Die ene draad is geen aftakking maar een soort trekdraad om de afstand van de fase-draden in de hand te houden. Als je goed kijkt zie je dat er een isolator in de trekdraad zit en dat het uiteinde aan de mastkant van de isolatoren is gemonteerd.BasH schreef: Terug naar het gebied tussen de Zijkanalen. Hier volgen een paar foto's van het zuidelijke einde van de tijdelijke omlegging. Hier zien we hoe mast 14 onder handen wordt genomen. Een van de fasedraden is al verbonden met de tijdelijke omlegging. Ik heb geen idee of deze draad al onder spanning staat of dat station Vijfhuizen nu door slechts één circuit vanuit Velsen wordt gevoed...
Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Aan de noordkant van de noordelijke provisorische leiding is intussen ook het afspanjuk voor het witte circuit geplaatst. de isolatoren links en rechts zijn tijdelijk om de lage fasedraden van het ijzer weg te houden zodat dit circuit nog ingeschakeld kan worden.
Nadat het juk staat worden de veiligheids-aardingen in mast 6 weer weggehaald
Aan de zuidzijde is intussen het witte circuit volledig met mast 14 verbonden. Het zou intussen in bedrijf kunnen zijn.
Zicht vanaf donau-mast 14 op de provisorische lijn.
Detail van de isolatoren ophanging, om eea in het gareel te houden, zijn trekschooren aan de traversen bevestigd. De mast zelf heeft ook extra schoorlijnen aan de noordzijde gekregen om de ontstane knik in de leiding te compenseren en zo een armelui's hoekmast te creëren
Zicht op oud en nieuw. De masten hebben al (NUON)-bordjes gekregen, maar die hebben nog geen nummers...
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Mooie reportages BasH en Knarvel!
Als ik het zo bekijk is de eerste wintrack mastenstraat toch niet helemaal recht en maakt ie straks halverwege een kleine lijnhoek.
De verschillende 150kV omleidingen maken de bouw van de nieuwe 380kV verbinding wel erg complex! Wel een heel mooi tijdsbeeld met de tijdelijke masten en de ET-masten voor zolang die er nog staan
Als ik het zo bekijk is de eerste wintrack mastenstraat toch niet helemaal recht en maakt ie straks halverwege een kleine lijnhoek.
De verschillende 150kV omleidingen maken de bouw van de nieuwe 380kV verbinding wel erg complex! Wel een heel mooi tijdsbeeld met de tijdelijke masten en de ET-masten voor zolang die er nog staan
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Ik blijf het zeggen: die tijdelijke masten zien er echt leuk uit Complimenten voor de fotos trouwens
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Dat geldt inderdaad voor die draad aan de linkerkant van de mast, de draad die ik bedoelde was de tweebundel rechtsonder aan de mast. Inmiddels kunnen we op de foto's van Knarvel zien dat de overige fasedraden zijn aangesloten .vloktech schreef: Die ene draad is geen aftakking maar een soort trekdraad om de afstand van de fase-draden in de hand te houden. Als je goed kijkt zie je dat er een isolator in de trekdraad zit en dat het uiteinde aan de mastkant van de isolatoren is gemonteerd.
Vriendelijke groeten,
Bas
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
@Knarvel, bedankt voor jouw aanvullende reportage.
Nu zou je je kunnen afvragen waarom de nieuwe verbinding nu per sé de oude verbinding moet kruisen bij de A9. De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat het gebied rechts van die kruising een uitzichtheuvel (volgens mij een voormalige storthoop) van recreatieterrein Spaarnwoude is. Kennelijk is dit de beste manier om hierlangs te komen. Om één en ander inzichtelijk te maken heb ik een schermafdruk van OpenStreetMap bijgevoegd. Vriendelijke groeten,
Bas
In OpenStreetMap is de nieuwe verbinding reeds ingetekend. Volgens die gegevens kruist de nieuwe lijn de oude op 2 plekken in het besproken gebied. De eerste keer bijna haaks ter hoogte van de A9 bij oude mast 7. De 2e kruising gebeurt met een hele kleine hoek ter hoogte van Zijkanaal B. Om deze reden moet de tijdelijke omlegging worden gebouwd. Pas als de oude lijn is gesloopt, is er ruimte om de nieuwe te bouwen.Peter schreef: De verschillende 150kV omleidingen maken de bouw van de nieuwe 380kV verbinding wel erg complex! Wel een heel mooi tijdsbeeld met de tijdelijke masten en de ET-masten voor zolang die er nog staan
Nu zou je je kunnen afvragen waarom de nieuwe verbinding nu per sé de oude verbinding moet kruisen bij de A9. De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat het gebied rechts van die kruising een uitzichtheuvel (volgens mij een voormalige storthoop) van recreatieterrein Spaarnwoude is. Kennelijk is dit de beste manier om hierlangs te komen. Om één en ander inzichtelijk te maken heb ik een schermafdruk van OpenStreetMap bijgevoegd. Vriendelijke groeten,
Bas
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Mooie reportage weer. Leuk om te zien op de kaart hoe de tracé elkaar kruisen, dank voor de info.
