Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
vloktech
middenspanning
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2016 20:36

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door vloktech » 05 mar 2016 19:17

BasH schreef: Terug naar het gebied tussen de Zijkanalen. Hier volgen een paar foto's van het zuidelijke einde van de tijdelijke omlegging. Hier zien we hoe mast 14 onder handen wordt genomen. Een van de fasedraden is al verbonden met de tijdelijke omlegging. Ik heb geen idee of deze draad al onder spanning staat of dat station Vijfhuizen nu door slechts één circuit vanuit Velsen wordt gevoed...
Velsen-Vijfhuizen 20150228-0021.jpg
Die ene draad is geen aftakking maar een soort trekdraad om de afstand van de fase-draden in de hand te houden. Als je goed kijkt zie je dat er een isolator in de trekdraad zit en dat het uiteinde aan de mastkant van de isolatoren is gemonteerd.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Knarvel » 05 mar 2016 22:22

Aan de noordkant van de noordelijke provisorische leiding is intussen ook het afspanjuk voor het witte circuit geplaatst. de isolatoren links en rechts zijn tijdelijk om de lage fasedraden van het ijzer weg te houden zodat dit circuit nog ingeschakeld kan worden.
DSCN4333.jpg
DSCN4333.jpg (816.83 KiB) 7218 keer bekeken
Nadat het juk staat worden de veiligheids-aardingen in mast 6 weer weggehaald
DSCN4334.jpg
DSCN4334.jpg (814.26 KiB) 7218 keer bekeken
Aan de zuidzijde is intussen het witte circuit volledig met mast 14 verbonden. Het zou intussen in bedrijf kunnen zijn.
DSCN4345.jpg
DSCN4345.jpg (489.92 KiB) 7218 keer bekeken
Zicht vanaf donau-mast 14 op de provisorische lijn.
DSCN4357.jpg
DSCN4357.jpg (817.95 KiB) 7218 keer bekeken
Detail van de isolatoren ophanging, om eea in het gareel te houden, zijn trekschooren aan de traversen bevestigd. De mast zelf heeft ook extra schoorlijnen aan de noordzijde gekregen om de ontstane knik in de leiding te compenseren en zo een armelui's hoekmast te creëren
DSCN4358.jpg
DSCN4358.jpg (672.71 KiB) 7218 keer bekeken
Zicht op oud en nieuw. De masten hebben al (NUON)-bordjes gekregen, maar die hebben nog geen nummers...
DSCN4361.jpg
DSCN4361.jpg (714.35 KiB) 7218 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Peter » 05 mar 2016 23:21

Mooie reportages BasH en Knarvel!

Als ik het zo bekijk is de eerste wintrack mastenstraat toch niet helemaal recht en maakt ie straks halverwege een kleine lijnhoek.

De verschillende 150kV omleidingen maken de bouw van de nieuwe 380kV verbinding wel erg complex! Wel een heel mooi tijdsbeeld met de tijdelijke masten en de ET-masten voor zolang die er nog staan

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Shrek » 06 mar 2016 00:09

Ik blijf het zeggen: die tijdelijke masten zien er echt leuk uit Complimenten voor de fotos trouwens

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door BasH » 06 mar 2016 13:52

vloktech schreef: Die ene draad is geen aftakking maar een soort trekdraad om de afstand van de fase-draden in de hand te houden. Als je goed kijkt zie je dat er een isolator in de trekdraad zit en dat het uiteinde aan de mastkant van de isolatoren is gemonteerd.
Dat geldt inderdaad voor die draad aan de linkerkant van de mast, de draad die ik bedoelde was de tweebundel rechtsonder aan de mast. Inmiddels kunnen we op de foto's van Knarvel zien dat de overige fasedraden zijn aangesloten .

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door BasH » 06 mar 2016 14:35

@Knarvel, bedankt voor jouw aanvullende reportage.
Peter schreef: De verschillende 150kV omleidingen maken de bouw van de nieuwe 380kV verbinding wel erg complex! Wel een heel mooi tijdsbeeld met de tijdelijke masten en de ET-masten voor zolang die er nog staan
In OpenStreetMap is de nieuwe verbinding reeds ingetekend. Volgens die gegevens kruist de nieuwe lijn de oude op 2 plekken in het besproken gebied. De eerste keer bijna haaks ter hoogte van de A9 bij oude mast 7. De 2e kruising gebeurt met een hele kleine hoek ter hoogte van Zijkanaal B. Om deze reden moet de tijdelijke omlegging worden gebouwd. Pas als de oude lijn is gesloopt, is er ruimte om de nieuwe te bouwen.

