150kV Maasbracht - Lutterade
Re: 150kV Maasbracht - Lutterade
Dat zijn toch prima foto's voor een point-and-shoot camera, daar kun je met hoogspanningsfotografie al heel veel mee. Ik ben benieuwd naar de volgende reportages. In Limburg is ook genoeg moois te zien
Re: 150kV Maasbracht - Lutterade
Dank je! Volgende keer gaat de Pentax mee.
Re: 150kV Maasbracht - Lutterade
Mooie fotos !
Dat ''voorwerp'' in de geleiders is een soort meter. Die meet hoe laag de draden van de grond hangen. toen de nieuwe mast er nog niet stond was dit een van het laagst hangende stuk lijn in die verbinding.
Die ''kroonsteentjes'' zijn knobbels aan de geleiders voor een aardstok op te draaien. Je ziet ze ook zitten boven de isolators waar hij de grond in gaat.
Dat ''voorwerp'' in de geleiders is een soort meter. Die meet hoe laag de draden van de grond hangen. toen de nieuwe mast er nog niet stond was dit een van het laagst hangende stuk lijn in die verbinding.
Die ''kroonsteentjes'' zijn knobbels aan de geleiders voor een aardstok op te draaien. Je ziet ze ook zitten boven de isolators waar hij de grond in gaat.
Re: 150kV Maasbracht - Lutterade
Dank je Jan, en zeker ook voor je uitleg!
Re: 150kV Maasbracht - Lutterade
Beste allemaal,
Allereerst zal ik me verontschuldigen dat ik bijna 2 jaar niet hier ben geweest.... M'n interesse in hoogspanningsmasten is niet minder, integendeel! Echter, fora en ik dat gaat niet altijd goed samen. Ik merk dat ook bij andere fora waar ik lid van ben (geweest). Ik kijk wel regelmatig, maar heb niks zinnigs te posten. Hoop dat dat geen probleem is.
Waarom ben ik er nu dan wel weer zul je je afvragen? Ik wil proberen verslag te doen van het feit dat er in de lijn Maasbracht - Born - Lutterade een aantal masten vervangen gaan worden. Het schijnt dat met de nieuwe regelgeving op plekken de geleiders te laag hangen en hier gaat men iets aan doen. Dat houdt dan in vervangen van de masten, want deze zijn niet aan te passen. En dat vind ik toch wel jammer....
De werkzaamheden zijn reeds gestart. Herinnert u zich deze nog...nog...nog...nog...
Wisselmast, nr 40. Ik vind 'm gaaf.
Voor zover ik nu kon zien zal deze nog niet het veld hoeven te ruimen. Maar z'n buurman, nummer 41 wel.
De oude mast.
Nu snap ik dit wel, want zoals ik al in een eerdere post aangaf hangen de geleiders hier ontzettend laag. Vreemd is wel dat mijn inziens wisselmast 40 hier veel meer schuld aan is dan deze mast.
Je hebt echt het gevoel ze te kunnen aanraken, en ze laten ook duidelijk van zich horen op die plek.
Ook een mooie mast in deze lijn is nummer 38.
Zou toch zonde zijn wanneer die het veld moet ruimen. Vooralsnog zijn hier geen tekenen van vervanging zichtbaar.
In de richting van Maasbracht kijkt nr 38 nog op een authentieke mast in deze lijn.
In de richting van Born staat gelijk na nr 38 al een aantal jaar een nieuwer model.
Nr 36 moet ook het veld ruimen, en hier liggen de nieuwe mastonderdelen al klaar om geplaatst te worden.
Daar sta je dan met je goed fatsoen.
Na nr 36 komt nr 36a. Dit betreft een aftakpunt.
Vervolgens 35a en 35. Vreemd dat bij 35 wederom geen tekenen van vervanging zichtbaar zijn, het is qua hoogte hetzelfde idee als bij 36.
Verderop in de lijn richting Geleen is er direct na het viaduct bij de afslag van de autoweg ook een mast die moet wijken voor een nieuw exemplaar. Hier kon ik niet makkelijk bij komen, maar het is zowat het zelfde beeld.
