150kV Maasbracht - Lutterade

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door Peter » 20 aug 2014 20:24

Dat zijn toch prima foto's voor een point-and-shoot camera, daar kun je met hoogspanningsfotografie al heel veel mee. Ik ben benieuwd naar de volgende reportages. In Limburg is ook genoeg moois te zien

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 22 aug 2014 10:02

Dank je! Volgende keer gaat de Pentax mee.

Jan
laagspanning
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:44

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door Jan » 23 aug 2014 21:45

Mooie fotos !

Dat ''voorwerp'' in de geleiders is een soort meter. Die meet hoe laag de draden van de grond hangen. toen de nieuwe mast er nog niet stond was dit een van het laagst hangende stuk lijn in die verbinding.

Die ''kroonsteentjes'' zijn knobbels aan de geleiders voor een aardstok op te draaien. Je ziet ze ook zitten boven de isolators waar hij de grond in gaat.

Afbeelding

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 25 aug 2014 12:50

Dank je Jan, en zeker ook voor je uitleg!

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 30 mei 2016 22:07

Beste allemaal,

Allereerst zal ik me verontschuldigen dat ik bijna 2 jaar niet hier ben geweest.... M'n interesse in hoogspanningsmasten is niet minder, integendeel! Echter, fora en ik dat gaat niet altijd goed samen. Ik merk dat ook bij andere fora waar ik lid van ben (geweest). Ik kijk wel regelmatig, maar heb niks zinnigs te posten. Hoop dat dat geen probleem is.

Waarom ben ik er nu dan wel weer zul je je afvragen? Ik wil proberen verslag te doen van het feit dat er in de lijn Maasbracht - Born - Lutterade een aantal masten vervangen gaan worden. Het schijnt dat met de nieuwe regelgeving op plekken de geleiders te laag hangen en hier gaat men iets aan doen. Dat houdt dan in vervangen van de masten, want deze zijn niet aan te passen. En dat vind ik toch wel jammer....

De werkzaamheden zijn reeds gestart. Herinnert u zich deze nog...nog...nog...nog...
Wisselmast, nr 40. Ik vind 'm gaaf.
Afbeelding

Voor zover ik nu kon zien zal deze nog niet het veld hoeven te ruimen. Maar z'n buurman, nummer 41 wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oude mast.
Afbeelding

Afbeelding

Nu snap ik dit wel, want zoals ik al in een eerdere post aangaf hangen de geleiders hier ontzettend laag. Vreemd is wel dat mijn inziens wisselmast 40 hier veel meer schuld aan is dan deze mast.

Afbeelding

Je hebt echt het gevoel ze te kunnen aanraken, en ze laten ook duidelijk van zich horen op die plek.
Afbeelding



Ook een mooie mast in deze lijn is nummer 38.
Afbeelding

Afbeelding

Zou toch zonde zijn wanneer die het veld moet ruimen. Vooralsnog zijn hier geen tekenen van vervanging zichtbaar.

In de richting van Maasbracht kijkt nr 38 nog op een authentieke mast in deze lijn.
Afbeelding

In de richting van Born staat gelijk na nr 38 al een aantal jaar een nieuwer model.
Afbeelding

Nr 36 moet ook het veld ruimen, en hier liggen de nieuwe mastonderdelen al klaar om geplaatst te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar sta je dan met je goed fatsoen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na nr 36 komt nr 36a. Dit betreft een aftakpunt.
Afbeelding

Vervolgens 35a en 35. Vreemd dat bij 35 wederom geen tekenen van vervanging zichtbaar zijn, het is qua hoogte hetzelfde idee als bij 36.
Afbeelding

Verderop in de lijn richting Geleen is er direct na het viaduct bij de afslag van de autoweg ook een mast die moet wijken voor een nieuw exemplaar. Hier kon ik niet makkelijk bij komen, maar het is zowat het zelfde beeld.

Ik zal proberen een en ander te blijven volgen, en hier verslag te doen.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door Tom » 30 mei 2016 22:20

Bedankt voor deze nette reportage, wat jammer dat er weer wat masten het veld moeten ruimen uit deze historische lijn. Hoekmast 38 is inderdaad een hele mooie. Met zijn mooie rechtstanden is dit fotografisch ook een heel mooie verbinding om vast te leggen.

Als ze nou ter vervanging een beetje een beter bijpassend model zouden plaatsen, zucht .