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Ik heb zojuist het lijnverloop van de 150kV lijn in OSM aan de huidige situatie aangepast. Evtl. moet je nog met F5 (Firefox) de browsercache vernieuwen. Het is een eerste opzet, verfijningen volgen nog.BasH schreef:In OpenStreetMap is de nieuwe verbinding reeds ingetekend. Volgens die gegevens kruist de nieuwe lijn de oude op 2 plekken in het besproken gebied. De eerste keer bijna haaks ter hoogte van de A9 bij oude mast 7. De 2e kruising gebeurt met een hele kleine hoek ter hoogte van Zijkanaal B. Om deze reden moet de tijdelijke omlegging worden gebouwd. Pas als de oude lijn is gesloopt, is er ruimte om de nieuwe te bouwen.
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Rood-witte wintrack
Eerder werd de vraag gesteld of er extra maatregelen worden genomen t.a.v. de zichtbaarheid van de wintrack masten i.v.m. de nabijheid van Schiphol. Uit de schermafdruk hieronder kunnen we zien dat TenneT inderdaad rood-witte markeringen wil gaan gebruiken. De rood-witte markering ziet er mooi uit, maar TenneT laat zich hier op zijn zuinigst zien. Alleen de oostelijke masten (hier links) worden gemarkeerd
Deze schermafdruk is afkomstig van een virtuele 3D presentatie die TenneT heeft laten maken van het complete tracé van de Randstad Noordring. Het ziet er behoorlijk gelikt uit en de gebruiker kan volledig vrij zijn/haar camera standpunt en kijkrichting bepalen. In de presentatie kunnen we ook zien (niet op mijn schermafdruk) dat er rode en witte markeringsballen zullen worden gemonteerd.
Met vriendelijke groeten,
Bas
P.S. Er wordt gebruik gemaakt van de Unity 3D Player, die helaas niet standaard door Chrome wordt ondersteund... Eén waarschuwing: Als je deze presentatie gaat bekijken, zorg ervoor dat er niets belangrijks openstaat. De Unity Player kan zomaar ineens je hele computer ouderwets laten hangen. Dit kon ik alleen maar oplossen door ouderwets de computer uit- en weer aan te zetten... Dit gold voor zowel op mijn Mac als mijn Windows laptop. Dit soort harde crashes ben ik niet gewend van moderne besturingssystemen als OSX en Windows 7.
Eerder werd de vraag gesteld of er extra maatregelen worden genomen t.a.v. de zichtbaarheid van de wintrack masten i.v.m. de nabijheid van Schiphol. Uit de schermafdruk hieronder kunnen we zien dat TenneT inderdaad rood-witte markeringen wil gaan gebruiken. De rood-witte markering ziet er mooi uit, maar TenneT laat zich hier op zijn zuinigst zien. Alleen de oostelijke masten (hier links) worden gemarkeerd
Deze schermafdruk is afkomstig van een virtuele 3D presentatie die TenneT heeft laten maken van het complete tracé van de Randstad Noordring. Het ziet er behoorlijk gelikt uit en de gebruiker kan volledig vrij zijn/haar camera standpunt en kijkrichting bepalen. In de presentatie kunnen we ook zien (niet op mijn schermafdruk) dat er rode en witte markeringsballen zullen worden gemonteerd.
Met vriendelijke groeten,
Bas
P.S. Er wordt gebruik gemaakt van de Unity 3D Player, die helaas niet standaard door Chrome wordt ondersteund... Eén waarschuwing: Als je deze presentatie gaat bekijken, zorg ervoor dat er niets belangrijks openstaat. De Unity Player kan zomaar ineens je hele computer ouderwets laten hangen. Dit kon ik alleen maar oplossen door ouderwets de computer uit- en weer aan te zetten... Dit gold voor zowel op mijn Mac als mijn Windows laptop. Dit soort harde crashes ben ik niet gewend van moderne besturingssystemen als OSX en Windows 7.
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Interessant. Obstructieschilderingen zijn erg zeldzaam in Nederland. Mooie vondst!