150kV Maasbracht - Lutterade

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 19 aug 2014 21:44

De lijn Maasbracht - Lutterade ligt vlakbij voor mij. Afgelopen zondag eens wat stukjes van deze lijn gefotografeerd. Niet het beste weer, maar het geeft absoluut een prima beeld van deze zeer oude lijn.

Afbeelding
Dat is 'm dan! Een van de oudste lijnen van Nederland! Hier gefotografeerd op de doorgaande weg van Born naar Limbricht. We kijken in de richting van Lutterade.

Afbeelding
Vlak hierna komt de lijn door het dorpje Guttecoven. Een aantal masten staan in de bebouwde kom, en enkele erg dicht bij huizen.

Afbeelding
Zelfde mast, vanaf laag standpunt gefotografeerd voor extra dramatiek.

Afbeelding
In Born is er een aftakking in de lijn. Hierna heet de lijn Born - Lutterade West. Let op de oude spelling op het waarschuwingsbord.

Afbeelding
Doorgaande weg, we kijken nu terug in de richting van Born.

Afbeelding
Weer een voorbeeld van hoe dicht de lijn langs de bebouwing loopt.

Terug in Born, ter hoogte van de A2.

Afbeelding
Wanneer je deze A2 in Born verlaat, kan je niet om deze mast heen. Hij staat gelijk bij de op-en afritten van de snelweg. Deze mast is een verhoogde versie. Op de achtergrond Nedcar.

Afbeelding
Zelfde mast, van de andere kant gefotografeerd ter hoogte van de toegangsweg naar Nedcar. Duidelijk is te zien dat dit een verhoogde versie is van de standaard draagmast. Ook de top is verhoogd.

Afbeelding
Eén mast verder richting Maasbracht.

Afbeelding
Zelfde mast, anders gefotografeerd. Born to be wild. Soort van oud en nieuw.

Afbeelding
Nedcar.

Afbeelding
In Born (of beter gezegd in Holtum) wordt een aftakking gemaakt. Deze portaalmast (36A) heeft hetzelfde nummer als de draagmast ervoor, alleen met de toevoeging A. We kijken in de richting van Lutterade. Op de achtergrond de tweede portaalmast (35A), en de draagmasten erna.
Wie goed kijkt ziet de kloknummers op de portaalmast (8,12,4).

Afbeelding
36A. Dit bord is een heel stuk nieuwer.

Afbeelding
Nogmaals 36A.

Afbeelding
Mast 36, direct vóór de portaalmast. Duidelijk is te zien hoe schuin de draden worden getrokken. Op de achtergrond een nieuw model mast in deze lijn.

Afbeelding
Close up van de draden die naar de portaalmast lopen.

Afbeelding
Close up.

Afbeelding
Mast 36. Tot aan Born wordt op de plaatjes Maasbracht - Born W vermeld. Na Born is dit Born - Lutterade W. Let op het waarschuwingsbord, tis niet meer de oude spelling, maar wel van respectabele leeftijd.

Afbeelding
We kijken richting Maasbracht. Mast 37 is van het nieuwe type, zoals we deze een aantal keren tegenkomen in deze lijn. Ik weet niet waarom deze hier de oude mast heeft moeten vervangen. Mij valt niet een hoogte probleem op. Wellicht was de oude mast niet meer betrouwbaar.
Daarna zien we mast 38, een typische hoekmast in deze lijn. Dit stuk loopt parallel aan de A2, dit is tussen Holtum en Susteren.
Mast 39 erachter is een typische mast uit deze lijn.
Mast 40, de meest rechtse mast, is iets heel speciaals....

Afbeelding
Hoekmast 38.

Afbeelding
Detail van hoekmast 38. Een vrolijk gezoem en licht geknetter was hoorbaar.

Afbeelding
Detail van hoekmast 38. Wat me nu opvalt is hoe iel de de isolatoren bevestigd lijken te zitten. Iemand een idee wat de functie is van die twee kleine "kroonsteentjes" lins en rechts van de beide lassen?

