Crossings kijken vanaf je balkon

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Crossings kijken vanaf je balkon

Bericht door Hans » 19 apr 2012 17:57

Ondergetekende (meteostudent in Wageningen) woont op 15 hoog in een oude studentenflat.
Het uitzicht richting het zuidwesten (Betuwe) is waanzinnig op die hoogte. Hier het zicht op archief, met de raamkozijnen erbij op. Waanzinnig toch?

Afbeelding

Een leuke extra bijkomstigheid van zo'n hoge plek is dat er ook minstens honderd hoogspanningsmasten gratis in mijn uitzicht staan. Daarnaast ligt trafostation Dodewaard pal in het zicht, de oudste nog bestaande bovengrondse 50 kV-lijn van Nederland is prominent in beeld en (jawel) er zijn ook een paar riviercrossings in het uitzicht opgenomen.
Eh.. ho even. Een paar? Nou eh... vanuit het raam heb ik uitzicht op niet minder dan zeven crossings.

Hoewel ik ze in principe vanaf het balkon kan fotograferen, is mijn fototoestel, een ouwe Nikon 3.2 megapixel uit 2004, daar niet het beste apparaat voor. Maar -dûh- uiteraard heb ik de meesten van die crossings al lang (meer dan) eens ter plekke opgezocht. Op vologorde van west naar oost heb ik vanuit het raam zicht op de volgende crossings, die we eens van dichtbij gaan bekijken.

----------------

1. 150 kV Dodewaard-Tiel (verhoogde tonmasten), de crossing met het Amsterdam-Rijnkanaal.
Afstand tot balkon: ~18 km. Hoogte crossingsmasten: ~55 meter

[geen foto]

Tja. Mooi begin van dit topic. Helaas heb ik tot nu toe deze crossing nog niet in het echt bekeken. Tiel is niet meteen om de hoek en eh.. je hebt er als student ook niet meteen wat te zoeken. Maar het ligt wel in het verschiet dat ik 'm toch eens ga bekijken dit jaar.

2. 150 kV Tiel-Zaltbommel (verhoogde éénevenmasten), de "Apache"-Waalcrossing
Afstand tot balkon: ~30 km. Hoogte crossingsmasten: ~100 meter

Zie een vervolgbericht lagerop in dit topic voor een foto.
Als Tiel toch eens in beeld komt, ga ik deze ook nog eens bekijken.
Peter schreef:@Hans: Volgens mij heb je inderdaad op 15 hoog vanuit Wageningen een geweldig uitzicht over de Betuwe. Trafostation Dodewaard zul je wel moeiteloos kunnen zien inclusief de 380kV Waalcrossing daar in de buurt. Het verbaast me alleen dat je vanuit Wageningen de 150kV Waalcrossing bij Zaltbommel nog kunt zien, ik heb eens op de kaart gekeken en dat is toch nog wel een eind daar vandaan...
Die crossing vanuit mijn raam bekijken gaat dan ook niet bepaald van harte. Het is met afstand (flauw Hans, heel flauw...) de grootste afstand van alle crossings in het zicht. Zelfs met de verrekijker erbij moet je weten dat het twee hoogspanningsmasten zijn, anders herken je ze niet als zodanig. En helaas staan er ook net twee andere voorwerpen half voor die crossing, te weten een brug en een andere flat. Ze zijn dus eigenlijk alleen zichtbaar for the record.

Uitdaging: toch maar eens proberen of ik ze kan fotograferen. Wie weet heeft een afdelingsgenoot een beter toestel, en als ik dan dóór de verrekijker heen fotografeer... juist.

3. 150 kV Dodewaard-Veenendaal (verhoogde drie-evenmasten overgaand op donau), Rijncrossing
Afstand tot balkon: ~4,3 km. Hoogte crossingsmasten: ~60 meter

Afbeelding

Deze crossing is ouder dan zijn buurman (zie hieronder) en dat kan je herkennen aan het mastontwerp. De open, ijle drie-evenmasten zijn ongecompliceerde verhogingen van de standaard draagmast van dit ontwerp. Ze kunnen worden opgevat als de Gelderse voorgangers van de huidige tonmasten. Merk overigens op hoe strak de kabels staan.

