Van 150 kV naar 380 kV

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Peter » 13 dec 2012 18:33

Prachtige fotoserie! Die Concordemast wordt zo wel een hele bijzondere mast. Leuk ook dat duidelijk is te zien dat de mast is ontworpen als 380kV donaumast met meeliftende 150kV circuits. Het gaat waarschijnlijk nog een hele toer worden om hier een 3D model van te maken

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Mark » 13 dec 2012 22:40

Dank voor de foto's elo! Langzaam bij beetje begint het er wat beter uit te zien en ook de Wintracks. Die tijdelijke ophangingen en kabels maken alles het maar tot een erg onoverzichtelijk geheel.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 13 dec 2012 23:13

Voltron, mooie fotoserie met veel details!! Ik kwam diensdag om andere reden er langs (geen camera bij me) en dan leek het klus bijna af maar na twee maanden aan die mast klussen zijn ze blijkbaar nog niet klaar. Duidelijk dat de mast anders wordt gebruikt dan oorspronkelijk bedoeld.
MarkNL schreef:Dank voor de foto's elo! Langzaam bij beetje begint het er wat beter uit te zien en ook de Wintracks. Die tijdelijke ophangingen en kabels maken alles het maar tot een erg onoverzichtelijk geheel.
MarkNL, de laatste foto's zijn van Voltron, niet mij!

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door bas380 » 14 dec 2012 00:33

ligt het aan mij of lijkt het zo dat die concordemast aan de ene helft ton is en aan de andere kant 3-even?
Thuis in zijn EGD gebied

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door voltron » 14 dec 2012 01:13

dank voor de complimenten. Bas 380, nee, het lijkt zo omdat de mast scheef staat. Op een uitsnede van 1 van de foto's kan je goed zien dat de isolatoren op gelijke punten hangen (ton configuratie). Ik vind het trouwens ook wel apart dat deze mast ten opzichte van de wintrack-lijn de verkeerde kant op is gericht. Net alsof het station was ontworpen voor hele andere type masten en een heel ander traject...
Bijlagen
ton.png
ton.png (788.5 KiB) 8161 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Mark » 14 dec 2012 13:00

elo schreef:MarkNL, de laatste foto's zijn van Voltron, niet mij!
Oeps, het was al laat, sorry voltron!

Het komt wel vaker voor in infrastructuur projecten dat er ergens in de periode van planning tot oplevering opeens wat veranderd. Zie bijvoorbeeld de aardenbaan voor A4 Midden-Delftland die 40 jaar ongebruikt bij heeft gelegen. Ik denk dat schakelstation Wateringen eerder was ontworpen dan Wintrack masten en zodoende voor de 380kV verbinding uitgingen van gewoon Donaumasten, net zoals tussen Wateringen en Westerlee. Vermoedelijk kwam dan later opeens het ontwerp van de Wintrack masten (als gevolg van nieuwe technische ontwikkelingen....scherpere regelgeving voor EM-velden... ?) en dachten de ingeneurs: de Wintrack is prima aan te sluiten nog op de eerder ontworpen Concordemast, dus we laten het zo.

Uiteraard is het bovenstaande hypothetisch.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Hans » 15 dec 2012 01:06

Mooi materiaal is het zeker weer. Dank voor het delen. Het toont weer eens goed de meerwaarde van een forum bij de site aan. En niet te vergeten de meerwaarde van het feit dat we tegenwoordig als hoogspanningsliefhebbers niet meer ieder-voor-zich de hobby hoeven te beleven of telkens het halve land moeten afreizen om dingen te kunnen volgen. Op Limburg en Friesland na is Nederland al aardig mooi gedekt door een handvol liefhebbers met fototoestellen. (Nu Vlaanderen nog )
MarkNL schreef:Het komt wel... ...laten het zo.

Uiteraard is het bovenstaande hypothetisch.
Dat is vrij aannemelijk. De concordemasten lijken duidelijk bedoeld te zijn om aan te sluiten op lattenmasten die als combo donau + ééneven ontworpen zijn. Wie weet komen we er ooit nog eens achter.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 04 mei 2013 22:08

Nu denkt je dat de lijn Westerlee - Wateringen kant en klaar is en dan begint Tennet weer ermee te knoeien. Tijdens mijn vaste hardlooptraining vandaag zag ik tot mijn verbazing 'karretjes' (ik zoek een betere term) in de ene circuit tussen mast 3 en 4 hangen en dat alle afstandhouders daar ontbreekte. Later vanmiddag even met de auto langs gegaan.

Afbeelding
(slechte opname met de smartphone)
Hier zijn ze bij mast 4 'geparkeerd'. De afstandhouders (of nieuwe?) zijn weer gemonteerd en de geleiders rond deze houders zijn blank gemaakt. Geen idee wat er aan de hand is maar dit lijkt me niet gepland. Die geleiders hangen daar nog geen jaar.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Knarvel » 05 mei 2013 09:23

[
elo schreef:Tijdens mijn vaste hardlooptraining vandaag zag ik tot mijn verbazing 'karretjes' (ik zoek een betere term) in de ene circuit tussen mast 3 en 4 hangen en dat alle afstandhouders daar ontbreekte.
Gondel?

Gebruikersavatar
Jozua
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2016 21:57

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Jozua » 23 jan 2017 23:01

Inmiddels is de 380 kV verbinding Westerlee - Wateringen al enige jaren operationeel, maar ik kwam van het weekend dit filmpje tegen over de aanstaande reconstructie van de n211:


Link


Let vooral op de masten Zouden die ook vernieuwd worden of hebben ze gewoon maar iets gebruikt?

Plaats reactie