Afbeelding
Mast 39. Merk op dat er links glaskettingen worden gebruikt, en rechts (ik vermoed) keramische isolatoren. We kijken wederom in de richting Maasbracht. Mast 40 komt steeds dichterbij.

Afbeelding
Dat is 'm dan, mast 40! Een heuse wisselmast!

Afbeelding
Rijdend op de A2 richting Maastricht, vlak voor afslag Born ligt een tankstation. Wanneer je dan naar links kijkt zul je heel even dit beeld kunnen zien. Niet helemaal eerlijk van mij, ik kijk in de richting van Maasbracht op deze foto.

Afbeelding
Vlakbij de mast.

Afbeelding
Duidelijk is het wisselen van de fasedraden te zien. Linker circuit wordt in Holtum afgesplitst. Dit is vier masten verder. Waarom hier dan nog de fasen worden gewisseld vind ik opmerkelijk. Ook duidelijk zichtbaar zijn de verschillende isolatoren aan de traversen. De bovenste traverse heeft zelfs geen isolatoren, ze zitten in de lijn zelf.

Afbeelding
Fasedraden wissel.

Afbeelding
Detail van de traversen.

Afbeelding
Richting Born.

Afbeelding
Ook hier weer de oude spelling.

Afbeelding
De draden hangen ontzettend laag op dit punt! Had het gevoel ze te kunnen aanraken. Het waaide nogal, en ik kon ze duidelijk zien bewegen. De weg is verboden voor gemotoriseerd verkeer, behalve landbouwwerktuigen.

Afbeelding
Nog eenmaal het wisselen van de fasedraden. Rechterkant van de mast, richting Born.

Tot zover voorlopig! Er zijn nog wel wat leukigheidjes in deze lijn, zal ze mettertijd proberen in beeld te brengen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door Ruben » 19 aug 2014 21:51

Voor je eerste reportage zijn deze foto's zeer geslaagd. Toppie werk vericht. Maar wat in the blue hell hebben ze met die mast 40 gedaan geen gezicht zo.

Ben benieuwd naar je vervolg.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door voltron » 19 aug 2014 21:51

mooie fotos hoor. wat een bizarre masten eigenlijk. zo klein en fragiel. die wisselmast ziet er ook wel grappig uit

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door Tom » 19 aug 2014 22:09

Zo, dat is meer dan een kleine fotoserie, een hele reportage! Petje af, zit fotografisch sterk in elkaar, wat ik wel kan waarderen. Kun je vertellen welk toestel je hebt gebruikt en welke nabewerkingen? Alleen de lichtafval bij de teleshots is wat minder. Ok, nu de masten.

Mooie masten zijn dit toch en echt uniek. Ook fijn dat de originele borden nog steeds erop zitten. Ik vind de mastlichaam zelf voor die tijd uitgesproken modern met een strakke diagonaalindeling. De top is heel artistiek met die gebogen staaf. De traverses zijn in de driehoekvorm ook bijzonder en zien er in vooraanzicht heel anders uit dan van opzij. De hoekmast is ook fraai, lekker stevig en wat kleiner. Jammer dat ze zo laag zijn, daardoor is vanwege de regelgeving op sommige plaatsen de mast vervangen door een (belachelijk slecht passend in het lijnbeeld) nieuw exemplaar.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door BaDu » 19 aug 2014 22:14

Mooie foto‘s hoor, echt een toevoeging.
Gezien de ontwikkelingen van de netkaart, zouden deze binnenkort nog wel eens van pas kunnen gaan komen.

Keep up the good work
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door Peter » 19 aug 2014 23:26

Prachtige fotoserie! Je hebt deze bijzondere lijn heel mooi in beeld gebracht. Het is voor zover ik weet inderdaad de oudste 150kV lijn in Nederland waarvan gelukkig een groot deel van de masten nog steeds bestaat. Het topstuk vind ik ook erg fraai. Op oude foto's zag ik dat deze lijn in het begin zelfs geen bliksemdraden had.

