Van 150 kV naar 380 kV

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Hans » 30 okt 2012 18:58

Peter schreef:Die Concordemast ziet er van opzij toch wel heel apart uit
Zeg dat wel. Je gaat je bijna afvragen of zo'n ding op deze manier wel bestand is tegen alle trek- en duwkrachten die erop worden losgelaten bij ijzel, storm of wat dan ook. Slechts twee buizen die goeddeels het hele gewicht van de mast moeten dragen. Heel apart.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door voltron » 31 okt 2012 11:51

Vanuit noordelijk perspectief lijkt het ook of deze mast een beetje is scheefgetrokken (in de richting van het station). Maar weet niet in hoeverre dit gezichtsbedrog is omdat de mast natuurlijk zelf ook scheef is.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 25 nov 2012 16:34

De voltooiing van de wintrack lijn Wateringen-Bleiswijk nadert. Vandaag even langs station Wateringen geweest. Hier wat foto's

Afbeelding
Een 380 kV circuit en een 150 kV circuit zijn nu via de Concordemast aan de station gekoppeld. En dan heel anders dan ik had gedacht. Volgens mij is de Conconrdemast als een combi-donaumast ontworpen maar het is nu een drieeven-mast! Mogelijk gaat het om een tijdelijk oplossing maar het lijkt me wel volledig afgewerkt.

Afbeelding
De aansluiting van het 150 kV circuit is erg bijzonder. Zie de uitsnede hieronder.

Afbeelding


Afbeelding
De oude 150 kV lijn is nu definitief buiten bedrijf. De sloop wacht.. Snel als jullie nog foto's ervan willen maken. Ik denk dat het nieuwe 150 kV circuit al in bedrijf is. De aansluiting van het 380 kV circuit aan de 380 kV rails is nog niet helemaal klaar.

Afbeelding
Close-up van de wintrackmast naast de Concordemast.

Afbeelding
En hier nog een bipole maar toch wat anders. Hierover kom ik straks terug. Raden waar het is? Een tip: Er wordt hier veel suikerriet verbouwt.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Peter » 25 nov 2012 16:51

Dit is inderdaad heel interessant. Men gaat de andere Concordemast dus heel anders gebruiken dan oorspronkelijk de bedoeling was. Deze Concordemast is inderdaad ontworpen als donau-combimast (toen men blijkbaar nog uitging van Randstad-380 in donau-configuratie?) maar men neemt dus de indeling van de Wintrack combinatiemasten over! Het 380kV circuit lijkt hier zelfs ton-vormig opgehangen te zijn vanwege de vorm van de Concordemast. Dit verrast mij ook

De aansluiting van de 150kV circuits wordt zo te zien op dezelfde manier gedaan als het opstijgpunt bij Delft-Zuid.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door voltron » 25 nov 2012 20:46

wow, die onderste kabel komt dan wel heel laag te hangen!! verrassend!

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Hans » 26 nov 2012 11:42

Mooie foto's weer! @Elo: mag ik er een gebruiken voor een voorpagine-item over het vrijwel voltooid zijn van de verbinding?
De tonvorm op een 380 kV-mast met de 150 kV-circuits aan de buitenzijde. Tsja, achteraf is alles natuurlijk wijsheid, maar dat we deze configuratie niet aan zagen komen is eigenlijk wel vreemd. Deze lijkt het meest op hoe de wintracks er ook bij staan. Of het mooi is is een andere vraag, maar de concordemast vormt wel een mooie zachte overgang van vakwerkmasten naar wintracks. In ieder geval een stuk fatsoenlijker dan de brute overgang bij Bleiswijk.
(Daarover gesproken: op de bijeenkomst over Doetinchem-Wesel bleek dat het Duitse deel van deze verbinding ook met een soort wintracks gebouwd gaat worden, dus daar komt aan de grens ook geen harde overgang.)
elo schreef:En hier nog een bipole maar toch wat anders. Hierover kom ik straks terug. Raden waar het is? Een tip: Er wordt hier veel suikerriet verbouwt.
Isso é, claro, no país do futebol, o carnaval e as grandes barragens com linhas correspondentes: Brasil!
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Peter » 26 nov 2012 13:36

Hmmmm, in Duitsland wil men ook al aan de Wintrack? Ben benieuwd hoe de Duitse versie er dan uit gaat zien.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Hans » 26 nov 2012 15:48

Peter schreef:Hmmmm, in Duitsland wil men ook al aan de Wintrack? Ben benieuwd hoe de Duitse versie er dan uit gaat zien.
Om een offtopic te voorkomen gaan we hierop door in het wintracktopic.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door bas380 » 26 nov 2012 16:15

had ook niet gelijk verwacht dat die concordemast een tonmast gaat worden. vindt het tot nu toe een beetje slordig uitzien. die onderste 380kv draden hangen gevaarlijk dicht bij de grond en de overstap van ton naar portaal ziet vrij apart uit. moet later maar verder beoordelen als het af is.
Thuis in zijn EGD gebied

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door voltron » 26 nov 2012 16:50

Zouden ze het gewoon verkeerd hebben ontworpen?? En dan tijdens de bouw er achter komen dat het die donau/1 even configuratie niet kon Het lijkt nu net op een mast waar de kabels gewoon op een willekeurige plek zijn opgehangen (vooral die bovenste 150 kV kabels)

Plaats reactie