Hoogspanningslijnen in Denemarken

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Max » 28 apr 2012 20:25

had die eagle masten al gezien op google earth. iig 1 mast bij een substation.
persoonlijk vind ik ze niet echt mooi. Ze ogen nogal 'agressief' en 'onrustig'. Ik denk zelf dat het komt doordat de traversen in een bepaalde hoek staan. Ik zou het haast formuleren als masten die nogal 'boos' kijken haha
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Hans » 28 apr 2012 21:48

elo schreef:Afbeelding
De portaalmast van dichterbij.
Dit ontwerp zien we in zuid-Zweden ook. Maar is dit wel een portaalmast? Er zitten schoren in en als we die schoren zouden doorsnijden bezwijkt de mast. Toch oogt de mast als een typische portaalmast met zijn rechthoekige voorkomen en twee afzonderlijke eh.. "torens".
Moeilijk beestje. Het geeft eens temeer aan dat de overgang tussen verschillende ontwerpen soms meer een gevoelskwestie is dan een definitie.
elo schreef:De portaalmasten zijn voor 1970 gebouwd denk ik, dus ze naarderen hun uiterste houdbaarheidsdatum en de transportcapaciteit is te klein en met onvoldoende redundantie, zeker als de 4de gelijkstroomsverbinding naar Noorwegen in 2014 klaar is.
Hetzelfde probleem als hier dus ook.
In de Emshaven staat anno nu zo'n 1600 MW opgesteld vermogen (bestaande centrale Elektrabel plus 100 MW decentraal windvermogen). Norned-kabel voegt daar 700 MW transportvermogen aan toe. Norned 2 en Cobra (twee nieuw te leggen HVDC-draadjes) moeten in de komende jaren aan land gaan komen in hetzelfde gebied, en er komt 1600 MW (E.ON), 1200 MW (Nuon Magnum) en ca. 1000 MW (Advanced Power) aan kolen- en gasvermogen bij. Bij maximale import ("handel" met een verhullend woord) en een flinke stook van het thermisch vermogen moet er vanuit dat gebied in 2020 op piekmomenten meer dan 5 GW transportcapaciteit beschikbaar zijn.

Dat trekt het bestaande net niet. Zeker niet wanneer je ook nog eens redundantie en een ringstructuur wilt aanhouden. Vandaar dat Noordwest 380 noodzakelijk wordt geacht. En jawel, ook daarvoor worden moderne buismasten gebruikt: de wintracks. En hoewel die minder boosaardig kijken dan de Eagle-masten, vraag ik me ook hier af of het stempel dat deze jongens op (met name) Friesland gaan drukken niet te groot is. (Waarom geen HVDC-kabel naar Diemen om de ring te sluiten? )

Soms lijken Nederland en Denemarken best veel op elkaar.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 28 apr 2012 22:24

Hans schreef:Hetzelfde probleem als hier dus ook.
In de Emshaven staat anno nu zo'n 1600 MW opgesteld vermogen (bestaande centrale Elektrabel plus 100 MW decentraal windvermogen). Norned-kabel voegt daar 700 MW transportvermogen aan toe. Norned 2 en Cobra (twee nieuw te leggen HVDC-draadjes) moeten in de komende jaren aan land gaan komen in hetzelfde gebied, en er komt 1600 MW (E.ON), 1200 MW (Nuon Magnum) en ca. 1000 MW (Advanced Power) aan kolen- en gasvermogen bij. Bij maximale import ("handel" met een verhullend woord) en een flinke stook van het thermisch vermogen moet er vanuit dat gebied in 2020 op piekmomenten meer dan 5 GW transportcapaciteit beschikbaar zijn.

Dat trekt het bestaande net niet. Zeker niet wanneer je ook nog eens redundantie en een ringstructuur wilt aanhouden. Vandaar dat Noordwest 380 noodzakelijk wordt geacht. En jawel, ook daarvoor worden moderne buismasten gebruikt: de wintracks. En hoewel die minder boosaardig kijken dan de Eagle-masten, vraag ik me ook hier af of het stempel dat deze jongens op (met name) Friesland gaan drukken niet te groot is. (Waarom geen HVDC-kabel naar Diemen om de ring te sluiten? )
Over die "korte" afstand is HVDC te duur. HVDC wordt pas bij enkele honderden km rendabel. Ze denken in Duitsland aan om een of meerdere gelijkstroomsverbindingen tussen noord en zuid aan te leggen. Er is daar nu al een kritisch tekort aan transportcapaciteit mede door de "Energiewende".
Hans schreef:Soms lijken Nederland en Denemarken best veel op elkaar.
De mogelijke COBRA verbinding spookt natuurlijk ook aan de deense kant. De nieuwe Kassø-Tjele verbinding met de Eagle masten moet namelijk ook dat extra vermogen kunnen transporteren (via een aftakking naar het westen).