Nu zou je je kunnen afvragen waarom de nieuwe verbinding nu per sé de oude verbinding moet kruisen bij de A9. De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat het gebied rechts van die kruising een uitzichtheuvel (volgens mij een voormalige storthoop) van recreatieterrein Spaarnwoude is. Kennelijk is dit de beste manier om hierlangs te komen. Om één en ander inzichtelijk te maken heb ik een schermafdruk van OpenStreetMap bijgevoegd.
Schermafbeelding 2016-03-06 om 13.21.23.jpg
Schermafbeelding 2016-03-06 om 13.21.23.jpg (738.16 KiB) 7170 keer bekeken
Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Tom » 06 mar 2016 21:42

Mooie reportage weer. Leuk om te zien op de kaart hoe de tracé elkaar kruisen, dank voor de info.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Knarvel » 06 mar 2016 22:44

BasH schreef:In OpenStreetMap is de nieuwe verbinding reeds ingetekend. Volgens die gegevens kruist de nieuwe lijn de oude op 2 plekken in het besproken gebied. De eerste keer bijna haaks ter hoogte van de A9 bij oude mast 7. De 2e kruising gebeurt met een hele kleine hoek ter hoogte van Zijkanaal B. Om deze reden moet de tijdelijke omlegging worden gebouwd. Pas als de oude lijn is gesloopt, is er ruimte om de nieuwe te bouwen.
Ik heb zojuist het lijnverloop van de 150kV lijn in OSM aan de huidige situatie aangepast. Evtl. moet je nog met F5 (Firefox) de browsercache vernieuwen. Het is een eerste opzet, verfijningen volgen nog.
osm-1a.png
osm-1a.png (545.18 KiB) 7110 keer bekeken
osm-2a.png
osm-2a.png (260.32 KiB) 7110 keer bekeken

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door BasH » 12 mar 2016 20:39

Rood-witte wintrack

Eerder werd de vraag gesteld of er extra maatregelen worden genomen t.a.v. de zichtbaarheid van de wintrack masten i.v.m. de nabijheid van Schiphol. Uit de schermafdruk hieronder kunnen we zien dat TenneT inderdaad rood-witte markeringen wil gaan gebruiken.
screenshot Randstad 380 Noord.png
screenshot Randstad 380 Noord.png (510.21 KiB) 7042 keer bekeken
De rood-witte markering ziet er mooi uit, maar TenneT laat zich hier op zijn zuinigst zien. Alleen de oostelijke masten (hier links) worden gemarkeerd

Deze schermafdruk is afkomstig van een virtuele 3D presentatie die TenneT heeft laten maken van het complete tracé van de Randstad Noordring. Het ziet er behoorlijk gelikt uit en de gebruiker kan volledig vrij zijn/haar camera standpunt en kijkrichting bepalen. In de presentatie kunnen we ook zien (niet op mijn schermafdruk) dat er rode en witte markeringsballen zullen worden gemonteerd.

Met vriendelijke groeten,
Bas

P.S. Er wordt gebruik gemaakt van de Unity 3D Player, die helaas niet standaard door Chrome wordt ondersteund... Eén waarschuwing: Als je deze presentatie gaat bekijken, zorg ervoor dat er niets belangrijks openstaat. De Unity Player kan zomaar ineens je hele computer ouderwets laten hangen. Dit kon ik alleen maar oplossen door ouderwets de computer uit- en weer aan te zetten... Dit gold voor zowel op mijn Mac als mijn Windows laptop. Dit soort harde crashes ben ik niet gewend van moderne besturingssystemen als OSX en Windows 7.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Mark » 12 mar 2016 21:39

Interessant. Obstructieschilderingen zijn erg zeldzaam in Nederland. Mooie vondst!

Plaats reactie