Hoogspanningslijnen in Denemarken

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Hans » 17 mei 2012 00:08

Telkens weer genieten met deze bijdragen vanuit Denemarken. We mochten willen dat we in andere west-Europese landen ook zo'n goede verslaggever hadden!

HVDC is en blijft toch iets aparts, zeker voor Hollanders die niets anders dan wisselstroom gewend zijn, zeker bovengronds. We denken in circuits van drie, in gelijkwaardige fasedraden en in 110, 150 of 380. Dit is echt een slag apart. Maar in ieder geval hebben we alle drie goed geraden dat het om deze masten ging. Trouwens, we zien bij de HVDC-masten op de laatste foto ook weer dat asymmetrische "halve donau"-ontwerp terug waar Ot het ook al over had in het classificatietopic. We ontkomen er niet aan, dus we moeten er iets op vinden in de classificatie 2.0.
Elo schreef:Opmerkelijk is de ekstra steunkabel voor de travers van pool 3. Blijkbaar was die niet op de zwaardere dubbelgeleider van pool 3 berekent.
Tsja. Dat is dan weer een heel erg onelegante oplossing. Wel functioneel, dat moeten we nageven.
Elo schreef:Ik heb dat gebouw met de converters van binnenaf tijdens mijn studie op Aalborg Universiteit mogen zien.
Mag ik zo vrij zijn te vragen wat je dan gestudeerd hebt? Meestal kom je pas bij dat soort bedrijven binnen als je studie er direct verband mee heeft. (Ik kijk dan even naar mezelf, met meteorologie kom je in de computerkelders van weerbedrijven zoals het ECMWF, een soortgelijk idee dus.) Elektrotechniek of civiele techniek, of hoe het in Denemarken ook maar genoemd wordt?
Elo schreef:Vanaf hier gaan de electrodes ondergronds naar een electrodestation in zeewater in een fjord dichtbij. Geeft van wat ik heb gehoord soms wat cloorontwikkeling door electrolysis van het zeewater. Overigens loopt er bij volledig bedrijf van alle drie polen weinig stroom in de electrodes doordat pool 3 de tegengestelde polariteit van die van pool 1 en 2 heeft.
Tot zover ik weet is Cross-Skagerak de enige grote HVDC-kabel die het directe zeewater als return gebruikt of gebruiken kan, door middel van ingehangen elektroden. Dat zie je niet meer bij andere, nieuwere HVDC-kabels. Die hebben de retour in ieder geval niet met elektrodes in het water uitgevoerd. Een uniek concept?
Elo schreef:slachtoffer van een "verfraaingsproject".
Hé bah. Het is ook overal in west-Europa hetzelfde liedje, met uitzondering van Duitsland. Gelukkig dat je 'm vast hebt gelegd voordat hij verdwenen zal zijn!
Elo schreef:Er is nu een pool 4 in aanbouw. Ik denk van 700MW bij 500kV. Hier wordt een heel nieuwe techniek toegepast, namelijk de VSC techniek met gebruik van IGBT transistoren in plaats van thyristoren. Die nieuwe verbinding wordt volledig ondergronds aangelegd, dus geen nieuwe masten. Pool 1, 2 en 3 blijven bestaan.
700 MW bij 500 kV lijkt sterk op Norned. Die wordt op 450 kV bedreven. Maar hier houdt m'n kennis van dit gebied toch wel op. VSC? IGBT? Dat zal dan inderdaad een nieuwe techniek zijn. Niet eerder van gehoord - maar wel interessant dus.
Elo schreef:Ok, deze autorit was niet uitsluitend voor de masten. Ik heb ook wat meer gewone touristische bestemmingen bezocht.
Dat is meestal zo: apart met de auto op pad gaan om hoogspanningsmasten te fotograferen doe ik ook niet. Alle keren dat het tot nu toe voorkwam kwamen voort uit andere bezigheden waardoor je sowieso naar een bepaalde plek moet. En als je daar dan toch in de buurt moet zijn, maak je onderweg of ter plekke een aantal niet al te grote, maar wel handige omzwervingen om een en ander eens van dichtbij te bekijken.

