Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Misschien is dit nog een stuk 10 kV-lijn op houten palen, zoals ook elders in landelijk Noord-Holland het geval was. Op waterkaarten spelen landmarks zoals hoogspanningsmasten een belangrijke rol. Misschien weet een Paullus of Knarvel hier meer van?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
ET-mastenkaarten 2
De 150 kV-lijn (onderdeel van het toenmalige koppelnet) van Amsterdam (Hemwegcentrale, Centrale Noord) naar Utrecht begint oostelijk van Tuindorp Oostzaan. Met een boog loopt de lijn langs de toenmalige bebouwing van Amsterdam. (Later is de boog - eveneens met ET-masten - wijder gemaakt, in verband met stadsuitbreiding van Noord.) Daar waar nu IJburg is gaat de lijn bovengronds (bovenwaters is meer van toepassing). In de Venserpolder kruist de ET-lijn de nog vooroorlogse 50 kV-lijn van randje Amsterdam naar de buurt van Naarden-Bussum. De lijn loopt hier vlak langs de spoorlijn Amsterdam - Utrecht.
De 150 kV-lijn (onderdeel van het toenmalige koppelnet) van Amsterdam (Hemwegcentrale, Centrale Noord) naar Utrecht begint oostelijk van Tuindorp Oostzaan. Met een boog loopt de lijn langs de toenmalige bebouwing van Amsterdam. (Later is de boog - eveneens met ET-masten - wijder gemaakt, in verband met stadsuitbreiding van Noord.) Daar waar nu IJburg is gaat de lijn bovengronds (bovenwaters is meer van toepassing). In de Venserpolder kruist de ET-lijn de nog vooroorlogse 50 kV-lijn van randje Amsterdam naar de buurt van Naarden-Bussum. De lijn loopt hier vlak langs de spoorlijn Amsterdam - Utrecht.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Helaas kan ik daar ook geen antwoord op geven. Dat is ver voor mijn tijd geweest.Shrek schreef:Wat is die lijn tussen Penningsveer en Zwanebrug die de hoogspanningslijn kruist?
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Daar kan ik ook weinig van zeggen, op blad 25a van 1952 en 1961 is het niet ingetekend... iets van de PTT of spoorwegen?
Zag ook dat Vln-Vhz en Hw-Vln in 1952 nog niet bestonden...
Zag ook dat Vln-Vhz en Hw-Vln in 1952 nog niet bestonden...
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
ET-mastenkaarten 3
Bovenin loopt de spoorlijn en oostelijk daarvan de 150 kV-lijn. Bij het Amsterdam-Rijnkanaal aangekomen maakt de spoorlijn een bocht. De lijn kruist de spoorlijn en loopt verder zuidelijk westelijk van de spoorlijn. In de buurt van de spoorlijnbocht is noordelijk daarvan het tracé gewijzigd: dicht langs het Amsterdam-Rijnkanaal. De wijziging is niet met ET-masten uitgevoerd. De tracéwijziging was nodig in verband met de bouw van Amsterdam Zuidoost, maar vooral vanwege de centrale plus station Diemen.
Op het equivalent Blad 31G van de 1:50.000-kaart was de lijn niet overal goed te zien. Blad 31G (dus 1:25.000) van WatWasWaar biedt een goed alternatief.
Voorbij de kruising met de spoorlijn naar Harmelen en verder is het tracé naar het westen verplaatst, dicht bij de A2. Er zijn hiervoor andere dan ET-masten gebruikt. Deze masten zijn op hun beurt weer door masten met V-ophanging voor de geleiders vervangen. Reden van de tracéwijziging? De bouw van de Vinex-wijk Maarssenbroek en bedrijventerrein Lage Weide.
Gebruik de link http://we.tl/9VKVMTB3pv voor het downloaden van de kaartbestanden zonder 800 pixelbeperking. Dat kan tot ergens volgende week donderdagavond.
Bovenin loopt de spoorlijn en oostelijk daarvan de 150 kV-lijn. Bij het Amsterdam-Rijnkanaal aangekomen maakt de spoorlijn een bocht. De lijn kruist de spoorlijn en loopt verder zuidelijk westelijk van de spoorlijn. In de buurt van de spoorlijnbocht is noordelijk daarvan het tracé gewijzigd: dicht langs het Amsterdam-Rijnkanaal. De wijziging is niet met ET-masten uitgevoerd. De tracéwijziging was nodig in verband met de bouw van Amsterdam Zuidoost, maar vooral vanwege de centrale plus station Diemen.
Op het equivalent Blad 31G van de 1:50.000-kaart was de lijn niet overal goed te zien. Blad 31G (dus 1:25.000) van WatWasWaar biedt een goed alternatief.
Voorbij de kruising met de spoorlijn naar Harmelen en verder is het tracé naar het westen verplaatst, dicht bij de A2. Er zijn hiervoor andere dan ET-masten gebruikt. Deze masten zijn op hun beurt weer door masten met V-ophanging voor de geleiders vervangen. Reden van de tracéwijziging? De bouw van de Vinex-wijk Maarssenbroek en bedrijventerrein Lage Weide.