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door michel » 30 mei 2016 22:26

Mooie update, .Ik blijf echt een zwak houden voor deze oer-ET donaumasten.Ik ben ook echt blij dat ze er voor een groot deel nog bestaan.Die wisselmast is gewoon lekker basic,gaaf!Jammer dat de nieuwe masten totaal anders zijn,elke mastje van deze verbinding is toch een deel nethistorie.Deze verbinding staat overigens ook op mijn bucketlist.Ben benieuwd naar de toekomstige updates.En het geef niet dat je even afwezig was in je woorden,des te leuker de updates
Bijlagen
FinalXXL380%20436%20(2400x1600).jpg
FinalXXL380%20436%20(2400x1600).jpg (678.39 KiB) 7948 keer bekeken
FinalXXL380%20426%20(1600x2400).jpg
FinalXXL380%20426%20(1600x2400).jpg (723.9 KiB) 7948 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door Peter » 30 mei 2016 23:35

Mooie reportage, al is het minder dat er weer een aantal van deze masten gaan sneuvelen. Op zich is het wel te begrijpen als ik zie hoe laag de geleiders daar hangen. Het komt alleen het lijnbeeld niet ten goede. Blijkbaar zijn er al eerder masten vervangen en wordt nu hetzelfde nieuwere type gebouwd. Verder sluit ik me bij de rest aan, mast 38 is een pracht exemplaar. Hopelijk blijft deze nog jaren staan

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door BaDu » 31 mei 2016 14:04

Van de TenneT projecten site:
......
De werkzaamheden vinden plaats in Overijssel en Limburg. In een aantal verbindingen worden de masten verhoogd. Er wordt dan een tussenstuk tussen de bestaande masten geplaatst zodat de masten hoger worden. Dit gebeurt in de volgende verbindingen:

Zwolle Weteringkade – Zwolle Hessenweg (2 masten)
Nederweert – Maarheeze (1 mast)
Buggenum – Kelpen – Nederweert (4 masten)
Buggenum – Belfeld – Blerick (5 masten)

In de verbinding Lutterade – Born – Maasbracht worden 10 nieuwe masten geplaatst. De bestaande masten kunnen hier niet worden verhoogd.
Planning

De mastverhogingen vinden plaats vanaf juli 2015.
De nieuwe masten worden vanaf het tweede kwartaal 2016 geplaatst.

Vergunningen

Voor het plaatsen van de nieuwe masten in de verbinding Lutterade – Born – Maasbracht worden bij de gemeenten Maasgouw, Sittard – Geleen en Echt – Susteren vanaf juli 2015 omgevingsvergunningen aangevraagd. De gemeenten publiceren de vergunningsaanvragen. Ook kunt u de vergunningsaanvragen inzien bij de gemeenten.
Wellicht is er meer te vinden in de vergunningaanvragen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door Dave » 06 jun 2016 17:34

BaDu schreef:Van de TenneT projecten site:
......
De werkzaamheden vinden plaats in Overijssel en Limburg. In een aantal verbindingen worden de masten verhoogd. Er wordt dan een tussenstuk tussen de bestaande masten geplaatst zodat de masten hoger worden. Dit gebeurt in de volgende verbindingen:

Zwolle Weteringkade – Zwolle Hessenweg (2 masten)
Nederweert – Maarheeze (1 mast)
Buggenum – Kelpen – Nederweert (4 masten)
Buggenum – Belfeld – Blerick (5 masten)

In de verbinding Lutterade – Born – Maasbracht worden 10 nieuwe masten geplaatst. De bestaande masten kunnen hier niet worden verhoogd.
Planning

De mastverhogingen vinden plaats vanaf juli 2015.
De nieuwe masten worden vanaf het tweede kwartaal 2016 geplaatst.

Vergunningen

Voor het plaatsen van de nieuwe masten in de verbinding Lutterade – Born – Maasbracht worden bij de gemeenten Maasgouw, Sittard – Geleen en Echt – Susteren vanaf juli 2015 omgevingsvergunningen aangevraagd. De gemeenten publiceren de vergunningsaanvragen. Ook kunt u de vergunningsaanvragen inzien bij de gemeenten.
Wellicht is er meer te vinden in de vergunningaanvragen.
zover ik heb gezien heeft mast 33 van het traject Buggenum - Kelpen-Oler - Nederweert een nieuw broekstuk gekregen.

Edit: zo aan de vergunningen te zien zijn deze masten aan de beurt:

- mast 46
- mast 57
- mast 72
- mast 75

bron: https://www.wijlimburg.nl/nieuws-overzi ... laanzicht/

Plaats reactie