Hoogspanningslijnen in Denemarken

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 22 sep 2013 10:00

captain007 schreef:Heb afgelopen week met de auto een trip naar Kopenhagen, Stockholm en Hamburg gemaakt. Daarbij kwam ik wat leuke masten onderweg tegen die ik op de gevoelige plaat heb gezet.
Mooie foto's van bekende masten! Hopelijk als bijrijder gemaakt?
captain007 schreef:Duitse mast in Denemarken (betreft een lijn die ook over de grens gaat):
Afbeelding
Inderdaad. 220kV, een circuit naar Kassø, een naar Ensted.
captain007 schreef:Die schoorconstructies blijf ik erg fragiel vinden:
Afbeelding
De 220kV circuit naar Kassø na de splitsing. Die constructie is wel degelijk genoeg. Volgens mij is er nooit een van die masten omgevallen, zelf niet tijdens de superstorm van december 1999.
captain007 schreef:Hoekmast heeft weer een ander model:
Afbeelding
Dat is een heel oude 150 kV lijn die binnen twee jaar gesloopt wordt. Nu voedt 'ie maar een enkel 150/10 kV trafotje bij Christiansfeld.
captain007 schreef:De snelweg wordt met wat grotere modellen gekruist:
Afbeelding
Kwestie van aanleg nieuwe snelweg, mast moet worden gesloopt, oude mastmodel niet meer op voorraad - of zoiets.
captain007 schreef:Dit vond ik het meest in het oog springende model:
Afbeelding

captain007 schreef:Weer een of andere splitsing. De isolatoren hangen toch wel apart op sommige masten:
Afbeelding
De linke circuit is 150 kV en die wordt hier ingelust op een station in Kolding. De geleider hangen bijzonder laag over de snelweg.
captain007 schreef:Crossing nabij de Kleine Beltbrug:
Afbeelding
Over een jaar is deze crossing waarschijnlijk gesloopt
Ze zijn nu bezig met het plaatsen van 400 kV kabels in Lillebælt, een zogenoemd "verfraaiingsproject". Kost een sloordig 50 miljoen euro.
captain007 schreef:Combinatielijn:
Afbeelding
Ik vind het grappig met die belachelijk kleine 60 kV isolatoren onder die grote mast.

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door captain007 » 22 sep 2013 14:20

elo schreef:
captain007 schreef:Heb afgelopen week met de auto een trip naar Kopenhagen, Stockholm en Hamburg gemaakt. Daarbij kwam ik wat leuke masten onderweg tegen die ik op de gevoelige plaat heb gezet.
Mooie foto's van bekende masten! Hopelijk als bijrijder gemaakt?
Uiteraard Ook leuk de info die je er nu bij geeft. Heb dus zo te zien nog wat binnenkort historische lijnen op de gevoelige plaat gezet.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Mark » 22 sep 2013 20:26

Leuke foto's, de Gaffelmasten blijven erg fraai om te zien.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Peter » 22 sep 2013 20:32

Mooie fotoserie! Altijd leuk om weer totaal andere mastontwerpen te zien. De gaffelmast is ook mijn favoriet van Denemarken.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 23 dec 2013 21:08

Energinet.dk is druk bezig met verschillende projecten. De tweede stuk van de nieuwe 400 kV verbinding Kassø-Tjele (Eagle masten!) staat nu onder spanning en de nieuwe schakelstation Revsing is nu ook in bedrijf. Dus de beruchte T-aftakking bij Revsing is nu geschiedenis. Als eerder vermeld wordt een flinke stuk van de twee parallele 400 kV lijnen tussen Jutland en Odense bij de Lillebælt verkabelt. De nieuwe kabels zijn nu in gebruik en de oude masten wachten de sloop af Hier wat foto's van vandaag.

Opstijgpunten nieuwe stijl aan de noordkant van Lillebælt:
Afbeelding

Van dichbij:
Afbeelding

De twee nieuwe gaffelmasten bij de opstijgpunten. Geen afspanmasten!
Afbeelding

De nu spanningslose masten naar de crossing.
Afbeelding

De afspanmasten bij de crossing. De sloop zal in begin 2014 gebeuren.
Afbeelding

En de belangrijkse slachtoffers: De 120 meter hoge crossingmasten.
Afbeelding

Afbeelding

Overzichtskaart
Afbeelding

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door voltron » 23 dec 2013 22:11

grappig die huisjes waar de kabels ondergronds gaan

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Shrek » 23 dec 2013 23:09

En verhoogt de capaciteit van de lijn nu met deze stukjes kabel?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Hans » 23 dec 2013 23:28

Crossings afbreken. Schade.
Je OSM-kaartje toont eigenlijk aardig goed aan dat er elektrotechnisch niet bepaald een reden voor lijkt te zijn. Geen nieuwe trafo, geen nieuwe circuits... Tsja, Middelfart en Snoghøj zullen het wel waarderen, maar het blijft een onvervangbaar verlies van een aantal landmarks. Mooi dat je ze nog eens opnieuw hebt weten vast te leggen voordat het te laat is.
voltron schreef:grappig die huisjes waar de kabels ondergronds gaan
Nou eh.. mijn eerste associatie bij die foto was die van een couveuse.
Meestal is Sacandinavisch design simpel, robuust en elegant en dat is dit hok op een of andere reden ook wel, maar toch voelt het ongemakkelijk. Alsof de skilift binnenloopt, zoiets.

Trouwens wel een briljant uitzicht op foto 1 en 3. Zo zou ik ook wel door het gemoedelijk glooiende Deense landschap willen rijden. Alleen de ogen op de weg houden zou wel een crime zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Mark » 24 dec 2013 00:53

Mooie foto's elo weer uit .dk, jammer dat deze mooie crossing moet verdwijnen.

Dat afspan gebouwtje lijkt een poging om de afspanning aan het oog te onttrekken? Als dat het idee is dan is deze hopeloos gefaald.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 24 dec 2013 08:57

Mark schreef:Dat afspan gebouwtje lijkt een poging om de afspanning aan het oog te onttrekken? Als dat het idee is dan is deze hopeloos gefaald.
Denk ik niet, volgens mij zijn die vrij prijzige "gebouwen" juist ontworpen om te worden gezien. Of dat geslagd is is natuurlijk een personlijke smaak. Ik vind ze wel bijzonder. De opstijgpunten liggen in de hoek van een nieuwe industriegebied in ontwikkeling naast een provinciale weg. Trouwens de opstijgpunten aan de kant van Funen in een open agrarisch gebied zijn van een gewone openlucht ontwerp met forse portalen.
IMG_9016-800.jpg
Opstijgpunt bij Middelfart
IMG_9016-800.jpg (84.16 KiB) 8650 keer bekeken
Shrek schreef:En verhoogt de capaciteit van de lijn nu met deze stukjes kabel?
Hans schreef:Je OSM-kaartje toont eigenlijk aardig goed aan dat er elektrotechnisch niet bepaald een reden voor lijkt te zijn. Geen nieuwe trafo, geen nieuwe circuits... Tsja, Middelfart en Snoghøj zullen het wel waarderen, maar het blijft een onvervangbaar verlies van een aantal landmarks. Mooi dat je ze nog eens opnieuw hebt weten vast te leggen voordat het te laat is.
Hier ligt zeker geen technisch motief achter. Dit is puur een verfraaiingsproject om de masten door Middelfart en de bos ernaast weg te halen. Ik denk dat het vermogen van de kabels hetzelfde als de luchtlijnen is. De zeekabels zijn wel bijzonder: Driefasekabels met een diameter van 29 cm

Plaats reactie