Steeds verder verwijderend van de A9. Ik vind het nog niet zo'n logische keuze om dat tracé te volgen, een bundeling met de A9 was in mijn ogen logischer geweest. Dan had je ook niet het recreatiegebied hoeven doorsnijden. Maar er zullen ongetwijfeld goede redenen voor zijn geweest, mogelijk ook met de aanvliegroute van de vliegtuigen.
DSCF7871-b1.jpg
Ze vliegen hier af en aan.
DSCF7871-b1.jpg (309.98 KiB) 8086 keer bekeken
Met de fiets heb ik een stukje door de polder gefietst richting mast 33. Bij deze mast stopt nu de oude 150 kV-lijn, om via de noodlijn verder te gaan.
DSCF7881-b1.jpg
DSCF7881-b1.jpg (525.52 KiB) 8086 keer bekeken
Bij Mast 34 vind nu de lijnenbouw plaats.
DSCF7889-b1.jpg
DSCF7889-b1.jpg (628.89 KiB) 8086 keer bekeken
Nog een keer de hoekmast 33 met de beschilderde mast.
DSCF7891-b1.jpg
DSCF7891-b1.jpg (358.73 KiB) 8086 keer bekeken
Op de terugweg nog een shotje met de telelens richting de A9-kruising en een aanstormend vrachtvliegtuig. Helaas vertonen de masten ook bij deze relatie geringe lijnhoek een waarneembare scheefstand.
DSCF7908-b1.jpg
DSCF7908-b1.jpg (253.46 KiB) 8086 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Hans » 19 jul 2016 21:05

Je had er mooi weer bij, zoals alle fotografen die deze week eropuit gaan.
Men vordert daar flink. De nieuwe golf lijnenbouw gaat misschien wel sneller dan eerst gedacht, want alle projecten zijn ongeveer tegelijk ingezet en daardoor zijn de jarenlange plan- en procedurefasen ook voor alle projecten min of meer tegelijk ten einde.

Als we de tracékaarten en ook jouw foto's bekijken blijkt er een soort paradox te zijn. Enerzijds oogt het landschap ruim en open, met voldoende ruimte voor een flinke hoogspanningslijn. Anderzijds zijn lange rechtstanden zeldzaam en lijkt het toch een beetje zoeken naar ruimte, gezien de scherpe passage langs het boerenerf en de overkruisingen van wegen en kanalen op plekken waar nog net een gaatje op de landkaart was.

Toch kunnen ze mij nog steeds niet echt bekoren, hoe je ze ook in beeld brengt. Hard om te zeggen, maar wintracks hebben voor mij ook na vier jaar één cruciaal gebrek: ze missen de ziel van een hoogspanningsmast.
Hangende bretels, hangende ophanging van de draden aan de isolators of het netjes toepassen van lange rechtstanden kunnen iets helpen, maar ik heb niet het gevoel dat ze voor mij persoonlijk ook maar enigszins in de buurt komen van wat een vakwerklijn uitstraalt. Of om het anders uit te drukken: waar jij stilletjes aan in staat bent om waardering op te brengen en de balans richting positief te laten doorslaan, loop ik daar nog flink op achter en heb ik zelf nog maar net de fase van acceptatie weten te bereiken. Dat gaat nog een heel proces worden de komende jaren...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door BasH » 19 jul 2016 22:33

Hallo Tom,

Bedankt voor de prachtige reportage. Ik was van plan om komend weekend een update te verzorgen in hetzelfde gebied, dat kan nu een tijdje wachten . Toch is het vreemd dat op sommige delen van het tracé er nauwelijks (zichtbare) vorderingen zijn. Zo staat mast 17 bij Zijkanaal C er precies zo bij als toen ik 'm ruim een jaar geleden ( 23 mei 2015) fotografeerde.

Afbeelding

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Tom » 19 jul 2016 22:49

Dat verwonderde mij ook, want ik heb dit topic helemaal teruggelezen en de masten bij kanaal C staan er al een jaar. Het is hiervoor al benoemd, maar de ingewikkelde planning zal het wel noodzakelijk hebben gemaakt om op ogenschijnlijk onlogische plekken te beginnen.

@Hans, je drukt het mooi uit, het is een gewenningsproces. Wat het nu leuk maakt is toch een vooral het nieuwe, hoe komt het eruit te zien en hoe past het in het landschap. Door veel te kijken leer je de subtiele verschillen tussen de masten kennen en dat geeft ook een toegevoegde waarde. Maar ik ben het met je eens dat er nog steeds een wereld van verschil is tussen een vakwerkmast en een buismast. Het is bijna niet vergelijkbaar. Als je je instelt op een vakwerkmast en je gaat kijken naar een buismast dan is het tien tegen een dat de buismast niks is. Maar "stel je je in" op een buismast dan kun je wel degelijk leuke dingen ontdekken aan deze nieuwe masten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Shrek » 19 jul 2016 22:57

Ik denk dat we vooral blij mogen zijn dat er nog ergens zichtbare geleiders gebouwd worden. In deze tijden waarin alles nogal snel onder de grond wordt gestopt

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Peter » 19 jul 2016 23:07

Mooie reportage ook al kunnen mij de wintracks ook minder bekoren dan een fraai staaltje vakwerk, maar inderdaad zoals Shrek zegt, gelukkig worden er nog bovengrondse hoogspanningslijnen gebouwd. Zodra de techniek verder gevorderd is in de toekomst zal dat ook voor de hogere voltages minder worden...

Toch wat betreft de hoekmasten, dan had ik ook liever één hoekmast gezien met traversen en horizontale bretels zoals de IJsselmij ze 2e helft jaren '70 heeft gebouwd, en dan vraag ik me wel eens af had men daar niet beter een vergrote versie van kunnen bouwen?

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door BasH » 17 aug 2016 21:14

Deel 14: korte update Haarlem

De bouwvakvakantie is inmiddels afgelopen en hiermee zijn ook de werkzaamheden aan de Noordring hervat. Vandaag kon ik even een kijkje nemen ter hoogte van de kruising met de A200. Helaas had ik alleen mijn telefoon bij me, maar op zo'n prachtige dag als vandaag levert dat toch fraaie plaatjes op (zolang je de zoom niet gebruikt...)

Hier zien we het voltooide mastpaar 35 en is men bezig met het monteren van mastpaar 36. Deze masten vormen de nieuwe Ringvaartkruising. Rechts is de omgeleide 150 kV lijn te zien.
Velsen-Vijfhuizen 20160817-001.jpg
Velsen-Vijfhuizen 20160817-001.jpg (577.8 KiB) 8000 keer bekeken
En hier is men bezig met mastparen 34 en 33. De bliksemdraden achter mastpaar 33 zijn nu voorzien van rode en witte markeringsballen om het vliegverkeer te waarschuwen.
Velsen-Vijfhuizen 20160817-002.jpg
Velsen-Vijfhuizen 20160817-002.jpg (729.37 KiB) 8000 keer bekeken
Helaas was ik niet in de gelegenheid om meer plaatjes te schieten en omdat ik vrijdag a.s. voor een weekje naar Texel ga, zal een volgende update nog even op zich laten wachten.

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Tom » 17 aug 2016 23:19

Zo, dat schiet toch al behoorlijk op! Dat stukje lijn kronkelt zich met kleine hoekjes een weg naar het station, ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als de bretels er op zitten.

Plaats reactie