Het land vanbinnen bekijken in oude mijnen mag ik ook wel graag doen, hoewel dat in de meeste gevallen in Zweden of Noorwegen was. (Immers, meteorologie is gewoon een subdiscipline van aardwetenschappen zoals geologie of ESS, dus een brede interesse is onmisbaar.) Maar dat heuvellandschap doet inderdaad wel heel sterk denken aan de Veluwezoom. Tamme, maar steile heuvels.
Ergens herinner ik me uit 2007 een uitje in Denemarken aan een oude Vikingbegraafplaats. Het landschap daar leek er wel wat op, alleen de plek kan ik me niet meer herinneren. Het enige wat ik nog weet is dat er... heel interessante hoogspanningsmasten in de buurt stonden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 17 mei 2012 10:41

Hans schreef:HVDC is en blijft toch iets aparts, zeker voor Hollanders die niets anders dan wisselstroom gewend zijn, zeker bovengronds. We denken in circuits van drie, in gelijkwaardige fasedraden en in 110, 150 of 380. Dit is echt een slag apart. Maar in ieder geval hebben we alle drie goed geraden dat het om deze masten ging. Trouwens, we zien bij de HVDC-masten op de laatste foto ook weer dat asymmetrische "halve donau"-ontwerp terug waar Ot het ook al over had in het classificatietopic. We ontkomen er niet aan, dus we moeten er iets op vinden in de classificatie 2.0.
Nee, dit is geen halve donau-mast maar en eenvlak-mast die niet verder kan worden uitgebouwd. Ze hadden wel een meer symmetrisch ophanging kunnen maken door de twee geleiders van pool 3 te splitsen en in aparte isolatoren te hangen.
Hans schreef:Mag ik zo vrij zijn te vragen wat je dan gestudeerd hebt? Meestal kom je pas bij dat soort bedrijven binnen als je studie er direct verband mee heeft. (Ik kijk dan even naar mezelf, met meteorologie kom je in de computerkelders van weerbedrijven zoals het ECMWF, een soortgelijk idee dus.) Elektrotechniek of civiele techniek, of hoe het in Denemarken ook maar genoemd wordt?
Ik ben ingenieur (MSc in Engineering) met speciale in electrische energietechniek. Tijdens mijn studie heb ik meerdere hoogspanningsgerelateerde studiereizen meegemaakt bijvoorbeeld naar ASEA (nu ABB) in Zweden, General Electrics in New York en zelfs KEMA in Arnhem (mijn eerste bezoek aan Nederland). Ik heb me net in de 'voorstel draad' voorgesteld.
Hans schreef:Tot zover ik weet is Cross-Skagerak de enige grote HVDC-kabel die het directe zeewater als return gebruikt of gebruiken kan, door middel van ingehangen elektroden. Dat zie je niet meer bij andere, nieuwere HVDC-kabels. Die hebben de retour in ieder geval niet met elektrodes in het water uitgevoerd. Een uniek concept?
Nee, dat wordt vaker toegepast, ook bij Konti-Skan, Kon-Tek (Sealand-Duitsland) en waarschijnlijk bij vele andere HVDC lijnen in de wereld. Je bespaart immers de retourkabel en de bijhorende verliezen als symmetrisch operatie niet mogeligk is. Het zou me niet verbazen of NorNed ook een elektrodestation gebruikt? (maakt eenpolig bedrijf mogelijk als een pool onderhoud ondergaat of een storing heeft).
Hans schreef:700 MW bij 500 kV lijkt sterk op Norned. Die wordt op 450 kV bedreven. Maar hier houdt m'n kennis van dit gebied toch wel op. VSC? IGBT? Dat zal dan inderdaad een nieuwe techniek zijn. Niet eerder van gehoord - maar wel interessant dus.
Nou, dat is juist wat ik op universiteit bezig mee was (op kleinere schaal). Normale HVDC verbindingen gebruiken thyristoren, die alleen kunnen worden afgeschakelt als de stroom nul is (nul-doorgang van wisselstroomsnet). Dat stelt grote eisen aan het gekoppelte wisselstroomsnet, zoals kortsluitvermogen, blindstroomcompensatie en grote filters om harmonische stromen weg te filtreren. VSC staat voor 'voltage source converter' en werkt meer zoals een geschakelde voeding in een computer bijvoorbeeld. Dat heeft vele voordelen. Het kan bij zwakke netwerken worden toegepast, het is zelfs mogelijk een dood net via een VSC verbinding te herstarten. De VSC converter kan zelf blindstroomcompensatie leveren en kan bijdragen aan de netwerkstabiliteit door selectief blindvermogen te produceren of verbruiken. De nadeel is wat hogere verliezen en mogelijk hogere bouwkosten. De kabels zijn bij VSC goedkoper (plastic in plaats van oliegevulde kabels) dan bij HVDC "classic" omdat de polariteit altijd dezelfde is.
Hans schreef:Dat is meestal zo: apart met de auto op pad gaan om hoogspanningsmasten te fotograferen doe ik ook niet. Alle keren dat het tot nu toe voorkwam kwamen voort uit andere bezigheden waardoor je sowieso naar een bepaalde plek moet. En als je daar dan toch in de buurt moet zijn, maak je onderweg of ter plekke een aantal niet al te grote, maar wel handige omzwervingen om een en ander eens van dichtbij te bekijken.

