150kV Maasbracht - Lutterade

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 10 jul 2016 22:20

Dank jullie wel. Ik vind dit een van de mooiste masten en lijnen, en hij staat zowat in m'n achtertuin.

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 10 jul 2016 22:23

Er is tot voor twee weken geleden niets meer veranderd. Werkzaamheden lagen stil. Ik ben 27 juni met vakantie gegaan naar Zuid Portugal (relatief weinig masten gezien, wel langs twee verdeelstations gekomen). Afgelopen vrijdag terug gekomen. Vanaf de snelweg zag ik dat ze aan het werk waren, mast 36 was reeds gesloopt en z'n vervanger stond er al. Men was bezig de geleiders erin te hangen.
Vandaag poolshoogte gaan nemen.

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 10 jul 2016 23:24

Eerst naar de plek waar mast 41 stond. Ook deze is reeds geruimd
Vanaf een afstandje ziet het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal ter plekke aangekomen staat de nieuwe mast triomfantelijk in het veld. Ze hebben 'm 41A gedoopt.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de plek waar mast 41 stond...

Afbeelding

Afbeelding

Sja... Pasje ligt erbij om de dikte van het metaal aan te geven.


Daar ligt ie dan. In 1932 gebouwd, en in 2016 tegen de vlakte geholpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch jammer... De nieuwe mast an sich vind ik niet lelijk, maar zo jammer dat deze karakteristieke masten het veld moeten ruimen.

Omdat de nieuwe mast een paar meter verder staat hebben ze de geleiders moeten verlengen.

Afbeelding

Afbeelding

Gewoon bij alle zes de geleiders een stuk ertussen gezet.

De nieuwe masten zijn 10 meter hoger. Hoe dat in het lijnbeeld uitziet hoef ik denk ik niet uit te leggen, blijft gewoon jammer.
Na mast 41A staat wisselmast 40. Hiertussen hingen de geleiders inderdaad erg laag, in de nieuwe situatie is dit enigzins verbeterd.

Afbeelding

Oude situatie:

Afbeelding

Wat dan wel weer jammer is dat het lijkt dat er flink aan wisselmast 40 wordt getrokken. Vooral in de bovenste traversen is dat goed te zien, het zaakje hangt echt in de richting van mast 41A. Ben benieuwd hoe dit in de wintermaanden eruit ziet.


Afbeelding

Afbeelding

Die mast 40 vind ik echt een mooi ding, zou jammer zijn wanneer die het veld zou moeten ruimen.
Laatst gewijzigd door ritsjie op 11 jul 2016 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 10 jul 2016 23:24

Nu naar mast 36. Die is helaas ook al ter ziele.

Afbeelding

Z'n opvolger staat ietsje verderop. Ze hebben 'm 36B genoemd, omdat de portaalmast die direct erna komt al 36A heet. Van mast 36 staat alleen dus nog het grondstuk. Ook hier zijn de geleiders weer verlengd.

Afbeelding


Afbeelding

Verder hier een soortgelijk scenario als bij mast 41. Ook hier ligt mast 36 afgedankt op de grond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De werkzaamheden aan mast 36B zijn nog niet afgerond. Aan een kant lijkt me dat men klaar is met de geleiders, aan de andere kant is men nog bezig.


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Direct hierna komt dus portaalmast 36A. Het schijnt dat men hier ook enige veranderingen wil gaan doen, al zou ik niet weten wat. Men heeft er in ieder geval platen naartoe gelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn voor zover ik nu kan zien verder geen aanpassingen gepland bij mast 35 en portaalmast 35A die direct hierna komen. Helemaal rechts staat portaalmast 36A, dan verder naar links portaalmast 35A en mast 35. Tussen portaalmast 35A en mast 35 loopt een weg. Mast 35 staat gelijk aan die weg.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een keer de nieuwe situatie van mast 36B en portaalmast 36A.

Afbeelding

Dan wordt er net voorbij Nedcar, waar de lijnen de opritten naar de A2 oversteken, nog een mast gesloopt. Het nummer van deze mast blijf ik jullie even schuldig, zal iets in de richting van nummer 30 zijn. Omdat de geleiders hier dus over een drukke weg lopen heeft men voorzorgsmaatregelen getroffen.