Ik zal proberen een en ander te blijven volgen, en hier verslag te doen.
Allereerst zal ik me verontschuldigen dat ik bijna 2 jaar niet hier ben geweest.... M'n interesse in hoogspanningsmasten is niet minder, integendeel! Echter, fora en ik dat gaat niet altijd goed samen. Ik merk dat ook bij andere fora waar ik lid van ben (geweest). Ik kijk wel regelmatig, maar heb niks zinnigs te posten. Hoop dat dat geen probleem is.
Waarom ben ik er nu dan wel weer zul je je afvragen? Ik wil proberen verslag te doen van het feit dat er in de lijn Maasbracht - Born - Lutterade een aantal masten vervangen gaan worden. Het schijnt dat met de nieuwe regelgeving op plekken de geleiders te laag hangen en hier gaat men iets aan doen. Dat houdt dan in vervangen van de masten, want deze zijn niet aan te passen. En dat vind ik toch wel jammer....
De werkzaamheden zijn reeds gestart. Herinnert u zich deze nog...nog...nog...nog...
Wisselmast, nr 40. Ik vind 'm gaaf.
Voor zover ik nu kon zien zal deze nog niet het veld hoeven te ruimen. Maar z'n buurman, nummer 41 wel.
De oude mast.
Nu snap ik dit wel, want zoals ik al in een eerdere post aangaf hangen de geleiders hier ontzettend laag. Vreemd is wel dat mijn inziens wisselmast 40 hier veel meer schuld aan is dan deze mast.
Je hebt echt het gevoel ze te kunnen aanraken, en ze laten ook duidelijk van zich horen op die plek.
Ook een mooie mast in deze lijn is nummer 38.
Zou toch zonde zijn wanneer die het veld moet ruimen. Vooralsnog zijn hier geen tekenen van vervanging zichtbaar.
In de richting van Maasbracht kijkt nr 38 nog op een authentieke mast in deze lijn.
In de richting van Born staat gelijk na nr 38 al een aantal jaar een nieuwer model.
Nr 36 moet ook het veld ruimen, en hier liggen de nieuwe mastonderdelen al klaar om geplaatst te worden.
Daar sta je dan met je goed fatsoen.
Na nr 36 komt nr 36a. Dit betreft een aftakpunt.
Vervolgens 35a en 35. Vreemd dat bij 35 wederom geen tekenen van vervanging zichtbaar zijn, het is qua hoogte hetzelfde idee als bij 36.
Verderop in de lijn richting Geleen is er direct na het viaduct bij de afslag van de autoweg ook een mast die moet wijken voor een nieuw exemplaar. Hier kon ik niet makkelijk bij komen, maar het is zowat het zelfde beeld.
Ik zal proberen een en ander te blijven volgen, en hier verslag te doen.
Re: 150kV Maasbracht - Lutterade
Bedankt voor deze nette reportage, wat jammer dat er weer wat masten het veld moeten ruimen uit deze historische lijn. Hoekmast 38 is inderdaad een hele mooie. Met zijn mooie rechtstanden is dit fotografisch ook een heel mooie verbinding om vast te leggen.
Als ze nou ter vervanging een beetje een beter bijpassend model zouden plaatsen, zucht .
Als ze nou ter vervanging een beetje een beter bijpassend model zouden plaatsen, zucht .