Het land vanbinnen bekijken in oude mijnen mag ik ook wel graag doen, hoewel dat in de meeste gevallen in Zweden of Noorwegen was. (Immers, meteorologie is gewoon een subdiscipline van aardwetenschappen zoals geologie of ESS, dus een brede interesse is onmisbaar.) Maar dat heuvellandschap doet inderdaad wel heel sterk denken aan de Veluwezoom. Tamme, maar steile heuvels.
Ergens herinner ik me uit 2007 een uitje in Denemarken aan een oude Vikingbegraafplaats. Het landschap daar leek er wel wat op, alleen de plek kan ik me niet meer herinneren. Het enige wat ik nog weet is dat er... heel interessante hoogspanningsmasten in de buurt stonden.
Dat kon Aggersborg zijn. En die ligt dichtbij Aggersund!!! Ander mogelijkheid is Fyrkat bij Hobro, ook een oude vikingvesting (geen begraafplaats), maar daar zijn er geen interessante masten in de directe buurt.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Peter » 17 mei 2012 16:05

De laatste bijdrage was zeker genieten, vooral het HDVC gebeuren is voor mij iets vrij onbekends. Op het eerste gezicht zou je denken met deze drie polen dat het een enkel circuits lijn is maar de verschillende isolatorlengte's geven al aan dat hier wat anders aan de hand is. Jammer genoeg schiet mijn elektrotechnische kennis te kort om het allemaal te begrijpen maar het is hoe dan ook erg mooi om te bekijken. Je hebt de verschillende masten van deze verbinding erg fraai vastgelegd!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Shrek » 21 mei 2012 18:17

interessante reportage !

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 27 jun 2012 23:09

Ik heb al enkele foto's van middenspanningsmasten getoond, hier volgen nog een paar fotos. En als opvolging van het paaltrafoonderwerp komt hier ook wat foto's van mastetrafos en de deense trafotorens die heelas langsam verdwijnen.

Anders dan in Nederland is het middenspanningsnet in sommige gebieden nog bovengronds te zien (ik defineer hier middenspanning als minder dan 40kV). De 10 kV (in enkelte plekken 15 of 20 kV) masten hebben overal in Jutland een karakteristieke driehoekige vormgeving van de dragmasten. Er wordt uitsluitend houten masten gebruikt.