4. 150 kV Dodewaard-Ede (verhoogde tonmasten), Rijncrossing
Afstand tot balkon: ~3,8 km. Hoogte crossingsmasten: ~55 meter

Afbeelding

Pal naast de vorige crossing (metertje of 500) ligt dit exemplaar, deze is van de verbinding naar Ede. Hij is nieuwer en is uitgevoerd met verhoogde Gelderse tonmasten. Vanuit mijn raam staan beide crossings van opzij achter elkaar...

Afbeelding

...en dat ziet er dan ongeveer zo uit, maar dan uiteraard vanaf een grotere afstand.

5. 50 kV Dodewaard-Nude-Ede (licht verhoogde drie-evenmasten), crossingkje over de Binnenhaven.
Afstand tot balkon: ~2,8 km. Hoogte crossingsmasten: 25 meter

Afbeelding

Afbeelding

Welkom op de afdeling Industriële monumenten! De stokoude 50 kV-verbinding staat bol van interessante plekken. De Zwarte Giraf (zie lagerop) is daarbij de blikvanger, maar veel minder bekend is dat deze verbinding een tweede crossing heeft, namelijk die over de Wageningse Binnenhaven heen. De piepkleine crossing zou eigenlijk samen met de rest van de verbinding gerust een beschermde status mogen krijgen.

Afbeelding

6. 50 kV Dodewaard-Nude-Ede (sterk verhoogde drie-evenmasten), de Zwarte Giraf, Rijncrossing
Afstand tot balkon: ~3,2 km. Hoogte crossingsmasten: ~50 meter

Afbeelding

Afbeelding

Een eindje verderop treffen we deze (inmiddels al bekende) apparaten aan en ik kies nu eens niet voor de (reeds veel te bekende) foto van de crossing zoals die al in een ander topic te vinden is.
Dit is de oudste nog bestaande riviercrossing van Nederland en ook de enige met een eigen naam. Het is een bekende hang- en barbecueplek voor Wageningse studenten. Wanneer ze 's avonds enigszins aangeschoten in het schemer naar huis terugkeren laat het zich raden hoe de Zwarte Giraf aan zijn naam is gekomen...

Afbeelding

>hik!<

7. 380 kV Dodewaard-Maasbracht (spectaculair verhoogde donaumasten), Waalcrossing
Afstand tot balkon: ~9,2 km. Hoogte crossingsmasten: ~120 meter

Afbeelding

Het meest naar links in beeld vinden we de nieuwste crossing. Deze enorme kolossen staan op beide oevers van de waal en ze geleiden de 380 kV-verbinding Dodewaard-Maasbracht naar gene zijde. We zien hier de godfather der Nederlandse hoogspanningsmasten: de donaumast met kattenoren, maar dan aanzienlijk verhoogd tot 122 of 124 meter (moet ik even opzoeken in het rapport van Van Veelen). Vanuit de flat zijn deze twee gevaartes behoorlijk goed en ongehinderd te zien - mooi! En zelfs vanaf mijn woonhoogte van 50 meter kijk ik met de verrekijker naar de horizon nog slechts halverwege de toren van deze joekels in.

Merk ook hier op dat de masten gewoon zinkmeniegrijs zijn - geen obstructieverlichting, geen schrikschildering - niets. We kunnen niet anders doen dan te zeggen dat ook dat typisch Nederlands is...

De conclusie van dit alles?
Uitzicht op crossings hoeft lang niet altijd een deceptie te zijn. Dat hoef je ons liefhebbers natuurlijk niet te vertellen, maar ook mensen die ze minder waarderen kunnen, zouden er meer gebruik van kunnen maken. Je kunt ze gebruiken voor zichtbepalingen (heiïgheid, afstanden), maar ook om aan je dagelijkse dosis historie te komen, en tenslotte zijn crossings ideale dingen voor bliksemfotografie. wat in combinatie met wonen op een flat een uitstekende uitbreiding op de hobby is.
It all comes together.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Crossings kijken vanaf je balkon

Bericht door ElektroThriller » 19 apr 2012 18:09

(Verplaatst uit Nethistorie)

Het voordeel van moderne topografische kaarten is dat ze voorzien zijn van km-coördinaten langs de rand:

Wageningen op 444, Waalkruising op 425 -> Wageningen ligt 19 km noordelijk van de Waalkruising.
Wageningen op 174, Waalkruising op 151,5 -> Wageningen ligt 22,5 oostelijk van de Waalkruising.
Als we voor beide afstanden 19 km nemen is de afstand as the crow flies 19 x wortel 2 = 26,8 km.
In werkelijkheid is de afstand iets groter.