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 28 apr 2012 22:45

Max schreef:had die eagle masten al gezien op google earth. iig 1 mast bij een substation.
persoonlijk vind ik ze niet echt mooi. Ze ogen nogal 'agressief' en 'onrustig'. Ik denk zelf dat het komt doordat de traversen in een bepaalde hoek staan. Ik zou het haast formuleren als masten die nogal 'boos' kijken haha
Ik heb eigenlijk meer moeite met de cilindrische mast dan met de traversen. Een konisch mastontwerp zoals wintrack was volgens mij veel eleganter geweest. De abrupte terminering van de buismast aan de top geeft de mast een plomp verschijning. De mast konisch maken zou volgens mij technisch gezien geen problemen opleveren, maar het prijskaartje zou waarschijnlijk een stuk hoger zijn. Tenminste een konisch topstuk hadden de mast een vriendelijker uitdrukking kunnen geven.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Hans » 28 apr 2012 23:22

Hans schreef:
elo schreef:En hoewel die minder boosaardig kijken dan de Eagle-masten, vraag ik me ook hier af of het stempel dat deze jongens op (met name) Friesland gaan drukken niet te groot is. (Waarom geen HVDC-kabel naar Diemen om de ring te sluiten? )
Over die "korte" afstand is HVDC te duur. HVDC wordt pas bij enkele honderden km rendabel. Ze denken in Duitsland aan om een of meerdere gelijkstroomsverbindingen tussen noord en zuid aan te leggen. Er is daar nu al een kritisch tekort aan transportcapaciteit mede door de "Energiewende".
Juist dat waag ik dus te betwijfelen.
HVDC is peperduur vanwege voornamelijk de converterstations, maar aan de Eemshavenkant staat er al eentje die je in elk geval goedkoper kan uitbreiden dan wanneer je hem helemaal van de grond af aan moet opbouwen. Je hebt ook niet de procedures van vergunningaanvraag, tientallen MER's, actiecomités, boze vogelaars en recalcitrante gemeenteraden - iets dat juist in Nedeland een ware financiële hel is, zelfs voor juristen. En het landschap, dat in Nederland lelijker is dan in Denemarken maar waar de Nederlanders raar genoeg veel zuiniger op lijken te willen zijn, wordt dan ook niet aangetast. De hele ambtelijke procedure om de verbinding én de masten er te krijgen slorpt zo een paar honderd miljoen euro en vijf jaar tijd op.

Ik denk eerder dat het probleem hem zit in de grote storingsgevoeligheid van deze kabels en de te kleine transportcapaciteit. We willen redundant (belangrijk, want dat zijn HVDC-kabels dus niet!) 2,6 GW transporteren over de nieuwe verbinding. Dat zou op formaatje Britned-kabel gelijk staan aan drie parallelle kabels, terwijl je het met een luchtlijn ook af kan met twee circuits waarvan de techniek en de simpelheid zich de laatste 50 jaar uitstekend bewezen hebben.
Het blijft natuurlijk maar een vermoeden, maar of geld hier de doorslaggevende grootheid vormt lijkt me bediscussieerbaar. Enig research naar de bedragen die gemoeid zijn met BritNed en met de nieuw aan te leggen verbinding zou uitsluitsel kunnen geven, maar dat is voer voor een ander topic.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Mark » 30 apr 2012 14:02

Mooie plaatjes uit het Deense land elo!

Echter vind ik de Eaglemasten geen fraaie verschijning in het landschap. Zoals Max ookal opmerkte, ze komen nogal aggressief over, zeker de hoekmast. Ten opzichte van de portaal/schoor/iets-mast ernaast passen de Eaglemasten in mijn ogen niet goed in het landschap. Een open maststructuur (vakwerk) in plaats van een buis had al veel gescheelt denk ik. De Nederlandse Wintrackmasten zijn weliswaar hoger en hebben dikkere buizen, maar door hun witte kleur en gebrek aan traversen maakt ze erg slank.

