Hoogspanningslijnen in Denemarken

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Peter » 15 apr 2012 08:44

Hans schreef:Dat is inderdaad zo. Maar kijk eens goed naar het bovenste deel van de toren, ongeveer vanaf het begin van de onderste traverse. Daar zit namelijk een belangrijk verschil in vergeleken met Nederlandse donaumasten. Dat torendeel is kokervormig - niet taps dus. In Nederland zijn we gewend dat de torens van hoogspanningsmasten altijd taps zijn, ook al is het maar een heel klein beetje. In het buitenland is dat lang niet altijd het geval. Door een optisch bedrog (veroorzaakt door het contrast met het wél tapse deel eronder) lijkt het bovenste torendeel breder te worden naar boven toe. Dat geeft de mast een topzwaar uiterlijk.
Dat valt me inderdaad op van veel buitenlandse hoogspanningsmasten. In België zie je het bijvoorbeeld ook veel. Toch komt het in Nederland wel voor en wel in één van de twee 380kV lijnen die vanaf de Maasvlakte komen.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door bas380 » 15 apr 2012 09:54

Inderdaad!

Scherp opgemerkt, Peter. het viel mij pas alleen op bij de hoekmasten in die omgeving en Noord-Holland.
http://www.flickr.com/photos/naturum/51 ... 5281456785
Thuis in zijn EGD gebied

Jacob K
50 kV
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 dec 2011 23:47

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Jacob K » 16 apr 2012 09:00

Hé heh, eindelijk heeft Hans ook een keer ongelijk!

Ik geloof trouwens dat er in Zeeland ook nog een Frans/Belgisch industrieel aandoende oude 150 kV-verbinding staat die met niet-tapse hoekmasten is opgetrokken. Weet ik alleen niet helemaal zeker meer. Die verbindingen daar hebben ook nog de 'omgekeerde' T-vormige bliksemtraversen. Dat zien we in Nederland heel weinig maar het staat wel stoerder.

Denemarken heeft een mooi gevarieerd mastenbestand zo te zien. Niet-redundantie lijkt garant te staan voor een heel scala aan extra soorten zoals die gaffelmasten en de onvolledige drie-evenmasten. Waarvan al was gezegd dat die een aanpassing van de classificatie vereisen. Op de nieuwe site komt die eraan.
Oud-sitebeheerder. Mothballing sinds 2013.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 24 apr 2012 23:23

Beetje "slow day" hier. Dus nog een paar plaatjes van vorig jaar.

Deze opnames zijn van de kruising van twee 400 kV lijnen over het "Lillebælt" tussen Jutland en Funen (een HEEL belangrijke verbinding).

Afbeelding
Eerst de imposante aankomst van de twee lijnen uit het westen (die waren al aan de start van deze bericht aan de beurt, al bestond een van de lijnen dan uit Donaumasten, maar naar de afscheid van het 150 kV circuit in Y-masten verandert). Hier is dus de zware hoekmast van het Y-design te zien.

Afbeelding
Hier ook iets dat je niet vaak in Nederland ziet: Eengeleidermasten. Dit zijn de afspanmasten naar de twee hoge masten van de kruising.

Afbeelding
En hier vanaf de zonnige kant.

Afbeelding
De 120 meter hoge delta masten aan de kant van Jutland.

Afbeelding
En hier van wat dichterbij. Opmerkelijk is het gebruik van eengeleider fasedraden bij 400 kV. Op de linkermast zitten verschillende microgolfschotels die volgens mij door Energinet.dk intern worden gebruikt.

Deze verbinding zal over een paar jaar worden verkabelt Aan de kant van Funen gaat deze verbinding een natuurgebied en een stad door. Het is dus besloten om deze verbinding over een afstand van 10 km onder water te leggen. Gaat zo'n €50 miljoen kosten!! Er zijn 5 andere zulke "verfraaiingsprojecten" van het 400 kV net in Denemarken waar lijnen in gevoelige gebieden over enkele kilometers ondergronds gaan.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Mark » 25 apr 2012 11:00

Erg bijzondere vormgeving daar in Denemarken, wat het uiteraard des te interessanter maakt! Het blijft me altijd verbazen (en fascineren) hoe breed het scala aan hoogspanningsmasten is over de wereld. Je zou op het eerste gezicht verwachten dat voor het oog een simpele toepassing (hoog houden van kabels) dat daar een uniform cq optimaal ontwerp is wat altijd wordt gebruikt. De praktijk is echter totaal anders (en dat maakt het zo leuk natuurlijk).

Keep up the good work elo!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Peter » 25 apr 2012 14:53

Dat zijn weer mooie duidelijke foto's elo!

Die enkelcircuits hoekmasten zien er interessant uit en eigenlijk zijn dat dan weer deltamasten als we de officiele benaming aanhouden. De bretels zijn net als bij ons ook met een extra v-ophanging vastgezet. Ook zijn die enkelgeleidermasten bijzonder, die heb ik in elk geval nog nooit gezien. Goed dat je deze masten hebt vastgelegd voordat het verkabelen van deze crossing begint.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door bas380 » 25 apr 2012 17:01

mooie masten weer, Elo.
Jammer dat de crossing er later niet meer staat.

@eengeleidermasten: bij de 150KV-stations in Heerlen staan er nog een paar van dat soort masten over.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 25 apr 2012 19:17

bas380 schreef:mooie masten weer, Elo.
Jammer dat de crossing er later niet meer staat.

@eengeleidermasten: bij de 150KV-stations in Heerlen staan er nog een paar van dat soort masten over.
In Denemarken komen eengeleidermasten vaak voor als afspanmasten bij grote trafostations. Op luchtfoto heb ik bij een bepaald 400kV station zelf 5 groepen van eengeleidermasten geteld.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Mark » 26 apr 2012 00:55

Niet ver over de grens bij onze zuiderburen in het Antwerpse havengebied is ook een setje te vinden bij de Scheldekruising. Deze verbinding hoop ik komende zomervakantie eens op te zoeken.

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door voltron » 27 apr 2012 15:52

bas380 schreef:Inderdaad!

Scherp opgemerkt, Peter. het viel mij pas alleen op bij de hoekmasten in die omgeving en Noord-Holland.
http://www.flickr.com/photos/naturum/51 ... 5281456785
De lijn Krimpen- Zoetermeer heeft het ook:

Afbeelding

Plaats reactie