Het uitzicht richting het zuidwesten (Betuwe) is waanzinnig op die hoogte. Hier het zicht op archief, met de raamkozijnen erbij op. Waanzinnig toch?
Een leuke extra bijkomstigheid van zo'n hoge plek is dat er ook minstens honderd hoogspanningsmasten gratis in mijn uitzicht staan. Daarnaast ligt trafostation Dodewaard pal in het zicht, de oudste nog bestaande bovengrondse 50 kV-lijn van Nederland is prominent in beeld en (jawel) er zijn ook een paar riviercrossings in het uitzicht opgenomen.
Eh.. ho even. Een paar? Nou eh... vanuit het raam heb ik uitzicht op niet minder dan zeven crossings.
Hoewel ik ze in principe vanaf het balkon kan fotograferen, is mijn fototoestel, een ouwe Nikon 3.2 megapixel uit 2004, daar niet het beste apparaat voor. Maar -dûh- uiteraard heb ik de meesten van die crossings al lang (meer dan) eens ter plekke opgezocht. Op vologorde van west naar oost heb ik vanuit het raam zicht op de volgende crossings, die we eens van dichtbij gaan bekijken.
----------------
1. 150 kV Dodewaard-Tiel (verhoogde tonmasten), de crossing met het Amsterdam-Rijnkanaal.
Afstand tot balkon: ~18 km. Hoogte crossingsmasten: ~55 meter
[geen foto]
Tja. Mooi begin van dit topic. Helaas heb ik tot nu toe deze crossing nog niet in het echt bekeken. Tiel is niet meteen om de hoek en eh.. je hebt er als student ook niet meteen wat te zoeken. Maar het ligt wel in het verschiet dat ik 'm toch eens ga bekijken dit jaar.
2. 150 kV Tiel-Zaltbommel (verhoogde éénevenmasten), de "Apache"-Waalcrossing
Afstand tot balkon: ~30 km. Hoogte crossingsmasten: ~100 meter
Zie een vervolgbericht lagerop in dit topic voor een foto.
Als Tiel toch eens in beeld komt, ga ik deze ook nog eens bekijken.
Die crossing vanuit mijn raam bekijken gaat dan ook niet bepaald van harte. Het is met afstand (flauw Hans, heel flauw...) de grootste afstand van alle crossings in het zicht. Zelfs met de verrekijker erbij moet je weten dat het twee hoogspanningsmasten zijn, anders herken je ze niet als zodanig. En helaas staan er ook net twee andere voorwerpen half voor die crossing, te weten een brug en een andere flat. Ze zijn dus eigenlijk alleen zichtbaar for the record.Peter schreef:@Hans: Volgens mij heb je inderdaad op 15 hoog vanuit Wageningen een geweldig uitzicht over de Betuwe. Trafostation Dodewaard zul je wel moeiteloos kunnen zien inclusief de 380kV Waalcrossing daar in de buurt. Het verbaast me alleen dat je vanuit Wageningen de 150kV Waalcrossing bij Zaltbommel nog kunt zien, ik heb eens op de kaart gekeken en dat is toch nog wel een eind daar vandaan...
Uitdaging: toch maar eens proberen of ik ze kan fotograferen. Wie weet heeft een afdelingsgenoot een beter toestel, en als ik dan dóór de verrekijker heen fotografeer... juist.
3. 150 kV Dodewaard-Veenendaal (verhoogde drie-evenmasten overgaand op donau), Rijncrossing
Afstand tot balkon: ~4,3 km. Hoogte crossingsmasten: ~60 meter
Deze crossing is ouder dan zijn buurman (zie hieronder) en dat kan je herkennen aan het mastontwerp. De open, ijle drie-evenmasten zijn ongecompliceerde verhogingen van de standaard draagmast van dit ontwerp. Ze kunnen worden opgevat als de Gelderse voorgangers van de huidige tonmasten. Merk overigens op hoe strak de kabels staan.
4. 150 kV Dodewaard-Ede (verhoogde tonmasten), Rijncrossing
Afstand tot balkon: ~3,8 km. Hoogte crossingsmasten: ~55 meter
Pal naast de vorige crossing (metertje of 500) ligt dit exemplaar, deze is van de verbinding naar Ede. Hij is nieuwer en is uitgevoerd met verhoogde Gelderse tonmasten. Vanuit mijn raam staan beide crossings van opzij achter elkaar...
...en dat ziet er dan ongeveer zo uit, maar dan uiteraard vanaf een grotere afstand.
5. 50 kV Dodewaard-Nude-Ede (licht verhoogde drie-evenmasten), crossingkje over de Binnenhaven.
Afstand tot balkon: ~2,8 km. Hoogte crossingsmasten: 25 meter
Welkom op de afdeling Industriële monumenten! De stokoude 50 kV-verbinding staat bol van interessante plekken. De Zwarte Giraf (zie lagerop) is daarbij de blikvanger, maar veel minder bekend is dat deze verbinding een tweede crossing heeft, namelijk die over de Wageningse Binnenhaven heen. De piepkleine crossing zou eigenlijk samen met de rest van de verbinding gerust een beschermde status mogen krijgen.
6. 50 kV Dodewaard-Nude-Ede (sterk verhoogde drie-evenmasten), de Zwarte Giraf, Rijncrossing
Afstand tot balkon: ~3,2 km. Hoogte crossingsmasten: ~50 meter
Een eindje verderop treffen we deze (inmiddels al bekende) apparaten aan en ik kies nu eens niet voor de (reeds veel te bekende) foto van de crossing zoals die al in een ander topic te vinden is.
Dit is de oudste nog bestaande riviercrossing van Nederland en ook de enige met een eigen naam. Het is een bekende hang- en barbecueplek voor Wageningse studenten. Wanneer ze 's avonds enigszins aangeschoten in het schemer naar huis terugkeren laat het zich raden hoe de Zwarte Giraf aan zijn naam is gekomen...
>hik!<
7. 380 kV Dodewaard-Maasbracht (spectaculair verhoogde donaumasten), Waalcrossing
Afstand tot balkon: ~9,2 km. Hoogte crossingsmasten: ~120 meter
Het meest naar links in beeld vinden we de nieuwste crossing. Deze enorme kolossen staan op beide oevers van de waal en ze geleiden de 380 kV-verbinding Dodewaard-Maasbracht naar gene zijde. We zien hier de godfather der Nederlandse hoogspanningsmasten: de donaumast met kattenoren, maar dan aanzienlijk verhoogd tot 122 of 124 meter (moet ik even opzoeken in het rapport van Van Veelen). Vanuit de flat zijn deze twee gevaartes behoorlijk goed en ongehinderd te zien - mooi! En zelfs vanaf mijn woonhoogte van 50 meter kijk ik met de verrekijker naar de horizon nog slechts halverwege de toren van deze joekels in.
Merk ook hier op dat de masten gewoon zinkmeniegrijs zijn - geen obstructieverlichting, geen schrikschildering - niets. We kunnen niet anders doen dan te zeggen dat ook dat typisch Nederlands is...
De conclusie van dit alles?
Uitzicht op crossings hoeft lang niet altijd een deceptie te zijn. Dat hoef je ons liefhebbers natuurlijk niet te vertellen, maar ook mensen die ze minder waarderen kunnen, zouden er meer gebruik van kunnen maken. Je kunt ze gebruiken voor zichtbepalingen (heiïgheid, afstanden), maar ook om aan je dagelijkse dosis historie te komen, en tenslotte zijn crossings ideale dingen voor bliksemfotografie. wat in combinatie met wonen op een flat een uitstekende uitbreiding op de hobby is.
It all comes together.