Wat mij eveneens stoort is dat de isolatoren bij gewone draagmasten erg dun zijn maar bij de hoekmast juist erg dik. Hoekmasten breken sowieso in de lijncontinuiteit maar door die dikke isolatoren wordt dat nog eens erg versterkt. Men had dit effect kunnen minderen door voor iets dikkere isolatoren te kiezen bij de draagmasten zodat je er meer aan gewend bent. Dan lijkt het eveneens niet zo dat de geleiders lijken te zweven in de lucht...

De Eaglemasten zijn simpelweg gewoon lomp en vind ze niet bepaald mooi. Ik vind het mooi om te zien dat de verbinding niet verkabelt wordt maar opnieuw aangelegd met nieuwe masten. Echter vind ik het jammer dat er niet echt een harmonie met het landschap is gezocht. Ik ben een liefhebber van hoogspanningsmasten maar ik vind het zeker belangrijk om te kijken hoe een mast in het landschap past.

Maargoed, dat is uiteraard mijn mening .

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 30 apr 2012 18:46

Hans schreef:Juist dat waag ik dus te betwijfelen.
HVDC is peperduur vanwege voornamelijk de converterstations, maar aan de Eemshavenkant staat er al eentje die je in elk geval goedkoper kan uitbreiden dan wanneer je hem helemaal van de grond af aan moet opbouwen. Je hebt ook niet de procedures van vergunningaanvraag, tientallen MER's, actiecomités, boze vogelaars en recalcitrante gemeenteraden - iets dat juist in Nedeland een ware financiële hel is, zelfs voor juristen. En het landschap, dat in Nederland lelijker is dan in Denemarken maar waar de Nederlanders raar genoeg veel zuiniger op lijken te willen zijn, wordt dan ook niet aangetast. De hele ambtelijke procedure om de verbinding én de masten er te krijgen slorpt zo een paar honderd miljoen euro en vijf jaar tijd op.
Of je aan MER's en zo door HVDC ontkomt weet ik niet. Die converterstations zijn erg groot (de huidige bij Eemshaven is niet zomaar uit te breden, er is een nieuwe nodig) en zelf bij HVDC kabels komt er ook een heleboel graafwerksamheiden bij (ook een of meer MER's). Behalve de kosten van de twee converterstations en kabels komen er ook hoger verliezen bij die moeten worden verrekend. Maar je hebt wel een punt. Je vermijt veel actiecomités en NIMBY protesten door HVDC kabels aan te leggen. In Duitsland is dat zeker een belangrijke reden om serieus aan HVDC te denken. Maar daar gaat het over afstanden van 400-500 km wat dichterbij de economische omslagpunt tussen AC en DC komt.
Hans schreef:Ik denk eerder dat het probleem hem zit in de grote storingsgevoeligheid van deze kabels en de te kleine transportcapaciteit. We willen redundant (belangrijk, want dat zijn HVDC-kabels dus niet!) 2,6 GW transporteren over de nieuwe verbinding. Dat zou op formaatje Britned-kabel gelijk staan aan drie parallelle kabels, terwijl je het met een luchtlijn ook af kan met twee circuits waarvan de techniek en de simpelheid zich de laatste 50 jaar uitstekend bewezen hebben.
Het blijft natuurlijk maar een vermoeden, maar of geld hier de doorslaggevende grootheid vormt lijkt me bediscussieerbaar. Enig research naar de bedragen die gemoeid zijn met BritNed en met de nieuw aan te leggen verbinding zou uitsluitsel kunnen geven, maar dat is voer voor een ander topic.
Inderdaad, HVDC is maar voor 98-99% van de tijd beschikbaar terweil een wisselstroomsverbinding dichterbij 99,8% betrouwbaar is (mijn schatting). En echt redundant bouwen bij HVDC doet je niet, veel te duur. Een bipolair verbinding is wel 50% redundant omdat de helft van het vermogen beschikbaar blijft tijdens onderhoud of storingen.

Harm
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 apr 2012 18:58

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Harm » 05 mei 2012 20:53

Wat mij opvalt aan de eagle-masten is de ophanging van der traversen. Het doet mij denken aan het maas-waal-type bij ons. Verder vind ik het "merkwaardig" dat, zoals reeds vermeld, de isolatoren en hun ophanging vrij dun zijn voor een 380kV verbinding. Ik ben benieuwd hoe e.a. zich gaat verhouden als er eens een zware storm raast en de isloatoren schuin gaan hangen a.g.v. de harde wind en/of "dansen" van de geleiders. Er zal vast wel over nagedacht zijn. Ben overigens benieuwd hoe de hoeklmasten er uit zien.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 12 mei 2012 22:53

Ik was vorig week met vakantie in Denemarken en heb daar een vrij lange tocht door Jutland gemaakt om wat interessante masten te spotten.