Afbeelding

Ik weet niet wanneer men dit gaat uitvoeren, maar de nieuwe mastonderdelen liggen er al.

Helaas is mijn vakantie nu om en ben in niet meer in de gelegenheid om dit op de voet te volgen. Ik zal proberen een en ander te volgen en verslag er van te doen.

En wat had ik graag de platen van mast 36 en/of 41 gehad als souvenir, maar ze waren er helaas al af...

Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door Peter » 11 jul 2016 10:25

Bedankt voor de update Ritsjie! Echt jammer dat er weer een paar oude masten gesneuveld zijn, wat dat betreft is deze lijn inmiddels wel een stuk industrieel erfgoed. De mastrestanten zien er wel heel erg treurig uit. Wisselmast 40 blijft toch wel een vreemd geval. De half-verankering in mast 36B vind ik wel opvallend maar dat zal wel met het portaal te maken hebben. Ik zal e.e.a. meteen even meenemen op de netkaart

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door de knip » 11 jul 2016 11:06

Mooie reportage!
Bij de betonvoet van mast 36 is een buisleiding te zien die in de grond verdwijnt.
Was hier sprake van een glasvezelverbinding, die dan weer hersteld moet worden?

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 11 jul 2016 22:48

Peter schreef:Bedankt voor de update Ritsjie! Echt jammer dat er weer een paar oude masten gesneuveld zijn, wat dat betreft is deze lijn inmiddels wel een stuk industrieel erfgoed. De mastrestanten zien er wel heel erg treurig uit. Wisselmast 40 blijft toch wel een vreemd geval. De half-verankering in mast 36B vind ik wel opvallend maar dat zal wel met het portaal te maken hebben. Ik zal e.e.a. meteen even meenemen op de netkaart
Graag gedaan! Inderdaad jammer, en ik vraag me af wat ze met die mast restanten gaan doen. Lijkt me dat ze dit toch op een nettere manier oplossen.
Wat bedoel je met de half-verankering in mast 36B? ik zie het niet.

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 11 jul 2016 22:50

de knip schreef:Mooie reportage!
Bij de betonvoet van mast 36 is een buisleiding te zien die in de grond verdwijnt.
Was hier sprake van een glasvezelverbinding, die dan weer hersteld moet worden?
Dank je wel!
Je bedoelt wellicht mast 40.
Ik heb geen idee wat die glasvezelverbinding betreft. Er is een metalen strip tussen die buis en de originele mast geplaatst. Ik heb dit bij meer masten in deze lijn gezien. Wellicht iets van bliksemafleiding de grond in of zo? Omdat de masten zelf in een groot stuk beton staan?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door Tom » 12 jul 2016 21:51

Mooie reportage, hoewel ik het wel betreur dat deze verhogingen noodzakelijk zijn. De beelden ken ik helaas van andere afbraaksituaties uit het verleden . Aan de andere kant ben ik nog steeds blij dat de overige masten vooralsnog blijven staan. Voor de liefhebber is er dus nog de mogelijkheid om ze in redelijk originele staat de fotograferen. Want een grote onderhoudsbeurt die wel nodig lijkt, zit er nog niet in zo te zien.

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 16 jul 2016 19:54

TomBorger schreef:Mooie reportage, hoewel ik het wel betreur dat deze verhogingen noodzakelijk zijn. De beelden ken ik helaas van andere afbraaksituaties uit het verleden . Aan de andere kant ben ik nog steeds blij dat de overige masten vooralsnog blijven staan. Voor de liefhebber is er dus nog de mogelijkheid om ze in redelijk originele staat de fotograferen. Want een grote onderhoudsbeurt die wel nodig lijkt, zit er nog niet in zo te zien.
Thanx Tom! Ja, erg jammer die verhogingen en daarbij horende nieuwe masten. Gelukkig staan er nog een flink aantal originele, en het is een erg fotogenieke mast / lijn!

Plaats reactie