Bij extreem helder weer (noordwesten wind, maartse buien, felle opklaringen) en een goeie optiek lijkt het me geen probleem om de Waalkruising te zien. En misschien is 15 hoog niet de hoogste verdieping en is er dus een hoger waarnemingspunt denkbaar. Dat helpt ook. Maar Hans, dan kun je bij dit weer ook de navigatielichten van de Martinus Nijhoffbrug bij Zalbommel (A2) zien. Dat is ietsje verder weg.

Je zit hier op, denk ik, zo'n beetje het mooiste mastenuitkijkpunt van Nederland. Een hele goeie reden om daar meteorologie te studeren (stages bij Meteoconsult?)
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Crossings kijken vanaf je balkon

Bericht door Hans » 19 apr 2012 18:13

ElektroThriller schreef: Bij extreem helder weer (noordwesten wind, maartse buien, felle opklaringen) en een goeie optiek lijkt het me geen probleem om de Waalkruising te zien. En misschien is 15 hoog niet de hoogste verdieping en is er dus een hoger waarnemingspunt denkbaar. Dat helpt ook. Maar Hans, dan kun je bij dit weer ook de navigatielichten van de Martinus Nijhoffbrug bij Zalbommel (A2) zien. Dat is ietsje verder weg.
Dat lukt inderdaad. Met schone lucht, inderdaad noordwestenwind of zoiets als vandaag, is er in het donker een keur aan obstructielichten zichtbaar. Met de verrekijker (zo'n ding is onmisbaar op deze hoogte en je krijgt er het echte verkeerstoren-gevoel van) zijn ze bij Tiel in de buurt redelijk prominent aanwezig. Onder andere op de bewuste brug. Zo'n tuiendinges, net als die van de A50.
Op de horizon is tevens een groot gebouw in Oss zichtbaar: 22 km. Maar veel hoger dan 15 kan ik niet: de flat heeft 16 verdiepingen en die drie extra meters voegen weinig toe.

Afbeelding

Zonet de bewuste foto toch maar eens geprobeerd. Deze foto is met m'n ouwe Nikon dwars door het rechteroptiek van de verrekijker heen genomen: ziehier een budget-zoomlens voor studenten. De twee objecten onder de pijlen zijn redelijk onmiskenbaar.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Crossings kijken vanaf je balkon

Bericht door Peter » 19 apr 2012 20:33

Dat is inderdaad een waanzinnig uitzicht vanaf de 15e verdieping, dan blijf ik nergens met twee 380kV draagmasten van de verbinding Zwolle - Hengelo die ik vanuit m'n dakraam (gedeeltelijk) kan zien Je hebt je studentenkamer in elk geval goed uitgezocht

Mooi verhaal ook met al die crossings op een rijtje, met name die van de oude 50kV lijn zijn erg bijzonder. Nooit geweten dat die masten "Zwarte Giraf" als bijnaam hebben

De 380kV masten van de Waalcrossing zullen ongetwijfeld veel bliksems aantrekken, dus voor bliksemfotografie kun je goed de camera erop richten. Verder is het inderdaad opvallend dat vrijwel geen enkele riviercrossing in Nederland obstructieverlichting heeft, ik dacht alleen de exemplaren bij Amsterdam waar de 380kV lijn van Diemen naar Oostzaan over het IJ gaat. Of de Lek-crossing en Merwede-crossing in de lijn Krimpen - Geertruidenberg ook obstructieverlichting heeft weet ik niet maar dat moet haast wel als ze bijna 150 meter hoog zijn... Er zitten daar in elk geval wel markeringsbollen in de bliksemdraden.

Op de laatste foto die je door de verrekijker hebt gemaakt kan ik toch heel wat ontdekken, helemaal op de voorgrond de 150kV masten van de lijnen Dodewaard - Ede en Dodewaard - Veenendaal. Wat verderop zie ik ook duidelijk een 150kV tonmast van de verbinding Dodewaard - Tiel. De brug moet dan de Prins Willem-Alexanderbrug (N323) zijn en daar zijn de MaasWaal-masten inderdaad duidelijk te zien

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Crossings kijken vanaf je balkon

Bericht door Max » 19 apr 2012 23:19

de 50kV verbinding tussen Klaaswaal en Middelharnis is ook voorzien van obstructieverlichting (en al van veraf goed te zien!)
Deze verbinding is geloof ik ook 1 van de langste al niet de langste overspanning van Nederland.(van mast tot mast ong 1.3 km gemeten via google earth.) Als ik dat artikel moet geloven(waar ik het wel eens eerder over gehad heb) zijn de masten zon 145 meter hoog.