Afbeelding
Bij Aarhus deze 400kV combi-mast met twee 150kV circuits. Ik vind de montage van de onderste 150kV circuit vreemd. Waarom niet een gelijke afstand tussen de fase-draden? Dit ziet er rommelijk uit.

Afbeelding
Een gewone 150kV tonmast gezien op weg naar Viborg. De bovenste gedeelte is vrij smal anders dan bij nederlandse tonmasten. De hoekmast in de achtergrond is erg uniek. Die heb ik nergens anders gezien. Weet niet hoe Hans die moet classificieren?

Afbeelding
Een meer gewone 150kV hoekversie van de tonmast.

Afbeelding
Hier de al bekende 400kV portalmast die ook hier door de Eagle mast in korte tijd zal worden vervangen.

Afbeelding
Een grote versameling 60kV masten van portal en delta types bij een trafostation bij Tange. De houten 60kV portal komt vaak voor. De delta mast links is ongewoon. Helemaal rechts is een oudewetse laagspanningsmast te zien. Die ziet je bijna nergens meer.

Afbeelding
10kV mast-transformator. In gebieden waar het 10kV net nog bovengronds is ziet je deze dingen soms.

Afbeelding
Een ongewoon 10kV type met hangende isolatoren. Die heb ik in vele jaren niet gezien maar kwam hier een tegen.

Afbeelding
Bij 400kV trafostation Tjele aangekomen. Hier gaat een 400kV lijn naar West-Jutland. Op het eerste stuk lift een 150kV circuit mee op de Donau-mast.

Afbeelding
Naar enkele kilometers vervolgt de 150kV circuit zijn eigen weg naar Viborg op een onvollelig benut donau-mast. De onbenutte traversen zullen nooit worden benut omdat deze lijn in korte tijd waarschijnlijk wordt verkabelt. In de voorgrond is ook een vaak voorkomend 60kV mast te zien.

Afbeelding
En dit is wat er van de donau-mast overblijft als de 150kV circuit weg is! Blijkbaar is het mogelijk de bovenverdieping achteraf toe te voegen als een tweede circuit moet worden opgehangen. Of dat zal gebeuren weet ik niet. Hoe moet deze mast worden geclassificeerd? Een-onevenmast of onvolledig donau-mast?

Afbeelding
Terug naar Tjele en verder naar het noorden. Hier de bekende gaffel-mast met een parallel twee-circuit 150kV lijn. Verderop worden deze twee lijnen vervangen door combimasten zoals bij Aarhus.

Afbeelding
De combimast bij 150kV station Mosbæk waar de 400kV circuit even een grote bocht om de station heen maakt. Afspanmasten zijn zo te zien niet zo gebruikelijk in Denemarken. Een (verzwaarde) draagmast doet het ook prima!

Afbeelding
Een nu een van de primaire doelen van mijn autorit: De Designer-mast in Noordjutland. Deze masttype is ongeveer 10 jaar geleden bij een nieuwe 400kV lijn toegepast. Toen waren lattenmasten al een beetje onpopulair geworden dus ze hebben iets nieuws uitgevonden. Om eerlijk te zijn. Ik vind de latten-versie van de gaffelmast mooier. Dit design geeft een verdwarrend indruk. Overigens zijn de Designermast en de Eaglemast door hetzelfde architechtenbureau ontworpen.

Afbeelding
Een close-up van de Designermast.

Afbeelding
En de hoekmast.

Dat is alles van vandaag maar niet alles van deze tocht. Er komt meer over een zeer aparte lijn (wie goed oplet ziet al iets raar in een van de foto's boven).

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door bas380 » 12 mei 2012 23:16

mooie fotos alweer, elo

die combimast op de eerste foto is inderdaad slordig uitgevoerd uitgevoerd bij de onderste traversen. heb betere van dit type gezien

die mast op foto 2 ziet er inderdaad raar uit. die kan ik niet met andere masten vergelijken, dus voor een antwoord moet je niet bij mij komen

en dan nog de masten op de laatste fotos... Wel hallo! wat hebben we hier voor een lekkere mast/ding?
toen ik even naar beneden scrolde werd ik even stil van en kreeg er knuffel/tekenneigengen van.

ik ben benieuwd hoe die rare masten bij je volgende reportage uit gaan zien want tot nu toe heb ik nog niets bijzonders gezien in een van je fotos.

to be continued...
Thuis in zijn EGD gebied

Plaats reactie