De aftakking bij Born vind ik er erg rommelig uitzien met de schuin hangende isolatoren en verschillende isolatorophangingen binnen één circuit. Verder heeft Tom helemaal gelijk, die nieuwe mast past totaal niet in het lijnbeeld. Op een aantal plekken lijkt de lijn echt extreem laag te hangen. Wat zie ik trouwens voor voorwerp in één van de geleiders bij mast 37?

Hoekmast 38 ziet er fraai uit maar deze is ook wel erg laag. Ik kan me voorstellen dat het geknetter dan goed te horen is, zeker als het een beetje vochtig in de lucht is

De bijzondere wisselmast heb ik een maand geleden al eens gezien vanuit de auto vanaf de A2. Als je zelf niet rijdt is hij inderdaad heel even te zien. Mooi dat je een paar detailopnames hebt gemaakt. Het is wel een bijzonder geval en als ik naar de mast kijk is deze niet als wisselmast ontworpen en heeft hij pas later deze functie gekregen. Dat één circuit glaskap isolatoren heeft en het andere circuit keramische isolatoren lijkt iets typisch Limburgs. Veel lijnen in die omgeving hebben het.

Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg

ritsjie
middenspanning
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:15

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ritsjie » 20 aug 2014 13:00

Dank allen! Tis een opmerkelijke lijn met dito masten. Ik heb ze nog nergens anders gezien. Weet iemand of ze nog ergens worden gebruikt?

@TomBorger: Deze zijn met m'n point and shoot gemaakt, een Panasonic DMC-TZ30. Fijn ding, 20x optische (!) zoom. Digitale zoom gebruik ik niet. Ze zijn bewerkt in Lightroom. Ik heb er een licht vignetje omgezet.
Voor het echte fotowerk heb ik een Pentax K-5. Maar daar had ik geen zin in zondag met het slechte weer in het vooruitzicht.

@BaDU: Dat is zeker mogelijk. Ik zou met beter weer ook mooiere foto's kunnen maken.

@Peter: Het was inderdaad nogal nat van de plensbui er vooraf aan was gegaan. Wat je ziet in de geleiders van mast 37 zijn volgens mij hoogtemarkeringen. Op deze foto beter zichtbaar:

Afbeelding

Het is inderdaad nogal wat rommelig die aftakking in Born. Het is 1 van deze 3 draden waar ik thuis ook de spanning van krijg

Afbeelding

Iemand een idee waarom men iets van 4 masten voor deze aftakking alsnog een wisselmast zet?
En, de 150kV, ik neem aan dat dit de spanning is tussen de fasen an sich? Of toch tussen fase en nul?

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door ElektroThriller » 20 aug 2014 14:47

Door ziekte een wat late reactie, maar een heel positieve!
Het is sowieso mijn favoriete mast, namelijk een oervorm van de ET-mast. Die ene hoekmast (die zijn er niet zo veel) die ik op een Bonneblad had gelokaliseerd, heb je mooi in beeld gebracht. Ik zag ook zo'n vogelkooi-achtig topstuk voorbijkomen. Wat me ook bevalt? De mastborden die er als boilerplates uitzien.
Ook masten van de iets nieuwere lijn Heeze (heb ik foto's van) - regio Roermond zijn familielid. Ook deze zijn her en der langs de A2 te zien, vooral in de buurt van Weert.
Hoewel mijn fotografische kwaliteit de laatste tijd beter is acht ik me niet competent om daar een oordeel over te vellen. Eigenlijk vind ik het allemaal dik in orde.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door de knip » 20 aug 2014 16:41

Klasse: Heel mooi gedocumenteerd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: 150kV Maasbracht - Lutterade

Bericht door Shrek » 20 aug 2014 18:38

ritsjie schreef:En, de 150kV, ik neem aan dat dit de spanning is tussen de fasen an sich? Of toch tussen fase en nul?
Nog veel ingewikkelder: het is het theoretische niveau van de RMS-waarde van de spanning tussen kabel en grond.

Dus: de spanning fluctueert met een periode van 20ms, maar is gemiddeld genomen (en in absolute waarde) 150kV.

Voor 230v geeft dat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselspan ... t_50Hz.svg

Plaats reactie