Afbeelding
10 kV masten, hoekmast en dragmast

De hoekmasten zijn meestal van die gebogen type hierboven. Hieronder nog een hoekmast met een bekende grote broer in de achtergrond. Overigens interessant dat deze lijn niet worden verkabelt omdat er hier een nieuwe snelweg in aanleg is maar blijkbaar staan de masten niet in de weg.

Afbeelding

En nu transformatoren: Soms worden trafos in de open lucht in een mast geplaatst zoals hier (lattenmast)

Afbeelding

of hier (houten palen)

Afbeelding

Maar heel karakteristiek zijn (of waren) de trafotorens. De oudere torens zijn gemetselt, hier een typisch toren, die helaas niet meer in gebruik is en een vervallen indruk geeft.

Afbeelding

Iets moderner zijn de grijse stalen trafotorens. De toren hieronder lijkt wat misgekleurd, niet zeker of dat een mislukt poging om de toren te schilderen is.

Afbeelding

En hier iets uniek: Een complete trafotoren die naar een lokaal openluchtmuseum is verplaatst!

Afbeelding

Je ziet hier de feestelijke (her-)inwijding van de toren op het museum. Het gebeurte tijdens het viering van het 100 jaar bestaan van het museum, dus daarom alle vlaggen, toespraak van burgemeester en zo voort. Ik ken deze trafotoren sinds mijn jeugd, die stond op maar een km van mijn ouders. Het is overigens dank zij mijn vader dat de toren niet werd gesloopt. Toen het 10 kV net in de jaren 80 en 90 werd verkabelt heeft hij zich ingezet om de toren te bewaren en dat lukte, die bleef tot een paar jaar geleden in gebruik als trafohuisje. Nu worden zulke torens blijkbaar zelf als cultureel erfgoed gezien. Vorig winter is de toren met fundament en alles (zo'n 60 ton) uitgegraven en 's nachts op een dieplader naar het museum vervoerd! Het is daar zelfs aan een 10kV mast gekoppelt en zal van wat ik weet ook echt onder spanning worden gezet. De trafotoren moet onderdeel van een nieuw 20 eeuws dorpsgezicht in het museum worden, nu staan er vooral boerderijen en huizen uit de 18e en 19e eeuw.

Afbeelding
Hier van wat dichterbij.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door bas380 » 27 jun 2012 23:31

je vader heeft wel een hele mooie trafotoren weten te redden.

de overige masten, met name de karakteristieke draagmasten doen mij persoonlijk denken aan die oostenrijkse laagspanningsmasten van mijn vorige zomervakantie.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Max » 28 jun 2012 15:22

ik heb echt wat met kleine Middelspanningsmasten. die geven naar mijn idee zoveel karakter aan t landschap
'your personal grid modeler'

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door voltron » 28 jun 2012 16:38

In een industrieel landschap, een natuurlijk landschap, in een stad of dorp, de middenspanningsmast doet het goed op ieder terrein.

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door captain007 » 21 sep 2013 22:39

Heb afgelopen week met de auto een trip naar Kopenhagen, Stockholm en Hamburg gemaakt. Daarbij kwam ik wat leuke masten onderweg tegen die ik op de gevoelige plaat heb gezet.

Duitse mast in Denemarken (betreft een lijn die ook over de grens gaat):
Afbeelding

Die schoorconstructies blijf ik erg fragiel vinden:
Afbeelding

Een aparte splitsing:
Afbeelding

Hoekmast heeft weer een ander model:
Afbeelding

De snelweg wordt met wat grotere modellen gekruist:
Afbeelding

Dit vond ik het meest in het oog springende model:
Afbeelding

Een aparte uitbouw voor de GSM masten:
Afbeelding

Hoekmast van een combinatielijn:
Afbeelding

Weer een of andere splitsing. De isolatoren hangen toch wel apart op sommige masten:
Afbeelding

Crossing nabij de Kleine Beltbrug:
Afbeelding

Combinatielijn:
Afbeelding

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door voltron » 21 sep 2013 23:23

bijzondere, maar mooie masten in Denemarken, zowel die grote stalen als die kleine houten "bonderøv" masten

Plaats reactie