De crossing bij Diemen/Oostzaan is overigens wel een vreemde eend in de bijt. Om een 1 of andere rede heeft deze namelijk een even aantal isolatoren. Namelijk 8. Ik heb zelf echt geen flauw idee waarom dit zo is. Iemand enig idee?
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Crossings kijken vanaf je balkon

Bericht door Hans » 20 apr 2012 00:22

Helaas ben ik de bron kwijt waar ik het heb gelezen, maar het had te maken met magneetveld- en weerstandreductie. En het is een experiment, meen ik me nog te herinneren.

Als je goed kijkt heeft ook alleen de crossing dit rare aantal fasedraden. Verderop in de verbinding, naar beide kanten, zie je het niet. Hieronder, op de afspanmast vlak voor de crossingmast op de zuidoever, begint de vierde fasedraad. Aan deze zijde maakt het circuit aan de linkerkant van de foto contact met de fasedraad er recht onder. Aan de andere zijde van de crossing zien we hetzelfde gebeuren voor het circuit aan de rechterkant. De bewuste fasedraad loopt aan de overzijde telkens dood, zoals we rechts op de mast ook zien.

In Google Earth kan je sinds enige maanden de mast herkennen waar de donauconfiguratie overgaat in deze rare, niet te classificeren configuratie. (Hoezo sinds enige maanden pas? Omdat ik de overgangsmast afgelopen najaar al eerder heb geprobeerd op te zoeken, maar toen was er nog geen StreetView geweest in de nieuwe woonwijk die ze daar pal onder uit de grond stampen.)

Als iemand de bron hier nog bij heeft houden we ons aanbevolen. Ik ga er nu (bijna half één) niet meer helemaal naar Googelen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Crossings kijken vanaf je balkon

Bericht door ElektroThriller » 20 apr 2012 09:38

Hans schreef:Ik ga er nu (bijna half één) niet meer helemaal naar Googelen.
Ik ging dit hedenochtend wél doen. Ik begon met de zoekterm 'overgangsmast'. Guess what? Dit woord komt ook voor in het Deens en Noors!!
Resultaat: een Noors en een Deens verhaal. Zelfs zonder tekst zijn de plaatjes en foto's heel interessant.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=o ... 0w&cad=rja

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=o ... 2w&cad=rja
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 20 apr 2012 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Crossings kijken vanaf je balkon

Bericht door ElektroThriller » 20 apr 2012 09:59

Hans schreef:De bewuste fasedraad loopt aan de overzijde telkens dood, zoals we hier rechts op de mast ook zien.
Vooralsnog een groot raadsel.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 20 apr 2012 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Crossings kijken vanaf je balkon

Bericht door Mark » 20 apr 2012 14:43

Max schreef:de 50kV verbinding tussen Klaaswaal en Middelharnis is ook voorzien van obstructieverlichting (en al van veraf goed te zien!)
Dat klopt .

Afbeelding
Links in beeld is de 50kV verbinding langs de A29 Haringvlietbrug.

Schitterende fotoserie Hans! In de flat waar ik vroeger woonde kon ik enkel zo tussen de gebouwen door de 380kV verbinding zien tussen Spijkenisse en Oud-Beijerland over het Spui. Dan heb jij het toch wat beter getroffen , zal best wel eens met m'n telezoom lens langs willen komen .

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Crossings kijken vanaf je balkon

Bericht door Knarvel » 10 jan 2020 14:37

Hans schreef:De bewuste fasedraad loopt aan de overzijde telkens dood, zoals we hier rechts op de mast ook zien.
Dat klopt niet, de extra fasedraad is een parallelschakeling op een van de fases eronder, waardoor een anders uitgericht magneetveld ontstaat dat kennelijk naar beneden geringer uitvalt.
DSCN0190.jpg
DSCN0190.jpg (1.12 MiB) 12153 keer bekeken

Plaats reactie