Re: 150kV Maasbracht - Lutterade
Mooie update, .Ik blijf echt een zwak houden voor deze oer-ET donaumasten.Ik ben ook echt blij dat ze er voor een groot deel nog bestaan.Die wisselmast is gewoon lekker basic,gaaf!Jammer dat de nieuwe masten totaal anders zijn,elke mastje van deze verbinding is toch een deel nethistorie.Deze verbinding staat overigens ook op mijn bucketlist.Ben benieuwd naar de toekomstige updates.En het geef niet dat je even afwezig was in je woorden,des te leuker de updates
- Bijlagen
-
- FinalXXL380%20436%20(2400x1600).jpg (678.39 KiB) 7949 keer bekeken
-
- FinalXXL380%20426%20(1600x2400).jpg (723.9 KiB) 7949 keer bekeken
Re: 150kV Maasbracht - Lutterade
Mooie reportage, al is het minder dat er weer een aantal van deze masten gaan sneuvelen. Op zich is het wel te begrijpen als ik zie hoe laag de geleiders daar hangen. Het komt alleen het lijnbeeld niet ten goede. Blijkbaar zijn er al eerder masten vervangen en wordt nu hetzelfde nieuwere type gebouwd. Verder sluit ik me bij de rest aan, mast 38 is een pracht exemplaar. Hopelijk blijft deze nog jaren staan
Re: 150kV Maasbracht - Lutterade
Van de TenneT projecten site:
Wellicht is er meer te vinden in de vergunningaanvragen.......
De werkzaamheden vinden plaats in Overijssel en Limburg. In een aantal verbindingen worden de masten verhoogd. Er wordt dan een tussenstuk tussen de bestaande masten geplaatst zodat de masten hoger worden. Dit gebeurt in de volgende verbindingen:
Zwolle Weteringkade – Zwolle Hessenweg (2 masten)
Nederweert – Maarheeze (1 mast)
Buggenum – Kelpen – Nederweert (4 masten)
Buggenum – Belfeld – Blerick (5 masten)
In de verbinding Lutterade – Born – Maasbracht worden 10 nieuwe masten geplaatst. De bestaande masten kunnen hier niet worden verhoogd.
Planning
De mastverhogingen vinden plaats vanaf juli 2015.
De nieuwe masten worden vanaf het tweede kwartaal 2016 geplaatst.
Vergunningen
Voor het plaatsen van de nieuwe masten in de verbinding Lutterade – Born – Maasbracht worden bij de gemeenten Maasgouw, Sittard – Geleen en Echt – Susteren vanaf juli 2015 omgevingsvergunningen aangevraagd. De gemeenten publiceren de vergunningsaanvragen. Ook kunt u de vergunningsaanvragen inzien bij de gemeenten.
KML-generator generator
Re: 150kV Maasbracht - Lutterade
zover ik heb gezien heeft mast 33 van het traject Buggenum - Kelpen-Oler - Nederweert een nieuw broekstuk gekregen.BaDu schreef:Van de TenneT projecten site:Wellicht is er meer te vinden in de vergunningaanvragen.......
De werkzaamheden vinden plaats in Overijssel en Limburg. In een aantal verbindingen worden de masten verhoogd. Er wordt dan een tussenstuk tussen de bestaande masten geplaatst zodat de masten hoger worden. Dit gebeurt in de volgende verbindingen:
Zwolle Weteringkade – Zwolle Hessenweg (2 masten)
Nederweert – Maarheeze (1 mast)
Buggenum – Kelpen – Nederweert (4 masten)
Buggenum – Belfeld – Blerick (5 masten)
In de verbinding Lutterade – Born – Maasbracht worden 10 nieuwe masten geplaatst. De bestaande masten kunnen hier niet worden verhoogd.
Planning
De mastverhogingen vinden plaats vanaf juli 2015.
De nieuwe masten worden vanaf het tweede kwartaal 2016 geplaatst.
Vergunningen
Voor het plaatsen van de nieuwe masten in de verbinding Lutterade – Born – Maasbracht worden bij de gemeenten Maasgouw, Sittard – Geleen en Echt – Susteren vanaf juli 2015 omgevingsvergunningen aangevraagd. De gemeenten publiceren de vergunningsaanvragen. Ook kunt u de vergunningsaanvragen inzien bij de gemeenten.
Edit: zo aan de vergunningen te zien zijn deze masten aan de beurt:
- mast 46
- mast 57
- mast 72
- mast 75
bron: https://www.wijlimburg.nl/nieuws-overzi ... laanzicht/