Gebruik de link http://we.tl/9VKVMTB3pv voor het downloaden van de kaartbestanden zonder 800 pixelbeperking. Dat kan tot ergens volgende week donderdagavond.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
http://www.cobouw.nl/nieuws/algemeen/20 ... ndergronds
Artikel in Cobouw over de ondergrondse 380 kV kabel die in de noordring komt met een paar weetjes. De kabel komt op 1,5 meter diepte (1,8 m bij agrarische gebieden) en wordt gemaakt door Prysmian. Voor de toekomst wordt gekeken naar actief door water gekoelde kabels.
Artikel in Cobouw over de ondergrondse 380 kV kabel die in de noordring komt met een paar weetjes. De kabel komt op 1,5 meter diepte (1,8 m bij agrarische gebieden) en wordt gemaakt door Prysmian. Voor de toekomst wordt gekeken naar actief door water gekoelde kabels.
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Deel 5: Update tijdelijke masten.
Tijdens een speurtocht naar een geschikte fotostek voor het lossen van de nieuwe transformatoren voor station Vijfhuizen heb ik nog even een paar foto's geschoten van de werkzaamheden m.b.t. het omleggen van de bestaande 150 kV lijn direct ten noorden van de A200. Overigens is er ten zuiden van deze snelweg nog niets gebeurd.
Eerst een treinmomentje . Voor de treinengekken onder ons: Volgens de dienstregeling moet dit de Sprinter Zandvoort aan Zee-Amsterdam zijn die om 20:54 uit Haarlem-Spaarnwoude vertrok. Vervolgens een een overzicht van bijna alle tijdelijke masten die er tot dusver zijn opgebouwd. Plus een excuus om een fraaie aambeeldwolk op de foto te zetten . Hier zien we afspanmast 30 en tijdelijke mast T31. Binnenkort zal hier de omleiding van de oude 150 kV lijn beginnen. Maar gezien het huidige tempo zal dat nog enige tijd duren. Tijdelijke mast T32. De bretels zijn, op één na, nog niet aan de daarvoor bestemde isolatoren bevestigd. Een tweede overzichtsplaatje. Masten T34 en T35 staan er nog net zo bij als tijdens mijn vorige bezoek (d.d. 20 juni j.l.) Derde overzichtsplaatje met masten T32 t/m T35. Daarachter mast 31 en verder. Tot slot tijdelijke masten T31 en T32 met daarachter mast 30. De kabels van de tijdelijke lijn hangen wel heel erg laag. Ik hoop dat ze nog wat strakker worden gespannen; de kans op geroosterde landbouwvoertuigen is mijns insziens nu wel erg groot... Met vriendelijke groeten,
Bas
Tijdens een speurtocht naar een geschikte fotostek voor het lossen van de nieuwe transformatoren voor station Vijfhuizen heb ik nog even een paar foto's geschoten van de werkzaamheden m.b.t. het omleggen van de bestaande 150 kV lijn direct ten noorden van de A200. Overigens is er ten zuiden van deze snelweg nog niets gebeurd.
Eerst een treinmomentje . Voor de treinengekken onder ons: Volgens de dienstregeling moet dit de Sprinter Zandvoort aan Zee-Amsterdam zijn die om 20:54 uit Haarlem-Spaarnwoude vertrok. Vervolgens een een overzicht van bijna alle tijdelijke masten die er tot dusver zijn opgebouwd. Plus een excuus om een fraaie aambeeldwolk op de foto te zetten . Hier zien we afspanmast 30 en tijdelijke mast T31. Binnenkort zal hier de omleiding van de oude 150 kV lijn beginnen. Maar gezien het huidige tempo zal dat nog enige tijd duren. Tijdelijke mast T32. De bretels zijn, op één na, nog niet aan de daarvoor bestemde isolatoren bevestigd. Een tweede overzichtsplaatje. Masten T34 en T35 staan er nog net zo bij als tijdens mijn vorige bezoek (d.d. 20 juni j.l.) Derde overzichtsplaatje met masten T32 t/m T35. Daarachter mast 31 en verder. Tot slot tijdelijke masten T31 en T32 met daarachter mast 30. De kabels van de tijdelijke lijn hangen wel heel erg laag. Ik hoop dat ze nog wat strakker worden gespannen; de kans op geroosterde landbouwvoertuigen is mijns insziens nu wel erg groot... Met vriendelijke groeten,
Bas
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
hmmm vakwerk-wintracks ziet er nog niet eens zo slecht uit
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Toevallig reed ik vanmiddag van Gouda naar Den Haag en kwam onderweg deze tegen. Ik kan er niet aan wennen. De vakwerk uitvoering ziet er inderdaad veel beter uit.
- Bijlagen
-
- ik vind ze niet mooi
- lelijk.JPG (95.16 KiB) 6558 keer bekeken
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen
Eigenlijk wel een goed idee om het late avondlicht voor fotografie te benutten. (Als je overdag werkt kan het natuurlijk door de week niet anders.) Levert mooie plaatjes op, waarvoor mijn dank. (Vanaf midden juli neemt overigens de daglengte weer snel af; 's morgens is het nu al goed merkbaar.)BasH schreef:Deel 5: Update tijdelijke masten.(...)Volgens de dienstregeling moet dit de Sprinter Zandvoort aan Zee-Amsterdam zijn die om 20:54 uit Haarlem-Spaarnwoude vertrok.(...)
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013